Irina Rozova, archyvinė nuotrauka

Sudeginti "rusų raganą" Vilniuje! Užtarkite vargšę Rozovą žodžiu

(atnaujinta 08:25 2020.01.30)
Lietuvos Seime prasidėjo apkaltos "Lietuvos lenkų rinkimų akcijos-Krikščioniškų šeimų sąjungos-Rusų aljanso" frakcijos narei Irinai Rozovai procedūra. Už tai pasirašė 44 seimūnai, tarp jų ir valdančiosios "Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos" (LVŽS) lyderis

Seniai Lietuvos Seime nebuvo girdėti apkaltos. Paskutinį kartą — prieš trejus metus prieš Mindaugą Bastį. Apkaltos priežastis standartinė — "Rusijos įtaka" kaip grėsmė nacionaliniam saugumui.

Ir štai — apkalta Lietuvos Seimo narei iš "Rusų aljanso" Irinai Rozovai. Žinoma, ji neprilygsta Donaldui Trampo apkaltai. Pasaulio žiniasklaida apie tai nerašys, o lietuvių žurnalistai stengsis apibūdinti visą procesą tradicinėmis spalvomis — "Rusai puola!", "Visi stokime į kovą su Rusijos propaganda!".

Padėjus ranką ant širdies, verta pripažinti, kad parlamentarė Irina Rozova yra tyliausias Lietuvos politikos žmogus. Per dvi su puse kadencijų ji net pelnė "nekalbiausio Seime žmogaus" pravardę. Sėdi tyli kaip žemė, romi kaip avinėlis. LLRA-KŠS frakcijoje net neįdomi jos nuomonė vienu ar kitu klausimu.

Oficialios Lietuvos istorijos temomis Rozova, kitaip nei tokie politikai kaip Viačeslavas Titovas, stengiasi nereikšti savo nuomonės. Taip, ji kartais dalyvauja gimtosios Klaipėdos renginiuose, tokiuose kaip Pergalės diena arba Klaipėdos išvadavimo nuo nacių okupantų diena. Ji lanko rusų diasporos kultūrinius renginius. Tačiau Rusijos žiniasklaidai, tokiai kaip Sputnik ar GTRK "Rossija", interviu neduoda. Atrodytų, už ką gi galima nukryžiuoti ant lietuviško kryžiaus Iriną Rozovą?

Tiesiog, kad kiti nebenorėtų bendrauti su Rusijos diplomatais ir dar labiau reikalauti iš jų materialinės pagalbos.

Štai ir buvusi istorijos mokytoja Ela Kanaitė dažnai apsilankydavo Latvių gatvėje. Laimei, ji nebuvo parlamentarė, o tik ilgametė Lietuvos rusų mokyklų mokytojų asociacijos pirmininkė, už ką 2012 metais ir buvo apdovanota Puškino medaliu, kurį jai įteikė tuometinis Rusijos prezidentas Dmitrijus Medvedevas. Ela Kanaitė taip pat davė interviu DELFI portalui dažniau nei Rusijos žiniasklaidai ir stengėsi kuo mažiau dalyvauti mitinguose gindama Lietuvos rusų mokyklas — iš baimės patekti į Valstybės saugumo departamento (VSD) akiratį.

Tačiau, kad ir kaip stengėsi būti ištikima Lietuvos valstybei, visgi gavo prevencinių tablečių nuo "Rusijos infekcijos". Iš pradžių VSD metinėje ataskaitoje pasižymėjo ją kaip "grėsmę nacionaliniam saugumui", o dabar moteris sėdi be darbo ir pragyvenimo šaltinio. Ir dabar dažniau duoda ašarotus interviu "priešo žiniasklaidai" nei savo mylimam DELFI.

Rozova, priešingai nei Kanaitė, nebuvo minima VSD atvirose ataskaitose. Nebent įslaptintose? Bet kokiu atveju, grėsmė Lietuvos nacionaliniam saugumui nebuvo oficialiai paskelbta. Ir kokio velnio išvyko pagal diplomatinius kanalus į Gruziją į stačiatikių formą! Būtų žinojusi, kuo visa tai virs, būtų sėdėjusi ramiai Seime ir tylėtų. Kad žinotų, kur virs, pasidėtų pagalvę, kaip jau buvo prieš dešimt metų, kai Rusų aljansas pasiryžo politiniam bendradarbiavimui su LLRA-KŠS.

