Искусственный пляж на площади Лукишкес в Вильнюсе

Kaip nauja atrakcija Lukiškių aikštėje šiemet nukonkuravo Jonines

(atnaujinta 12:10 2020.06.30)
Vilniečiai jau įpratę, kad naujos mero Šimašiaus istorinės iniciatyvos dažnai sukelia visuomenėje skandalus. Šiųmetinis sprendimas įrengti paplūdimį Lukiškių aikštėje ir vėl sukėlė tikrą politinę audrą

2003 metais Joninės Lietuvoje paskelbtos nedarbo diena. Įstatymo iniciatoriai buvo "Naujoji sąjunga" — socialliberalai su Artūru Paulausku, tuometiniu Seimo pirmininku, priešakyje. "Naujosios sąjungos" nebėra, Artūras Paulauskas seniai nebe Seimo pirmininkas. O štai Joninės švenčiamos aktyviai. Iki paryčių su šašlykais, alumi ir kitais stipresniais gėrimais. Ta proga kai kurie net iki šiol poną Paulauską prisimena.

Tačiau laikai kiti. Kuriamos kitos tradicijos. Kitokios rinkėjams siūlomos ir atrakcijos. Atrakcija prasidėjo prieš savaitę. Atrakcijos autorius — Vilniaus meras Remigijus Šimašius. Apie atrakciją miestui ir pasauliui ponas meras paskelbė savo Facebook.

Remigijus Šimašius: "To dar nebuvo — Vilnius turės paplūdimį pačiame miesto centre, Lukiškių aikštėje. Jau nuo rytojaus. Pietų Europos kurortai privėrė duris, Baltijos jūros paplūdimiai bus pilni šią vasarą — ką daryti vilniečiams? Atostogauti Vilniuje! Specialiai tam nuo ankstyvo ryto Lukiškių aikštėje pradėjome pilti 1660 kv. m dydžio smėlio pliažą, kurį atidarysime ryt ryte. Bus smėlis, tinklinio aikštelė, šezlongai, skėčiai ir net jūros vaizdas su garsu ekrane — šią vasarą atostogausime Vilniuje!"

Tačiau nei valandai nepraėjus "Šimašiaus pliažo" smėliukas Lukiškių aikštėje sukėlė tikrą politinę audrą.

Remigijus Šimašius: "Neatsitiktinai šis smėlis sukėlė tiek aistrų. Nuo tada, kai Lukiškių aikštė pradėta asocijuoti su laisve, išryškėjo du radikaliai skirtingi požiūriai į ją. Vieniems tai tik ir tik rimtis, susikaupimas, paradai ir reprezentacija. Kitiems — tai ir gyvenimo džiaugsmas, laimė, kad mes esame laisvi, o mūsų vaikai gali laisvai išdykauti laisvos šalies laisvoje ir kūrybingoje sostinėje".

Lukiškių aikštėje „Open Beach“ 1
Screenshot
Lukiškių aikštėje "Open Beach"

Į pliažą sureagavo Kultūros paveldo departamentas, Valstybinė lietuvių kalbos komisija. Lietuvos Respublikos Seimas reaguoja. Nuomones išsakė partijų vadovai. Kultūros ir pramogų atstovai. Žodį tarė net Jo Ekscelencija Gitanas Nausėda ir faktinis Lietuvos vadovas, Aukščiausiosios Tarybos-Atkuriamojo Seimo Pirmininkas Vytautas Landsbergis. Dėmesio pliažui ir Remigijui Šimašiui daug. Iki Seimo rinkimų turėtų užtekti.

"Liberalai ir partneriai Vilniaus savivaldybėje pasimetė ne tik žmogiškoje tapatybėje, bet ir savo kvailiojimais žeidžia žmones, kovojusius už nepriklausomybę ne tik žodžiais", — savo Facebook rašė Krikščionių sąjungos įkūrėjas Rimantas Dagys.

Krikščionių sąjungos įkūrėjui Rimantui Dagiui nejauku net Seimo salėje 2
Screenshot
Krikščionių sąjungos įkūrėjui Rimantui Dagiui nejauku net Seimo salėje

Ponas Šimašius nustebino net režisierių, dramaturgą Oskarą Koršunovą.

