EP būstinė, archyvinė nuotrauka

Stambiausia EP frakcija grasino blokuosianti naująjį Europos Sąjungos biudžetą

(atnaujinta 22:49 2020.05.14)
ELP grasino vetuoti ES ilgalaikį biudžeto planą, o be Europos Parlamento narių daugumos pritarimo ES biudžetas negali būti patvirtintas

VILNIUS, gegužės 14 — Sputnik. Didžiausia Europos Parlamento frakcija — ELP — grasina vetuoti naująjį septynerių metų Europos Sąjungos finansinį planą, jei Parlamento nariai aktyviai nedalyvaus kuriant naują fondą, kuris padėtų atkurti Europą po krizės, sakoma frakcijos pranešime. Apie tai skelbia RIA Novosti.

"ELP grasino vetuoti ES ilgalaikį biudžeto planą, jei Europos Parlamentas nesiims pagrindinio vaidmens kuriant atkūrimo fondą", — teigė partija, kuriai priklauso 187 mandatai iš 705 EP.

Be Europos Parlamento narių daugumos pritarimo ES biudžetas negali būti patvirtintas.

Kovo 11 dieną Pasaulio sveikatos organizacija paskelbė naujos koronavirusinės infekcijos protrūkį. Atsižvelgiant į tai, ES buvo įvesti plataus masto draudimai socialinio ir ekonominio gyvenimo srityje. Kai kurios šalys jau pradėjo švelninti karantino priemones.

Pandemija smarkiai paveikė ES ekonomiką. Be to, labai rimtoje situacijoje atsidūrė ne vienas ekonomikos sektorius, kuriam reikia finansinės paramos.

Šiuo atžvilgiu Europos Sąjunga nacionaliniu ir tarptautiniu lygmeniu paskelbė ekonomikos rėmimo priemones, kurių apimtis, jei bus visiškai įgyvendinta, galėtų sudaryti kelis trilijonus eurų.

Be to, ES valdžios institucijos pasiūlė įsteigti specialų fondą, skirtą atsigauti po krizės, kuriam teks panaudoti bendro ES biudžeto lėšas.

Europos Sąjunga taip pat turi nuspręsti dėl daugiamečio finansinio plano 2021–2027 metams parametrų, atsižvelgiant į tai, kuris vėliau bus sudaromas metinis bendrasis ES biudžetas. Anksčiau, vasario mėnesį, prieš ūmią koronaviruso krizės fazę Sąjungoje, per specialų aukščiausiojo lygio susitikimą dėl daugiamečio finansinio plano ES šalys negalėjo susitarti.

Tegai:
biudžetas, ES
Temos:
Naujo koronaviruso protrūkis Lietuvoje ir pasaulyje (1885)
Dar šia tema
ES įžengė į giliausią recesiją istorijoje
Ekspertas: Baltijos šalys tapo "kaulu gerklėje" ES kuriant europietišką NATO
Ekspertas: Lietuva siūlo ES "skaitmeninę apykaklę", sekdama azijiečių pavyzdžiu
Kanalo per Aistmarių neriją projektas, archyvinė nuotrauka

Kanalo NATO laivams statyba lenkus paverčia "Kremliaus agentais"

(atnaujinta 15:58 2020.06.01)
Priimtas sprendimas nutiesti laivybos kanalą per Aistmarių neriją, kad lenkų laivai plauktų tiesiai į Elblagą, aplenkdami Rusijos Federacijos teritorinius vandenis

VILNIUS, birželio 1 — Sputnik. Kanalo tiesimas per Aistmarių neriją buvo Lenkijos prezidento rinkimų kampanijos epicentre. Pagrindinis opozicijos kandidatas į prezidentus pažadėjo rinkėjams atsisakyti šio projekto, dėl ko valdžios atstovas tuoj pat jį paskelbė "Kremliaus agentu". Dėl užsispyrimo nepaisant visko, perkasti Aistmarių neriją, valdančioji Įstatymo ir teisingumo partija netiesiogiai patvirtina spėliones, kad kanalas yra būtinas norint sukurti NATO jūrų bazę šalia Kaliningrado ir Baltijos laivyno, rašo portalo "RuBaltic.ru" autorius Aleksandras Nosovičius.

Aistmarių nerija yra unikalus gamtos objektas, padalytas į dvi maždaug lygias dalis tarp Rusijos ir Lenkijos. Nerija nuo Baltijos jūros yra atskirta Lenkijos uostamiesčio Elblago. Kad lenkų laivai galėtų patekti į Aistmarių įlanką, ant kurios stovi Elblagas, jie turi patekti į Rusijos teritorinius vandenis ir paprašyti Rusijos Federacijos leidimo praplaukti per Kaliningrado jūros kanalą.

