Ust Luga

Rusijos ekspertai įvertino baltarusiškų krovinių perorientavimą Baltijos šalių

(atnaujinta 17:27 2020.10.12)
Reaguodama į nedraugiškus Baltijos šalių veiksmus, Baltarusijos valdžia pranešė apie savo pasirengimą perkelti prekių eksportą iš jų uostų į Rusijos Ust Lugą

VILNIUS, spalio 12 — Sputnik. Rusijos bendrovės yra suinteresuotos Baltarusijos eksportuojamų krovinių perkrovimu, sakė Rusijos Valstybės Dūmos deputatas Artiomas Turovas, praneša Sputnik Baltarusija.

Atsakydamas į klausimą, kaip Europos valstybių ribojamosios priemonės ir Baltarusijos valdžios institucijų noras nukreipti eksporto krovinių srautus iš Baltijos uostų į Ust Lugą yra susiję, jis pareiškė, kad "tai yra tiesioginė sankcijų pasekmė".

Reikalingi teisiniai mechanizmai

"Baltarusija, suprasdama, kad šios šalys daro nedraugiškus pareiškimus ir veiksmus, supranta, kad per jas vyksta didelis prekių perkrovimas. Remiantis kai kuriomis ataskaitomis, iki 40 % Baltarusijos eksporto gabenama per šiuos uostus", — sakė Artiomas Turovas.

Pasak jo, persiorientuoti į Rusijos uostus dabar yra tikslinga saugumo požiūriu, be to, tai yra teisingas politinis sprendimas.

"Mes matėme, kad mūsų įmonės tuo domisi. Rusijos geležinkeliai paskelbė pareiškimą, kuriame pritarė galimam perorientavimui, siekiant pristatyti krovinius į uostus su labai didele nuolaida (svarstoma apie 50 proc.) Baltarusijai", — sakė deputatas.

Kartu jis prisiminė, kad yra geležinkelių ir kelių logistikos tinklai. "Dabar turime sukurti grynai teisinius ir ekonominius krovinių perorientavimo mechanizmus. Nemanau, kad tai užtruks ilgai, iki Naujųjų metų tai tikrai galima įgyvendinti".

Saugumas ir patikimumas

Savo ruožtu Rusijos tarptautinių reikalų tarybos generalinis direktorius Andrejus Kortunovas atkreipė dėmesį į tai, kad pasaulyje prasidėjo naujas prekybos karų ciklas.

"Dabar įvyko bendras kriterijų pasikeitimas, pagal kurį pasirenkami ekonominiai partneriai, transporto ir logistikos tinklai", — teigė ekspertas.

Pasak jo, prieš 10 metų pirmas ir pagrindinis kriterijus buvo ekonominis efektyvumas, tačiau dabar visame pasaulyje ekonominis efektyvumas užleidžia vietą patikimumui. Tai akivaizdžiai pasireiškia Rusijos santykiuose, JAV ir Kinijos santykiuose.

"Keičiasi pats principas, kuriuo grindžiami ekonominiai santykiai, ir tam tikru požiūriu taip yra dėl to, kad kilus globalizacijos krizei mes matome pasaulio ekonomikos regioninių dimensijų stiprėjimą. Šia prasme matysime vis daugiau sprendimų, kurie sumažins politinę riziką", — pridūrė Andrejus Kortunovas.

Krovinių nukreipimo iš Baltijos šalių į Rusijos uostus klausimas iškilo po griežtų Lietuvos pareiškimų ir veiksmų dėl padėties Baltarusijoje po prezidento rinkimų.

Lukašenka pažymėjo, kad ES šalys neturėtų gąsdinti Baltarusijos sankcijomis, nes Minskas yra pasirengęs atsakyti. Pasak jo, žinoma, kad, pavyzdžiui, Baltarusijos transporto srautai sudaro "30 procentų Lietuvos biudžeto".

Tuo tarpu Lietuvos ministras pirmininkas Saulius Skvernelis pareiškė, kad Baltarusijai yra ekonomiškai nenaudinga perorientuoti krovinių srautus iš Klaipėdos uosto į Rusijos uostus, nes tai būtų dar vienas žlugimas.

Savo ruožtu Rusijos ambasadorius Lietuvoje Aleksandras Udalcovas teigė, kad vyriausybės vadovas neturėtų jaudintis dėl galimo Baltarusijos krovinių perorientavimo, nes net ir tam tikrų nuostolių atveju Minskas galės susitarti su Maskva dėl kompensacijos.

