Verslas, archyvinė nuotrauka

Per metus Lietuvoje 40 proc. išaugo FinTech įmonių skaičius

86
(atnaujinta 15:34 2019.02.02)
Apie pusė šalyje įsikūrusių FinTech įmonių vykdo mokėjimų veiklą

VILNIUS, vasario 2 — Sputnik. Per metus Lietuvoje veikiančių finansinių technologijų (FinTech) įmonių ir jose dirbančių žmonių skaičius išaugo 40 proc., o pagal licencijuotų elektroninių pinigų įstaigų skaičių kontinentinėje Europoje mūsų šalis užkopė į pirmąją vietą, praneša Finansų ministerijos spaudos tarnyba.

Palanki teisinė bei reguliacinė aplinka lėmė, kad Lietuva susidomėjo ir visame pasaulyje žinomos įmonės — "Google", "Revolut", "TransferGo", "InstaReM".

"Lietuva iki šiol neturėjo konkrečios verslo šakos, kuri būtų šalies vizitinė kortelė pasaulyje. FinTech įmonės turi potencialo sukurti Lietuvoje elitinį 5 000 talentų klasterį su tarptautiniais atlyginimais ir didžiule nauda valstybės biudžetui. Jau dabar esame patrauklūs itin inovatyvioms įmonėms iš Izraelio, JAV, Jungtinės Karalystės, Singapūro ir kitų pasaulinio lygio technologinių centrų. Svarbiausia neprarasti šios krypties ir toliau tobulėti. Tai mūsų galimybė pirmauti pasauliniu lygiu", — mano "Investuok Lietuvoje" vadovas Mantas Katinas.

Šių metų sausio pradžioje Vyriausybė pritarė priemonių planui, kuriuo siekiama skatinti finansinių technologijų sektoriaus plėtrą. Jame numatoma toliau gerinti teisinę aplinką, didinti FinTech produktų ir paslaugų paklausą, ypač daug dėmesio skirti rizikoms (galimam pinigų plovimui, terorizmo finansavimui, pažeidimams, susijusiems su vartotojų apsauga) valdyti. Šiemet numatyta tobulinti asmens tapatybės nustatymo būdus, įsteigti tarptautinį 16+1 šalių FinTech koordinavimo centrą, parengti ekosistemos, skirtos atsiskaityti negrynaisiais pinigais ugdymo įstaigose, koncepciją ir kiti darbai.

Verslo centras, archyvinė nuotrauka
© Sputnik / Александр Липовец

Lietuvos bankas praėjusiais metais įdiegė išmaniąją e. licencijavimo priemonę, kuri potencialiems finansų rinkos dalyviams leidžia nuotoliniu būdu greičiau, paprasčiau ir pigiau pateikti paraišką gauti licenciją. Inovatyvius finansinius produktus kuriančios FinTech įmonės gali juos išbandyti Lietuvos banko bandomojoje finansinių inovacijų aplinkoje (angl. regulatory sandbox), o jau netrukus specialioje technologinėje platformoje ― ir blokų grandinės (angl. blockchain) technologija pagrįstas paslaugas. Be to, reguliuotojas skatina atvirosios bankininkystės (angl. Open Banking), sparčiai augančios FinTech srities, plėtrą.

2018 metais Lietuvoje veikė apie 170 FinTech įmonių (2017 metais jų buvo 117). Dirbančiųjų šiame sektoriuje skaičius per metus padidėjo 700 — iki 2,6 tūkst. Iš apžvalgos matyti, kad net 70 proc. visų šalyje veikiančių FinTech įmonių yra įsteigtos Lietuvoje, kitų įmonių būstinės yra Europoje ir už jos ribų — Izraelyje, Singapūre ir Honkonge. Net 96 proc. Lietuvoje veikiančių FinTech bendrovių kaip savo tikslinę rinką mato Europą, be to, daugiau nei trečdalis orientuojasi į Aziją, ketvirtadalis — į JAV.

"The Guardian" papasakojo, kaip Lietuva rengia "bankų spąstus" visai ES >>

Apie pusė šalyje įsikūrusių FinTech įmonių vykdo mokėjimų veiklą, 80 proc. apklaustųjų teikia savo paslaugas verslo klientams. Pabrėžtina ir tai, kad, nepaisant populiarios nuomonės, jog FinTech yra kriptovaliutų verslas, vos 5 proc. apklaustų įmonių pritraukė lėšas virtualiojo turto žetonų platinimo (ICO) būdu. Daugiau kaip pusės apklaustų įmonių pagrindinis finansavimo šaltinis yra jų generuojamos pajamos.

