Moteris vaikšto su šunimi Jaltos krantinėje, archyvinė nuotrauka

Rusijos Valstybės Dūma išjuokė Zelenskio žodžius apie "smėlį Jaltos paplūdimyje"

(atnaujinta 17:45 2021.01.02)
Kaip priminė Rusijos parlamentaras, šio Krymo miesto paplūdimiai ne smėlėti, o akmenuoti, todėl Ukrainos lyderiui nebūtų ant ko rašyti šūkių

VILNIUS, sausio 1 — Sputnik. Rusijos Valstybės Dūmos deputatas iš Krymo srities Ruslanas Balbekas sakė, kad Ukrainos prezidentas Vladimiras Zelenskis neturi ant ko rašyti savo šūkių Jaltoje, nes visi ten esantys paplūdimiai yra ne smėlėti, o akmenuoti.

Naujųjų metų kreipimesi Zelenskis sakė, kad apie tai, jog Krymas priklauso Ukrainai, jis nori parašyti ne internete, o "ant smėlio Jaltos paplūdimyje". Jis taip pat paragino Donbasą ir Krymą (tiesiogiai pagal Maskvos laiką) nustatyti valandą atgal ir būti kartu su Ukraina.

"Pastaruosius šešerius metus Ukrainos valdovai kenčia nuo melagingų pažadų ligos. Buvęs šalies prezidentas Porošenka pažadėjo kone kitą sekmadienį surengti paradą Sevastopolyje, Zelenskis vakar ketino nupiešti keletą žinučių ant smėlio Jaltoje, bet tik tiek, kad Jaltoje nėra smėlio — Ukrainos prezidentui nėra ant ko rašyti šūkių. Čia yra dar vienas melas. Niekas pasaulyje jau netiki, kad Krymą galima paimti iš Rusijos, ir tik prezidentas Zelenskis, matyt, laiko save protingesniu už visą planetą, jis net Jaltoje rado smėlio, kurio ten nėra, nes pietinėje Krymo pakrantėje visi paplūdimiai yra akmenuoti", — RIA Novosti pasakojo Balbekas.

Pasak jo, dabartinė Ukrainos vyriausybė yra tarsi savotiška sekta, kur dvasiniai lyderiai periodiškai keičiasi, tačiau mantros išlieka tos pačios ir melagingos.

Krymas tapo Rusijos regionu po 2014 metų kovo mėnesį surengto referendumo, kuriame 96,77 proc. Krymo rinkėjų ir 95,6 proc. Sevastopolio gyventojų nubalsavo už prisijungimą prie Rusijos. Krymo valdžia surengė referendumą po Ukrainoje 2014 metų vasarį įvykusio perversmo. Ukraina vis dar laiko Krymą savo, bet laikinai okupuota teritorija.

Rusijos vadovybė ne kartą pažymėjo, kad Krymo gyventojai demokratiškai, visiškai laikydamiesi tarptautinės teisės ir JT Chartijos, balsavo už susijungimą su Rusija. Anot Vladimiro Putino, Krymo klausimas uždarytas "visiems laikams".

Tegai:
Ukraina, Jelena Zelenskaja, Rusijos Valstybės Dūma
Dar šia tema
Šviesos po vandeniu: Krymo narai Juodosios jūros dugne pastatė eglutę
Ukrainos prezidentas pareiškė norintis pasitraukti iš Minsko susitarimų
Atsisveikinimo ceremonijoje, skirtoje Jeralaš leidėjui, režisieriui Borisui Gračevskiui, kino namuose Maskvoje

Maskvoje vyksta atsisveikinimas su Borisu Gračevskiu

(atnaujinta 12:44 2021.01.17)
Gračevskis mirė ketvirtadienį Maskvos ligoninėje eidamas 72 metus dėl koronaviruso sukeltų komplikacijų

VILNIUS, sausio 17 — Sputnik. Maskvoje, kino namuose, prasidėjo "Jeralaš" meno vadovo Boriso Gračevskio atsisveikinimo ceremonija, draugai, kolegos ir kūrybos gerbėjai atvyko su juo atsisveikinti, praneša RIA Novosti.

