GIPL

Beveik pusė GIPL dujotiekio užpildyta dujomis, baigus 60% statybos darbų

(atnaujinta 13:46 2020.12.29)
Pasak "Amber Grid" generalinio direktoriaus, tinkamas projekto planavimas bei bendradarbiavimas su rangovu, užtikrinant projekto kokybę ir laiko valdymą, leido vos per vienerius metus atlikti 60 proc. GIPL statybos darbų

VILNIUS, gruodžio 29 — Sputnik. Lietuvai tiesiant tarptautinę dujų tiekimo jungtį į Lenkiją GIPL, jau atlikta 60 proc. statybos darbų, praneša bendrovė "Amber Grid".

Pranešama, kad gamtinės dujos įleistos į dujotiekio ruožą nuo Širvintų rajone įrengto GIPL jungties pradžios taško iki Alytaus, kur atliekami dujotiekio paleidimo derinimo darbai. 

Pasak dujų jungties tarp Lietuvos ir Lenkijos projektą įgyvendinančios įmonės "Amber Grid" generalinio direktoriaus Nemuno Bikniaus, tinkamas projekto planavimas bei bendradarbiavimas su rangovu, užtikrinant projekto kokybę ir laiko valdymą, leido vos per vienerius metus atlikti 60 proc. GIPL statybos darbų. 

"Svarbiausi GIPL darbai, kurie numatomi 2021 metams — užbaigti tiesti dujotiekį iki Lietuvos-Lenkijos sienos, kur įrengsime dujų apskaitos ir slėgio reguliavimo stotį. Lygiagrečiai tęsiant infrastruktūros darbus, kalbamės su rinkos dalyviais dėl pasinaudojimo dujotiekiu sąlygų. Naujas dujotiekis Baltijos šalių, Suomijos ir Lenkijos rinkos dalyviams teiks didelę ekonominę naudą. Jaučiame stiprų susidomėjimą, GIPL dujotiekio pajėgumus rinkai planuojame pasiūlyti jau 2022 metų pradžioje", — teigia jis.

Lenkijos ir Lietuvos dujotiekį planuojama baigti iki 2021 metų pabaigos. Projektas įgyvendinamas nuo šių metų pradžios, jau suvirinta 111 kilometrų vamzdžių.

Bendros investicijos į šį projektą siekia apie 500 milijonų eurų, o Europos Sąjunga finansuoja iki 60 procentų. Kartu su "Amber Grid" jį įgyvendina Lenkijos bendrovė "Gaz-System".

GIPL tiltu per metus Baltijos šalių kryptimi bus galima transportuoti iki 27 teravatvalandžių dujų, Lenkijos kryptimi — iki 21 teravatvalandės per metus, o Baltijos šalių dujų rinkos taps bendros Europos Sąjungos dujų rinkos dalimi.

Tegai:
dujotiekis
Dar šia tema
Ekspertas: bendras dujotiekis yra pelningesnis Lenkijai nei Lietuvai
Čaplinskas: negalime atmesti tikimybės, kad nauja COVID-19 atmaina plinta Lietuvoje
Nord Stream-2

"Zurich" nekomentuoja pranešimų apie "Nord Stream-2" atsisakymą

(atnaujinta 13:04 2021.01.17)
Bendrovės atstovas pridūrė, kad, kaip ir anksčiau, "Ziurich" draudimo grupės pozicija išlieka nepakitusi: bendrovė turi išsamią įstatymų laikymosi sistemą ir yra įsipareigojusi visapusiškai laikytis visų taikomų sankcijų taisyklių

VILNIUS, sausio 17 — Sputnik. Šveicarijos draudimo bendrovė "Zurich Insurance Group" nekomentuoja žiniasklaidos pranešimų apie ketinimą atsisakyti draudimo statyti "Nord Stream-2" dėl JAV sankcijų grėsmės, RIA Novosti sakė bendrovės atstovas Tomas Bajeris. 