Oskaras Koršunovas: "Tiesą pasakius, Šimašius mane ir vėl gerokai nustebino. Perspjovė net Auksinio liūto merginas. O ir Zuoką perspjovė. Jeigu Zuokas dabar sugalvos atvažiuoti į Lukiškių aikštę su tanku, tai veikiausiai tiesiog užstrigs smėlyje".

Režisieriui įdomiausia čia Šimašiaus koncepcija. Oskaras Koršunovas: "Pasirodo, laisvės gynėjai kovojo už tai, kad mes degintumėmės jų kovų spinduliuose. Moralė, švelniai tariant, keista, bet ir vėl Šimašius čia nepralenkiamas. Pasirodo, keistumas — tai jo taktika ir strategija", — apibendrina režisierius, dramaturgas Oskaras Koršunovas.

O.Koršunovas apie R.Šimašiaus keistumus 3
Screenshot
Oskaras Koršunovas apie Šimašiaus keistumus

Lukiškių aikštėje reklamuojasi ne tik Vilniaus meras Remigijus Šimašius. Gerai matoma ir mobiliojo ryšio, interneto bei televizijos paslaugas teikianti "Telia Lietuva".

Jūros vaizdai ir garsai 4
Screenshot
Jūros vaizdai ir garsai

"Telia Lietuva" dideliame ekrane "Šimašiaus pliažo" lankytojams rodo Palangos tiltą. Taip pat galima girdėti Baltijos jūros šniokštimą.

„Open Kitsch“ 5
Screenshot
"Open Kitsch"

Išėjo toks ne "Open Beach", o "Open Kitsch". Tačiau dėmesio socialiniame tinkle susilaukė daugiau nei Jonai ir Janinos.

Autoriaus nuomonė gali nesutapti su redakcijos pozicija.

Tegai:
Remigijus Šimašius, paplūdimys, Joninės, Lukiškių aikštė
Dar šia tema
Dirbtinio paplūdimio atidarymas Lukiškių aikštėje tapo vaidų objektu
Karbauskis: Šimašiaus "Open Beach" rodo miesto valdžios mąstymo nelaisvę, kūrybos stoką
Seime registruotas Lukiškių aikštės memorialinio statuso įstatymo projektas
Dėl Lukiškių aikštėje esančio paplūdimio kilo skandalas
Sostinės Lukiškių aikštė — paplūdimys ar šventa vieta?
 Rusijos povandeninis laivas Antėjas, archyvinė nuotrauka

veikia Rusijos atominis "Antėjas" Baltijos jūroje

(atnaujinta 17:42 2020.07.15)
Švedijos SVT televizijos kanalas skambina pavojaus varpais: į Baltijos jūrą įplaukė Rusijos "Antėjaus" klasės atominis povandeninis laivas

Švedijos SVT televizijos kanalas skambina pavojaus varpais: į Baltijos jūrą įplaukė Rusijos "Antėjaus" klasės atominis povandeninis laivas, galintis nešti tolimojo nuotolio raketas ir torpedas su branduolinėmis galvutėmis "dešimt kartų didesnio pajėgumo nei bomba, nušlavusi Hirosimą nuo žemės paviršiaus".

Vietiniai ekspertai šiuos Rusijos Federacijos veiksmus vertina kaip jėgos demonstravimą. Skandinavijos kariškiai ir specialistai ignoravo faktą, kad laivas dalyvavo ilgai planuotame pagrindiniame jūrų laivų parade Rusijos karinio jūrų laivyno dienos garbei.

Švedijos gynybos tyrimų instituto Tyrimų skyriaus vadovas Niklasas Granholmas daro prielaidą, kad per artimiausias kelias savaites įvyks kokios nors Rusijos karinio jūrų laivyno pratybos. Ir jis pažymi, kad 150 metrų povandeninis laivas su dviem branduoliniais reaktoriais yra per didelis ir pavojingas Baltijos šalims. Švedijos 60 metrų dyzeliniai povandeniniai laivai aiškiai pralaimi. Karo ekspertas daro išvadą: "Antėjas" yra Rusijos karinės galios demonstravimas.