86
Tegai:
Lietuva, Fintech
Dar šia tema
Grybauskaitė reklamuoja Lietuvą Kinijai kaip "Fintech" lyderę Europoje
Ekspertas: Vilnius pasirengęs veikti ne lietuvių naudai, bet JAV labui
Tanklaivis naftos terminale Kinijoje

Kinija išstūmė JAV naftos perdirbimo srityje: ar Rusijai tai bus naudinga

(atnaujinta 18:07 2020.12.05)
Pekinas sudeda viltis į benziną ir dyzeliną, padidindamas jo perdirbimo pajėgumus. Jau kitais metais Kinija pagal šį rodiklį aplenks Jungtines Valstijas

Didelė tikimybė, kad amerikiečiai nusileis ir BVP atžvilgiu. Tačiau, kaip pažymi analitikai, kinams gali pakliudyti antroji pandemijos banga, rašoma RIA Novosti autorės Irinos Badmajevos medžiagoje.

Lyderio kaita

KLR valstybinio statistikos biuro duomenimis, spalio mėnesį naftos perdirbimas šalyje padidėjo pustrečio procento ir pasiekė istorinį rekordą — 14,09 milijono barelių per dieną. JAV rugsėjį buvo tik 13,5 mln.

Ir kinai neketina tuo sustoti. Kitų metų pabaigoje darbą pradės dvi naujos naftos perdirbimo, teigiama Tarptautinės energetikos agentūros lapkričio mėnesio ataskaitoje. Buvo planuojama, kad tai įvyks tik 2023 metais.

Statomos dar keturios — jų bendras pajėgumas sieks 1,2 milijono barelių per dieną. Tiek daug yra perdirbama, pavyzdžiui, visoje Britanijoje.

Kinija jau kelis dešimtmečius stengiasi patenkinti augančią benzino ir dyzelino paklausą. Pastangos nenuėjo veltui.

"Nuo 2000 metų šalis trigubai padidino naftos produktų gamybą. Iki 2025 metų naftos perdirbimas pasieks 20 milijonų barelių per dieną", — pažymi informacijos ir analitinio centro "TeleTrade" vyriausiasis ekonomistas Markas Goichmanas.

Jungtinės Valstijos praras savo lyderystę, kurį išlaikė nuo užpraeito šimtmečio, jau 2021 metais, mano agentūros pašnekovas.

Amerikiečiai uždaro naftos perdirbimo gamyklas dėl mažų maržų, kurios krito po naftos kainų kritimo. Praėjusiais metais juodasis auksas ne kartą atnaujino savo minimumus. Pavyzdžiui, kovo 18 dieną "Brent" naftos kaina sumažėjo 15 proc. ir pirmą kartą nuo 2003 metų jos kaina siekė 24,52 dolerio už barelį.

Pasaulinė degalų paklausa taip pat sumažėjo. Todėl naftos perdirbimas sumažėjo rekordiškais 1,7 milijono barelių. Be to, liūto dalis atiteko būtent Amerikos naftos perdirbimo gamykloms. "Vienos gamyklos uždaromos, o kitoms reikia investicijų į modernizavimą ir atsigavimą po uraganų, kurie kasmet vyksta Meksikos įlankos pakrantėje, kur ir yra didelė JAV perdirbimo pajėgumų dalis", — patikslina Markas Goichmanas.

Рабочий на нефтеперерабатывающем заводе в Гирине, Китай
© AP Photo / Ng Han Guan
Darbininkas naftos perdirbimo gamykloje Kinijoje

Žalioji energija: kas laimės, o kas pralaimės

Dar viena Kinijos sėkmės priežastis — veiksminga kova su koronavirusu, mano "Alor Broker" pagrindinis analitikas Aleksejus Antonovas. KLR ekonomika atsigauna ir demonstruoja atsparumą, o Europoje ir Jungtinėse Valstijose ji toliau krenta.

Neatsitiktinai kinai pirmauja ne tik naftos perdirbimo, bet ir metalurgijos srityse. "Faktinis pirminių išteklių vartojimo centras, Kinija dabar plėtoja aukštesnio perdalijimo perdirbimo pramonę",— sako Markas Goichmanas.

Tos pačios tendencijos pastebimos ir Indijoje, ir Artimuosiuose Rytuose, pažymi ekonomistas. Dėl to net ir Azijos regione, pavyzdžiui, Singapūre, uždaromi kai kurie pasenę Vakarų kompanijų objektai.

Be to, JAV ir Senasis pasaulis palaipsniui atsisako angliavandenilių, naudodami alternatyvius energijos šaltinius. Kinija gi nėra suvaržyta griežtais aplinkosaugos įsipareigojimais.