Tais metais vadovaujančiai Lietuvos lenkų politinei jėgai parlamento rinkimuose nuolat trūko 0,3–0,4 proc. balsų, kad patektų į Seimą pagal partijų sąrašus. Jų atstovavimas apsiribojo dviem ar trimis seimūnais iš Šalčininkų ir Vilniaus rajonų, kur kompaktiškai gyvena lenkų tautinės mažumos atstovai. O norėjo daugiau.

Ir štai 2012 metais dėka Lietuvos rusų, balsavusių už Rozovą ir kitus rusakalbius kandidatus, LLRA-KŠS pirmą kartą istorijoje peržengė penkių procentų ribą (5,83 proc.) ir subūrė visą frakciją Seime. Net metams jie pateko į valdančiąją koaliciją ir gavo energetikos ministro postą, kurį užėmė dabartinis Lietuvos prezidento patarėjas Jaroslavas Neverovičius. Sėkmė buvo pakartota 2016 metais. O 2019 metų rudenį jie vėl pateko į valdančiąją koaliciją ir gavo dviejų ministrų — vidaus reikalų (Rita Tamašunienė) ir susisiekimo (Jaroslavas Narkevičius) portfelius. Ir visa tai dėl rusakalbių rinkėjų palaikymo.

Bet tada, 2010-ųjų pradžioje, Lietuvos ir Rusijos santykiai buvo daugmaž normalūs. Šiandien jie ne tik sustingę, bet ir yra kone ant karo slenksčio. O štai su Lenkija atvirkščiai. Jei prieš dešimt metų dėl lenkų tautinės mažumos teisių pažeidimo Varšuvos ir Vilniaus santykiai buvo daug šaltesni nei su Maskva, tai šiandien geriausias Lietuvos nacionalistų draugas yra Lenkijos prezidentas Andžejus Duda. O tai reiškia, kad Lietuvoje negali būti jokios politinės lenkų ir rusų sandraugos. Taigi Irinos Rozovos, kaip partnerės artėjančiuose 2020 metų rudens rinkimuose, galima atsikratyti.

Štai ir LVŽS lyderis Ramūnas Karbauskis jau pareiškė, kad palaiko Rozovos apkaltą. Apkaltos metu jis tikisi padaryti nemalonumų savo buvusiam draugui — Seimo pirmininkui Viktorui Pranckiečiui, kurio nepavyko išvaryti iš Seimo vadovo kėdės.

Tačiau LLRA-KŠS lyderis Valdemaras Tomaševskis taip uoliai nebekovoja už Iriną Rozovą — jam labiau rūpi jo ministrų Ritos Tamašunienės ir Jaroslavo Narkevičiaus garbė. Matyt, tikėdamasis, kad "Varšuva mums padės" įveikti penkių procentų ribą 2020 metų Seimo rinkimuose. Taigi atėjo laikas atsisakyti Rusijos rinkėjų "paslaugų".

Esant tokiai situacijai, europarlamentaras Viktoras Uspaskichas trina rankas. Remiantis naujausiais reitingais, 90 procentų rusakalbių rinkėjų, anksčiau balsavusių už LLRA-KŠS, Rusų aljansą, balsų atiteks Darbo partijai. Ir net nereikės įsitempti ir garsiai per "Naująjį (Rusijos) radiją" žadėti "Aš mūru stovėsiu už Lietuvos rusus!" ir "Aš pastatysiu krūvą naujų rusų mokyklų visoje Lietuvoje".

Autoriaus nuomonė gali nesutapti su redakcijos pozicija.

Tegai:
apkalta, Irina Rozova
Dar šia tema
NSGK vadovas pažadėjo viešai skelbti informaciją apie Rozovos veiklos tyrimą
Lietuvos Seimas pratęsė "Rozovos bylos" tyrimą
Lenkiškas suskaldymas: kur dėtis rusakalbiams rinkėjams Lietuvoje
Politologas: opozicija siekia eskaluoti situaciją su Rozova
Akademik Čerskij

Chaosas Amerikoje padėjo Europai išspręsti "Nord Stream-2" klausimą

(atnaujinta 11:46 2020.07.12)
"Nord Stream-2" nuo pat pradžių susidūrė su beprecedentiu JAV ir jos ištikimų Europos palydovų, tokių kaip Lenkija, pasipriešinimu

Epopėja su "Nord Stream-2" statyba artėja prie savo logiško finalo, o aistros verda: Vokietijos gynybos ministrui prireiks atsakyti į įtarimus, kad Rusija "gali išleisti pinigus už dujas karinėms reikmėms".