Stokholmo leidinys rusų kalba cituoja kito specialisto, patarėjo saugumo klausimais Joachimo von Brauno nuomonę: "Rusijos kariškiai mums siunčia aiškų signalą: jie nori parodyti, kad yra dideli ir stiprūs". Švedijos ginkluotosios pajėgos stebi pokyčius Baltijos šalyse. Danai didžiuojasi, kad pirmieji rado 150 metrų "adatą šieno kupetoje", tai yra, Rusijos branduolinio povandeninio laivo raketinį kreiserį K-266 "Oriol", vandens paviršiuje judantį 15 mazgų greičiu (apie 27 km/h).

Kas ta Baltijos jūra, jei pavojus kyla visam Atlanto vandenynui. Vakarų ekspertai pažymi, kad pastaraisiais metais Rusijos povandeninių laivų charakteristikos žymiai pagerėjo, o įgulos patobulino įgūdžius. Tolimojo plaukiojimo povandeniniai laivai tapo galvos skausmu NATO, kai anksčiau paskelbė praradę savo dominavimą Šiaurės Atlante. Ir vis dėlto, kas vyksta Baltijos šalyse?

Atominis povandeninis raketų kreiseris K-266 "Oriol" su atomine įranga iš tikrųjų perėjo iš Šiaurės laivyno į Suomijos įlanką Baltijos jūroje. RF Gynybos ministerija to neslepia. Taip pat žinomas ir kitas dalykas: projekto "949A Antėjaus" povandeniniai laivai pirmiausia skirti kovoti su priešo lėktuvnešių grupėmis, o Baltijos regiono šalys gali ramiai miegoti (jos neturi lėktuvnešių). NATO jūrų pajėgos Europoje taip pat nėra "Oriol" taikinys.

Tankas T90MS
© Sputnik / Михаил Климентьев

Atsakymas į klausimą apie Rusijos atominių povandeninių laivų kampanijos tikslą slypi paviršiuje. Paskutinį liepos sekmadienį Rusijoje minima karinio jūrų laivyno diena (tai yra, 2020 metų liepos 26 dieną). Todėl keista, kad Baltijos šalių karinio jūrų laivyno ekspertai šiandien neatseka atominio "Antėjaus" vizito tikslo. Leiskite priminti, kad 2018 metais kreiseris "Oriol" jau atstovavo Šiaurės laivynui pagrindiniame Rusijos jūrų parade Baltijos jūros įlankoje. Nors įgulai tada teko įveikti daugiau nei 1500 jūrmylių (apie 2800 km) tarp Severomorsko ir Kronštato, 2020 metais tai yra nepaprastai taiki misija.

"Antėjas" partnerių nenuskriaus

Projekto "949A Antėjas" trečiosios kartos branduoliniai povandeniniai laivai ("Oriol", "Smolensk", "Voronež", "Omsk", "Tver" ir kiti) buvo sukurti raketų išpuoliams prieš priešo lėktuvnešius ir pakrančių taikinius su viršgarsinėmis sparnuotosiomis raketomis "Granit", kurių veikimo nuotolis yra apie 500 km. Jie turi tvirtą cilindrinį korpusą (10 skyrių), pagamintą iš 45–68 mm storio plieno, ir prieštankinių raketų paleidimo įrenginius, esančius tvirto korpuso ribose 45 laipsnių kampu prieš horizontą (povandeninis paleidimas). Struktūra pritaikyta plaukimui arktinėse platumose. Tuo tarpu "Antėjas" kainuoja apie 10 kartų mažiau nei "Nimitz" tipo amerikiečių lėktuvas.

Povandeninis laivas K-266 "Oriol" nuo 1993 metų yra Rusijos karinio jūrų laivyno formavimo gretose. Po modernizacijos 2017 metais jis aprūpintas priešlaivinių raketų sistema "P-800 Onyx", amunicija — 72 raketomis "ZM-45" ir 24 kelių rūšių torpedomis. Tuo tarpu Šiaurės laivyno flagmanas, sunkiųjų branduolinių raketų kreiseris "Piotr Velikij" neša tik 20 priešlaivinių raketų. "Oriol" padidino savo galimybes dėl naujos automatizuotos kovos kontrolės sistemos, sonarinės sistemos ir mažo triukšmingumo sraigto. Anksčiau paaiškėjo, kad modernizuotas "Antėjas" taip pat aprūpintas raketų kompleksais "Kalibr", leidžiančiais smogti į žemės paviršiaus taikinius iki 2500 km atstumu.