Gračevskis mirė ketvirtadienį ligoninėje eidamas 72 metus dėl koronaviruso sukeltų komplikacijų.

На церемонии прощания с создателем детского юмористического киножурнала Ералаш, режиссером Борисом Грачевским в Доме кино в Москве
© Sputnik / Антон Денисов
Atsisveikinimo ceremonijoje, skirtoje "Jeralaš" leidėjui, režisieriui Borisui Gračevskiui, kino namuose Maskvoje

Karstas pastatytas scenoje, apsuptas gėlių ir vainikų. Salėje groja muzika, dideliame ekrane rodomos Gračevskio nuotraukos, daugelis jų vaizduoja jį su savo draugais ir kolegomis.

Režisierius gruodžio mėnesį užsikrėtė koronavirusu ir pirmą kartą buvo gydomas namuose. Tačiau mėnesio pabaigoje jis buvo sunkios būklės ligoninėje vienoje iš Maskvos ligoninių.

На церемонии прощания с создателем детского юмористического киножурнала Ералаш, режиссером Борисом Грачевским в Доме кино в Москве
© Sputnik / Антон Денисов
Atsisveikinimo ceremonijoje, skirtoje "Jeralaš" leidėjui, režisieriui Borisui Gračevskiui, kino namuose Maskvoje

Buvo pranešta, kad Gračevskio būklė stabilizavosi, tačiau sausio 14 dieną režisieriaus draugas, aktorius Vladimiras Dolinskis paskelbė apie jo mirtį.

Borisas Gračevskis — režisierius, scenaristas, filmų "Stogas" ir "Tarp muzikos ar tantros simfonijos" autorius, taip pat kelių dokumentinių filmų kūrėjas. Vaikų nuotaikingą naujienų leidinį "Jeralaš" 1974 metais įkūrė Gračevskis kartu su dramaturgu Aleksandru Čmeliku. 10 metų Gračevskis buvo "Jeralaš" direktorius, nuo 1984 metų — laikraščio meno vadovas.

Tegai:
koronavirusas, Rusija, mirtis
Raketinis kreiseris Admiral Nachimov

Vakarai laiko pagrindine grėsme: Rusijos laivynas pakeis flagmaną

(atnaujinta 20:33 2021.01.15)
Naujos raketos, moderni borto įranga, unikalios kovos galimybės — projekto 1144 "Orlan" sunkiųjų branduolinių raketų kreiseris "Admiral Nachimov" pakeis "Piotr Velikij" kaip Rusijos karinio jūrų laivyno flagmaną

VILNIUS, sausio 15 — Sputnik. Manoma, kad tai įvyks 2022 metais. Kaip modernizuotas laivas sustiprins laivyną — RIA Novosti autoriaus Andrejaus Koco medžiagoje.

Pirmasis rangas

1144 projekto "Orlan" kreiseriai yra didžiausi karo laivai pasaulyje po lėktuvnešių. Darbinis tūris — 25,8 tūkst. tonų, ilgis — 250 metrų, plotis — 28,5 metrai, įgula — 760 žmonių.

Rusija turi du tokio tipo "vimpelus" — antrasis "Piotr Velikij" veikia kaip Šiaurės laivyno dalis, tačiau modernizuotis pradės, kai tik pradės veikti "Admiral Nachimov". Abi iš tikrųjų yra iki dantų ginkluotos jūros platformos, galinčios pataikyti į bet kurį taikinį. Standartinis rinkinys — 20 paleidiklių iš priešlaivinių raketų P-700 "Granit", priešlėktuvinių raketų sistemų "Osa-M", "Dagger" ir tolimojo nuotolio S-300F "Fort", priešpovandeninių raketų-torpedų "Metel" ir "Waterfall", reaktyvinių lėktuvų, bombos ir automatinis dvigubas vamzdis AK-130.

