Facebook programėlė, archyvinė nuotrauka

Facebook ėmėsi kovoti su nežymėta politine reklama

46
(atnaujinta 07:20 2019.02.08)
Politinės reklamos taisykles pakeitęs Facebook politikams nurodo pažymėti, kad jų žinutės — politinė reklama

VILNIUS, vasario 8 — Sputnik. Rinkimams į Europos Parlamentą ruošiasi ne tik politikai, bet ir socialiniai tinklai, rašo LRT.

Technologijų gigantai skelbia trinantys netikras anketas ar melagingą informaciją skleidžiančius puslapius. Politinės reklamos taisykles pakeitęs Facebook politikams nurodo pažymėti, kad jų žinutės — politinė reklama. Komunikacijos ekspertai iniciatyvą rengti skaidresnes rinkimų kampanijas vertina teigiamai, bet pastebi, kad liko būdų naujoms taisyklėms apeiti.

Įvairių reklaminių lankstukų galima išvengti itin paprastai — ant pašto dėžutės užsiklijavus kad ir savadarbį lipduką su užrašu, kad reklama čia nepageidaujama. Tačiau tokių lipdukų, kad ir interaktyvių, nėra socialiniuose tinkluose. Nesvarbu, reklamos pageidaujate, ar ne, ji bus matoma.

Gegužę paaiškės, kas Europos Parlamento kėdes užims kitus 5 metus. Rinkimams ruošiasi ir technologijų gigantės. Pavyzdžiui, Facebook paskelbė atnaujinęs politinės reklamos taisykles. Dabar politiko arba partijų reklamą reikės atskirai patvirtinti, žinutėje bus privaloma nurodyti, kas ją apmoka.

Tokių veiksmų imtasi po Donaldo Trampo pergalės prezidento rinkimuose Jungtinėse Amerikos Valstijose. Facebook sulaukė kritikos, kad socialinis tinklas padėjo skleisti klaidingą informaciją ir taip esą prisidėjo prie Trampo pergalės.

Komunikacijos ekspertai ir Vyriausioji rinkimų komisija sako, kad žymėti politikų reklamą reikia, tačiau pačią reklamą supranta skirtingai.

Facebook duomenų apie tai, kiek pinigų politikas išleido reklamai, neprivalo pateikti. Pričiupus nesąžiningai besireklamuojantį politiką socialinis tinklas galėtų tik ištrinti jo reklamą, bet tolimesnį kelią rinkimuose spręstų šalies rinkimų komisija.

"Yra labai svarbūs niuansai, kiek mes išleidžiame rinkimų kampanijai. Jų biudžetai yra nedideli ir visi, kurie daro "baltą" atskaitingą rinkimų kampaniją, žino, kad biudžetai yra nedideli, o tie, kurie iš "juodos" kasos daro, jie dėl tokio žymėjimo visiškai nepergyvena", — teigė komunikacijos ekspertas Jaunius Špakauskas.

Tokios naujos politinės reklamos Facebook taisyklės galioja ne tik Europos Parlamento, bet ir nacionaliniams rinkimams. Lietuva šiemet rinks savivaldybių tarybas ir merus, prezidentą bei Europos Parlamento narius.

Anksčiau Teisingumo ministerija, Vartotojų teisės ir Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) susitarė iš pagarbos rinkėjui į pašto dėžutes nemesti politinių skrajučių. 

"Nors įstatyme nenumatytas draudimas politinės reklamos nedėti į pašto dėžutes, reikia gerbti vartotojus. Paprastas rinkėjas gali neskirti, kur yra komercinė reklama, kur yra politinė reklama. Jam bet kokia reklama — reklama. Jei išreikštas pageidavimas, kad reklama neturi būti pašto dėžutėse, reiktų gerbti tokį pasirinkimą", — sako VRK pirmininkė Laura Matjošaitytė.

Tačiau tai tėra rekomendacija. Jei už komercinių skrajučių platinimą gyventojams prieštaraujant galima gauti baudą, už politinę reklamą jokių sankcijų kandidatai nesulauks.

Lankstukams rinkimų pinigų leisti nepataria komunikacijos specialistai. Esą jie gali būti veiksmingi tik regionuose ir paveikti tik nedidelę dalį rinkėjų. 

Gyventojai sako, kad galų gale politiniai lankstukai — skaityti ar ne — tampa makulatūra.

46
Tegai:
Facebook, politinė reklama
Dar šia tema
Kasčiūnas nori ištirti, ar lietuvių duomenimis per Facebook nepasinaudojo Rusija
"Sputnik" pavadino Facebook puslapių pašalinimą cenzūra
Simonian: dėl kokių "pažeidimų" panaikintos "Sputnik" paskyros Facebook
Ukrainos saugumo tarnyba uždarė Facebook paskyras dėl antiukrainietiškos propagandos