Per visą naujausią Lenkijos ir Rusijos santykių istoriją nebuvo nė vieno atvejo, kad lenkų jūreiviai nebūtų gavę šio leidimo. Jų teigimu, niekada nebuvo gauta skundų dėl laivybos problemų Aistmarių įlankoje.

Tai yra, esamas eismo modelis nesukelia jokių problemų Lenkijai.

Nepaisant to, Varšuvoje šią situaciją traktuoja kaip priklausomybės nuo Rusijos grėsmę nacionaliniam saugumui ir todėl priimtas sprendimas nutiesti laivybos kanalą per Aistmarių neriją, kad lenkų laivai plauktų tiesiai į Elblągą, apeidami Rusijos Federacijos teritorinius vandenis.

Tokio kanalo projektai Lenkijoje buvo svarstomi nuo socializmo laikų, tačiau jie kiekvieną kartą buvo atmetami. Visų pirma, nepraktiška leisti pinigus, nes maršrutas per Rusijos Baltijską veikė be trikdžių. Antra, daugiausia dėl aplinkosaugos sumetimų.

Dėl nerijos, skiriančios ją nuo jūros, Kaliningrado įlanka yra beveik gėlo vandens lagūna. Dėl šio veiksnio buvo suformuota Kuršių nerijos ir Lenkijos bei Kaliningrado srities pakrančių ekosistema.

Laivybos kanalas sukels invaziją į Baltijos jūros druskingų vandenų gėlo vandens įlanką, o vandens telkinio druskingumas kelia pavojų tiek Lenkijai, tiek Rusijai dėl vietinės ekologinės katastrofos.

Pirmiausia bus sukelta nepataisoma žala nerijos gamtai. Antra, įlankoje neliks gėlavandenių žuvų rūšių. Galiausiai kils problemų dėl vandens tiekimo abiejų šalių pakrančių gyvenvietėms. Tame tarpe didelių miestų: Lenkijos Elblоgo ir Rusijos Kaliningrado.

Dėl šių priežasčių kanalo per neriją projektavimas iki šiol gyveno tik schemose ir brėžiniuose. Todėl 2017 metais partijos "Įstatymas ir teisingumas" sprendimas vis dėlto iškasti šį kanalą sukelia pasipiktinimą tiek Rusijoje, tiek tarp daugelio lenkų.

Pagrindinis opozicijos kandidatas į Lenkijos prezidentus, Varšuvos meras Rafalas Tšaskovskis pažadėjo atsisakyti kanalo statybos ir buvo tuoj paskelbtas "Kremliaus agentu".

Tšaskovskis surengė susitikimą su Lenkijos "žaliųjų" partijos nacionaline taryba kuri palaikė jo kandidatūrą per prezidento rinkimus. Savo ruožtu Varšuvos meras sutiko su daugeliu ekologinio aktyvisto reikalavimų.

"Rafalas Tšaskovskis, būdamas prezidentu, stengsis sustabdyti Aistmarių nerijos perkasimą — teigė žaliųjų lyderė Malgožata Trač ir paskelbė, kad partija prisijungsianti prie pagrindinės šalies opozicijos jėgos — liberaliosios pilietinės koalicijos — kandidato.

Valdančiosios "PiS" partijos reakcijos ilgai laukti neteko.

Aistmarių nerijos jungtis su Baltijos jūra sustiprins Lenkijos nepriklausomybę. Bet kokia projekto kritika gina Maskvos interesus.

"Rusija padarys viską, kas įmanoma, kad ją blokuotų. Blogiausia, kad ji tai daro pasinaudodama vienu iš kandidatų į Lenkijos prezidentus. Čia viskas susidėlioja", —sakė Lenkijos jūrų ūkio ir vidaus vandenų ministras Marekas Gubarčikas.

Vienas pagrindinių kanalo statybos lobistų padarė prielaidą, kad Varšuvos meras dirba Kremliui.
Paranojaus laipsnis, be abejo, yra įspūdingas, net atsižvelgiant į tai, kad kalbame apie niekada nepasižymėjusią adekvatumu Jaroslavo Kačynskio komandą. Kaltinimas Aistmarių nerijos kasimo kritiką išdavyste yra per stiprus net jos atstovui.

Belieka manyti, kad partijos "Įstatymas ir teisingumas" koziriai yra kur kas aukštesni, nei gali atrodyti iš  pirmo žvilgsnio.

Visus metus dėl kanalo kilusių ginčų buvo spėliojama, kad norint laisvai pereiti karo laivus į marias ir Elblagą paversti NATO jūrų baze, esančiame netoliese Kaliningrado, ir Rusijos Baltijos karinio jūrų laivyno bazę, reikalingas tiesioginis vandens kelias per Aistmarių  neriją.