Atominė jėgainė, autonomija — du mėnesiai, greitis — 31 mazgas. Diapazonas praktiškai neribotas. Laivai gali veikti Tolimojoje Šiaurėje ir yra pajėgūs užtikrinti Rusijos karinį buvimą Arkties regione, kurį daugelis analitikų laiko artimiausiu metu potencialiu gamtos išteklių mūšio lauku.
Tačiau visi laivai pamažu pasensta. Jei 80-ųjų pabaigoje–90-ųjų pradžioje "Orlans" galėjo atlaikyti bet kokį priešą, šiandien situacija kitokia.

Kadangi Rusijoje vis dar kyla sunkumų statant didelius pirmojo rango karo laivus, Gynybos ministerija nusprendė modernizuoti esamus ir, visų pirma, suteikti jiems naujų ginklų.

Oro gynybos platforma

"Admiral Nachimov" buvo išsiųstas dar 1999 metais, tačiau iš tikrųjų remonto darbai buvo pradėti tik 2013 metais, kai dideli pinigai pagaliau atiteko gynybos pramonei. Iki 2015 metų Sevodžo įmonėje Severodvinske iš laivo buvo pašalinta sena įranga ir atlikta korpuso diagnostika. Planuota modernizaciją užbaigti iki 2018 metų, tačiau datos buvo ne kartą atidėtos. Remontas pakoreguotas į laivo įrangą ir ginkluotę įvedant vis daugiau naujų produktų.

Taigi, dar praėjusių metų gegužę gynybos ministro pavaduotojas Aleksejus Krivoručka pasakė, kad sunkusis kreiseris vienas pirmųjų gaus viršgarsines raketas "Zircon". Jos skrenda į savo taikinius devynis kartus greičiau nei garso greitis, todėl jos yra nepažeidžiamos bet kuriai oro gynybos sistemai. Atstumas yra apie 1 000 kilometrų. Taigi, "Zircon" yra gerokai pranašesnė už Amerikos viršgarsines priešlaivines raketas "Garpun" (jos turi 130 kilometrų).

Gaisras desantiniame laive JAV karinių jūrų pajėgų bazėje San Diege
© Sputnik / Тихоокеанский флот ВМС США

"Orlan" visada buvo išskirtinai galinga jūrų oro gynybos sistema. Prieš modernizavimą "Admiral Nachimov" turėjo tolimojo nuotolio "S-300F Fort" oro gynybos sistemą, dabar jis gaus jūrinę pažangesnės "S-400" versiją. Šis kompleksas, šaudantis įvairių rūšių priešlėktuvinėmis amunicijomis, gali perimti slaptus orlaivius ir kitus oro taikinius, įskaitant sparnuotus ir balistinius. 40N6 sistemos raketa į objektus patenka iki 400 kilometrų atstumo. Manoma, kad ant "Admiral Nachimov" bus pastatytos 96 oro gynybos raketų sistemos S-400, dėl kurių šis laivas taps vienu labiausiai apsaugotų nuo oro atakų pasaulyje.

Aštuoniasdešimt skyrių

Be to, artimosios zonos oro gynybos sistema "Kortik" bus pakeista modernesne "Pancir-ME", o priešlėktuvinės raketos "Osa-M" — nauja "Redut" sistema. Vis dėlto didžiausia modernizacija paveiks šoko kompleksus. Be "Zircon", "Admiral Nachimov" bus ginkluotas priešlaivinėmis raketomis "P-800 Onyx" ir sparnuotosiomis raketomis "Kalibr", kurių nuotolis yra iki 2500 kilometrų. Visi jie bus paleisti iš vertikalių paleidimo įrenginių ZS14 80 ląstelių, kuriems įrengti iš laivo teko pašalinti kompleksą P-700 "Granit".