Pasunkėjimas susijęs su tuo, kad Danijos energetikos agentūra leido naudoti laivus su inkarais, kad galėtų nutiesti likusį pusantro šimto kilometrų. Tuo pat metu pats leidimo išdavimo faktas ir laikas, per kurį tai buvo padaryta, rodo esminius geopolitinius pokyčius.

Norint suprasti šio įvykio svarbą, reikia prisiminti aplinkybes.

"Nord Stream-2" nuo pat pradžių susidūrė su beprecedentiu JAV ir jos ištikimų Europos palydovų, tokių kaip Lenkija, pasipriešinimu. Privatus komercinis projektas ("Nord Stream-2" stato ne valstybės, o bendrovių fondas) tarptautinėje arenoje atkakliai pateikiamas kaip politiškai motyvuotas ir nukreipiantis Senąjį pasaulį į tiesioginę energetinę priklausomybę nuo Rusijos.

Prancūzijos kompanija "Engie", Austrijos OMV, Didžiosios Britanijos ir Olandijos "Shell" bei Vokietijos "Uniper" ir "Wintershall", kurios kartu į projektą investavo 6 milijardus eurų, nenuilstamai pakartojo, kad iš Rusijos pagamintos dujų stygos turi tik praktinę reikšmę Europos lyderių pramonei ir ekonomikai, tačiau jų žodžiai buvo prarasti oponentų paleista informacijos banga.

Bendrovės "Nord Stream-2" operatorius pirmuosius prašymus nutiesti magistralinį dujotiekį pradėjo teikti dar 2017 metais, be jokių sunkumų buvo gauti leidimai iš Vokietijos, Švedijos ir Suomijos. Danija pasirodė pati problemiškiausia teritorija, per kurios teritorinius vandenis reikėjo nutiesti 147 kilometrus vamzdžių.

Danija kiek įmanoma atidėliojo pradinio leidimo išdavimą. 2019 metų rudenį ši Skandinavijos šalis, gavusi iš karto "Nord Stream-2" tris statybų projektus, padarė pertrauką ir atidėjo sprendimo priėmimą iki paskutiniųjų. Leidimas tiesti vamzdžius į Bornholmo salos pietryčius buvo išduotas praėjus 61 dienai po prašymo pateikimo — kitą dieną pasibaigus maksimaliam laikotarpiui.

Norint suprasti, koks sudėtingas buvo procesas, reikia žinoti, kad už tokių leidimų išdavimą pagal nutylėjimą yra Danijos energetikos agentūra (DEA), tačiau, sekdama Amerikos politikai, Danijos vyriausybė uždraudė DEA spręsti šį klausimą ir perdavė jį Užsienio reikalų ministerijai. "Nord Stream-2" perkėlimas iš ekonomikos lygmens į išskirtinai politinį kanalą. Tai buvo Danijos užsienio reikalų ministerija, kuri traukė laiką visiškai laikydamasi Vašingtono politinės pozicijos.

JAV neatsisakė "Nord Stream-2" idėjos "torpeduoti" dujotiekį ir sistemingai įvedė sankcijas. 2019 metų gruodžio mėnesį Šveicarijos įmonė "Allseas", bijodama patekti į sankcijų sąrašą, vienašališkai nutraukė sutartį su "Nord Stream-2" ir patraukė tris savo laivus iš statybų zonos, taip suabejodama projekto įgyvendinimu.

"Gazprom" ir užsienio investuotojų komanda, investavusi milijardus eurų į statybas, pradėjo ieškoti išeities iš aklavietės. "Akademik Čerskij" vamzdžio sluoksnis buvo iškviestas iš Tolimųjų Rytų, į kurį buvo mobilizuota "Fortūna" barža.