"JAV sudeda viltis į žaliąją energetiką, suteikdamos Kinijai nešvarios gamybos aikštelės vaidmenį. Ekonomiškai išsivysčiusios šalys finansuos perėjimą prie atsinaujinančių išteklių likusių sąskaita ir dar privers jas mokėti "ekologinius mokesčius". Baltųjų rūmų administracijoje tuo užsiims politinis sunkiasvoris Džonas Keris, kuris taps specialiuoju atstovu klimato klausimais prie naujo prezidento", — sako investicijų bendrovės "Hamilton" ekspertas Antonas Grinšteinas.
Солнечные батареи на фоне Нью-Йорка
© AP Photo / Mark Lennihan
Saulės baterijos Niujorko fone

Priklausančiai nuo naftos Rusijai žalias scenarijus yra susijęs su didėjančiomis įmonių sąnaudomis ir biudžeto pajamų sumažėjimu. "Išlaikant žaliavų struktūrą, Rusijai vidaus ekonomikai naudingiau, kad JAV išlaikytų lyderio pozicijas naftos perdirbimo srityje", — mano pašnekovas.

Rusija turėtų rimtai susimąstyti apie kitus iždo papildymo šaltinius, kad po 15–20 metų būtų galima pakeisti naftos pajamų trūkumą, priduria Markas Goichmanas.

Artimiausioje perspektyvoje, atsižvelgiant į padidėjusį naftos produktų vartojimą Kinijoje, būtina persiorientuoti į žaliavų eksportą šia kryptimi.

Pandemija: Azijos scenarijus  

Tačiau viskas linkusi baigtis. Yra didelė tikimybė, kad jau 2025 m. KLR gamybos pajėgumų padidėjimas viršys paklausą. Kinijos naftos ir dujų korporacijos "CNPC" duomenimis, po penkerių metų šalyje gali būti naftos produktų perteklius 1,4 mln. barelių per parą dydžio.

"Dabar, esant įtemptiems santykiams su JAV, Kinijos naftininkus skatina noras atsirevanšuoti už užsienio prekybos apribojimus. Ir tokiu būdu pakelti valstybės prestižą", — mano Aleksejus Antonovas.

Todėl, ekstrapoliuojant dabartines tendencijas trejiems ar penkeriems metams į priekį, galima tikėtis lyderystės pakaitos ne tik naftos perdirbimo pramonėje, bet ir pagal pagrindinį ekonominį rodiklį — BVP dydį.

Женщина проходит мимо НПЗ в районе Тхоукуавань в Гонконге
© AFP 2020 / Isaac Lawrence
Moteris eina pro naftos perdirbimo gamyklą Honkonge

"Prieš pandemiją Kinijai truko penkerių metų, kad aplenktų Amerikos ekonomiką. Dabar, efektyvesnės kovos su koronaviruso plitimu dėka, kinai gali prasiveržti į priekį anksčiau", — sako Antonas Grinšteinas.

Kitas klausimas, ar JAV yra pasirengusios atiduoti savo pozicijas. Amerikos valsantieji bandė išspręsti problemą ekonomiškai ir diplomatiškai, pažymi analitikas. Bet tai nesuveikė. Ir dabar prezidentą- verslininką keičia prezidentas- politikas.

Be to, staigus naftos perdirbimo produktų paklausos padidėjimas Kinijoje yra susijęs su epidemiologinės padėties pagerėjimu. Tačiau Azijoje neatmetama antroji banga. Susirgimo protrūkiai jau užfiksuoti Indonezijoje, Japonijoje ir Pietų Korėjoje. Tai gali radikaliai pakeisti jėgų pusiausvyrą tarp JAV ir Kinijos.

Tegai:
Rusija, naftos produktai, Kinija
Dar šia tema
Ekspertas: Lietuva mano, kad gali pagerinti ekonomiką su Kinijos pagalba
Skurdo nebėra. Ką Kinija nugalės toliau?
Amerikos ekspertas: neišvengiama konkurencija tarp JAV ir Kinijos ieškant mėnulio
Dujovežis Coral Fungia, archyvinė nuotrauka

Lietuva gavo pirmąją gruodį Rusijos SGD partiją

(atnaujinta 12:04 2020.12.05)
Dujovežis atvyko iš Vysocko uosto, iš kurio į Lietuvą pristatė 9,5 tūkst. kubinių metrų degalų

VILNIUS, gruodžio 5 — Sputnik. Į Lietuvą atvyko tanklaivis su Rusijos suskystintomis gamtinėmis dujomis (SGD).

Dujovežis "Coral Fungia", "Marinetraffic" portalo duomenimis, į Klaipėdos uostą įplaukė gruodžio 5 dieną 08:37 vietos laiku. Tačiau jis netoli uosto stovėjo nuo lapkričio 30 dienos. Tanklaivis šiuo metu yra prišvartuotas prie Klaipėdos SGD terminalo.

Laivas atvyko iš Vysocko uosto, kur yra Rusijos bendrovės "Novatek" gamykla. Pagal bendrovės "Klaipėdos nafta" grafiką "Coral Fungia" pristatė 9,5 tūkst. kubinių metrų degalų.