Kad ir kaip būtų, povandeninis kreiseris "Oriol" pasižymi unikaliomis kovinėmis savybėmis, geba panerti iki 600 metrų gylio, turi didžiulį 24 tūkstančių tonų poslinkį, 155 metrų ilgį, povandeninį greitį iki 32 mazgų (apie 59 km/h), autonomija — 120 dienų, įgula — 130 žmonių. Laivas sėkmingai dalyvavo daugelyje pratybų ir kampanijų, du kartus pelnė Karinio jūrų pajėgų vado viršininko prizą už šaudymą į jūroje esantį taikinį.

Didžiulio formavimo gretose

Liepos 13 dieną Rusijos karinio jūrų pajėgų vadas admirolas Nikolajus Jevmenovas pareiškė: "Šiaurės flotilės laivų būrys, kurį sudaro laivas "Viceadmirolas Kulakovas" ir atominis povandeninis raketinis kreiseris "Oriol", atplaukė į Suomijos įlanką dalyvauti pagrindiniame jūrų laivų parade. Artimiausiomis dienomis būrys pradės veiklą pagal pasiruošimo paradui planą." Kronštato reido akvatorija yra pasirengusi laikinai dislokuoti didelius laivus.

Tarp jūrų laivyno pereinančio didelio jūrinio priešpovandeninio laivo "Viceadmirolas Kulakovas" ir povandeninio raketinio kreiserio "Oriol" įgulos baigė karinių jūrų pajėgų pratybų ciklą, skirtą oro ir priešlaivinei gynybai, signalų perdavimui nakties ir dienos metu bei išgyvenamumo kontrolei. Karininkai ir šturmanai įgijo vertingos patirties, atsižvelgiant į navigacinius Baltijos jūros ypatumus.

Prasidėjo paradinės rikiuotės karo laivų pratybos. Kartu su kreiseriu "Oriol" paradui ruošiasi "Viceadmirolas Kulakovas", didieji desanto laivai "Minsk" ir "Korolov". Ekipažai mokosi ryšių ir sąveikos sistemos, judėjimo kolonoje nurodytu greičiu ir eiga. Tikrinamas budinčių pareigūnų ir

navigacijos specialistų gebėjimas plaukti sudėtingame Kronštato vandens rajone (kas sudėtinga net Baltijos laivyno jūreiviams).

Šiuolaikinis Baltijos laivynas yra Rusijos priešakis Vakarų kryptimi, įvairiapusė operatyvinė ir strateginė asociacija, apimanti jūrų pajėgas, jūrų aviaciją, oro gynybą, pakrančių pajėgas ir bendras operacinės ir techninės paramos tarnybas. Į pagrindinį paradą atgabentos jūrų pajėgos ir reikmenys (dešimtys laivų, lėktuvų ir sraigtasparnių) pavertė paradą panašų į strateginę operaciją. Tikslai yra taikūs, tačiau organizacija — karinė.

Tai normalu. Rusijos karinio jūrų laivyno buvimas Baltijos jūroje yra ne kieno nors grėsmingos karinės jėgos demonstravimas, o istorinis 317 metų faktas. O branduolinis povandeninis raketų kreiseris K-266 "Oriol" čia yra namuose, o ne svečiuose.

Autoriaus nuomonė gali nesutapti su redakcijos pozicija.

Tegai:
Baltijos jūra, Rusija, Atominis povandeninis laivas (APL)
SGD tanklaivis, archyvinė nuotrauka

Šiaurės jūros kelio prijaukinimas: daro Rusija, kad patektų į SGD rinką

(atnaujinta 14:24 2020.07.15)
Pirmasis SGD projektas Rusijos Federacijoje buvo įgyvendintas tik 2009 metais — juo tapo "Sachalin-2, tačiau netrukus sekė antrasis — pats šiauriausias planetoje — "Jamal SGD"

Nuo naftos krizės pradžios 2020 metų balandžio mėnesį beveik 90 procentų su energija susijusių naujienų buvo skirta tam, kas vyksta pasaulio prekių rinkose.