Anksčiau "Bloomberg", remdamasi informuotais šaltiniais, pranešė, kad "Ziurich Insurance Group" nustos drausti "Nord Stream-2" dujotiekio statybą dėl JAV sankcijų grėsmės. 

"Dėl konfidencialumo mes nekomentuojame jokių santykių su klientais", — atsakydamas į prašymą pakomentuoti žiniasklaidos pranešimą apie "Nord Stream-2" draudimą.

Jis taip pat pridūrė, kad, kaip ir anksčiau, "Ziurich" draudimo grupės pozicija išlieka nepakitusi: bendrovė turi išsamią įstatymų laikymosi sistemą ir yra įsipareigojusi visapusiškai laikytis visų taikomų sankcijų taisyklių.

Šią savaitę "Reuters", remdamasi šaltiniais, taip pat pranešė, kad sausio mėnesį JAV valstybės departamentas kelioms Europos įmonėms pranešė apie sankcijų riziką, kurią departamentas įtaria padėjęs Rusijai statyti "Nord Stream 2". Šaltinių teigimu, galimas projekto draudikas yra "Ziurich Insurance Group".

"Nord Stream-2"

"Nord Stream-2" numato dviejų vamzdyno linijų, kurių bendras pajėgumas sieks 55 milijardai kubinių metrų dujų per metus, statybas nuo Rusijos pakrantės per Baltijos jūrą iki Vokietijos.

Jungtinės Valstijos aktyviai priešinasi projektui, nes siekia tiekti savo suskystintas gamtines dujas ES. Vašingtonas 2019 metų gruodžio mėnesį įvedė sankcijas dujotiekiui ir tokiu būdu pristabdė statybas.

Klojimas atsinaujino 2020 metų gruodžio mėnesį, laivui "Fortūna" Vokietijos vandenyse nuklojus 2,6 km vamzdžių. Pasak projekto operatorės "Nord Stream 2 AG", maždaug 148 kilometrai iš bendro dviejų 460 kilometrų ilgio linijų liko nebaigti. Belieka pakloti 120 kilometrų Danijos vandenyse ir apie 28 kilometrus Vokietijos vandenyse.

Danijos valdžios institucijos susitarė dėl galimybės kloti vamzdžius su "Fortūna" nuo sausio 15 dienos, Vokietijos leidimas šiam laivui galioja iki gegužės pabaigos.

Tegai:
Vokietija, Nord Stream 2 AG, Nord Stream-2
Temos:
Dujotiekio "Nord Stream-2" statyba
Elektros tinklai

Lietuvos operatorius baigė vieną projekto etapų, norint išeiti BRELL

(atnaujinta 09:52 2021.01.17)
Pranešime tuo pačiu teigiama, kad vykdant projektą būtina nugriauti seną įrangą ir rekonstruoti skirstomąją įrangą

VILNIUS, sausio 17 — Sputnik. Lietuvos elektros perdavimo sistemos operatorius "Litgrid" baigė dar vieną tinklo optimizavimo projekto etapą, skirtą Baltijos šalių energetinei sistemai sinchronizuoti su žemyninės Europos tinklais, praneša bendrovės spaudos tarnyba. 

Paskutinėmis praėjusių metų dienomis po rekonstrukcijos Utenos ir Ignalinos AE pastotėse buvo įjungti 330 kilovatų galios skirstytuvai. Praėjusią savaitę Utenoje taip pat buvo įjungtas autotransformatorius, o šią savaitę panašus įtaisas bus prijungtas ir Ignalinos AE pastotėje.

Projekto metu bus nugriauta sena įranga ir rekonstruoti 110 kilovatų skirstomieji įrenginiai. Projektą planuojama užbaigti iki šių metų pabaigos.