"Granit" kadaise buvo išskirtinis ginklas — trijų Machų greitis, nuotolis — 625 kilometrai. Penki šimtai kilotonų branduolinių užtaisų vienu smūgiu gali sunaikinti net lėktuvnešį. Bet matmenys dideli — dešimt metrų ilgio ir sveriantys apie septynias tonas. Naujosios priešlaivinės raketos turi mažiau galingą užtaisą, tačiau jos yra greitesnės ir tikslesnės.

Taip pat bus atnaujinta kreiserio priešpovandeninė ginkluotė. "Admiral Nachimov" gaus kompleksą "Paket-NK", kuris apsaugo nuo torpedų ir povandeninių laivų nedideliais atstumais. Ši sistema turi dviejų tipų šaudmenis: MTT šilumines torpedas ir M-15 "anti-jet" torpedas. Pirmieji smogia povandeniniams laivams iki 600 metrų gylyje iki 20 kilometrų atstumu. Antrasis sulaiko torpedas atakuojančias laivą iki 1,4 kilometro nuotolio ir iki 800 metrų gylyje. "Paket-NK" yra kiek įmanoma labiau automatizuotas, savarankiškai nustato ir klasifikuoja taikinį, nustato judėjimo parametrus ir suteikia torpedai ar kontrtorpedai tikslų taikinio žymėjimą. Abu šoviniai yra pakankamai greiti, greitis yra 50 mazgų (92 kilometrai per valandą).

Žinoma, elektroninis kreiserio "įdaras" bus pakeistas moderniausiu, o tai rimtai padidins laivo įgulos situacijos supratimą ir žymiai išplės ginklų naudojimo galimybes laive.

Be to, kreiseris bus aprūpintas pažangiomis ryšių ir navigacijos sistemomis, elektronine karo sistema ir trijų modernizuotų denio sraigtasparnių "Ka-27M" oro grupe. Šios transporto priemonės labai palengvins įgulos aptikimą potencialiems priešo povandeniniams laivams.

Tegai:
Rusijos karinis jūrų laivynas, Rusija
Naikintuvas F-35А

Pervertino save: kodėl JAV vėl atidėjo serijinę F-35 gamybą

(atnaujinta 13:16 2021.01.17)
JAV gynybos departamentas eilinį kartą atšaukė F-35 Lightning II serijines gamybos pradžią. Naikintuvas nėra pasirengęs koviniams bandymams, kuriuos turėjo praeiti dar prieš ketverius metus

Jungtinės Valstijos akivaizdžiai pervertino savo technologines galimybes ir 2021 metų sausio mėnesį "didžiausia ginklų programa pasaulio istorijoje, kurios vertė didesnė nei 1,6 trln. dolerių", sustojo ties 615 nedidelės modifikacijos "penktosios kartos" F-35 su daugybe "genetinių klaidų".

Už ginkluotės įsigijimą atsakinga JAV Gynybos departamento sekretorė Elen Lord atšaukė planuotą masinę F-35 Lightning II serijinę gamybą 2021 metų kovo mėnesį. Pagrindinė priežastis — techninės problemos. Naikintuvas turi eilę rimtų trūkumų ir neįrodė savo efektyvumo kovojant su šiuolaikinėmis priešlėktuvinės gynybos sistemomis.

Įvairios F-35 modifikacijos buvo gaminamos nuo 2011 metų, naikintuvas oficialiai gautas į ginkluotę 2014 metais. Iki šiol buvo pastatyta daugiau nei 600 iš planuotų 3200 "nematomų" lėktuvų, tačiau oficialus Pentagono sprendimas dėl serijinės F-35 gamybos — tai yra kovotojo kovinio pasirengimo, skirto rimtoms problemoms spręsti, garantas, "kokybės ženklas" užsienio klientams ir Amerikos mokesčių mokėtojams, taip pat gamybos efektyvumo ir aptarnavimo po pardavimo patvirtinimas. JAV gynybos departamentas neturi sprendimo — užsienyje nėra didelio pasirengimo kovai, tikros kokybės ir paklausos.

