Vilnius

VRK patvirtino Seimo rinkimų rezultatus trijose vienmandatėse apygardose

(atnaujinta 14:33 2020.10.18)
Antrasis turas vyks spalio 25 dieną. Jis vyks tose rinkimų apylinkėse, kur nė vienam iš kandidatų nepavyko surinkti daugiau nei 50 procentų balsų

VILNIUS, spalio 18 — Sputnik. Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) patvirtino rinkimų rezultatus trijose vienmandatėse apygardose — Antakalnio, Šalčininkų-Vilniaus ir Medininkų rinkimų apygardose. Apie tai buvo pranešta spaudos konferencijoje.

Vilniaus Antakalnio apygardoje laimėjo kandidatavusi konservatorių sąrašo lyderė Ingrida Šimonytė ir du Lietuvos lenkų rinkimų akcijos-Krikščioniškų šeimų sąjungos (LLRA-KŠS) kandidatai — Beata Petkevič Šalčininkų apygardoje ir Česlavas Olševskis Medininkų apygardoje.

Pirmajame ture, kuris vyko sekmadienį, konservatorių partija "Tėvynės sąjunga-Lietuvos krikščionys demokratai" laimėjo su 23 mandatais iš 141. Antrojoje vietoje yra valdančioji partija "Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga" (16 vietų). Iš viso į parlamentą pateko šešios partijos, įveikusios penkių procentų barjerą.

Antrasis turas vyks spalio 25 dieną. Jis vyks tose rinkimų apylinkėse, kur nė vienam iš kandidatų nepavyko surinkti daugiau nei 50 procentų balsų. 68 mandatai lieka laisvi.

Tegai:
Vyriausioji rinkimų komisija, Seimo rinkimai
Temos:
Lietuvos Seimo rinkimai — 2020 (219)
Dar šia tema
Ten — tai jums ne čia. "Sąžiningi rinkimai" Lietuvoje ir "nešvarūs rinkimai" Baltarusijoje
Kur Kaune balsuoti saviizoliacijoje esantiems rinkėjams
Vaivorykštinio liberalizmo pergalė rinkimuose — kodėl ji įvyko ir ką ji reiškia?
Opozicijos eitynės Minske

Baltarusija imasi pataisų. Kas bus pakeista respublikos Konstitucijoje

(atnaujinta 12:19 2020.10.21)
Aleksandro Lukašenkos šalininkai ir oponentai ragina vykdyti konstitucinę reformą, tačiau kelia savas sąlygas. Pats prezidentas yra pasirengęs pakeisti pagrindinį įstatymą, tačiau jo oponentai abejoja, ar jis atsisakys savo įgaliojimų

VILNIUS, spalio 21 — Sputnik. Kaip gali pasikeisti respublikos Konstitucija ir ką tai duos, rašo RIA Novosti autorė Galija Ibragimova.

"Partizanai" marširuoja

Partizanų prospektas laikomas pagrindine Minsko transporto arterija. Be to, šioje miesto dalyje yra stambios mašinų gamybos įmonės. Būtent šiuo maršrutu Lukašenkos priešininkai surengė eitynes savaitgalį.

Buvo tikimasi, kad darbuotojai prisijungs prie protestų ir streikuos. Ir gatvės pavadinimas yra tinkamas: opozicionieriai dažnai lygina save su partizanais. Jų oficialus tikslas yra "priversti režimą derėtis be tiesioginės konfrontacijos".

"Partizanų maršui" sutrukdė oras. Stiprus vėjas, rudens šaltis pastebimai praretino demonstrantų gretas. Jei rugpjūtį ir rugsėjį į mitingus eidavo iki šimto tūkstančių žmonių, tai dabar jų buvo ne daugiau kaip 15 tūkstančių.

Kitą dieną Nepriklausomybės aikštėje, prie Lenino paminklo, vyko Lukašenkos palaikymo akcijos. Minsko centrinėmis gatvėmis ėjo žmonės su valstybinėmis vėliavomis, ragindami prezidento oponentus netrukdyti viešajai tvarkai.

Asmeninis momentas

Prie protestų intensyvumo silpnėjimo prisidėjo ne tik oras. Lukašenkai pasikalbėjus su žymiais opozicionieriais KGB kardomojo kalinimo centre, respublikoje pradėta kalbėti apie konstitucinę reformą. Politiniai oponentai pradėjo daugmaž aiškiai dėstyti tolesnių veiksmų planą.

Lukašenka pripažino, kad dabar visa valdžia sutelkta prezidento rankose. Jis sutinka, kad tai reikia pakeisti.

"Mes turime šiek tiek autoritarinę viešojo gyvenimo organizavimo sistemą. Tai yra asmeninis aspektas, tačiau turime įsitikinti, kad veikia sistema, kuri nėra susieta su asmenimis, įskaitant Lukašenką", — sakė valstybės vadovas. Ir neatmetė, kad po konstitucinės reformos vyks išankstiniai parlamento ir prezidento rinkimai.