Jų taikymo sudėtingumas buvo tas, kad JAV nedelsdamos įvedė naujas sankcijas, uždraudusios tarptautinėms kompanijoms drausti šių laivų veiklą, o pagrindinė problema buvo ta, kad "Fortūna" pagal reikalavimus nebuvo aprūpinta dinamine padėties nustatymo sistema, tai yra, geografine padėtimi ir automatiniu valdymu. Gauti leidimą naudoti laivą su inkaravimo padėtimi buvo galima tik iš Danijos. Šalis, kuri anksčiau kiek įmanoma apsunkino projektą.

Pažymima, kad šį kartą Kopenhaga, turėdama teisinį pagrindą svarstyti šį klausimą keturias savaites, užtruko vos dvi. "Fortūna" galės pradėti dirbti Danijos teritoriniuose vandenyse po keturių savaičių. Rusiška barža galės pradėti dirbti rugpjūčio 3 dieną. Keista sutapimu, šią dieną baigiasi menkių neršto laikotarpis, kai bet kokie veiksmai jūros rajone yra griežtai draudžiami.

Danijos prestižą greičiausiai lemia du veiksniai. Pirma, tai, kad JAV vis labiau panirusios į civilinius protestus, o pasaulio hegemono vadovybė labiau nerimauja dėl artėjančių lapkričio rinkimų, o ne dėl užsienio politikos. Taip pat kenčia Amerikos naftos ir dujų pramonė — dėl COVID-19 pandemijos sumažėjo angliavandenilių pardavimai ir niekas nebando prognozuoti rinkos atsigavimo horizonto. JAV naftos saugyklose užšaldė rekordiškai 540 mln. barelių naftos, o vien liepos mėnesį buvo atšauktas 45 amerikiečių pagamintų SGD pristatymas. Ar nenuostabu, kad Baltieji rūmai turi svarbesnių problemų, nei kelti sunkumų Baltijos dujotiekiui?

Kai tik JAV faktorius iškrito iš Europos politikos schemos, viskas atsidūrė savo vietoje ir ėmė paklusti ekonominių lokomotyvų logikai ir interesams. Vokietija, pagrindinė dujotiekio tiesimo naudos gavėja, nėra drovi ir aiškiai pareiškė: dujotiekis bus baigtas. Paprastai santūri Angela Merkel sankcijas dujotiekiui vadina "nesuderinamomis su įstatymų klausimų supratimu", o Bundestago ekonomikos ir energetikos komiteto vadovas Klausas Ernstas pasakoja apie Berlyno pasirengimą įvesti atsakomąsias sankcijas, jei Amerika nenusiramins.

Būtent dėl ​​šio veiksnių derinio Danijoje didėja pasitikėjimas savimi. Amerika yra toli ir dabar daug labiau susijusi su rinkimais ir BLM neramumais, o Vokietija (ir Austrija bei Prancūzija kartu su ja) yra netoliese ir yra be galo suinteresuota gauti rusiškas dujas, vienintelį patikimą ir aplinkai nekenksmingą kurą, ypač tuo, kad Vokietija sistemingai atsisako branduolinės ir anglies energijos.

Juokinga, kad vidinės JAV problemos leido ne tik ištikimiems Vašingtono bendražygiams įgyvendinti pačius naudingiausius projektus, bet ir vis labiau atitraukė Europą nuo Amerikos diktatūros. Ir dėl to kaltos Rusijos dujos.

Tegai:
Europa, Lenkija, Vokietija, Danija, Rusija, JAV, Nord Stream-2
Temos:
Dujotiekio "Nord Stream-2" statyba
Naujausių priešlėktuvinių raketų sistemų S-400 kovos ekipažai, archyvinė nuotrauka

"Triumfas" visiems laikams. NATO šalis tikrina Rusijos oro gynybos sistemas JAV lėktuvuose

(atnaujinta 11:59 2020.07.12)
Jei objektyviai įvertintume Turkijos įsigijimo kovinį potencialą, tuomet pamatytume kokybinį Turkijos gynybinių pajėgumų padidėjimą

Su nauju priešlėktuvinių raketų sistemos S-400 "Triumf" išbandymu Ankara parodo tvirtą poziciją stiprinti šalies gynybinius pajėgumus ir tikrąjį suverenitetą — be alternatyvos perparduoti geriausius pasaulyje Rusijos pagamintus ginklus ar juos iškeisti į kai kurias JAV nuolaidas karinio-techninio bendradarbiavimo srityje.

