Vilniaus senamiestis, archyvinė nuotrauka.

Lietuvoje pakomentavo situaciją dėl "sovietų okupacijos" padarytos žalos

85
(atnaujinta 18:12 2018.08.29)
Estijos ir Latvijos teisingumo ministrai Urmas Reinsalu ir Dzintars Raznachs pranešė, kad jie ketina siekti žalos atlyginimo iš Rusijos Federacijos dėl "sovietinės okupacijos", oficiali  Rusijos URM atstovė Marija Zacharova pareiškė, kad Maskva neigia kaltinimus ir sako, kad tokio pobūdžio ieškiniai Rusijai yra absurdiški

VILNIUS, rugpjūčio 29 — Sputnik. Lietuvos Respublikos Vyriausybė neskirs finansavimo  vadinamosios "sovietinės okupacijos" padarytai žalai apskaičiuoti,  kadangi nebuvo sukurta darbo grupė šiuo klausimu,  RIA Novosti pranešė Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro direktorė Teresė Birutė Burauskaitė.

Anksčiau Estijos ir Latvijos teisingumo ministrai Urmas Reinsalu ir Dzintars Raznachs pranešė, kad jie ketina siekti žalos atlyginimo iš Rusijos Federacijos dėl "sovietinės okupacijos". Oficiali  Rusijos užsienio reikalų ministerijos atstovė Marija Zacharova pareiškė, kad Maskva neigia kaltinimus ir sako, kad tokio pobūdžio ieškiniai Rusijai yra absurdiški.

Tuo pačiu metu  Rusijos prezidento atstovas spaudai Dmitrijus Peskovas teigia, kad kompensacijos klausimas nediskutuotinas, ir paragino nepamiršti apie Sovietų Sąjungos indėlį į šių respublikų infrastruktūrą.

"Vyriausybė neskiria finansavimo, nes nebuvo sudaryta darbo grupė šiuo klausimu. Anksčiau buvo įsteigta komisija, kuri dirbo savanoriškai. Už šį darbą nebuvo mokama, bet komiteto nariai išreiškė norą toliau dirbti. Komisija nebuvo panaikinta ... bet tik paaiškėjo, kad šis klausimas ("okupacijos" padarytos žalos apskaičiavimas — Sputnik), ko gero, buvo neaktualus. Be to, šis darbas nebuvo pagrindinis centro veiklos tikslas", — pareiškė Burauskaitė  "RIA Novosti".

Pasak jos, dalis darbo dėl "padarytos žalos" įvertinimo jau buvo padaryta, artimiausiu metu bus keliamas darbuotojų ir finansavimo klausimas. "Dabar mes laukiame dialogo su Latvijos ekspertais. Tuomet ir nuspręsime, ką daryti toliau su finansais.", — sakė ji.

Eksperto darbas apskaičiuojant žalą yra padalintas į dvi dalis. Pirma, analizuojami  1946 — 1951 metų laikotarpio dokumentai, po to — 1952 —1957 metų laikotarpis.

Rusijos vadovybė ne kartą pareiškė, kad apie jokią Baltijos valstybių okupaciją 1940-aisiais metais  negali būti nė šnekos. Užsienio reikalų ministerija aiškina, kad Baltijos šalių prisijungimas prie TSRS įvykdytas pagal tuo metu galiojusias tarptautinės teisės normas.

Pasak valdžios institucijų, terminas "okupacija"  negali būti naudojamas, nes tarp TSRS ir Baltijos šalių nebuvo  karo veiksmų ir karių dislokavimas buvo atliktas pagal sutartį tuometinės respublikų valdžios sutikimu. Be to, Latvijoje, Lietuvoje ir Estijoje jų buvimo laikotarpiu Sovietų Sąjungos sudėtyje (išskyrus vokiečių okupacijos Antrojo pasaulinio karo metu) šalyse buvo nacionalinės valdžios institucijos.

85
Tegai:
kompensacija, "sovietinė okupacija"
Dar šia tema
Edmundas Kasperavičius: mitai neleidžia Lietuvai vystytis
Estija ir Latvija nori išieškoti iš Rusijos žalą už "sovietinę okupaciją"
Kremlius nesutinka su terminu "sovietų okupacija"
Latvijos pasienis

Dėl COVID-19 Rucavos krašto gyventojai nustojo apsipirkti Palangoje

(atnaujinta 14:45 2020.09.25)
Lietuvai patekus į "geltonąjį sąrašą", Rucavos krašto gyventojai nebegali eiti apsipirkti į kaimyninę šalį

VILNIUS, rugsėjo 25 — Sputnik. Lietuvoje padidėjęs koronaviruso atvejų rodiklis apsunkino Rucavos krašto gyventojų gyvenimą, praneša Latvijos televizija LTV7.

