Mašinų stovėjimo aikštelė

Ekspertas įstatymą dėl tūkstančio eurų paramos vairuotojams pavadino "kvailu"

25
(atnaujinta 20:37 2019.11.07)
Ekonomisto manymu, ši iniciatyva nepriartins Lietuvos prie "gerovės valstybės" ir nesumažins aplinkos taršos

VILNIUS, lapkričio 7 — Sputnik. "Luminor" banko vyriausiasis ekonomistas Žygimantas Mauricas Lietuvos valdžios institucijų iniciatyvą kompensuoti mažiau teršiantį automobilį vairuotojams pavadino "viena kvailiausių Lietuvos istorijoje". Apie tai jis parašė savo Facebook paskyroje.

"Lietuvos valdžia akivaizdžiai surenka per daug mokesčių, nes tik labai turtingos (arba labai kvailos) šalys gali sau leisti "perskirstyti" 30 milijonų mokesčių mokėtojų pinigų, padalinant juos po 1000 eurų naujų/apynaujų automobilių pirkėjams", — rašė jis.

Mauricas pabrėžė, kad ši iniciatyva nepriartins Lietuvos prie "gerovės valstybės". Anot jo, kompensacijų mokėjimas automobilių savininkams didins socialinę atskirtį, turto nelygybę ir "neteisybės jausmą", nes mažesnes pajamas gaunantys gyventojai negali sau leisti nusipirkti naujo ar apynaujo automobilio už 5–25 tūkstančius eurų. Be to, pagal naująjį įstatymą, automobilis turi būti ne senesnis nei 7 metų.

Ekspertas pridūrė, kad tūkstančio eurų kompensacija nesumažins taršos, nes subsidija bus taikoma tik automobilio įsigijimui. Pavyzdžiui, mokėjimas nebus teikiamas, jei asmuo nuspręs pasirinkti dviratį ar elektrinį paspirtuką, persėsti į viešąjį transportą ar vaikščioti pėsčiomis.

Be to, kompensacijos pakaks tik 30 tūkstančių automobilių, kurie sudaro tik du procentus Lietuvos automobilių parko. Anot ekonomisto, dėl to bendras aplinkos taršos lygis Lietuvoje greičiausiai nemažės, todėl Vilnius turės mokėti baudas ES.

Mauricas taip pat mano, kad subsidija paskatins "kaupti ir pirkti metalo laužą" tikintis gauti subsidiją iš valstybės.

Ekspertas iškritikavo kriterijus, pagal kuriuos bus mokama išmoka. Visų pirma, Mauricas atkreipė dėmesį į tai, kad kompensacija nemokama vairuotojams, norintiems nusipirkti automobilį, veikiantį dyzeliniu varikliu.

"Čia gudrus ėjimas, nes benzinu varomi automobiliai sumažina akcizo vagysčių atvejų skaičių (žymėto dyzelino į benzinu varomą automobilį neįsipilsi...) ir papildo biudžeto pajamas iš akcizo (benzino akcizas Lietuvoje yra didesnis nei dyzelino). Bet tą patį poveikį galima pasiekti padidinant dyzelino akcizą lengviesiems automobiliams (krovininio kelių transporto įmonėms taikant dalinį akcizo grąžinimą)", — rašė ekonomistas.

Spalį Lietuvoje įsigaliojo įstatymas, pagal kurį Lietuvos gyventojams, įsigijusiems mažiau teršiantį aplinką automobilį, bus paskirta tūkstančio eurų kompensacija.

Kompensacinės išmokos bus mokamos iš Klimato kaitos programos lėšų ir bus skiriamos asmenims pagal nustatytus kriterijus. Visų pirma jie turi būti ne mažiau kaip 12 mėnesių buvę M1 klasės transporto priemonės (TP), kurios techninė apžiūra galiojo iki Klimato kaitos programos lėšų naudojimo metinės sąmatos detalizuojančio plano patvirtinimo įsigaliojimo datos, savininkais.

TP turi būti ne mažiau kaip 12 mėnesių registruota Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registre ir priduota sunaikinti pagal Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkymo taisykles. Paraišką kompensacinei išmokai galima teikti tik gavus Eksploatuoti netinkamos transporto priemonės sunaikinimo pažymėjimą ir ją išregistravus iš Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro.

Įstatymo projekte taršiomis laikomos tos TP, kurios turi dyzelinu varomą variklį, kurio CO2 išmetimai viršija 115 g/km, ir tos TP, kurios turi benzinu ir (ar) dujomis varomą variklį, kurio CO2 išmetimai viršija 130 g/km.

25
Dar šia tema
Dalis parlamentarų nepritaria metinio automobilių taršos mokesčio įvedimui
Lietuva pateko į ES lyderių pagal aplinkos taršą sąrašą
Lietuvoje išgalvojami nauji mokesčiai apsaugai nuo "Rusijos agresijos"