Automobilių gamykla KAMAZ, archyvinė nuotrauka

"Paprasta ir patikima": rusiški sunkvežimiai, užkariavę pusę pasaulio

(atnaujinta 12:28 2021.02.16)
Lygiai prieš 45 metus, 1976 metų vasario 16 dieną, pirmasis "KamAZ" išriedėjo pro Kamos automobilių gamyklos vartus

VILNIUS, vasario 16 — Sputnik. Milijonai sunkvežimių, nuriedėjusių nuo konvejerio linijos, sunkvežimių vairuotojų ir karininkų pripažinimas, daugybė pergalių tarptautiniame automobilių sporte — lygiai prieš 45 metus, 1976 metų vasario 16 dieną, pirmasis "KamAZ" išriedėjo pro Kamos automobilių gamyklos vartus. Nuo to laiko Rusijos keliai nebeįsivaizduojami be šių sunkiasvorių automobilių. Apie pirmuosius žymius automobilių giganto modelius skaitykite RIA Novosti autoriaus Nikolajaus Protopopovo medžiagoje.

Pirmagimis be kapoto

Septintajame dešimtmetyje sparčiai augančiai sovietų pramonei smarkiai stigo sunkiųjų transporto priemonių.

Naujajai gamybai buvo pasirinktas miestas Naberežnyje Čelnai — 1969 metais ten buvo pradėta grandiozinė gamyklos statyba, skirta pagaminti 150 tūkstančių automobilių per metus.

Gerėjant kelių kokybei (visoje šalyje buvo tiesiamos magistralės ir greitkeliai), konstruktoriai daugiausia dėmesio skyrė ne tik važiavimui keliuose, bet ir sunkvežimių patogumui bei važiavimo savybėms.

Опытный образец автопоезда для перевозок на дальние расстояния
© Sputnik / Соболев
Sukvežimias, skirtas gabenti tolimais atstumais

Taip pat atsižvelgta į europinę patirtį kuriant vilkiką be kapoto su varikliu po kabina. Toks išdėstymas leido padaryti kabiną patogesnę ir erdvesnę, pagerinti matomumą ir efektyviau išnaudoti transporto priemonės ilgį.

Prie projekto prisijungė Maskvos automobilių milžinės "ZiL" specialistai, turintys didelę patirtį kuriant sunkvežimius nuo nulio ir paleidžiant juos į gamybą. Tuo metu "ziloviečiai" jau buvo sukūrę eksperimentinį kabinos modelį (pagal indeksą ZIL-170), kuris tapo pirmojo "KamAZ" prototipu. Jo pagrindu buvo sukurta visa trijų ašių transporto priemonių, kurių keliamoji galia ne mažesnė kaip aštuonios tonos, šeima.

Per kelerius metus "ZiL" sukūrė dešimtis perspektyvaus sunkvežimio pavyzdžių. Prototipai važinėjo greitkeliais ir bekelėmis šiauriniuose ir pietiniuose Sąjungos regionuose. Remiantis bandymų rezultatais, automobilis buvo baigtas rengti, pašalintos klaidos ir surasti optimalūs konstrukciniai sprendimai.

КамАЗ-5320
© Sputnik / Созинов
KamAZ-5320

Net tada būsimas "KamAZ" buvo tiesiogiai lyginamas su užsienio mašinomis — sunkvežimiais "Ford", "Mercedes" ir "International".

Pataisyti "ant kelio"

1976 metų vasario mėnesį pirmoji serija "KamAZ-5320" nuriedėjo nuo konvejerio Naberežnyje Čelnai. Pagal sovietinius standartus, tai buvo labai patogus automobilis — erdvi trivietė kabina, triukšmo ir šilumos izoliacija, saugos diržai, reguliuojama vairuotojo sėdynė, aukšta sėdėjimo padėtis, suteikianti gerą kelio matomumą.

Sunkvežimis gavo naują aštuonių cilindrų 11 litrų dyzelinį variklį su 210 arklio galių. Kad būtų lengviau paleisti variklį šaltu oru, buvo numatyti išankstiniai šildytuvai. Kuro bakas — 200 litrų. Šiuo atveju dyzelinio kuro sąnaudos siekė apie 30 litrų šimtui kilometrų 80 kilometrų per valandą greičiu. Stabdžiai — pneumatiniai.

