Baltarusijos AE

Ekspertas: Lietuva kimba prie BelAE tik dėl neteisybės jausmo

(atnaujinta 20:35 2020.09.18)
Europos Sąjungos reikalavimu Vilniui teko uždaryti nuosavą Ignalinos atominę elektrinę, tačiau pinigų naujajai elektrinei nebuvo suteikta, mano ekspertas Sergejus Pikinas

VILNIUS, rugsėjo 18 — Sputnik. Lietuva, uždariusi Ignalinos atominę elektrinę, nesugebėjo pastatyti naujos, todėl yra nepatenkinta Baltarusijos AE statyba, interviu Sputnik radijui pasakė Energetikos plėtros fondo direktorius Sergejus Pikinas.

Lietuva kreipėsi pagalbos į Jungtines Valstijas, kad užtikrintų Baltarusijos atominės elektrinės saugumą, sakoma Lietuvos užsienio reikalų ministerijos pranešime.

URM vadovas Linas Linkevičius, viešintis Vašingtone, paprašė JAV nuolat atkreipti dėmesį į šį klausimą ir paremti Lietuvos pastangas užtikrinti maksimalų įmanomą Baltarusijos atominės elektrinės (BelAE) projekto saugumą.

Ekspertas Sergejus Pikinas pažymėjo, kad šiuo klausimu jie gali kalbėti tik apie sankcijas, nes elektrinė jau pastatyta ir šiuo metu vyksta jos paleidimas.

"Lietuva gi nesako, kad ši elektrinė sprogs ir tai užklups visus, nors su tokiu pretekstu bandė ją sustabdyti. Pagrindinė Lietuvos pretenzija šiai elektrinei ta, jog kai Lietuva uždarė savo atominę elektrinę — Ignalinos AE — Europos Sąjungos reikalavimu, jai neleido pastatyti naujo generacijos objekto — nedavė pinigų. O kaimynai pastatė. Neteisybės jausmas liko", — pasakė jis.

Astravo AE

Baltarusijos AE — didžiausias Rusijos ir Baltarusijos ekonominis projektas; jos statybos generalinis rangovas yra "Atomstroiexport" ("Rosatom" dalis). AE turi du VVER-1200 reaktorius, kurių bendra instaliuota elektrinė galia yra 2400 MW. Pirmajai Baltarusijos atominei elektrinei buvo pasirinktas pažangus 3+ kartos Rusijos projektas, kuris visiškai atitinka tarptautinius standartus ir TATENA saugos rekomendacijas. 2-ojo bloko eksploatavimo pradžia numatyta 2022 metais.

Lietuva nuo pat BelAE ties Astravo statybos pradžios priešinosi projektui. Anot valdžios, pasirinkta vieta, esanti vos už 50 kilometrų nuo Vilniaus, yra "nesaugi" ir kelia "grėsmę respublikos nacionaliniam saugumui".

Tačiau, kita vertus, branduolinis objektas perėjo visus būtinus ir net papildomus TATENA ir kitų specializuotų institucijų patikrinimus. Daugelis ekspertų patvirtino jėgainės saugumą.

Kaip interviu Sputnik Lietuva pažymėjo Rusijos energetinio saugumo tyrimų centro direktorius Antonas Chlopkovas, Vilniui padėtis su BelAE yra tik būdas daryti politinį spaudimą Baltarusijai. Tai neturi nieko bendro su realiu Lietuvos susirūpinimu dėl statomos atominės elektrinės eksploatavimo.

Tegai:
Astravo atominė elektrinė (AE), Lietuva, Baltarusija
Temos:
Astravo atominės elektrinės statybos (432)
Dar šia tema
Europos ekspertai atvyks į Baltarusiją BelAE streso testų veiksmų plano apžvalgos parengti
Lietuva ir kelios Europos Sąjungos šalys paragino Baltarusiją užtikrinti BelAE saugumą
Baltijos šalių operatoriai kviečiami susitarti dėl BelAE elektros energijos boikoto
Baltarusijos energetikos ministerija atsakė į pareiškimus apie BelAE nepelningumą
Baltarusija planuoja paleisti Astravo AE lapkričio 7 dieną
Geležinkelis, archyvinė nuotrauka

LG: Baltarusijos sienos uždarymas nepaveikė geležinkelių transporto

(atnaujinta 10:58 2020.10.30)
Tiek tranzitiniai keleiviniai traukiniai į Kaliningradą, tiek krovininiai traukiniai važiuoja be sutrikimų, pranešė "Lietuvos geležinkelių" atstovas Mantas Dubauskas

VILNIUS, spalio 30 — Sputnik. Dalinis Baltarusijos ir Lietuvos sienos uždarymas nepaveikė geležinkelių transporto, penktadienį pranešė "Lietuvos geležinkelių" komunikacijos vadovas Mantas Dubauskas.