"Šiaurės Rytų perdavimo tinklo mazgas vis dar glaudžiai susijęs su uždaryta Ignalinos atomine elektrine. Šiuo projektu siekiame šią perdavimo tinklo dalį pertvarkyti, pritaikyti veikimui atsijungus nuo IPS / UPS sistemos ir pradėjus darbą sinchroniniu režimu su kontinentinės Europos tinklais. Praėjusiais metais jau atlikome kelis labai svarbius veiksmus projekte: į Lietuvos elektros energetikos širdį Elektrėnuose perkėlėme ir sėkmingai paleidome valdomą šuntinį reaktorių bei atjungėme ir išardėme pirmąją iš 5 mus su Baltarusijos sistema jungusių elektros linijų", — teigė Gerda Krasauskė, "Litgrid" Strateginės infrastruktūros.

Viso Šiaurės rytų Lietuvos perdavimo tinklo optimizavimo projekto kaina yra 23,92 milijono eurų. Jo įgyvendinimas padidins ne tik energijos tiekimo patikimumą regione, bet ir sumažins tinklo išlaikymo išlaidas.

Pasitraukimas iš BRELL

Lietuva, Latvija ir Estija yra BRELL energijos žiedo dalis kartu su Baltarusija ir Rusija. Baltijos šalys nusprendė atsijungti ir sinchronizuoti su Europos elektros sistema per Lenkiją — per jau pastatytą "LitPol Link" ir jūrų kabelį "Harmony Link". Tai planuojama padaryti iki 2025 metų.

Lietuvoje noras išeiti iš BRELL yra paaiškinamas noru pasiekti "energetinę nepriklausomybę nuo Rusijos". Tačiau, pasak daugelio ekspertų, atsijungimo nuo BRELL procesas Baltijos šalims bus nepaprastai brangus išteklių ir pinigų prasme, o ateityje taip pat pakenks vartotojų kišenėms, kurių tarifai neišvengiamai kils.

Tuo pačiu metu Maskva tikisi, kad net ir Baltijos šalims palikus BRELL, elektros tiekimas respublikoms bus tęsiamas.

Tegai:
Litgrid, Lietuva, BRELL
Temos:
Lietuvos energetikos strategija ir pasitraukimas iš BRELL
Dar šia tema
Užfiksuotas staigus Rusijos anglies importo į Europą padidėjimas
Įvardytos dažniausios pradedančiųjų investuotojų klaidos
Naikintuvas F-35А

Pervertino save: kodėl JAV vėl atidėjo serijinę F-35 gamybą

(atnaujinta 13:16 2021.01.17)
JAV gynybos departamentas eilinį kartą atšaukė F-35 Lightning II serijines gamybos pradžią. Naikintuvas nėra pasirengęs koviniams bandymams, kuriuos turėjo praeiti dar prieš ketverius metus

Jungtinės Valstijos akivaizdžiai pervertino savo technologines galimybes ir 2021 metų sausio mėnesį "didžiausia ginklų programa pasaulio istorijoje, kurios vertė didesnė nei 1,6 trln. dolerių", sustojo ties 615 nedidelės modifikacijos "penktosios kartos" F-35 su daugybe "genetinių klaidų".

Už ginkluotės įsigijimą atsakinga JAV Gynybos departamento sekretorė Elen Lord atšaukė planuotą masinę F-35 Lightning II serijinę gamybą 2021 metų kovo mėnesį. Pagrindinė priežastis — techninės problemos. Naikintuvas turi eilę rimtų trūkumų ir neįrodė savo efektyvumo kovojant su šiuolaikinėmis priešlėktuvinės gynybos sistemomis.

Įvairios F-35 modifikacijos buvo gaminamos nuo 2011 metų, naikintuvas oficialiai gautas į ginkluotę 2014 metais. Iki šiol buvo pastatyta daugiau nei 600 iš planuotų 3200 "nematomų" lėktuvų, tačiau oficialus Pentagono sprendimas dėl serijinės F-35 gamybos — tai yra kovotojo kovinio pasirengimo, skirto rimtoms problemoms spręsti, garantas, "kokybės ženklas" užsienio klientams ir Amerikos mokesčių mokėtojams, taip pat gamybos efektyvumo ir aptarnavimo po pardavimo patvirtinimas. JAV gynybos departamentas neturi sprendimo — užsienyje nėra didelio pasirengimo kovai, tikros kokybės ir paklausos.