Rucavos kraštas yra pietvakarinėje Latvijos dalyje, jo pietinė dalis ribojasi su Lietuva. Baltijos jūros pakrantėje yra dešimtys vasarnamių, kurių daugelis priklauso Lietuvos piliečiams. Čia yra poilsio centrai ir privatūs namai.

Nors lietuviai čia dažniausiai važiuoja pailsėti, Rucavos krašto gyventojai kasdien vyksta į Lietuvą apsipirkti. Lietuvos Palanga yra 20 km arčiau regiono centro nei Liepoja, tačiau apsipirkti kaimyninėje šalyje yra ne tik arčiau, bet ir pelningiau — Lietuvoje produktai, žemės ūkio technika ir gamybai naudojamos žaliavos yra pigesnės.

Tačiau pastaruoju metu Lietuvoje padidėjo COVID-19 atvejų skaičius, šalis įtraukta į "geltonąjį sąrašą". Grįžę iš Lietuvos Rucavos krašto gyventojai, kaip ir kiti latviai, turi laikytis 10 dienų saviizoliacijos.

Vietiniai gyventojai yra labai nepatenkinti šiuo reikalavimu.

Vasarą lietuviai į Rucavos kraštą atvyko pusantro karto dažniau nei pernai, sako Rucavos krašto tarybos vadovas Janis Veits. Tačiau dabar turizmo sezonas jau beveik baigėsi, o svečių yra mažiau. Tai teikia vilties, kad sumažės iš Lietuvos atvežtų koronaviruso atvejų.

"Mes norime saugiai vaikščioti į parduotuves savo rajone. Ir vaikščioti po teritoriją nerizikuodami užsikrėsti nereikalingomis ligomis. Kiekvieno piliečio pareiga yra tuo pasirūpinti", — aiškina jis.

Tačiau yra ir išimčių reikalavimuose dėl saviizoliacijos grįžus iš Lietuvos. Izoliuotis nereikia žmonėms, atliekantiems tarnybines pareigas, lankantiems švietimo įstaigas, ar tiems, kurie su gydytojo siuntimu vyksta į Lietuvą gauti medicinos paslaugų.

Latvijos sienos apsaugos tarnyba sakė, kad nevykdo jokios su COVID-19 susijusios kontrolės prie Latvijos sienų su kitomis Šengeno zonos šalimis. Bet tai vykdo Lietuvos ir Estijos pasieniečiai.

Kito Latvijos pasienio regiono — Valkos — gyventojams vyriausybė anksčiau padarė išimtį: Valkos gyventojai gali nesilaikyti 14 dienų savęs izoliacijos, jei nuolat kirs sieną su Estija ir nesikels už Valkos/Valgos administracinių teritorijų ribų. Tačiau Valkos/Valgos atveju siena tarp dviejų šalių eina tiesiai per miestą.

Tegai:
koronavirusas, Palanga, Lietuva, Latvija
Temos:
Saugokime save ir kitus šį rudenį: koronavirusas Lietuvoje ir pasaulyje
Dar šia tema
Keičiasi reikalavimai maitinimą savitarnos principu organizuojančioms gydymo įstaigoms
Dėl koronaviruso plitimo policija keičia darbo organizavimą
Geležinkelis, archyvinė nuotrauka

Estija energijos tranzito ateitį sieja su "Rail Baltica"

(atnaujinta 21:23 2020.09.24)
Šalies plėtros stebėsenos centro specialistai mano, kad geležinkelis yra raktas į jūrų transporto augimą

VILNIUS, rugsėjo 24 — Sputnik. Tradicinio energijos tranzito iš Rytų į Vakarus per Estijos uostus atkūrimas mažai tikėtinas, todėl Talinas priverstas ieškoti alternatyvų. Apie tai pranešė "ERR" portalas su nuoroda į šalies Plėtros stebėsenos centro ekspertus.

Specialistai pabrėžia, kad Estijai svarbus gabenimas jūra ir uostai. Ekspertai kaip vieną iš jo plėtros alternatyvų nurodo susisiekimą Šiaurės jūros keliu ir Adrijos jūros–Baltijos jūros koridoriaus pratęsimą.