Vakar vakare Baltarusija įvedė apribojimus pasienyje su Lietuva, Lenkija ir Ukraina. Šį sprendimą Baltarusija paaiškino epidemiologine situacija kaimyninėse šalyse.

"Baltarusijos Respublika laikinai riboja patekimą į šalies teritoriją iš Latvijos, Lietuvos, Lenkijos ir Ukrainos", — teigiama Baltarusijos valstybės sienos komiteto pranešime.

"Lietuvos geležinkelių" komunikacijos vadovas Mantas Dubauskas savo Facebook paskyroje pranešė, kad Baltarusijos taikomos priemonės neturėjo įtakos geležinkelių transportui.

"Baltarusijai vakar paskelbus apie iš dalies uždaromą sieną su Lietuva, geležinkelių transporto tai nepaveikė. Tiek tranzitiniai keleiviniai traukiniai į Kaliningradą, tiek krovininiai traukiniai važiuoja be sutrikimų", — rašo jis savo Facebook paskyroje.

Šiuo metu į Baltarusiją gali patekti Baltarusijos piliečiai, grįžtantys į savo šalį, į darbą ar iš darbo vykstantys krovininių automobilių vairuotojai bei kitų valstybių piliečiai, turintys Baltarusijos darbo vizas, darbo sutartis ar leidimus gyventi Baltarusijoje.

Krovininiai automobiliai į Baltarusiją gali įvažiuoti be ribojimų nepaisant to, kokių šalių piliečiai juos vairuoja.

Tuo pačiu be jokių sąlygų į Baltarusiją galima patekti per Minsko nacionalinį oro uostą — įvestos priemonės netaikomos lėktuvų keleiviams.

Ketvirtadienį šalies prezidentas Aleksandras Lukašenka pareiškė, kad siena turėtų būti uždaryta nepadarant jos "geležine uždanga". Anksčiau jis nematė tokių priemonių reikalingumo, o kovo mėnesį kaimyninių valstybių ribojamąsias priemones pavadino "visišku kvailumu".

Tegai:
Lietuvos geležinkeliai, Baltarusija
Temos:
Saugokime save ir kitus šį rudenį: koronavirusas Lietuvoje ir pasaulyje
Dar šia tema
Baltarusija patikslino Astravo AE komercinio paleidimo datą
Lietuva ir Latvija bendradarbiavimo per sieną programą tęs be Baltarusijos
Iš Baltarusijos į Lietuvą negali įvažiuoti daugiau nei 500 sunkvežimių
Lempos

"Litgrid" kitais metais pigiau teiks elektros perdavimo ir sistemines paslaugas

(atnaujinta 09:49 2020.10.30)
Pabrėžiama, kad Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) ketvirtadienį paskelbė "Litgrid" valdybos patvirtintas kainas

VILNIUS, spalio 30 — Sputnik. Lietuvos elektros perdavimo sistemos operatoriaus "Litgrid" teikiamos paslaugos 2021 metais kainuos pigiau, teigiama bendrovės pranešime.

Pažymima kad nuo sausio 1 dienos įsigalios mažesnės nei šiemet elektros perdavimo ir sisteminių paslaugų kainos.

Pabrėžiama, kad Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) ketvirtadienį paskelbė "Litgrid" valdybos patvirtintas kainas.

Elektros perdavimo paslaugos nuo kitų pradžios kainuos 0,721 ct/kWh, arba 11,4 % mažiau nei šiemet, kai kaina siekia 0,814 ct/kWh. Sisteminių paslaugų kaina bus 0,762 ct / kWh, arba 2,9 % mažiau nei dabar galiojantis 0,785 ct/kWh tarifas.

"Kitais metais taikysime mažesnį elektros perdavimo tarifą, nes 2018–2019 m. pasiekę didesnę faktinę investicijų grąžą, nei buvo nustatyta reguliuotojo, priėmėme sprendimą metais anksčiau nei numatyta grąžinti vartotojams 10 mln. eur. Sisteminių paslaugų kainos mažėjimo priežastys yra kelios, viena iš jų — šiemet mūsų įgyvendinti infrastruktūros pokyčiai ir dėl jų sumažėjusios reaktyviosios galios ir įtampos valdymo sąnaudos", — teigė Vytautas Tauras, "Litgrid" Finansų departamento direktorius.

Pranešime teigiama, kad "Litgrid" perkėlė valdomą šuntinį reaktorių — vienintelį tokį Lietuvoje įrenginį — iš Ignalinos į Elektrėnų transformatorių pastotę. 

Elektros perdavimas ir sisteminės paslaugos yra reguliuojamos veiklos, kurią Lietuvoje teikia tik perdavimo sistemos operatorius. Šių veiklų kainų viršutines ribas kasmet nustato rinkos reguliuotojas, jos yra vienos iš galutinių vartotojų mokamos elektros kainos dedamųjų.

