SGD terminalas, archyvinė nuotrauka

Ekspertas: Lietuvoje ekonomika nugali politiką Rusijos SGD klausimu

(atnaujinta 21:45 2020.07.13)
Oficialus Vilnius gali skelbti garsius politinius pareiškimus, tačiau yra ekonominis tikslingumas, kuriuo vadovaujasi vietos verslininkai Rusijos dujų klausimu, tikina energetikos ekspertas Igoris Juškovas

VILNIUS, liepos 13 — Sputnik. Praėjusią savaitę į Klaipėdos uostą iš Vysocko, kur yra Rusijos bendrovės "Novatek" gamykla, atplaukė du suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) kroviniai. Į Lietuvos uostą atplaukė "Coral Fungia" ir "Coral Favia" dujovežiai. Vidutiniškai laivai iš Vysocko Leningrado srityje tiekia dešimt tūkstančių kubinių metrų dujų.

Interviu Sputnik Lietuva Rusijos nacionalinio energetinio saugumo fondo analitikas Igoris Juškovas, komentuodamas padažnėjusius Rusijos SGD pristatymus į Lietuvą, sakė, kad vienas dalykas yra oficialiojo Vilniaus politiniai sprendimai, o kitas — realioji ekonomika, kuria vadovaujasi Lietuvos verslininkai.

"Neįmanoma ginčytis su ekonomika. Verslas, importuojantis dujas, dažnai bando spręsti šią problemą ekonominiu požiūriu ir perka pigesnes partijas. Rusijos SGD, ypač tos mažos partijos, kurios šiuo metu atkeliauja iš Vysocko, Lietuvai yra gana pelningos. <...> Svarbu įsiminti, kad vienas dalykas, kai valstybės vadovai ką nors sako, ir visai kitas dalykas, kai dujų importu užsiima komercinės struktūros", — priminė ekspertas.

Kaip pažymėjo Juškovas, jei prisimintume Lietuvos SGD terminalo istoriją, pamatysime, kad apskritai nė viena privati ​​įmonė nenorėjo naudotis SGD terminalu, nes Rusijos vamzdynų dujos buvo pigesnės. Vienintelė įmonė, kuri pasirašė sutartį, buvo "Litgas". Po to valdžia nurodė, kad Lietuvos importuotojai turėtų nusipirkti tam tikrą kiekį degalų iš SGD terminalo.

"Dėl to vienas iš trąšų ir chemikalų gamintojų prisiėmė visą terminalo priežiūros naštą. Štai tokiu įstatymu buvo įvesta rinkliava vartotojams, ir jie yra priversti pirkti. Bet tarp suskystintų gamtinių dujų tiekėjų esant net tokiems apribojimams vartotojai vis tiek rinksis tuos, kurie tiekia pigiau. Taip, Lietuvoje yra sutartis su Norvegija ir jos reikia laikytis — didžioji dalis suskystintų gamtinių dujų atkeliauja iš Norvegijos. Taip, yra politinių norų pirkti iš JAV. Bet tuo pačiu yra ir kasdieninė viešųjų pirkimų praktika, kai pirkėjas bando pasirinkti pigiausią variantą, tada ir pasirodo Rusijos SGD", — sakė Juškovas.

Šeštadienį į Klaipėdos uostą atplaukė suskystintų gamtinių dujų (SGD) krovinys iš Vysocko, kur yra Rusijos bendrovės "Novatek" gamykla. Ir tai buvo antroji SGD iš Rusijos partija per savaitę. Prieš tai ketvirtadienį į Klaipėdos uostą atplaukė laivas "Coral Favia", taip pat su 10 tūkstančių kubinių metrų dujų.

Lietuva dažniausiai suskystintas gamtines dujas gauna iš Rusijos Federacijos ir Norvegijos.

Iki 2024 metų pabaigos įmonė "Klaipėdos nafta" turėtų įsigyti "Independence" plūduriuojančią saugyklą ir tapti jos savininke, pasirinkdama ekonomiškiausią pasiūlymą. Tam įmonė planuoja pritraukti nepriklausomus ekspertus.

Nuo praėjusio pavasario rusiško kuro tiekimas tapo įprasta praktika. Kalbant apie amerikietiškas SGD, apie kurių pirkimus nuolat skelbia Lietuvos valdžia, Klaipėdos terminalo egzistavimo metais buvo tik keletas pirkimų.