F-35 perspektyvos yra neskaidrios, teigiamas Pentagono sprendimas keletą metų iš eilės atidedamas. Praeis mėnesiai, kol išrinkto prezidento Džo Baideno administracijos paskirta nauja specialistų komanda gaus visą informaciją nepriklausomam techniniam patikrinimui ir sprendimui dėl serijinės F-35 gamybos — iki 2046 metų. "Nematomųjų" išvedimas iš eksploatacijos numatytas nuo 2070 metų. Planai fantastiški. Praktinė eksploatacija nuvilia specialistus. F-35 Lightning II daugeliu parametrų atsilieka nuo penktos kartos: ikigarsinis kreiserinis greitis, matomumas radaruose, didelis avaringumas. Lėktuvo branduolinių ginklų nešiotojo sertifikacija numatyta 2023 metų sausiui, tačiau po visų F-35 nesėkmių šis etapas gali būti perkeltas.

Amerikietiška svajonė

F-35 Lightning II eksploatavimo išlaidos yra daug didesnės nei ketvirtosios kartos naikintuvų, todėl vyriausybės pareigūnus priverčia abejoti tikslingumu įsigyjant daugybę šių lėktuvų. Tačiau investicijos į F-35 programą yra tokios reikšmingos, kad jos neįmanoma atšaukti. Be JAV, pinigus investavo Belgija, Didžioji Britanija, Lenkija, Italija ir kitos šalys. Amerikiečių žurnalas "Military Watch" sausio 3 dieną pranešė: vienintelis Vakarų pasaulio penktosios kartos naikintuvas F-35 "yra labai toli nuo visiško pasirengimo kovai ir gali būti netinkamas didelio intensyvumo kovinėms operacijoms iki 2025 metų".

Naikintuvas F-35
© Sputnik / Антон Балашов

Jau ketvirtus metus už F-35 gamybos programą atsakingi oficialus atstovai negalėjo tiksliai nustatyti naikintuvo pasirengimo koviniams bandymams datos. Net imitacinis centras nėra pasirengęs išbandyti kompleksinių "Žaibo" ginklų sistemų. Dėl atsarginių dalių trūkumo rangovas 2020 metais sulėtino gamybą. Anksčiau JAV gynybos departamentas ne kartą atsisakė priimti naujus F-35 dėl technologinių defektų (nuo korpuso korozijos iki programinės įrangos), aptiktų dviejuose šimtuose penktos kartos mašinose. Savo ataskaitoje Pentagonas pažymėjo, kad F-35 tarnybos trukmė "gali būti vos 2100 skrydžio valandų". Iš pradžių naikintuvas buvo suprojektuotas 8000 skrydžio valandų (iki keturiasdešimties metų tarnybos).

Esant tokiai krūvai trūkumų, dešimtys įvairios modifikacijos naikintuvų F-35 paradoksaliai parduodami užsienio partneriams ir veikia aštuoniose šalyse (įskaitant JAV). Didžiosios Britanijos, Graikijos, Danijos, Izraelio, Jungtinių Arabų Emyratų, Kataro ir Japonijos oro pajėgos šiandien tikisi savo "nematomųjų". Pavyzdžiui, vien Izraelio oro pajėgos užsakė 50 naikintuvų F-35 ir norėtų įsigyti dar dvi dešimtis "nematomųjų" orlaivių.  

"Žaibo" pilotavimui išmokyti daugiau nei 1200 pilotų, o F-35 aptarnavimui — dešimt tūkstančių technikų. Atsižvelgdamas į tai, "Lockheed Martin" netgi sugebėjo sumažinti modifikacijos F-35A kainą nuo pradinių 250 milijonų iki 80 milijonų dolerių. Amerikos marketingas yra daug pranašesnė už technologijas JAV. "Žaibas" neprivalo skristi gerai, jei gerai parsiduoda.

