Basanavičiaus aikštė Vilniuje

Vilnius kviečia pažinti per literatūrą ir siūlo naują maršrutą

(atnaujinta 12:59 2021.02.14)
Sostinės gyventojai ir svečiai kviečiami prisiminti literatūrinius pasivaikščiojimo maršrutus po Vilnių bei išbandyti naują maršrutą "Kalbos keliu"

VILNIUS, vasario 14 — Sputnik. Miesto pažinimo platforma "Neakivaizdinis Vilnius" paruošė miestiečiams naują pasivaikščiojimo maršrutą po miestą, praneša sostinės savivaldybės spaudos tarnyba.

"Kas sieja Martyną Mažvydą ir Odesą? Kokius įžadus ir kur davė Simonas Daukantas? Kokiomis aplinkybėmis su būsima žmona susipažino prezidentas Antanas Smetona? Atsakymus į šiuos klausimus ras keliaujantys "Kalbos keliu", — žada organizatoriai.

Vingiuotas lietuvių kalbos kelias Vilniuje

Vilnius — pasauliui atviras miestas, neįsivaizduojamas be lietuvių kalbos, tačiau taip buvo ne visada. Kai XIII–XV a. lietuviai vieninteliai iš baltų sukūrė savo valstybę, lietuvių kalba buvo tik šnekamoji. Su Vakarų Europa susirašinėta lotyniškai, o su Rytų Europa — senąja kanceliarine slavų kalba. Lietuvių rašomoji kalba atsirado apie XVI a., bendrinė lietuvių susiformavo XIX a. pab.–XX a. pr. Bėgant amžiams keitėsi požiūris į lietuvių kalbą, jos vartosenos erdvė, pamažu keitėsi ir pati kalba.

Prieš tapdama tokia, kokia yra dabar, lietuvių kalba nuėjo sudėtingą kelią. Vilnius yra viena svarbiausių šio kelio stočių. Šiame mieste dėtos didžiulės pastangos įtvirtinti lietuvių kalbą kasdieniame ir oficialiame gyvenime, įteisinti ir išsaugoti. Viskas svarbu — lietuviškos maldos, gramatikos, žodynai, laikraščiai, mokymosi ir mokslo įstaigos, bibliotekos, kalbai atsidavę žmonės.

Einantys "Kalbos keliu" ras įkvėpimo pažinti save, savo kalbą ir miestą. Maršrutą galima rasti www.neakivaizdinisvilnius.lt. Vasario 27 d. 12:00 maršrutą pristatys jo kūrėjos — "Neakivaizdinio Vilniaus" Facebook paskyroje vyks nemokama virtuali ekskursija.

Skaitymo mėnuo

"Neakivaizdinis Vilnius" vasario mėnesį dedikavo knygoms apie Vilnių, skaitymui ir kalbai, todėl naujas maršrutas — ne vienintelis pasiūlymas skaitymo mėnesiui. Tai puiki proga išbandyti kitus su literatūra susijusius maršrutus, kurie ne tik leis pamatyti sostinę per literatūrą, bet ir paskatins atsiversti ne vieną Vilniaus įkvėptą knygą.  

"Miestas kaip veiksmo vieta, kaip išgyvenimų erdvė, kaip meilės objektas — visa tai maršrute "Literatūrinis Vilnius". Garsiojo "Vilniaus pokerio" maršrutas patiks melomanams — čia rasite garso takelį pasivaikščiojimui po knygos veikėjo Vytauto Vargalio Vilnių. "Vilniaus geto knygnešiai" primins apie žydų knygas ir kitas kultūros vertybes saugojusią "Popieriaus brigadą", — sakoma pranešime.