Iš tiesų yra labai daug įvykių: staigios neigiamos naftos ateities sandorių kainos, OPEC+ susitarime dalyvaujančių šalių susitikimai ir spartus gamtinių dujų bei anglių kainų kritimas, gamybos apimčių mažėjimas, staigus investicijų į angliavandenilių sektorių mažėjimas, didėjantys šimtų viso pasaulio bendrovių nuostoliai. Visa tai, kas vyksta kituose energetikos ir susijusiuose ekonomikos sektoriuose, po truputį nuslinko į šešėlį. Tačiau gyvenimas juose nė kiek nesustojo, tiesiog žinios apie juos, kaip sakoma, antraeilės.

SGD pramonė Rusijoje — pirmieji žingsniai

Rusija su savo atsargomis ir energijos ištekliais ilgą laiką buvo pasaulio energetikos rinkoje: Rusijos imperija tiekė naftą užsienio rinkoms, nuo 1960-ųjų Tarybų Sąjunga aktyviai įsitraukė į šią pramonę, šiuolaikinė Rusija atliko svarbų vaidmenį pasaulio naftos rinkoje. Tą patį galima pasakyti ir apie anglį, o su gamtinėmis dujomis pagal istorinius standartus tai pasireiškė visai neseniai.

Pradėję nuo nedidelių dujų tiekimų Italijai, TSRS, o vėliau Rusija užmezgė abipusiškai naudingą bendradarbiavimą su visų naujų Europos šalių įmonėmis, nutiesdami vis daugiau tūkstančių kilometrų magistralinių dujotiekių. Tačiau ne visos šalys, kuriose yra gamtinių dujų, kaip energijos išteklių ir cheminių produktų žaliavos, paklausa, gali sau leisti nutiesti vamzdynus iš savo telkinių į saugyklas.

Nuo aštuntojo dešimtmečio pradžios pradėjo augti ir stiprėti nauja dujų verslo kryptis — suskystintų gamtinių dujų gamyba ir gabenimas jūra. Sovietmečiu šios plėtros krypties Rusijoje nebuvo dėl labai paprastos priežasties — to nereikėjo. Metai iš metų plėtėsi bendra dujų tiekimo sistema — nuo vis naujų telkinių iki vartotojų visose Sąjungos respublikose, tačiau tanklaiviams tiesiog nebuvo kur tiekti dujų. Dujų eksporto į Europą apimtys buvo pakankamos, kad būtų patenkinti valstybės laisvai konvertuojamos valiutos poreikiai.

Taip pat nereikėjo kurti naujų technologijų ir naujų regioninių dujų rinkų, nes Vakarų Europa ekonominiu požiūriu buvo greičiausiai augantis regionas, o visos tiekimo problemos buvo patikimai išspręstos dujotiekiais. Taigi, nieko nestebina faktas, kad pirmasis SGD projektas Rusijoje buvo įgyvendintas tik 2009 metais — tai buvo "Sachalin-2". Tai įvyko su rimtu finansiniu ir technologiniu užsienio akcininkų, britų ir olandų bendrovės "Royal Dutch Shell" bei Japonijos bendrovių "Mitsubishi" ir "Mitsui" indėliu.

Licencijuotos gamybos linijos iš "Shell", patyrusių Japonijos verslininkų dalyvavimas visose srityse, susijusiose su dujų tanklaivių gabenimu, Pietryčių Azijos — regiono, kuris pagal ekonominę plėtrą yra sparčiausiai augantis — artumas, užtikrintai aplenkiant Europą pagal šį rodiklį.