Kenksmingas prisitaikėlis

F-35 Lightning II nelaimių serija leidžia prognozuoti sunkų mašinos likimą ateinančiais metais. Ir jei naujausias amerikiečių naikintuvas taikiai eksploatuojant yra technologiškai pažeidžiamas, susitikimas kovinėje situacijoje, pavyzdžiui, su Rusijos penktosios kartos naikintuvu Su-57, priešlėktuvinių raketų sistema S-400 ar elektroninio karo priemonėmis, akivaizdu, jai blogai baigsis. "Nematomieji" turi prisitaikyti prie atšiaurios realybės.

Rusijos naikintuvai Su-57
© Sputnik / Андрей Катаев

Pagrindinių penktos kartos amerikiečių naikintuvo trūkumų kiekį pavyko sumažinti iki penkių, nors ir tai yra daug mašinai, kuri kainuoja nuo 80 milijonų dolerių (modifikacija oro pajėgoms) iki 130 milijonų dolerių (modifikacija laivynui). Viršgarsinis greitis grasina sunaikinti sklandytuvą, slaptą dangą ir antenas orlaivio uodeginėje dalyje. Tačiau Pentagonas — nėra "Lockheed Martin" priešas ir ištikimai pakoregavo eksploatacijos F-35 charakteristiką, kuris dabar laikomas ikigarsiniu naikintuvu, galinčiu greitai įsibėgėti. Specialioje instrukcijoje nurodomas sekundžių skaičius, kurį leidžiama pagreitinti iki 1,2 Macho modifikuojant laivyną (F-35B) ir jūrų korpusą (F-35C). Pasirodo, kad tokiu būdu įmanoma pašalinti konstrukcijos trūkumus.

Priminsiu, kad penktosios kartos amerikiečių naikintuvo F-22 Raptor sukūrimas anksčiau buvo pripažintas nesėkmingu. Nepatikimos radijo bangas sugeriančiosios dangos, F22 matomumas labai aukšto diapozono radaruose, kurių nuotolio radiusas yra iki 750 kilometrų, kosminė gamybinės transporto priemonės kaina (350 mln. dolerių) —visa tai lėmė, kad 2009 metų programa buvo sumažinta maždaug 25 proc. plano, buvo pagaminti tik 187 naikintuvai. Brangiai kainuojanti priežiūra iš esmės pakenkė visos F-22 programos gyvybingumui. 2020 metų Lapkričio 29 dienos JAV vyriausybės atskaitomybės biuro (GAO) duomenimis, penktosios kartos JAV karinių oro pajėgų naikintuvas F-22 Raptor išliko prasčiausiu orlaiviu pagal pasirengimą darbui — dėl itin didelių priežiūros ir eksploatavimo išlaidų. Jei taikos metu maždaug pusė šių mašinų parko yra tinkama, kas bus kare?

Naujausio naikintuvo F-35 Lightning II atveju istorija vystosi ta pačia kryptimi. JAV vyriausybės audito tarnyba anksčiau pažymėjo, kad su F-35 technine priežiūrą lieka tikėtis geriausio, o Pentagono galimybės remontuoti F-35 atsilieka nuo grafiko. Anot Elen Lord, kariuomenė negali sau leisti sumokėti F-35 išlaikymo išlaidų: "Naujausio ir moderniausio kariuomenės naikintuvo išlaikymas per ateinančius metus taps dideliu iššūkiu... ir greičiausiai toliau kenks koviniam pasirengimui".

Autoriaus nuomonė gali nesutapti su redakcijos pozicija.

Tegai:
naikintuvai, JAV
Dar šia tema
Taikinys neutralizuotas: Kamčiatkoje MiG-31 perėmė "priešo" lėktuvą
"Universalus kovinis paukštis": "The National Interest" susižavėjo rusišku Su-35
Rusijos naikintuvas Su-57 užkariauja pasaulį. Kas toliau?