Kad netrūktų idėjų, ką paskaityti apie sostinę, "Neakivaizdinis Vilnius" paruošė miesto studijų literatūros sąrašus — rekomendacijas knygų, kurios leis pažinti Vilnių, gilintis į jo istoriją ir dabartį, atrasti Vilniaus įkvėptus grožinės literatūros rašytojus. Jau galima susipažinti su Kultūrų, Istorijos, Architektūros, Menų, Literatūros, Gamtos, studijų literatūros rekomendacijomis, taip pat su leidinių vaikams ir jaunimui sąrašu. Tiesa, organizatoriai kviečia ne tik skaityti knygas, bet ir jungtis prie diskusijų Facebook, rekomenduoti savo mėgstamus kūrinius bei laimėti knygas.

Su visa informacija galima susipažinti "Neakivaizdinio Vilniaus" tinklalapyje. Organizatoriai kviečia maršrutais vaikščioti saugiai, laikantis karantino apribojimų — dėvint kaukę, po vieną ar tik su artimiausiais šeimos nariais.

Tegai:
poilsis, Vilnius
Dar šia tema
Vilniuje lankytojus kviečia naujas pažintinis maršrutas
Vilnius kviečia nuvykti į pažintinį maršrutą po Karoliniškes
Kaziuko mugė

Vilniaus Kaziuko mugė keliasi į internetą

(atnaujinta 23:40 2021.03.04)
Autorinių darbų kūrėjai bei talentingi gamintojai ištisus metus galės pristatyti savo dirbinius prekybinėje platformoje internete

VILNIUS, kovo 4 — Sputnik. Šiais metais tradicinė Kaziuko mugė vyks ne sostinės senamiesčio gatvėse, o internete, ir truks ištisus metus, ketvirtadienį praneša Vilniaus savivaldybė.

Kaip pažymėjo Vilniaus vicemerė Edita Tamošiūnaitė, saugiai suorganizuoti šimtus tūkstančių žmonių pritraukiančią šventę neįmanoma.

"Akivaizdu, kad kovą planuota Kaziuko mugė Vilniuje tikrai neįvyks. Sausį svarstėme galimybę perkelti renginį į balandį, tačiau matydami situaciją ir visų pirma galvodami apie žmonių saugumą, nusprendėme šiais metais Vilniaus senamiestyje mugės neorganizuoti. Kad ir kokie būtų karantino ribojimų sušvelninimai balandžio — gegužės mėnesiais, galimybė saugiai suorganizuoti šimtus tūkstančių žmonių pritraukiančią šventę yra praktiškai neįmanoma", — sakė Tamošiūnaitė.

Amatininkai ir ne maisto gaminių kūrėjai savo e-parduotuvės atidarė platformoje craftson.lt. Mugė prasidės kovo 4-ąją.

Kaip teigia vienas iš šio projekto iniciatorių Renaldas Gražys, Craftson.lt — vieta, kur autorinių darbų kūrėjai bei talentingi gamintojai savo dirbinius, kupinus rankų šilumos, širdies ir gerų emocijų, galės pristatyti ištisus metus. 

"Ko gero, daugeliui tradicinės Kaziuko mugės dalyvių, kuriančių tradicinius, rankų darbo gaminius yra didelis iššūkis susikurti ir administruoti savo e-parduotuvę, o lankytojui — atrasti šiuos talentus. Tikiu, kad ši platforma padės sujungti kūrybiškumą ir meistrystę, tradiciją ir šių dienų galimybes lengvai, o svarbiausia saugiai įsigyti kažką originalaus, gražaus ir ypatingo", — teigė Gražys.

Mugės dalyviams skirtoje elektroninėje parduotuvėje kiekvienas nekeldamas kojos iš namų galės ne tik pasigrožėti menininkų darbais, bet ir jų įsigyti saugiai bei patogiai. 

Kaziuko mugės ištakos siekia XVII amžių ir manoma, kad šimtmečius gyvuojantis kasmetis renginys nevyko tik Antrojo pasaulinio karo metais. 