F-35 perspektyvos yra neskaidrios, teigiamas Pentagono sprendimas keletą metų iš eilės atidedamas. Praeis mėnesiai, kol išrinkto prezidento Džo Baideno administracijos paskirta nauja specialistų komanda gaus visą informaciją nepriklausomam techniniam patikrinimui ir sprendimui dėl serijinės F-35 gamybos — iki 2046 metų. "Nematomųjų" išvedimas iš eksploatacijos numatytas nuo 2070 metų. Planai fantastiški. Praktinė eksploatacija nuvilia specialistus. F-35 Lightning II daugeliu parametrų atsilieka nuo penktos kartos: ikigarsinis kreiserinis greitis, matomumas radaruose, didelis avaringumas. Lėktuvo branduolinių ginklų nešiotojo sertifikacija numatyta 2023 metų sausiui, tačiau po visų F-35 nesėkmių šis etapas gali būti perkeltas.

Amerikietiška svajonė

F-35 Lightning II eksploatavimo išlaidos yra daug didesnės nei ketvirtosios kartos naikintuvų, todėl vyriausybės pareigūnus priverčia abejoti tikslingumu įsigyjant daugybę šių lėktuvų. Tačiau investicijos į F-35 programą yra tokios reikšmingos, kad jos neįmanoma atšaukti. Be JAV, pinigus investavo Belgija, Didžioji Britanija, Lenkija, Italija ir kitos šalys. Amerikiečių žurnalas "Military Watch" sausio 3 dieną pranešė: vienintelis Vakarų pasaulio penktosios kartos naikintuvas F-35 "yra labai toli nuo visiško pasirengimo kovai ir gali būti netinkamas didelio intensyvumo kovinėms operacijoms iki 2025 metų".

Naikintuvas F-35
© Sputnik / Антон Балашов

Jau ketvirtus metus už F-35 gamybos programą atsakingi oficialus atstovai negalėjo tiksliai nustatyti naikintuvo pasirengimo koviniams bandymams datos. Net imitacinis centras nėra pasirengęs išbandyti kompleksinių "Žaibo" ginklų sistemų. Dėl atsarginių dalių trūkumo rangovas 2020 metais sulėtino gamybą. Anksčiau JAV gynybos departamentas ne kartą atsisakė priimti naujus F-35 dėl technologinių defektų (nuo korpuso korozijos iki programinės įrangos), aptiktų dviejuose šimtuose penktos kartos mašinose. Savo ataskaitoje Pentagonas pažymėjo, kad F-35 tarnybos trukmė "gali būti vos 2100 skrydžio valandų". Iš pradžių naikintuvas buvo suprojektuotas 8000 skrydžio valandų (iki keturiasdešimties metų tarnybos).

Esant tokiai krūvai trūkumų, dešimtys įvairios modifikacijos naikintuvų F-35 paradoksaliai parduodami užsienio partneriams ir veikia aštuoniose šalyse (įskaitant JAV). Didžiosios Britanijos, Graikijos, Danijos, Izraelio, Jungtinių Arabų Emyratų, Kataro ir Japonijos oro pajėgos šiandien tikisi savo "nematomųjų". Pavyzdžiui, vien Izraelio oro pajėgos užsakė 50 naikintuvų F-35 ir norėtų įsigyti dar dvi dešimtis "nematomųjų" orlaivių.  

"Žaibo" pilotavimui išmokyti daugiau nei 1200 pilotų, o F-35 aptarnavimui — dešimt tūkstančių technikų. Atsižvelgdamas į tai, "Lockheed Martin" netgi sugebėjo sumažinti modifikacijos F-35A kainą nuo pradinių 250 milijonų iki 80 milijonų dolerių. Amerikos marketingas yra daug pranašesnė už technologijas JAV. "Žaibas" neprivalo skristi gerai, jei gerai parsiduoda.