Tegai:
Baltijos šalys, Baltarusija, Rusija
Temos:
Baltarusijos prezidento rinkimai ir įvykiai po jų (470)
Dar šia tema
Iš Baltarusijos į Lietuvą įvažiuoti negali daugiau nei 400 sunkvežimių
"Reikia dialogo su kaimynais": Tomaševskis davė interviu "Sputnik Lietuva"
Klaipėdos SGD terminalas

Teikiami siūlymai dėl tolimesnio SGD terminalo sąnaudų mažinimo

(atnaujinta 10:34 2020.10.27)
Paskutiniai dveji metai — rekordiniai pagal į Klaipėdą atplukdytų krovinių kiekį, terminalas yra pakankamai apkrautas, todėl tokia situacija nėra toleruotina ir privaloma ieškoti sprendimų dėl SGD terminalo būtinojo kiekio paskirtojo tiekėjo veiklos nuostolių mažinimo

VILNIUS, spalio 27 — Sputnik. Energetikos ministerija parengė teisės aktų projektus, kurie leis mažinti SGD terminalo būtinojo kiekio tiekimo sąnaudas, o gamtinių dujų vartotojams sutaupyti apie 20 mln. eurų per metus, teigiama ministerijos pranešime.

"Energetikos ministerija laikosi nuoseklios pozicijos dėl sąnaudų, susijusių su Klaipėdos SGD terminalu, mažinimo. Priimti sprendimai, kurie nuo 2020 metais leido 50 proc. sumažinti SGD terminalo infrastruktūros išlaikymo kaštus", — teigia energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas. 

Jo teigimu, šiuo metu susidaro paradoksali situacija, kai SGD terminalui reikalingos sumos tiekimo išlaidos, būtinos nenutrūkstamam terminalo veikimui užtikrinti ir būtiniems technologiniams procesams, taip pat paskirto tiekėjo veiklos nuostoliai visiems dujų vartotojams pradeda kainuoti vienodai ar net daugiau nei kasmetinė Klaipėdos SGD terminalo infrastruktūros priežiūra.

Pažymima, kad paskutiniai dveji metai yra rekordiniai pagal į Klaipėdą atplukdytų SGD krovinių kiekį, terminalas yra pakankamai apkrautas, todėl tokia situacija nėra toleruotina ir privaloma ieškoti sprendimų dėl SGD terminalo būtinojo kiekio paskirtojo tiekėjo veiklos nuostolių mažinimo.

Pabrėžiama, kad viena iš pagrindinių sąlygų tiekėjui — ekonomiškai naudingiausiu būdu įsigyti būtinąjį kiekį, o paskirtojo tiekėjo SGD terminalo būtinajai veiklai užtikrinti įsigyjamų SGD kaina neturėtų ženkliai skirtis nuo kitų į Lietuvos importuojamų SGD kainos.

Pasak Energetikos ministerijos, šie sprendimai sukurs prielaidas sumažinti dujų vartotojų Lietuvoje ir dujų sistemos vartotojų sąnaudas per metus daugiau nei 20 milijonų eurų, siekiant kompensuoti SGD terminalui reikalingos sumos tiekimo sąnaudas ir atitinkamai sumažinti papildomą tiekimo saugumo komponentą apie 30% gamtinių dujų kainos.

Tegai:
Energetikos ministerija, Klaipėdos suskystintų gamtinių dujų (SGD) terminalas, Klaipėda
Dar šia tema
Ekonomistas papasakojo, kuo skiriasi dėl COVID-19 ištikusi krizė nuo kitų
Karbauskis išreiškė žmonėms padėką už aktyvumą rinkimuose
JAV gresia "specialiųjų tarnybų ir saugumo pajėgų diktatūra": kuo čia dėta Rusija?
Baltarusijos AE

Ekspertas: ES rūpi ne BelAE saugumas, o galimybė daryti spaudimą Minskui

(atnaujinta 17:57 2020.10.26)
Objektas pastatytas naudojant naujausias Rusijos technologijas. Pateikdamos sąlygas elektrinės statybai, ES šalys taip daro politinį ir ekonominį spaudimą Baltarusijai, mano ekspertas Sergejus Kondratjevas

VILNIUS, spalio 26 — Sputnik. Baltarusijoje statoma atominė elektrinė (BelAE) yra daug saugesnė nei didžioji dauguma atominių elektrinių, veikiančių Vakarų Europoje, interviu Sputnik Lietuva pasakė vyresnysis Energetikos ir finansų instituto ekspertas Sergejus Kondratjevas.