Straipsnio autoriaus teigimu, pati Lenkijos vadovybė sudaro pretekstą tokioms spekuliacijoms. Varšuva, kalbėdama apie kanalą, kalba daugiau apie saugumą nei apie ekonomiką, sakydama, jog nepriimtina tai, jog NATO ir Europos Sąjungos vandens sienas 100% kontroliuoja Rusija.

Lenkijos vyriausybės ekonominės priežastys yra atvirai abejotinos. Lenkijai nėra prasmės plėtoti prekybos uostą Elblloge, nes didelis Gdansko uostas yra visai šalia.

Pakanka pažvelgti į žemėlapį ir įvertinti geografinį artumą iki Kaliningrado ir Baltijsko, kad paaiškėtų karinė strateginė Elblago vertė NATO jūrų pajėgoms.

Tačiau judėjimas link puoselėjamo tikslo  — NATO jūrų bazės prie šiaurės rytų Lenkijos sienos  — sukels grandiozinį tarptautinį ir vidaus politinį konfliktą.

Šiame konflikte Lenkijos vyriausybė susidurs tiek su Rusija, Europos Sąjunga, tarptautinėmis organizacijomis, tiek su savo pačios piliečiais.

Lenkijos ekologai jau seniai pasisako prieš kanalo kasimą. Norėdami sustabdyti statybas, Krynica Morska kurorto ir kitų nerijos Lenkijos dalies gyvenviečių gyventojai baiminasi, kad liks be turistų, be pinigų ir be geriamojo vandens.

Europos Komisija nepritarė kanalo projektui ir ragina Lenkijos valdžios institucijas atlikti papildomą ekspertizę aplinkosaugos srityje. Aistmarių nerijos kasimas kelia JT, UNESCO, "Greenpeace" ir kitų susijusių tarptautinių organizacijų susirūpinimą.

Kaliningrado sritis kalba apie grėsmę savo aplinkos saugumui, ir galima įsivaizduoti Rusijos reakciją, jei kils grėsmė Kaliningrado srities kariniam saugumui.

Tačiau Lenkijos vadovybė didvyriškai ignoruoja šias aplinkybes ir žengia ryžtingą žingsnį tiesiai ant grėblio. Žinoma, užmynus ant šio grėblio bus kalti  "Kremliaus agentai ",  — apibendrina Aleksandras Nosovičius.

Kanalas per Aistmarių neriją
Kanalas per Aistmarių neriją

 

Tegai:
Lenkija, Aistmarių nerija, NATO
Vilnius, archyvinė nuotrauka

LGGRTC atveria duomenis apie 1940–1953 m. represuotus asmenis

(atnaujinta 13:46 2020.06.01)
Informacijoje yra asmenų, nukentėjusių per sovietų valdžios metus, vardai ir pavardės bei informacija apie jų likimą

VILNIUS, birželio 1 — Sputnik. Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras (LGGRTC) atveria viešąją prieigą prie duomenų bazės, kurioje pateikiami duomenys apie 1940–1953 metais sovietų valdžios represuotus Lietuvos gyventojus. Apie tai skelbiama pranešime žiniasklaidai.

Duomenys pradėti rinkti 1988-aisiais susikūrus Sąjūdžio komisijai stalinizmo "nusikaltimams" tirti ir pradėjus platinti anketas.  

"Užpildytas anketas analizavo, sistemino, sudarė kartotekas. Iš viso apie Lietuvos gyventojų patirtas represijas, ginkluotą ir pilietinį pasipriešinimą sovietų okupaciniam režimui surinkta daugiau kaip 150 tūkstančių autentiškų liudijimų — anketų, dokumentų, laiškų, trumpų ir didesnies apimties pasakojimų. Didžioji dalis šių liudijimų Komisiją pasiekė Atgimimo ir pirmaisiais Nepriklausomybės metais", — teigiama Centro pranešime.

Prieigoje pateikiama svarbiausia informacija apie represuotą asmenį: vardas, pavardė, gimimo metai, gyvenamoji vieta represijų metu, asmens likimas bei "patirtos represijos pobūdis". Prireikus prieigos lankytojai galės daryti atranką pagal įvairius kriterijus. 

Baltijos šalių požiūris į TSRS

Po TSRS žlugimo Baltijos šalių valdžia reguliariai persekioja tuos, kurie nesutinka su šių šalių oficialia linija apie "sovietinę okupaciją". Baltijos šalių vadovybė taip pat vykdo rusofobinę politiką, kritikuodama tuos, kurie teigiamai atsiliepia apie šių valstybių sovietinę praeitį.

Rusija ne kartą pabrėžė, kad Baltijos šalys neturi teisinio pagrindo nieko reikalauti, ir jų teiginius apie "sovietinę okupaciją" pavadino absurdiškais.