Kenksmingas prisitaikėlis

F-35 Lightning II nelaimių serija leidžia prognozuoti sunkų mašinos likimą ateinančiais metais. Ir jei naujausias amerikiečių naikintuvas taikiai eksploatuojant yra technologiškai pažeidžiamas, susitikimas kovinėje situacijoje, pavyzdžiui, su Rusijos penktosios kartos naikintuvu Su-57, priešlėktuvinių raketų sistema S-400 ar elektroninio karo priemonėmis, akivaizdu, jai blogai baigsis. "Nematomieji" turi prisitaikyti prie atšiaurios realybės.

Rusijos naikintuvai Su-57
© Sputnik / Андрей Катаев

Pagrindinių penktos kartos amerikiečių naikintuvo trūkumų kiekį pavyko sumažinti iki penkių, nors ir tai yra daug mašinai, kuri kainuoja nuo 80 milijonų dolerių (modifikacija oro pajėgoms) iki 130 milijonų dolerių (modifikacija laivynui). Viršgarsinis greitis grasina sunaikinti sklandytuvą, slaptą dangą ir antenas orlaivio uodeginėje dalyje. Tačiau Pentagonas — nėra "Lockheed Martin" priešas ir ištikimai pakoregavo eksploatacijos F-35 charakteristiką, kuris dabar laikomas ikigarsiniu naikintuvu, galinčiu greitai įsibėgėti. Specialioje instrukcijoje nurodomas sekundžių skaičius, kurį leidžiama pagreitinti iki 1,2 Macho modifikuojant laivyną (F-35B) ir jūrų korpusą (F-35C). Pasirodo, kad tokiu būdu įmanoma pašalinti konstrukcijos trūkumus.

Priminsiu, kad penktosios kartos amerikiečių naikintuvo F-22 Raptor sukūrimas anksčiau buvo pripažintas nesėkmingu. Nepatikimos radijo bangas sugeriančiosios dangos, F22 matomumas labai aukšto diapozono radaruose, kurių nuotolio radiusas yra iki 750 kilometrų, kosminė gamybinės transporto priemonės kaina (350 mln. dolerių) —visa tai lėmė, kad 2009 metų programa buvo sumažinta maždaug 25 proc. plano, buvo pagaminti tik 187 naikintuvai. Brangiai kainuojanti priežiūra iš esmės pakenkė visos F-22 programos gyvybingumui. 2020 metų Lapkričio 29 dienos JAV vyriausybės atskaitomybės biuro (GAO) duomenimis, penktosios kartos JAV karinių oro pajėgų naikintuvas F-22 Raptor išliko prasčiausiu orlaiviu pagal pasirengimą darbui — dėl itin didelių priežiūros ir eksploatavimo išlaidų. Jei taikos metu maždaug pusė šių mašinų parko yra tinkama, kas bus kare?

Naujausio naikintuvo F-35 Lightning II atveju istorija vystosi ta pačia kryptimi. JAV vyriausybės audito tarnyba anksčiau pažymėjo, kad su F-35 technine priežiūrą lieka tikėtis geriausio, o Pentagono galimybės remontuoti F-35 atsilieka nuo grafiko. Anot Elen Lord, kariuomenė negali sau leisti sumokėti F-35 išlaikymo išlaidų: "Naujausio ir moderniausio kariuomenės naikintuvo išlaikymas per ateinančius metus taps dideliu iššūkiu... ir greičiausiai toliau kenks koviniam pasirengimui".

Autoriaus nuomonė gali nesutapti su redakcijos pozicija.

Tegai:
naikintuvai, JAV
Dar šia tema
Taikinys neutralizuotas: Kamčiatkoje MiG-31 perėmė "priešo" lėktuvą
"Universalus kovinis paukštis": "The National Interest" susižavėjo rusišku Su-35
Rusijos naikintuvas Su-57 užkariauja pasaulį. Kas toliau?