Nuo liepos 4 dienos Turkija vykdo naujus Rusijos priešlėktuvinių raketų S-400 bandymus prieš F-16 ir F-4 naikintuvus, skraidančius skirtingu aukščiu ir atstumu Miurtedo oro bazėje. Ankara nepaisė daugybės Vašingtono perspėjimų dėl Rusijos oro gynybos sistemų veikimo.

"Triumfo" bandymai su JAV gamintais naikintuvais F-16 "Viper" ir F-4 "Phantom II" atrodo neatsitiktiniai. Praėjusiais metais, nepaisant JAV susirūpinimo, Turkijos ekspertai taip pat išbandė S-400 prieš amerikiečių naikintuvus F-16 — virš Ankaros, įvairiuose aukščiuose. Daugiapakopiai "Triumf" bandymai truks iki 2020 metų lapkričio mėnesio.

S-400 dislokavimas prasidėjo praėjusią vasarą ir sukėlė įtampą tarp Ankaros ir Vašingtono. Amerikiečiai reikalavo Turkijos partnerių atsisakyti susitarimo ir įsigyti "Patriot" sistemas, grasino išbraukti Turkiją iš bendros naikintuvų F-35 programos. Ankara atlaikė karinį ir politinį spaudimą, atsisakė padaryti nuolaidų ir kelis kartus pabrėžė, kad "Triumf" nekelia grėsmės aljansui.

Pirmąją keturių S-400 padalinių tiekimo Turkijai sutartį Rusija sudarė 2,5 milijardo JAV dolerių. 2020 metų birželio mėnesį Ankara ir Maskva pasiekė principinį susitarimą dėl antrojo "Triumf" komplekso tiekimo. Tuo pačiu metu Turkijos gynybos pramonės sekretoriato vadovas Ismailas Demiras sakė: "S-400 sistema perkama naudojimui. Taškas." Ir JAV vis dar ieško būdo, kaip pašalinti "Triumf" Turkijos žemėje: jie siūlo jį išpirkti, pakeisti amerikietiškais kompleksais — ir grasina naujomis sankcijomis.

"Triumfas" amžinai

S-400 bandymai Turkijoje atliekami siekiant išaiškinti aptikimo diapazoną, sekimo stabilumą, sunaikinimo efektyvumą ir kitus kovos parametrus. Netoli Ankaros esančioje Miurtedo oro bazėje Rusijos pagamintos priešlėktuvinės raketų sistemos yra pakartotinai tikrinamos, kad būtų vykdomos tikrosios aerodinamikos, įskaitant F-35 ir F-22 lėktuvus. Yra žinoma, kad slapti ir tariamai nematomi radaro penktosios kartos amerikiečių naikintuvai tris kartus pasirodė "Triumf" aptikimo spinduliu. Sukimosi ir perkėlimo per Juodąją jūrą ir Turkijos teritoriją į Vidurinių Rytų šalis metu JAV oro pajėgų maršrutai F-35 ir F-22 nutiesti maždaug 200 kilometrų nuo Miurtedo oro bazės.

Anot "Fighter Jets World", Turkijos oro gynybos specialistai išbando radaro galimybes skirtinguose režimuose ir skirtinguose aukščiuose. Turkijos pusė neatskleidžia detalių bandymų su Rusijos penktosios kartos S-400. Tačiau, pasak karo eksperto Viktoro Baranco, vienas iš šių bandymų dalyvių, kalbėdamas su "Rosoboronexport" atstovu, sakė: "Amerikos lėktuvai matomi radaro ekranuose kaip musės ant lubų". Atsižvelgiant į tai, kad nėra skundų, ir naujų pristatymų perspektyvas, logiška manyti, kad Ankara yra visiškai patenkinta kompleksais.