Eurovizijos scenoje Roterdame 2021 metais bus įrengtas pusiau permatomas LED ekranas

Naujas "Eurovizijos-2021" formatas: ko tikėtis konkurso šiemet

(atnaujinta 23:02 2021.03.03)
Organizatoriai kol kas nenusprendė, ar žiūrovai dalyvaus šou, tačiau žinoma, kad konkursas vyks "offline" formatu

VILNIUS, kovo 3 — Sputnik. Tarptautinis dainų konkursas "Eurovizija" šiais metais vyks "offline" formatu, tačiau sprendimas, ar žiūrovai dalyvaus šou, dar nepriimtas, skelbiama oficialioje konkurso svetainėje.

Dar vasario mėnesį organizatoriai pranešė, kad esant dabartinei situacijai, susijusiai su koronaviruso pandemija, neįmanoma surengti "įprastą" konkurso formatą. Tačiau nuspręsta, kad konkursas įvyks, kaip ir buvo suplanuota, gegužę, ir buvo pasiūlytos kelios šou rengimo versijos.

Organizatoriai tikėjosi, kad varžybos gali vykti pagal "B scenarijų", kuris numatė sumažintos versijos formatą su griežtomis antiepideminėmis priemonėmis.

"Šį sprendimą neseniai patvirtino "Eurovizijos" valdymo organas ir Europos transliuotojų sąjungos vykdomoji taryba", — sakoma pranešime.

Scenarijuje numatyta sumažinti delegacijų sudėtį, taip pat žurnalistų skaičių. Šiais metais šou galės dalyvauti iki 500 žiniasklaidos atstovų, dar tūkstantis turės galimybę apšviesti šou naujame "online" spaudos centre.

Sprendimas, ar visuomenė gali dalyvauti šou ir kokie socialiniai renginiai gali būti rengiami "Eurovizijos" konkurso ribose Roterdame, bus priimtas vėliau.

"Eurovizija 2021", kurią organizuoja Europos transliuotojų sąjunga (EBU) ir Nyderlandų kompanijos "NPO", "NOS" ir "AVROTROS", vyks gegužės 18, 20 ir 22 dienomis Roterdamo "Ahoy" salėje. Konkurse dalyvaus atlikėjai iš 41 šalies. Muzikos konkurso šūkis išlieka tas pats: "Open up!" ("Atsiverk!").

Visi dainų konkurso "Eurovizija" užsienio dalyviai likus penkioms dienoms iki skrydžio į Nyderlandus turės laikytis karantino. Jie taip pat turi atlikti koronaviruso testą ne vėliau kaip likus 72 valandoms iki išvykimo ir gauti neigiamą rezultatą. Nyderlanduose delegacijos turės likti savo viešbučiuose, išskyrus keliones į repeticijas, gyvus pasirodymus ir kitus su programa susijusius renginius.

Priminkime, kad Roterdamas dar praėjusiais metais turėjo priimti dainų konkursą "Eurovizija", tačiau dėl koronaviruso pandemijos renginys vyko "online" formatu. Po dalyvių pasirodymų nebuvo tradicinio balsavimo, todėl nebuvo ir nugalėtojų.

Tegai:
Eurovizija-2021, Eurovizija
Temos:
Dainų konkursas "Eurovizija 2021"
 АN-124-100 Ruslan

An-124 "Ruslan": kodėl Rusija turėtų atgaivinti aviacijos milžino gamybą

(atnaujinta 09:51 2021.03.06)
Karinis tolimojo nuotolio orlaivis "An-124 Ruslan", kuris daugiau nei 30 metų išlieka didžiausias ir pažangiausias iš savo serijinių partnerių pasaulyje, Rusijoje gali įgauti modernizuotą išvaizdą ir antrą gyvenimą

Kovo 2 dieną vykusiame susitikime "Aviastar-SP Uljanovsk" įmonėje gynybos ministrui Sergejui Šoigu buvo pasiūlyta atnaujinti lėktuvo "An-124 Ruslan" gamybą. Iki 2004 metų Uljanovsko orlaivių gamykla pagamino 36 iš 56 tokio tipo orlaivių, 2020 metais čia buvo suremontuoti šeši "An-124" lėktuvai, o įmonės technologinis lygis leidžia per trumpiausią laiką sukurti serijinę "Ruslan" gamybą.