"Jamal SGD" ir kriogeninės įrangos gamybos lokalizavimas

Įgyvendinus "Sachalin-2", ne tik Rusijos dujų kompanijos, bet ir energetikos sektoriaus pramonininkai atidžiai stebėjo naują Rusijos ekonomikos sektorių. Šis procesas nebuvo reklamuojamas, darbas vyko ramiai, tačiau rezultatą pamatėme po to, kai buvo priimtas galutinis sprendimas investuoti į šiauriausią planetos projektą — "Jamal SGD". Organizaciniu požiūriu jis nedaug skiriasi nuo "Sachalin-2": kontrolinis Rusijos bendrovės akcijų paketas (tik šiuo atveju tai nėra valstybės kontroliuojamas "Gazprom", o privatus "Novatek"), "finansinis petys" — iš Kinijos CNPC (Kinijos nacionalinė naftos korporacija), technologinė parama — iš prancūzų "Total".

2018 metais "Jamal SGD" pasiekė visą projektinį pajėgumą — 16,5 milijono tonų gatavos produkcijos per metus, o "Novatek" apibendrino rezultatus — įrangos gamybos lokalizavimas naujam naujos pramonės milžinui staiga sudarė daugiau nei 50 procentų. Artimiausiu metu "Novatek" ketina pradėti įgyvendinti savo antrąją didelės galios SGD produktą — projektą "Arctic SPG-2", o konkursų specialistai tikisi, kad šį kartą lokalizacijos lygis padidės iki 70 procentų.

Šie skaičiai gana įtikinamai įrodo, kad visi gandai ir paskalos apie "mechaninės inžinerijos mirtį Rusijoje" yra labai perdėti — energetikos inžinerija užtikrintai vystosi, įsisavindama visiškai naujas kryptis. Pakanka paminėti, kad "Atomenergomash", priklausanti "Rosatom", tapo trečiąja įmone pasaulyje, išmokusia susukti šilumokaičius didelio tūrio gamtinėms dujoms suskystinti, ir 2020 metų birželio pradžioje Afrikantovo OKBM (Eksperimentinio projektavimo biuras) išsiuntė į "Novatek" pirmąjį buitinį kriogeninį siurblį.

Tai skamba įprastai, tačiau pabandykite įsivaizduoti, kokie yra reikalavimai siurbliui, kuris skirtas SGD siurbti iš antžeminių talpyklų į dujų tanklaivius: jis veiks, kai bus visiškai panardintas į suskystintas dujas, esant minus 162 laipsnių temperatūrai, per valandą išsiurbs 1750 kubinių metrų SGD. Nėra abejonės, kad OKBM produktai susidoros su tokiu režimu, nes visi būtini testai buvo atlikti Rusijos kriogeniniame bandymų stende, kuris buvo įkurtas Sankt Peterburge kitoje "Rosatom" įmonėje — NIIEFA (Elektrofizinės įrangos mokslinis tyrimų institutas) būtent visą buitinę SGD įrenginių įrangą būtų galima patikrinti esant būtinoms sąlygoms skysto azoto aplinkoje, kur temperatūra yra minus 196 laipsniai.

Tolimųjų Rytų "žvaigždė"

Tačiau pati gamykla, kurioje suskystintos gamtinės dujos, nors ir pagrindinis SGD projekto komponentas, bet ne vienintelis, ne mažiau svarbu mokėti išspręsti SGD transportavimo iš gamyklos vartotojams problemas. Skamba kiek netikėtai, tačiau laivų statyba yra SGD gamybos pramonės dalis. Tarybiniais laikais šios pramonės taip pat nebuvo, ji taip pat kuriama tiesiog mūsų akyse.

Jamal SGD gamykla Rusijoje, archyvinė nuotrauka
© Sputnik / Александр Кондратюк

SGD pramonės "arkliukas" yra tanklaiviai, kurių tūris yra 170–175 tūkstančiai kubinių metrų, pagal jų pervežamų SGD kiekį tai sudaro apie 100 tūkstančių tonų. Rusijos prezidento Vladimiro Putino, kuris paskelbė, kad Tolimųjų Rytų plėtra yra nacionalinis XXI amžiaus projektas, iniciatyva, naujo laivų statybos komplekso statybų vieta buvo pasirinktas miestas Bolšoj Kamenis, esantis 30 kilometrų nuo Vladivostoko, priešingame Japonijos jūros Usūrio įlankos krante. To paties pavadinimo karinė gamykla, remontuojanti dyzelinius ir branduolinius povandeninius laivus, kaip ir pats Bolšoj Kamenio miestas, sulaukia savo antrojo gimimo: statomi nauji gamybiniai pastatai, šiemet prasidės didžiausio Rusijos sausojo doko statyba — 485 x 114 metrų, o gylis — 14 metrų, tuo pačiu metu statomi nauji gyvenamieji pastatai ir kvartalai darbuotojams, iš viso jų bus 5789, Bolšoj Kamenio miesto gyventojų skaičius padidės trečdaliu.