"Nors Šiaurės jūros keliu gabenamos kiniškos prekės gali žymiai padidinti Estijos uostų apyvartą, jei jos ir toliau bus gabenamos į pietus per Suomijos geležinkelį, šio maršruto dalis atrodo abejotina dėl daugelio priežasčių", — praneša portalas.

Rytinės pakrantės uostai ypač aktyviai konkuruoja tarpusavyje dėl Kinijos krovinių. Kaip pažymėta straipsnyje, be Estijos uostų, čia yra keletas alternatyvų, o Rusijos Federacija turi geras galimybes nukreipti šiuos srautus į Kaliningradą.

"Ekspertai pažymi, kad regiono multimodaliniuose transporto koridoriuose ateinančiais dešimtmečiais uostams svarbiausia bus Adrijos jūros–Baltijos jūros koridoriaus pratęsimas iki Talino dėl geležinkelio "Rail Baltica". Tai padės pritraukti Suomijos tranzitinius krovinius, taip pat prisidės prie Estijos eksporto plėtros", — rašoma pranešime.

Ekspertai pažymi, kad Suomijos užsienio prekybos struktūra bus labai svarbi Estijos uostams. Jų nuomone, jūrų transporto augimo raktas yra geležinkelis, o plačiąja prasme — visa verslo ir investicijų aplinka.

"Rail Baltica" projektas

"Rail Baltica" — geležinkelių infrastruktūros projektas, integruosiantis Baltijos šalis į Europos geležinkelių tinklą. Linija sujungs Helsinkį, Taliną, Pernu, Rygą, Panevėžį, Kauną, Vilnių, Varšuvą.

Bendra apskaičiuota projekto investicijų suma Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje yra apie 5,788 mlrd. eurų. Investicijų Lietuvoje suma siekia apie 2,474 mlrd. eurų, iš kurių iki 85 proc., tikimasi, finansuos ES.

Kaip ne kartą pažymėjo ekspertai, greičiausiai projektas bus nepelningas keleivių pervežimui ir paprastų krovinių gabenimui, o vienintelė jo paskirtis yra karinė.

Tegai:
tranzitas, Estija, Rail Baltica
Temos:
"Rail Baltica" statyba
Dar šia tema
Susisiekimo ministras: "Rail Baltica" turi būti įgyvendintas laiku
Ekspertas: Lietuva, Latvija ir Estija pinigų srityje viena kitai aršios priešės
Lenkija įvertino "Rail Baltica" progresą Lietuvoje

Nėščia žmona išgelbėjo kraujuojantį vyrą nuo mirties ryklio burnoje

(atnaujinta 13:59 2020.09.27)
Moteris neišsigando pavojaus ir šoko į vandenį paskui vyrą. Laimei, ji sugebėjo jį išgelbėti ir nesusižeisti

VILNIUS, rugsėjo 28 — Sputnik. Netoli Floridos koralinių rifų salyno (Florida Keys) JAV pietryčiuose nėščia moteris išgelbėjo kraujuojantį vyrą nuo mirties bukasnukio ryklio burnoje. Apie tai praneša vietos laikraštis "The Miami Herald".

Incidentas įvyko sekmadienio rytą, rugsėjo 20 dieną, kai 30-metis Andrew Eddie su žmona Margot Dukes ir jos šeima plaukė valtimi. Kai tik Andrew paniro į vandenį, 2,7 metro ilgio ryklys griebė jam už peties.

"Dukes pastebėjo ryklio nugaros peleką. Tada jos akivaizdoje vanduo nusidažė raudona spalva. Tą pačią sekundę ji šoko į vandenį ir įtempė Andrew į valtį", — skelbiama policijos pranešime.

Pareigūnai teigia, kad per ryklio išpuolį Andrew sunkiai sužalotas, o jo žmona nenukentėjo. Vyras buvo nuvežtas į artimiausią ligoninę, kur laiku gavo pagalbą.

Bukasnukiai rykliai yra itin agresyvūs ir kelia pavojų žmonėms. Jie paplitę daugelyje tropinių jūrų pakrančių, lagūnų, užutėkių. Šie rykliai yra itin agresyvūs ir griebia bet kokią potencialią auką. Dėl savo agresyvumo ir gyvenimo greta sausumos, bukasnukiai rykliai yra vieni dažniausiai žmones užpuolančių ryklių.

Tegai:
ryklys