Klaipėdos GSD terminalas, archyvinė nuotrauka

EK patvirtino Lietuvos SGD terminalo kaštų mažinimo priemones

28
(atnaujinta 20:03 2019.09.20)
Tikimasi, kad tai leis priimti sprendimus, dėl kurių Vilnius per metus galės sutaupyti daugiau nei 20 milijonų eurų

VILNIUS, rugsėjo 20 — Sputnik. Ketvirtadienį Europos Komisija (EK) pritarė Lietuvos pasiūlytoms priemonėms, kurios leidžia mažinti metinius SGD terminalo išlaikymo kaštus, praneša Energetikos ministerija.

Tikimasi, kad tai leis priimti tolimesnius reikiamus sprendimus dėl mokėjimų už SGD terminalą sumažinimo nuo 2020 metų po 23-25 mln. eurų kasmet. 

Pernai gruodį Seimas priėmė sprendimą, kad Lietuva po 2024 metų užtikrins ilgalaikį SGD tiekimą įsigyjant SGD laivą-saugyklą. Tai leidžia Klaipėdos SGD terminalo veiklos sąnaudas išdėstyti ne per 10 metų SGD laivo-saugyklos nuomos laikotarpį kaip yra dabar, bet tolygiai per visą numatomą SGD terminalo veiklos laikotarpį.

"Šis Europos Komisijos sprendimas patvirtina mūsų ilgalaikės SGD strategijos pasirinkimą, kurioje SGD terminalas kaip alternatyvus gamtinių dujų šaltinis vaidina svarbią rolę tiek energetinio saugumo, tiek konkurencingos dujų kainos užtikrinimo prasme ir dabar, ir po 2024 metų", — sako energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas.

Ministerijos pranešime pabrėžiama, kad siekiant sumažinti SGD terminalo išlaikymo sąnaudas nuo 2020 metų sausio 1 dienos, iki to laiko dar turi būti priimti AB "Klaipėdos nafta" (KN) korporatyviniai sprendimai, Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos sprendimai dėl gamtinių dujų tarifų nustatymo, taip pat Seimo sprendimai dėl valstybės garantijos.

Ministerija pabrėžia, kad įsigydama SGD laivą saugyklą, Lietuva gauna "didžiausią strateginę ir ekonominę naudą", o tai savo ruožtu "garantuoja valstybei energetinį savarankiškumą".

Klaipėdos SGD terminalas

Vienintelis importinių SGD terminalas Lietuvoje pradėjo veikti 2014 metų gruodžio 3 dieną Klaipėdoje. Lietuvos valdžia teigia, kad jis leidžia Lietuvai atsikratyti Rusijos "Gazprom" "monopolio". Lietuva SGD laivą-saugyklą nuomojasi iš Norvegijos, ir kasmet "Klaipėdos nafta" už tai moka po 60 milijonų eurų. Praėjusią vasarą valdžia nusprendė išpirkti dujų saugyklą, pateisindamos tai tuo, kad terminalas bus naudingas ateityje.

Nors politikai dažnai kalba apie Lietuvos "energetinę nepriklausomybę", šalis ir toliau perka dujas iš Rusijos.

Daugiausia SGD į Lietuvą atkeliauja iš Norvegijos, o nuo šių metų — ir iš Rusijos. Lietuvos valdžia taip pat tvirtina, kad gauna "mėlynąjį kurą" iš JAV, tačiau kai kurie ekspertai tuo abejoja ir pabrėžia, kad pristatymai buvo tik keli.

Per daugiau nei mėnesį Klaipėdos terminalas priėmė tris tanklaivius su Rusijos SGD.

Kaip interviu Sputnik Lietuva pažymėjo ekspertas Aleksandras Nosovičius, rusiškų dujų tiekimas — vienintelis būdas Vilniui sustabdyti savo SGD terminalo bankrotą. Be to, ekspertas pabrėžė, kad rusiškas kuras yra naudingas Lietuvai, tačiau apskritai situacija yra absurdiška, nes Lietuva rado "alternatyvą" rusiškoms dujoms SGD iš Rusijos pavidalu.

Nuostabu šalia: «Independence» VS «Swinoujscie»
© Sputnik /
Nuostabu šalia: «Independence» VS «Swinoujscie»
28
Tegai:
Europos Komisija, Klaipėdos suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalas, SGD terminalas
Dar šia tema
Ekonomistas: Lietuva rado "alternatyvą" rusiškoms dujoms Rusijos SGD pavidalu
Analitikas: Lietuvos verslas mielai perka SGD iš Rusijos geromis kainomis
Lietuva jau perka rusiškas SGD. Ar Ukraina pirks jas per Lenkiją?