Naujų gamybinių pastatų statyba vyksta pagal planą, tad kompleksas "Zvezda" pilnais gamybos pajėgumais pradės veikti 2024 metais, tačiau laivų statytojai nestovi vietoje.

Vyksta laivų statyba pagal pirmąsias sutartis — pagrindinis užsakovas yra "Rosneft", pasirašęs su laivų statykla sutartis 28 laivams, įskaitant "Aframax" tipo laivus, kurie taip pat bus gaminami pirmą kartą Rusijos laivų statybos istorijoje. Pirmasis "Aframax" klasės laivas, pavadintas "Vladimir Monomach", buvo paleistas šių metų gegužę, netrukus bus pradėti jo bandymai jūroje. Laivo ilgis yra 250 metrų, plotis — 44 metrai, dedveitas — 114 tūkstančių tonų, greitis švariame vandenyje — 14,6 mazgo, ledo klasė — ICE-1A. "Vladimir Monomach", be visų kitų savo pranašumų, priklauso "žaliajai klasei", nes jis kaip kurą gali naudoti ne tik dyzeliną, bet ir suskystintas dujas. Siūlau apie tai pakalbėti išsamiau.

Parvežti SGD į vietą ir neišmėtyti pakeliui

Pagalvokime: kaip užtikrinamas kuro laikymas minus 162 laipsnių temperatūroje tanklaivyje "Aframax"? Kaip užtikrinamos saugos priemonės — SGD neturi išgaruoti kelionės metu kur nors atogrąžų zonoje. Suskystintų gamtinių dujų tanklaivis privalo užtikrintai atlaikyti viską, kas gali nutikti reiso metu: staigų slydimą, greičio pokytį ir bangų smūgius. "Vladimir Monomach" priklauso ledo klasei — tai reiškia, jog negalima atmesti galimybės, kad į bortą gali atsitrenkti ledo lytys. Tą patį klausimų rinkinį teks užduoti ir ledo klasės dujų tanklaiviams — nepaisant to, kad SGD gabenimo rezervuarų tūris yra dešimt kartų didesnis nei SGD sunaudojimas kaip variklių kuro.

2019 metų balandžio mėnesį "Novatek" pateikė "SSK Zvezda" užsakymą statyti "Jamalmax" klasės dujų gabenimo tanklaivius — laivus, kurie gali savarankiškai įveikti iki dviejų metrų storio ledo laukus. 2020 metų pradžioje šalys pasirašė sutartį dėl dar trijų tokių tanklaivių. "Jamalmax" klasė yra visiškai naujo tipo kuro gabenimo įrenginiai; pasaulinėje laivų statyboje iki "Jamal SGD" projekto pradžios nieko panašaus nebuvo. "Jamalmax" iškelti ne tik padidinti reikalavimai laivo korpusui, bet ir talpoms, skirtoms laikyti SGD. Kelionės Šiaurės jūros keliu metu nuo pat pradžių garantuojami susidūrimai su ledo laukais, ir tai yra nauji reikalavimai: palaikyti temperatūrą, neleisti išgaruoti kroviniui, pasirūpinti apsauga nuo ledo poveikio laivo korpusui.

Kitas "pluoštas" klausimų yra apie tai, kur ir kaip SGD bus saugomos bunkeravimui, kaip bus teikiamos bunkeriavimo paslaugos. Degalų, kurių temperatūra yra minus 162 laipsniai, bunkeriavimas iš esmės skiriasi nuo bunkeriavimo su tradiciniais degalais, techninių gedimų ir gaisro pavojai padidėja kelis kartus, todėl būtina spręsti galimo SGD išgaravimo klausimą dėl ekonominių priežasčių.