Tegai:
Klaipėdos suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalas, SGD terminalas, SGD
Dar šia tema
"Mes nesaugosime vokiečių nuo Rusijos". Prieš ką JAV draugauja su Lenkija
Į Lietuvą pristatytas pirmas liepą SGD krovinys iš Norvegijos
Energetikos pasaulio laukia chaosas
Sumažėjo gyvybingumas: rinkoje paaiškėjo apie JAV SGD nesėkmę
Neatlaikė konkurencijos: Europa ir Azija atsisako Amerikos SGD
Vilnius, archyvinė nuotrauka

Liepą kainos Lietuvoje mažėjo 0,3 proc.: labiausiai pigo drabužiai ir avalynė

(atnaujinta 19:14 2020.08.10)
Daugiausia įtakos turėjo elektros energijos, drabužių ir avalynės, daržovių, šilumos energijos, gamtinių dujų kainų sumažėjimas bei kuro, farmacijos prekių, medicinos paslaugų,  namų ūkio prekių, telefono paslaugų, tabako gaminių kainų padidėjimas

VILNIUS, rugpjūčio 11 — Sputnik. Liepą, palyginti su birželiu, vartojimo prekių ir paslaugų kainos sumažėjo 0,3 proc., praneša Statistikos departamentas.

Daugiausia tam įtakos turėjo elektros energijos, drabužių ir avalynės, daržovių, šilumos energijos, gamtinių dujų kainų sumažėjimas bei kuro, farmacijos prekių, medicinos paslaugų,  namų ūkio prekių, telefono paslaugų, tabako gaminių kainų padidėjimas.

Vartojimo prekių kainos per mėnesį sumažėjo 0,7 proc., o paslaugų – padidėjo 0,6 proc. Dėl sezoninių nuolaidų daugiausiai sumažėjo drabužių ir avalynės kainos – 3,4 proc. Avalynė atpigo 5,3 proc., drabužiai – 2,8 proc.

Liepą, palyginti su birželiu, būsto, vandens, elektros, dujų ir kito kuro grupės prekių ir paslaugų pokytį nulėmė elektros energijos (8 proc.), gamtinių dujų (18,4 proc.), šilumos energijos (5,5 proc.) kainų sumažėjimas.

Transporto prekių ir paslaugų kainos padidėjo 2,2 proc. Pokytį lėmė kuro ir tepalų (5,7 proc.) kainų padidėjimas. Maisto produktų ir nealkoholinių gėrimų kainos sumažėjo 1,2 proc.

Labiausiai kito kai kurių šviežių vaisių ir daržovių kainos: daugiausia sumažėjo trešnių, persikų, baltagūžių kopūstų, saldžiųjų paprikų kainos, bet padidėjo obuolių, svogūnų, morkų, apelsinų kainos. 

Statistikos departamento duomenimis, liepos metinė infliacija sudarė 1 proc.

Maisto produktų kainos Baltijos šalyse
© Sputnik /
Maisto produktų kainos Baltijos šalyse
Tegai:
Lietuva, kainos
Dar šia tema
Lietuva pasiekė rekordinį būsto nuomos kainų augimą ES
Paaiškinta, kodėl kainos kyla Lietuvoje, bet ne Estijoje ir Latvijoje
Kaip pasikeitė savaitinės dujų kainos Baltijos šalyse
Klaipėdos uostas

Ekspertas: Baltarusijai visai nenaudinga gabenti naftą per Lietuvą

(atnaujinta 07:07 2020.08.11)
Minskui būtų ekonomiškai pagrįsčiau atnaujinti naftotiekio naudojimą su Latvija, mano ekspertas Igoris Juškovas

VILNIUS, rugpjūčio 11 — Sputnik. Baltarusija mano, kad tokiu būdu jai pavyks sukelti spaudimą Rusijai. Tačiau Rusijai naftos rinkai jokios grėsmės nėra, interviu Sputnik Lietuva sakė Rusijos nacionalinio energetinio saugumo fondo analitikas Igoris Juškovas.

"Baltarusija mėgina įbauginti Rusiją tuo, kad mūsų įmonės praras Baltarusijos naftos rinką, nors, žinoma, taip nėra. Kai mūsų įmonės tiekia naftą Baltarusijai, jos nemoka eksporto muito į mūsų biudžetą, jei tas pačias apimtis sius į kitas šalis, tada jos mokės eksporto muitą, todėl Rusijos biudžetui naudinga, kad nafta siunčiama ne į Baltarusiją, o į kitas šalis. Be to, apimtys, gaunamos iš alternatyvių šaltinių — JAV, Azerbaidžano, Norvegijos — tai nėra papildoma produkcija, kuri užima naujas rinkas. Jie tiesiog pasiima naftą iš vienos krypties ir nukreipia ją kita linkme, todėl, kai Rusija yra išstumiama iš Baltarusijos rinkos, ji tiesiog perima rinkos dalį, kuri atsilaisvino kitose šalyse", — teigė ekspertas.