Tai yra pirmoji Rusijos SGD partija gruodžio mėnesį. Artimiausiomis dienomis į Klaipėdos uostą turi įplaukti dar vienas tanklaivis iš Vysocko.

Šią savaitę į Lietuvą dar atvyko didelė suskystintų gamtinių dujų siunta iš JAV. Per visą Klaipėdos terminalo istoriją šis krovinys su Amerikos SGD tapo jubiliejiniu.

Klaipėdos SGD terminalas

Lietuva nuosavą SGD terminalą pastatė 2014 metais. Valdžia savo sprendimą pateisino noru atsikratyti Rusijos "Gazprom dujų monopolio. Tačiau terminalas Lietuvai brangiai kainuoja, "Klaipėdos nafta" už nuomą Norvegijai kasmet moka 60 milijonų eurų. Dažniausiai Lietuva SGD gauna iš Norvegijos ir Rusijos.

Rusijos degalų atsargos tapo reguliariai pristatomos nuo praėjusio pavasario.

Interviu Sputnik Lietuva Igoris Juškovas, pagrindinis Nacionalinio energetinio saugumo fondo analitikas, pažymėjo, kad Rusijos tiekimas yra pelningesnis dėl neatidėliotinų kainų ir trumpo pristatymo termino. Jis taip pat pažymėjo, kad SGD terminalas visada buvo politinis projektas.

Tegai:
Klaipėdos suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalas, SGD
Dar šia tema
Lietuva per savaitę gavo antrą SGD krovinį iš Rusijos
Ekspertas: Lietuva norėjo atsisakyti "Gazprom" dujų, tačiau gavo SGD iš "Novatek"
Lietuva gavo didelį SGD krovinį iš JAV
Lamanšo sąsiauris, archyvinė nuotrauka

Didžioji Britanija skelbia, kad prie jos vandenų yra nemažai Rusijos laivų

(atnaujinta 17:59 2020.12.05)
Didžiosios Britanijos karinis jūrų laivynas pranešė, kad stebė šalia savo teritorinių vandenų daug rusų laivų, Rusija pabrėžia, kad visi palydėjimo atvejai baigiasi be incidentų

VILNIUS, gruodžio 5 — Sputnik. Didžiosios Britanijos laivynas pranešė, kad paskutinėmis savaitės dienomis jis lydėjo ir stebėjo devynių Rusijos laivų judėjimą šalia šalies teritorinių vandenų, rašo RIA Novosti.

Didžiosios Britanijos karinis jūrų laivynas ir oro pajėgos nuolat stebi Rusijos laivų ir Rusijos orlaivių judėjimą netoli Britanijos. Rusijos kariuomenė nepažeidžia sienų, sekdama tarptautiniuose vandenyse ir oro erdvėje. Visos paludėjimo atvejai baigiasi be incidentų, tai patvirtina ir britų pusė, nuolat pažyminti rusų veiksmų profesionalumą.

"Karališkojo laivyno laivai stebi reikšmingą Rusijos Federacijos buvimą šalia Didžiosios Britanijos vandenų. Per pastarąsias dvi savaites aštuoni Karališkojo laivyno laivai, vykdydami koordinuotą operaciją nuo Lamanšo sąsiaurio ir Keltų jūros iki vandenų, esančių netoli Škotijos vakarinės pakrantės, atidžiai stebėjo kiekvieną rusų judėjimą, nesvarbu, ar tai povandeninis laivas, naikintuvas, korvetė, patrulinis laivas ir lydintys vilkikai bei tiekimo laivai, iškilę į paviršių", — sakoma laivyno pranešime.

Visų pirma pranešama, kad fregata "HMS Northumberland" stebėjo Rusijos priešpovandeninių laivų viceadmirolo Kulakovo judėjimą prie vakarinės Škotijos pakrantės, o trijų Didžiosios Britanijos laivyno laivų grupė palydėjo grupę Rusijos laivų Keltų jūroje. Pagalbą britams "suderintoje operacijoje" suteikė Prancūzijos karinis jūrų laivynas.

Anksčiau rugpjūtį britų laivai "Mersey" ir "Tyne" lydėjo Rusijos didįjį priešpovandeninį laivą "Viceadmiral Kulakov", kai jis plaukė per Šiaurės jūrą ir Lamanšo sąsiaurį. Tuo pat metu Didžiosios Britanijos ir NATO kariniai jūrų laivai lydėjo Rusijos karo laivų grupę Baltijos ir Šiaurės jūrose.

Tegai:
Rusija, Didžioji Britanija
Dar šia tema
Londonas patvirtina: prieš Rusiją vyksta nešvarus karas
Masinis skurdinimas bus išbandytas su britais