Nepaisant to, kad žlugus TSRS, Lietuvos valdžia skyrė daug laiko ieškodama "sovietinės priespaudos" vykdytojų, Vilnius nenubaudė nė vieno iš holokausto bendrininkų. Be to, Lietuvos užsienio reikalų ministerija ir toliau tikina, kad nė vienas iš "laisvės kovotojų" ir "nacionalinių didvyrių" nežudė žydų.

Be to, kai kurie Lietuvos politikai mano, kad respublikos valdžia turėtų siekti, kad sovietmečio "nusikaltimai" būtų pripažinti "genocidu" ES lygiu.

Tegai:
Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras (LGGRTC)
Dar šia tema
Patriotizmas pagal Kasčiūną: mankurtų fabrikas po "tautine" iškaba
Lietuva situaciją dėl karių kapinių pavertė krize, pareiškė Udalcovas
"Būk pasiryžęs — Visada pasiryžęs!" Spalvotas sovietmečio pionierių gyvenimas
Vakarai smerkia Staliną už tai, ką ir patys darė
Vilniaus oro uosto lėktuvų stebėjimo aikštelėje įrengta žaidimų aikštelė vaikams

Vilniaus oro uosto lėktuvų stebėjimo aikštelėje įrengta žaidimų aikštelė vaikams

(atnaujinta 13:21 2020.06.01)
Anot sostinės mero Remigijaus Šimašiaus, naujoji erdvė vaikams yra puikus didžiausių šalies oro vartų ir Vilniaus miesto savivaldybės bendradarbiavimo rezultatas

VILNIUS, birželio 1 — Sputnik. Vilniaus oro uosto lėktuvų stebėjimo aikštelėje įrengta erdvė vaikams, apie tai pranešė Vilniaus miesto savivaldybės spaudos tarnyba.

Tvora aptvertoje teritorijoje žaidimų erdvėje įrengta šliaužynė, dvigubos vertikalios sūpynės, laipynė ir kitos, saugiai įrengtos pramogos. Investicijos į modernią aikštelę ir takelius aplink siekia 20 tūkst. eurų.

На наблюдательной площадке самолетов Вильнюсского аэропорта установлена детская игровая площадка
© Photo : Vilnius
Praėjusiais metais Vilniaus oro uosto teritorijoje įkurta pirmoji Lietuvoje lėktuvų stebėjimo aikštelė nuo šiol dar draugiškesnė orlaivius stebėti atvykstančioms šeimoms su vaikais.

Šią žaidimų erdvė vaikams įrengė Vilniaus miesto savivaldybė. Anot sostinės mero Remigijaus Šimašiaus, naujoji erdvė vaikams yra puikus didžiausių šalies oro vartų ir Vilniaus miesto savivaldybės bendradarbiavimo rezultatas.

"Ši išskirtinė miesto vieta jau spėjo sulaukti didelio gyventojų ir svečių srauto, kaskart dovanodama įspūdingą vaizdą aviacijos mylėtojams. Tikiu, kad naujai įrengta žaidimų aikštelė vaikams netruks pritraukti dar daugiau aviacijai neabejingų vilniečių ir miesto svečių. Nuo šiol šeimos turės dar vieną unikalią vietą mieste kartu įdomiai ir kokybiškai praleisti laiką. Be to, reikalingi pokyčiai šį pavasarį įgyvendinti ir oro uosto prieigose — sutvarkyta ir nemaža dalis Rodūnios kelio šaligatvio bei dviračių takų infrastruktūros", — sakė Šimašius.
На наблюдательной площадке самолетов Вильнюсского аэропорта установлена детская игровая площадка
© Photo : Vilnius
Žaidimų erdvę vaikams, esančią visai greta Vilniaus oro uosto lėktuvų stebėjimo aikštelės, įrengė Vilniaus miesto savivaldybė.

Taip pat šalia oro uosto besidriekiančio Rodūnios kelio atkarpoje nuo Pašto stotelės iki Rodūnios sodų stotelės UAB "Grinda" suremontavo šaligatvį, pritaikydama jį visiems eismo dalyviams — perėjose įrengti nuolydžiai, sumontuota asmenų su regos negalia įspėjimo sistema.

Anot Vilniaus oro uosto direktoriaus Dainiaus Čiuplio, po labai įtempto laikotarpio aviacija pradeda rodyti atsigavimo ženklus, o lėktuvų oro uoste galima pamatyti vis daugiau.

Tegai:
vaikų žaidimo aikštelė, Vilniaus oro uostas, Vilnius
Dar šia tema
Kaip atrodo atnaujintas Žirmūnų paplūdimys — video
Vilniaus savivaldybė parodė Laisvės prospekto remonto vaizdo įrašą