Tikimasi, kad naujoji Konstitucija išplės vyriausybės ir parlamento įgaliojimus. Tai galbūt leis įvykti neskausmingam valdžios perdavimui.


Tačiau Lukašenka aštriai kritikuoja opozicijos siūlymą grąžinti 1994 metų Konstituciją, kurioje lemiamas žodis svarbiausiais valstybės struktūros klausimais priklausė parlamentui. 1996 metais referendumas atėmė iš įstatymų leidėjo daugelį šiame dokumente numatytų funkcijų.
Dėl rinkimų reformos nėra aiškumo, nors Lukašenka mano, kad tai būtina.

Apie požiūrį į reformą

Baltarusijos valdžios institucijos jau pateikė pagrindinio įstatymo projektą svarstyti Rusijai ir ESBO. Šį dokumentą parengė Konstitucinis Teismas.
Maskva palaikė Minsko pasirengimą reformoms. Vladimiras Putinas reformos idėją pavadino "savalaike ir tikslinga". Tačiau Lukašenka padarė pertrauką. Jo oponentai pirmiausia reikalavo paleisti įkalintus opozicionierius.

Sergejus Lavrovas, archyvinė nuotrauka
© Sputnik / Сергей Гунеев

Po pokalbio su Lukašenka ikiteisminio tyrimo sulaikymo centre namų areštas buvo skirtas trims posėdžio dalyviams: IT bendrovės "PandaDoc" direktoriui Dmitrijui Rabcevičiui, advokatui Iljai Salejui ir verslininkui Jurijui Voskresenskiui. Kiek vėliau ta pati kardomoji priemonė buvo pritaikyta politiniam strategui Vitalijui Škliarovui.

Tačiau valdžia ir opozicija vis dar neveda tiesioginių derybų dėl reformos. Nors taip ir netapę kandidatais į prezidentus Viktoras Babarika, Valerijus Cepkala ir Sergejus Tichanovskis pasisakė už pagrindinio įstatymo pakeitimą dar pavasarį.

Superprezidentinė Baltarusija

RIA Novosti kalbinti ekspertai mano, kad reikėtų pradėti aiškiai apibrėžti valdžios padalijimo principą.

"Pagal dabartinės Konstitucijos 137 straipsnį prezidento dekretai ir įsakai turi didesnę teisinę galią nei įstatymai. Virš prezidento dekreto yra tik Konstitucija. Pasirodo, kad dabar Lukašenka turi ne tik vykdomąją, bet ir įstatymų leidžiamąją valdžią. Tuo tarpu nėra aiškaus prezidento kadencijų skaičiaus apibrėžimo." — aiškina RIA Novosti Minsko politinių tyrimų instituto "Politinė sfera" direktorius Andrejus Kazakevičius.

Pašnekovas taip pat atkreipia dėmesį į per didelius valstybės vadovo įgaliojimus formuojant vykdomąją valdžią. Reforma kai kurias iš šių funkcijų turėtų perduoti parlamentui, sakė jis.

"Pavyzdžiui, ministro pirmininko kandidatūra turi būti derinama su parlamentu. Tačiau prezidentas asmeniškai skiria visus vicepremjerus ir  ministrus. Regionų lyderius renkasi pats Lukašenka. Netgi žemesnio lygio personalas priklauso nuo jo", — aiškina Kazakevičius.

Jo nuomone, reikėtų reformuoti ir teismų sistemą.

Vyriausybės rūmai Minske, archyvinė nuotrauka
© Sputnik/ Виктор Толочко

"Visų teisėjų skyrimas yra Lukašenkos rankose. Kandidatūrų derinimas su Aukščiausiuoju Teismu ir Respublikos Taryba — aukščiausiomis parlamento kolegijomis — tapo formalumu. Būtina išplėsti parlamento teises šiuo klausimu. Buvo pateiktos prisiekusiųjų teismo idėjos, tačiau jos visos pakibo ore", — sako Kazakevičius.

Naujojoje Konstitucijoje taip pat svarbu apibrėžti įstatymų leidybą.

"Praktika parodė, kad vieningai Baltarusijai nereikia dviejų rūmų parlamento. Respublikos Taryba neatlieka jokių rimtų funkcijų. Vienų rūmų parlamentas būtų veiksmingesnis", — sakė ekspertas.

Pagrindinio įstatymo pakeitimo komisija buvo sukurta pernai, gerokai prieš prezidento rinkimus. Tačiau jos darbo rezultatai nėra žinomi, patikslina agentūros pašnekovas.

Lukašenkos klaidos

Politologas, žurnalo "Nacionalinės strategijos problemos" vyriausiasis redaktorius Aždaras Kurtovas interviu RIA Novosti atkreipia dėmesį į aplinkybes, kurios privertė NVS šalis peržiūrėti pagrindinį įstatymą.