Lietuvos prezidentas Gitanas Nausėda ir Europos Komisijos viceprezidentas Valdis Dombrovskis aptarė BelAE saugumo klausimus, jos būsimą paleidimą ir solidarumo priemones šiuo klausimu Europos Sąjungoje, praneša Prezidentūros spaudos tarnyba.

Lietuvos vadovas eilinį kartą pareiškė, kad Baltarusija pradeda eksploatuoti pirmąjį bloką, "ignoruodama branduolinės saugos problemas ir neįgyvendindama streso testų rekomendacijų".

Ekspertas Sergejus Kondratjevas pareiškė, kad BelAE pastatyta naudojant naujausias Rusijos technologijas, kuriose atsižvelgiama į visą atominių elektrinių eksploatavimo patirtį.

"Ir šia prasme, tiesą sakant, naujoji Baltarusijos atominė elektrinė yra daug saugesnė nei didžioji dauguma atominių elektrinių, veikiančių Vakarų Europoje. Todėl man gana sunku paaiškinti, su kuo susijęs šis pareiškimas. Manau, kad, žinoma, ES šalys gali pateikti tam tikras sąlygas Baltarusijai, susijusias su Baltarusijos atominės elektrinės eksploatavimu, tačiau vargu ar tai galima paaiškinti susirūpinimu saugumu. Didesniu mastu tai yra politinio spaudimo klausimas", — pasakė jis ir pridūrė, kad dabar prie šio prisijungia ekonominis aspektas.

Pasak eksperto, dabar Baltarusija yra sudėtingoje padėtyje, ir situacija aplink BelAE gali būti spaudimo svertas Minskui.

"Bet dar kartą norėčiau pabrėžti, kad, mano nuomone, tai neturi nieko bendro su pačios atominės elektrinės saugumu, kad [Baltarusijos] atominė elektrinė yra viena saugiausių atominių objektų Europoje, ką, be kita ko, patvirtinto TATENA patikrinimai", — pareiškė ekspertas.

Baltarusijos AE statyba

Baltarusijos AE — didžiausias Rusijos ir Baltarusijos ekonominis projektas; jos statybos generalinis rangovas yra "Atomstroiexport" ("Rosatom" dalis). AE turi du VVER-1200 reaktorius, kurių bendra instaliuota elektrinė galia yra 2400 MW. Pirmajai Baltarusijos atominei elektrinei buvo pasirinktas pažangus 3+ kartos Rusijos projektas, kuris visiškai atitinka tarptautinius standartus ir TATENA saugos rekomendacijas. 2-ojo bloko eksploatavimo pradžia numatyta 2022 metais.

Lietuva nuo pat BelAE statybos pradžios priešinosi projektui.

Anot valdžios, pasirinkta vieta, esanti vos už 50 kilometrų nuo Vilniaus, yra "nesaugi" ir kelia "grėsmę respublikos nacionaliniam saugumui".

Tačiau, kita vertus, branduolinis objektas perėjo visus būtinus ir net papildomus TATENA ir kitų specializuotų institucijų patikrinimus. Daugelis ekspertų patvirtino jėgainės saugumą.

Kaip interviu Sputnik Lietuva pažymėjo Rusijos energetinio saugumo tyrimų centro direktorius Antonas Chlopkovas, Vilniui padėtis su BelAE yra tik būdas daryti politinį spaudimą Baltarusijai. Tai neturi nieko bendro su realiu Lietuvos susirūpinimu dėl statomos atominės elektrinės eksploatavimo.

Tegai:
Baltarusija, Astravo atominė elektrinė (AE), ES
Temos:
Astravo atominės elektrinės statybos
Dar šia tema
Nuomonė: BelAE boikotavimas koronaviruso metu nėra gera idėja Baltijos šalims
"Rosatom" vadovas pasiūlė asmeniškai surengti ekskursiją po BelAE Lietuvos valdžiai
Baltarusijos energetikos ministerija: pirmasis BelAE energijos blokas parengtas 98 %