SGD saugojimo sistemos laivuose, naudojančiuose jį kaip variklių degalus, suskystintų gamtinių dujų saugyklų technologija laivų bunkeravimui, krante, bunkeriavimo technologija — tai taip pat yra kažkas, kas žymiai viršija Rusijos dujų suskystinimo gamyklų ir "Zvezda SSC" projektus. Laivų, kurių varikliai gali dirbti su tokiais ekologiškais degalais kaip SGD, statyba yra nauja, ypač aktyviai besivystanti pasaulio laivų statybos tendencija. Kuo daugiau tokių laivų, tuo didesnė bus tinkamos įrangos jūrų uostams visame pasaulyje paklausa, o pastaruoju metu pradėjo kurtis SGD ir upių laivyno laivų projektai.

Ar Rusija turi šansų atsidurti tinkamoje vietoje tinkamu laiku, tai yra, įsisavinti visas šias naujas technologijas, ir dėl kokių priežasčių Tolimųjų Rytų SSK "Zvezda" pasirodė prašymas darbuotojams, turintiems prancūzų kalbos žinių, — temos tęsinyje.

Autoriaus nuomonė gali nesutapti su redakcijos pozicija.

Tegai:
Rusija, SGD
BelAE, archyvinė nuotrauka

Bus tikrinamas savivaldybių pasirengimas branduolinėms avarijoms

(atnaujinta 23:36 2020.07.15)
Bus atliktas savivaldybių, kurios yra 100 km zonoje nuo Astravo, pasirengimo branduolinėms avarijoms vertinimas

VILNIUS, liepos 16 — Sputnik. Bus atliktas savivaldybių pasirengimo branduolinėms avarijoms vertinimas, apie tai pranešė Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas.

Jis bus atliktas liepos 15–17 dienomis siekiant objektyviai įvertinti savivaldybių, kurios yra 100 km zonoje nuo Astravo, pasirengimą vykdyti Valstybiniame gyventojų apsaugos plane branduolinės ar radiologinės avarijos atveju nustatytas funkcijas.

"Pagal kompetenciją koordinuodami pasirengimą galimai branduolinei ar radiologinei avarijai Baltarusijos atominėje elektrinėje, norime dar kartą įvertinti savivaldybių pasirengimą ir įsitikinti, kad įvykus nelaimei pagalba gyventojams bus suteikta laiku, — sakė Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento direktorius Saulius Greičius. — Mūsų tikslas yra surinkti išsamią informaciją apie situaciją savivaldybėse, nustatyti problemas, konsultuoti jas ir teikti metodinę pagalbą".

Departamento Civilinės saugos valdybos ir priešgaisrinių gelbėjimo valdybų Civilinės saugos skyrių specialistai įvertins pasirinktų kolektyvinės apsaugos statinių, ekstremaliųjų situacijų operacijų centrų darbo vietų įrengimą, turimos įrangos būklę, jos saugojimo sąlygų tinkamumą, sudarytas sutartis su ūkio subjektais dėl savivaldybės administracijos ekstremaliųjų situacijų valdymo plane nurodytų užduočių vykdymo, savivaldybės administracijos personalo, dalyvaujančio ekstremaliųjų situacijų valdymo procese, kompetencijas ir savo funkcijų žinojimą, gavus pranešimą apie nelaimę.

Civilinės saugos specialistai vizitų metu taip pat domėsis, kaip savivaldybės yra pasirengusios evakuoti žmones, kaip bus organizuojamas jų švarinimas, kurios savivaldybės yra pasirengusios priimti gyventojus iš paveiktų teritorijų, iš kur bus pasitelkti autobusai jiems vežti, ir kt.

Tegai:
Lietuva, Astravo AE
Dar šia tema
Lietuvos prezidentas ragina Baltarusijos valdžią nepaleisti Astravo AE
Vaišvila Nausėdos sprendimus dėl BelAE laiko "neadekvačiais"
Artėjant galimam BelAE paleidimui Nausėda šaukia Valstybės gynimo tarybą