Uljanovsko orlaivių gamintojų pasiūlymas nėra paprastas, nes anksčiau tokią iniciatyvą ilgus metus teikė Rusijos Federacijos gynybos ministerija. Bet kažkas nuolat trukdė šiam projektui. 2006 metais sprendimo atnaujinti serijinę "Ruslan" gamybą Uljanovske, bendradarbiaujant su Ukrainos įmonėmis, teko atsisakyti, nes per 8 metus Ukrainos taip ir nepateikė variklių. Rusijos Federacijos pramonės ir prekybos ministerija manė, kad nėra reikalo skubiai gaminti "An-124“, nes esamo laivyno remontas leidžia "Ruslanus" eksploatuoti iki 2040-ųjų pabaigos (tarnavimo laikas yra 50 000 valandų, 10 000 skrydžių arba 45 metai).

Kita vertus, ta pati žinyba leidžia gaminti panašų Rusijos itin sunkų transporto lėktuvą "An-124" po 2020 metų. Galbūt dabar atsiveria naujos "Ruslan" ir Rusijos karinės transporto aviacijos (MTA) perspektyvos.

Nerimą keliantys pastarųjų metų įvykiai Sirijoje, Kalnų Karabache ir kitose karštose planetos vietose įrodė sunkiosios karinės aviacijos komponento svarbą operatyviniam karių, ginklų ir reikmenų perdavimui. Leiskite jums priminti, kad pagrindinis karinis transportas Ruslanas yra pajėgus 850 km / h greičiu pervežti 120 tonų iki 4800 km greitį (su 80 tonų kroviniu maksimalus nuotolis padidėja iki 7500 km). Amerikiečių kolegos "Lockheed C-5 Galaxy" keliamoji galia yra gerokai prastesnė. Tačiau Rusijos Federacijos gynybos ministerija valdo tik apie dešimt "An-124". Naujiems iššūkiams ir grėsmėms reikia kiekybinio ir kokybinio SKA augimo.

Pirmą kartą istorijoje

Sirijoje išlieka sunki karinė-politinė padėtis. Dėl susidariusios situacijos gali prireikti mobilių pastiprinimų, todėl Sirijos žemėje plečiasi Rusijos aerokosminių pajėgų operatyvinių aerodromų tinklas. Pasak amerikiečių leidinio "The Drive", Chmeimimo kilimo ir tūpimo tako ilgis padidintas iki 3,2 km, o tai leidžia priimti "sunkiai pakrautus" sunkiuosius karinius transporto lėktuvus An-124 "Ruslan".

Rusijos keleivinis lėktuvas Boeing 777-31
© Sputnik / Константин Михальчевский

Anksčiau karinė transporto aviacija (tame tarpe lėktuvai "An-124") iš taikos palaikymo kontingento Kalnų Karabache operatyviai iš Rusijos į Armėniją pervedė 1 960 karių — su standartiniais ginklais ir įranga (90 šarvuočių, 380 vienetų automobilių ir specialios įrangos). Būtina iš anksto atlikti tokias operacijas, turėti atsarginius orlaivius, įgulas, maršrutus ir aerodromus.

Sausio viduryje Briansko srityje pirmą kartą Rusijos istorijoje įvyko bendri Seščinskio ir Tverės pulkų mokomieji skrydžiai, kartu dalyvaujant šešiems strateginio karinio transporto lėktuvams "An-124-100 Ruslan". Skrydžių tikslas — pagerinti įgulų įgūdžius tuo pačiu metu pervežant karinių dalinių personalą su standartiniais ginklais ir karine įranga dideliais atstumais. Rusijos Federacijos Gynybos ministerijos duomenimis, šeši "Ruslan" gali sutalpinti daugiau nei 3000 kariškių arba iki 48 šarvuočių.