"Gruzijoje, Moldovoje, Kirgizijoje, iš dalies Armėnijoje, pasikeitus valdžiai vyriausybės forma buvo pakoreguota iš prezidentinės respublikos į parlamentinę. Tačiau įstatymų leidybos sistemos stiprėjimas neatvedė prie demokratijos ir tvarkos. Priešingai, tai virto perversmais", — pažymi Kurtovas. 

Jis sutinka, kad Baltarusijai reikia konstitucinės reformos. Tačiau, jo nuomone, dabartinė pagrindinio įstatymo redakcija galėtų būti veiksminga.

"Jei Baltarusijos lyderis leistų atsirasti naujoms politinėms partijoms, susilpnintų rinkimų kontrolę, krizės būtų buvę galima išvengti. Lukašenkos kritikai šiuos klausimus kėlė jau seniai, tačiau valdžia liko kurčia", — pabrėžia Kurtovas.

Nepaisant siūlomų pataisų, reformai reikalingas dialogas visoje šalyje — tai nurodo visi ekspertai. Ir jei tai vis dėlto prasidės artimiausioje ateityje, teigiamas rezultatas, tinkantis visiems, yra visiškai įmanomas.

Tegai:
Aleksandras Lukašenka, Konstitucija, Baltarusija
Temos:
Baltarusijos prezidento rinkimai ir įvykiai po jų
Lietuvos ir Lenkijos vėliavos, archyvinė nuotrauka

Politologas: suartėdama su Lenkija Lietuva gali viską prarasti

(atnaujinta 20:13 2020.10.20)
Lietuvai bendradarbiavimas su Varšuva nepalankus todėl, kad ji veiks ne dėl savo, o dėl kitos šalies interesų, sakė analitikas Aleksandras Nosovičius

VILNIUS, spalio 20 — Sputnik. Lietuva nusprendė prisijungti prie Trijų jūrų iniciatyvos investicinio fondo. Vilnius prioritetiniams projektams įgyvendinti turėtų skirti 20 milijonų eurų. Parengtas 48 projektų sąrašas, iš jų šeši projektai (elektros tinklų sinchronizavimas, GIPL, SGD terminalo įsigijimas, "Rail Baltica", "Via Baltica", "Viking"), strategiškai svarbūs Lietuvai ir regionui, kuriems įgyvendinti reikalinga politinė ir finansinė parama.

Tuo tarpu Kroatijos prezidentas Zoranas Milanovičius mano, kad Trijų jūrų iniciatyva siekiama priversti Europos šalis pirkti suskystintas dujas iš JAV ir izoliuoti Rusiją. Pasak jo, Vokietija "praktiškai priversta atsisakyti "Nord Stream-2" projekto.

Interviu Sputnik Lietuva politikos analitikas Aleksandras Nosovičius sakė, kad Baltijos šalys laikosi Amerikos ir Lenkijos politikos, tačiau Varšuva pamažu tolsta nuo aktyvaus dalyvavimo Europos reikaluose.

"Lenkijos geopolitika niekur nedings. Baltijos šalys pirmiausia bus susijusios su Varšuvos interesais, nuostatomis ir geopolitiniais tikslais. Joms tai yra blogai vien todėl, kad tai ne jų požiūris ir ne jų interesai, jos dirbs kitos šalies labui", — sakė ekspertas.

Nosovičius įsitikinęs, kad dalyvavimas Trijų jūrų iniciatyvos projektuose gali atnešti neigiamų pasekmių Lietuvai. Jo nuomone, strateginis suartėjimas su Lenkija Lietuvai gali pasibaigti tuo, kad Varšuva ją "praris".

"Lietuva turėtų suprasti, kad jei ji dabar aktyviai dalyvauja Lenkijos užsienio politikos iniciatyvose, eina link strateginio suartėjimo su Lenkija, kuris dabar vyksta vadovaujant dabartiniam prezidentui Gitanui Nausėdai, tai jis gali pasibaigti tuo pačiu — Lenkijos dominavimu ir bet kokios objektyvios Vilniaus užsienio politikos praradimu. Objektyviai vertinant, šių dviejų šalių galimybės yra palyginamos. <...> Akivaizdu, kad suartėjimo su Lenkija ir dalyvavimo Lenkijos projektuose atveju Lenkijos įtaka tiesiog praryja Lietuvą", — pridūrė jis.

Trijų jūrų iniciatyva vienija Lenkiją, Čekiją, Slovakiją, Vengriją, Lietuvą, Latviją, Estiją, Kroatiją, Austriją, Slovėniją, Bulgariją ir Rumuniją. Iniciatyvos tikslas — plėtoti bendradarbiavimą pirmiausia kuriant energetikos, transporto ir skaitmeninio sektoriaus infrastruktūras, taip prisidedant prie ES ekonomikos augimo, sanglaudos ir saugumo.

Tegai:
Varšuva, Vilnius