Tegai:
elektra, Litgrid
Dar šia tema
Minskas paskelbė nesėkmingą Lietuvos taktiką BelAE atžvilgiu
Pirmą kartą po penkerių metų. Prasidėjo Vilniaus TE-3 elektrinės bandymai
Medininkai, archyvinė nuotrauka

Lietuvos pasieniečiai papasakojo, kas gali įvažiuoti į Baltarusiją

(atnaujinta 12:22 2020.10.30)
Kol kas Lietuvos piliečiai, neturintys darbo vizos, darbo sutarties ar leidimo gyventi Baltarusijoje, nėra įleidžiami į šią šalį

VILNIUS, spalio 30 — Sputnik. Baltarusijai apribojus asmenų atvykimą lengvaisiais automobiliais, Lietuvos pasieniečiai papasakojo, kokių kategorijų keliautojams vis tiek leidžiama įvažiuoti iš Lietuvos.

Ketvirtadienį maždaug nuo 16 val. Baltarusijos pasieniečiai pristabdė lengvųjų automobilių vykimą iš Lietuvos per tarptautinius Šalčininkų, Medininkų, Lavoriškių ir Raigardo kontrolės punktus. Pasak pareigūnų, toks sprendimas susijęs su pandemijos grėsme. Jau nuo ketvirtadienio vakaro kai kurie lengvaisiais automobiliais vykę asmenys galėjo įvažioti į Baltarusiją per minėtus punktus.

VSAT duomenimis, tai buvo Baltarusijos piliečiai, grįžtantys į savo šalį. Taip pat sieną kirto į darbą ar iš darbo vykstantys krovininių automobilių vairuotojai bei kitų valstybių piliečiai, turintys Baltarusijos darbo vizas, darbo sutartis ar leidimus gyventi Baltarusijoje.

Autobusai, jei jų keleiviai yra Baltarusijos piliečiai, taip pat gali kirsti sieną į šią šalį. Kitų valstybių piliečiai nėra praleidžiami, jie yra išlaipinami iš autobusų ir gražinami atgal į Lietuvą.

Tuo tarpu krovininių automobilių eismas neribojamas. Krovininiai automobiliai į Baltarusiją per Lavoriškių, Medininkų, Šalčininkų ir Raigardo kontrolės punktus įvažiuoja be ribojimų nepaisant to, kokių šalių piliečiai juos vairuoja.

Likusieji kitų valstybių piliečiai, taip pat ir Lietuvos, į Baltarusiją nėra įleidžiami.

Išvykti iš Baltarusijos, preliminariais duomenimis, apribojimai netaikomi.

Pasak Baltarusijos pareigūnų, apribojimai fiziniams asmenims atvykti į šią šalį nuo ketvirtadienio taip pat taikomi pasienyje su Latvija, Lenkija ir Ukraina.

Remiantis Baltarusijos valstybės sienos komiteto informacija, nustatyti apribojimai taip pat netaikomi diplomatinių atstovybių ir konsulinių įstaigų darbuotojams, tarptautinio transporto vairuotojams, tarptautinio geležinkelio susisiekimo traukinių ir lokomotyvų įgulų nariams. Tuo pačiu be jokių sąlygų į Baltarusiją galima patekti per Minsko nacionalinį oro uostą — įvestos priemonės netaikomos oro keleiviams.

VSAT duomenimis, po ketvirtadienio Baltarusijos sprendimo lengvųjų automobilių eilės išvykti iš Lietuvos nesusidaro. Vairuotojai, ketinę važiuoti į Baltarusiją ir sužinoję apie įvestus apribojimus, apsisukdavo ir grįždavo į Lietuvą.

Savo ruožtu Lietuvos užsienio reikalų ministras Linas Linkevičius sakė, kad Vilnius negavo jokių oficialių pranešimų, kad Baltarusija uždarė sieną su respublika. Jis taip pat pridūrė, kad vargu ar koronaviruso padėtis yra "svarbiausia tokių veiksmų priežastis".

Ketvirtadienį šalies prezidentas Aleksandras Lukašenka pareiškė, kad siena turėtų būti uždaryta nepadarant jos "geležine uždanga". Anksčiau jis nematė tokių priemonių reikalingumo, o kovo mėnesį kaimyninių valstybių ribojančias priemones pavadino "visišku kvailumu".

Tegai:
Baltarusija, pasieniečiai, Lietuva
Dar šia tema
Lukašenka nurodė nepripažinti Lietuvos ir Lenkijos universitetų diplomų Baltarusijoje
LG: Baltarusijos sienos uždarymas nepaveikė geležinkelių transporto