Anksčiau Turkijos gynybos departamentas pranešė, kad S-400 dislokacija buvo sėkminga, Rusijos sistema radaro aprėpties zonos pasienyje rado naikintuvą F-16 Fighting Falcon — per 600 kilometrų, visi taikiniai buvo rasti labai mažame aukštyje. "Triumf" ne tik aptinka maksimaliame nuotolyje populiariausią ketvirtosios kartos naikintuvą-bombonešį pasaulinėje ginklų rinkoje, bet ir nuolat yra pasirengęs siųsti raketas į taikinį, iki patekimo į poveikio zoną. Tai yra, koviniu režimu, F-16 "Fighting Falcon" lėktuvai bus sunaikinti automatiškai 400 kilometrų atstumu. Primenu, kad vieno lengvojo naikintuvo F-16 kaina siekia 50 milijonų dolerių, o F-35 "nematomumas" yra dvigubai brangesnis.

Laikas naujoms galimybėms

"Triumf" bandymai Miurtedo oro bazėje sukelia triuškinantį smūgį amerikiečių naikintuvų reputacijai. Vis dėlto pernelyg didelis ginčijimasis su Ankara neatitinka Vašingtono interesų. "Incirlik" oro bazė, kurioje laikomi amerikiečių branduoliniai ginklai, yra Turkijos teritorijoje, tai yra pagrindinė JAV oro pajėgų tvirtovė karštame regione. Geopolitiniu požiūriu Turkija yra labai svarbi JAV ir NATO, todėl ji gali be didesnės rizikos paveikti žaidimo taisykles aljanse. Paradoksalus suartėjimas su Maskva daro Ankarą dar mažiau pažeidžiamą Vakarų partnerių diktatūros ir išorės spaudimo.

Įsigijęs S-400 Vašingtonas užšaldė Turkijos dalyvavimą F-35 programoje (Ankara yra "nubausta", tačiau ji nėra pašalinta iš programos). Po šio apribojimo Turkijos užsienio reikalų ministras Mevlutas Čavušoglu paskelbė apie galimybę nusipirkti naujausius naikintuvus Su-35 ir Su-57 iš Rusijos.  Aviacijos parodoje "MAKS-2019" tokio "istorijos etapo" realybę patvirtino federalinės karinio-techninio bendradarbiavimo tarnybos direktorius Dmitrijus Šugajevas. Intriga kuriama, tačiau šiandien galima apibendrinti preliminarius rezultatus.

Jei objektyviai įvertintume Turkijos įsigijimo kovinį potencialą, galima pastebėti kokybinį šalies gynybinių pajėgumų padidėjimą: viena "Triumf" baterija turi iki 72 nukreiptų raketų ir vienu metu gali apšaudyti iki 36 taikinių. Skirtingų tipų raketų diapazonas leidžia S-400 efektyviai ir skirtingai numušti naikintuvus-bombonešius, dronus, sparnuotąsias, taktines ir balistines raketas, esančių nuo penkių metrų iki 30 kilometrų  aukštyje (atstumu nuo dviejų iki 400 kilometrų). "Triumf" sistema sugeba integruoti įvairaus diapazono priešlėktuvines sistemas ir valdyti reikšmingą oro gynybos sistemų tinklą (Turkijos ekspertai turėtų atidžiau pažvelgti į Rusijos oro gynybos sistemas "Pantsir-C1", "Tor-M1"). Nepramušamas oro gynybos kupolas leidžia Turkijai kompensuoti tam tikrą oro pajėgų vystymosi vėlavimą.

Turėdamas neginčijamą technologinį meistriškumą ir karinę galią, Rusijos "Triumf" Turkijoje ir keliose kitose šalyse sustiprina daugiapolį pasaulį, neiššaudamas nė vieno šūvio, pakeičia archajišką karinį bloką ir jo paties paskirtus hegemonus. Tuo tarpu ateina laikas naujoms galimybėms, o Ankaroje svarstomas Rusijos priešlėktuvinių raketų S-500 "Prometėj" įsigijimas. Rusijos tolimojo oro gynybos sistemos ir toliau išstumia ne tokius tobulus Vakarų kolegas tarptautinėje rinkoje ir kovos pozicijose.

Autoriaus nuomonė gali nesutapti su redakcijos pozicija.

Tegai:
JAV, Turkija, Rusija, NATO, zenitinių raketų sistema S-400 "Triumf"
Dar šia tema
Lietuva neatsisakys plano iki 2030 metų skirti 2,5 % BVP karinėms išlaidoms
"Sumanė blogybę": kodėl NATO didina kariuomenę prie Rusijos sienų