Staigaus karinio konflikto atveju visoje Rusijos Federacijos teritorijoje dislokuoti kariai turi veikti kaip vienas organizmas, greitai reaguoti į bet kokius padėties pokyčius. Tam gali prireikti dešimčių ir šimtų KTA orlaivių, o artimiausiu metu darbas Uljanovsko orlaivių gamykloje tikrai padidės.

Antras atėjimas

"Ruslan" lėktuvas "An-124-100" gali pakelti į orą daugiau kaip 120 tonų krovinio (880 karių aprūpinto personalo arba keturis sraigtasparnius "Mi-8", arba 18 metrų raketą arba 18 automobilių). Be Gynybos ministerijos, dar 20 tokių orlaivių yra eksploatuojami įvairiose Rusijos struktūrose (valstybinė aviakompanija "224 liotnyj otriad", bendrovė "Volga-Dnepr"). Palyginimui, Ukrainos "Avialinii Antonov" turi tik septynis orlaivius.

Žinoma, sunkiasvorių "An-124" tipo lėktuvų skaičius Rusijoje augs. Ko gero, skaitmeninė modernizacija, nauji rusiški varikliai "NK-32" arba "PD-14", reikšmingi aviacijos technikos ir važiuoklės konstrukcijos pokyčiai paskatins sunkiojo karinio transporto lėktuvo išleidimą kitu pavadinimu. Pavyzdžiui, NATO jau seniai vadina An-124 "Kondoru".

Atnaujinti sunkiųjų karinių transporto lėktuvų gamybą gamykloje Uljanovske nėra neįveikiamų kliūčių.
Ukrainos valstybinėje įmonėje "Antonov" tokia gamyba laikoma neįmanoma be Ukrainos dalyvavimo, tačiau anksčiau Rusijos Federacijos pramonės ir prekybos ministerija pareiškė, kad "Antonov", kaip lėktuvo "An-124" sertifikato turėtoja, nevykdo įsipareigojimų išlaikyti mašinų tinkamumą skraidyti Rusijoje, o Rusijos pramonės dalyvavimas yra neišvengiamas. Jau ne pirmus metus Uljanovsko įmonė "Aviastar-SP" teikia "Ruslan" orlaivių aptarnavimą ir modernizavimą į "An-124-100" tipo (KTA versija) ir "An-124-100-150" (maksimali apkrova — 150 tonų). Bandymai "privatizuoti" tarybinių laikų dizaino idėjas yra bergždi, o šiuolaikinės Kijevo tezės apie An-124 "ukrainietišką kilmę" neatlaiko kritikos.

Orlaivis "An-124" buvo sukurtas Tarybų Sąjungoje, bendradarbiaujant su Voronežo, Uljanovsko, Kijevo aviacijos įmonėmis. Tarybinė kariuomenė jį priėmė 1991 metais. Iš pradžių jis buvo skirtas tarpžemyninių balistinių raketų mobiliesiems paleidėjams, kurių nepriklausoma Ukraina neturi.

Uljanovske buvo pagaminti 36 iš 56 "Ruslans" ir neatsitiktinai šiandien keturių Ukrainos bendrovės "Antonov" produktų sąraše nėra "An-124".

Ukrainos lėktuvų pramonės padėtis leidžia tik pasvajoti apie sparnuotų milžinų gamybą. Technologinė degradacija yra patikima visų posovietinių šalių , kurios vienašališkai nutraukia tradicinius ryšius su Rusija, "partnerė". Beje, pasaulinio garso tarybinių orlaivių dizaineris Olegas Antonovas yra kilęs iš Maskvos provincijos, studijavo Saratove ir Leningrade, o projektavimo darbus pradėjo Maskvoje. Nuo 1946 metų jis vadovavo Sibiro aviacijos tyrimų institutui, kuris 1952 metais Buvo perkeltas į Kijevą.

Autoriaus nuomonė gali nesutapti su redakcijos pozicija.

Tegai:
aviacija, Rusija