Juškovas pažymėjo, kad tokiu atveju uždirba Lietuva, nes tampa tarpininke. Tačiau Baltarusijai būtų ekonomiškai naudingiau atnaujinti naftotiekio naudojimą su Latvija, o ne naudotis geležinkeliu.

"Tai būtų ekonomiškai pagrįsčiau, nei gabenti per Klaipėdą geležinkeliu. Brangiausias naftos gabenimo variantas, kuris yra  įmanomas — geležinkelis. Juokingiausia, kad Lietuva uždirba pinigus už pristatymus, nes Baltarusija ir iš kitų šalių naftą gabena per Klaipėdą sau, o absurdiškiausias dalykas buvo tada, kai Baltarusija nusipirko tanklaivį rusiškos naftos pristatymų per Klaipėdą", — sakė jis.

Į Klaipėdą atplaukė antras JAV naftos krovinys Baltarusijai. Su Kataro vėliava plaukiantis tanklaivis iš Teksaso valstijoje esančio Port Neches uosto atvyko po 22 dienų kelionės.

Iš Klaipėdos uosto partija bus išsiųsta geležinkeliu į "Naftan" perdirbimo gamyklą.

Tegai:
Klaipėda, nafta, Baltarusija
Beveik 200 tūkst. svarų vežęs vyras pasieniečiams bandė įsiūlyti 10 tūkst. kyšį

Beveik 200 tūkst. svarų vežęs vyras pasieniečiams bandė įsiūlyti 10 tūkst. kyšį

(atnaujinta 12:19 2020.08.11)
Vairuotojas buvo įspėtas, kad už bandymą papirkti savo pareigas atliekančius pasieniečius jam gresia baudžiamoji atsakomybė. Tačiau netrukus jis su VSAT pareigūnais pabandė "susitarti" už 30 tūkst. svarų atlygį

VILNIUS, rugpjūčio 11 — Sputnik. Iš Lietuvos 190 tūkst. svarų sterlingų, įtariama, neteisėtai vežęs vyras jį sustabdžiusius pasieniečius pabandė papirkti siūlydamas įspūdingą kyšį, rašo Valstybės sienos apsaugos tarnyba (VSAT).

Penktadienį VSAT pareigūnai ties Kalvarijos savivaldybės Salaperaugio kaimu, kelyje Marijampolė – Suvalkai, patikrino į Lenkiją vykusį automobilį "Volkswagen Passat". Lietuviškais registracijos numeriais pažymėtą transporto priemonę vairavo 51 metų Kaišiadorių rajono gyventojas.

Pasieniečiams kilo įtarimų, kad automobiliu gali būti gabenamas nelegalus krovinys, todėl jis buvo atidžiai patikrintas.

Nustatyta, kad "Volkswagen Passat" salone esančiame krepšyje sudėti 190 tūkst. Jungtinės Karalystės svarų sterlingų (daugiau kaip 210 tūkst. eurų). Šių piniginių lėšų kilmę patvirtinančių dokumentų Kaišiadorių gyventojas neturėjo. Be to, jį sustabdžiusiems VSAT pareigūnams vyras siūlė 10 tūkst. svarų.

Контрабанда
Nustatyta, kad "Volkswagen Passat" salone esančiame krepšyje sudėti 190 tūkst. Jungtinės Karalystės svarų sterlingų (daugiau kaip 210 tūkst. eurų)

Vairuotojas buvo įspėtas, kad už bandymą papirkti savo pareigas atliekančius pasieniečius jam gresia baudžiamoji atsakomybė. Tačiau netrukus jis su VSAT pareigūnais pabandė "susitarti" už 30 tūkst. svarų atlygį.

Kaišiadorių rajono gyventojas buvo sulaikytas ir po apklausos uždarytas į areštinę. Vėliau Alytaus apylinkės teismas vyrą leido suimti 14 dienų.

VSAT Varėnos pasienio rinktinėje dėl nusikalstamu būdu gauto turto legalizavimo ir papirkimo pradėtas ikiteisminis tyrimas. Kaišiadorių rajono gyventojui gresia bauda arba laisvės atėmimas iki septynerių metų.

Tegai:
kyšis, Valstybės sienos apsaugos tarnyba (VSAT)
Dar šia tema
Sulaikyti Kirgizijos piliečiai, pasieniečiams pateikę vairuotojo pažymėjimų klastotes
Pasieniečiai sučiupo motociklininką, važiavusį be jokių dokumentų
Privalomos izoliacijos sąrašą papildė dar 5 šalys, tarp kurių — Lenkija