Грузовые автомобили со снегом в очереди у снегоплавильного пункта Черкизово в Москве
© Sputnik / Евгений Одиноков
Maskvoje, "Čerkizovo" sniego tirpinimo stotyje, stovi sunkvežimiai su sniegu

Pirmus dvejus metus gamykloje buvo gaminamos trys "KamAZ" versijos: bortinis aštuonių tonų sunkvežimis, statybinis savivartis ir sunkvežimis vilkikas, kurių keliamoji galia buvo atitinkamai 10 ir 20 tonų. Vėliau sukurtas sunkvežimis su padidinta ratų baze, autotraukinys ir savivartis žemės ūkiui.

Tinkamumas remontui buvo laikomas stipriąja Kamos sunkvežimių dalimi. Buvo galima pašalinti gedimą iš esmės "ant kelio", o tai buvo labai svarbu, nes TSRS nebuvo išplėtoto autoservisų tinklo. Be to, kūrėjai bandė supaprastinti priežiūrą — padidino reguliavimų stabilumą, sumažino tepimo taškų skaičių ir panaudojo savaime užsiblokuojančias tvirtinimo detales.

Sportas ir karas

1980-ųjų pradžioje Naberežnyje Čelnai buvo pradėtas gaminti šešių tonų visureigis pagal 4310 indeksą, kuris visų pirma skirtas kariuomenei. Įmontuotas keltuvas, 6x6 ratų išdėstymas ir padidėjęs klirensas leido įveikti beveik bet kokią bekelę. Armijos "KamAZ" "pakrikštytos" Afganistane. Šios transporto priemonės tapo pagrindine sovietų kariuomenės ir prekių gabenimo priemone. Ir jie pasirodė iš geriausios pusės. Kalbama net ne apie didesnį komfortą, palyginti su kitomis karinėmis transporto priemonėmis; "KamAZ" sunkvežimiai buvo stebėtinai patikimi ir manevringi.

Afganistano karo metu gamykla pirmą kartą susidūrė su Vakarų sankcijomis. 1980 metais Amerikos įmonė "Ingersoll Rand", spaudžiama Valstybės departamento, pagal anksčiau pasirašytą sutartį nustojo tiekti variklio cilindrų perdirbimo automatinės linijos dalis ir komponentus.

Зенитный ракетно-пушечный комплекс Панцирь-С
© Sputnik / Сергей Пивоваров
Priešlėktuvinė raketinių ginklų sistema "Pancyr-S"

Mokslų akademija ir pagrindiniai tyrimų institutai dalyvavo keičiant importą. Panaikinta priklausomybė nuo užsieniečių.

Per 45 metus daugiau nei du milijonai įvairių modifikacijų sunkvežimių paliko Naberežnye Čelnai automobilių gamyklos surinkimo liniją. Šimtai tūkstančių "KamAZ" sunkvežimių yra pervažiavę visus TSRS ir Rusijos kelius, daugelis modelių buvo ir toliau pristatomi į dešimtis pasaulio šalių.

1988 metais buvo suburta "KAMAZ-master" gamyklos komanda dalyvauti visureigių sunkvežimių ralyje. Tada dar nežinomi sovietų lenktynininkai, visų netikėtumui, sugebėjo aplenkti varžybų nuolatinius dalyvius ir užimti pirmąsias vietas.

Выступление спортивной команды КАМАЗ-мастер на ралли-марафоне Дакар
© Sputnik / www.kamazmaster.ru
Sporto komandos "KAMAZ-master" pasirodymas Dakaro ralyje-maratone

O 1990 metais Kamos sportininkai išgarsėjo tarptautinėse lenktynėse Dakare. Jie jas laimėjo jau 1996 metais. Nuo to laiko specialūs "KamAZ" sunkvežimiai 27 kartus varžėsi maratonuose su pasaulio lyderiais ir 15 kartų laimėjo.

Tegai:
sunkvežimis, Rusija

Nufilmuotas "priešo" bazės sunaikinimas Rusijoje žiemos sąlygomis

(atnaujinta 08:56 2021.03.04)
Vaizdo įraše galima pamatyti, kaip kariai sunaikina sąlyginio priešo pozicijas poligone, Murmansko srityje

Rusijos gynybos ministerija parodė vaizdo įrašą, kuriame nufilmuoti Šiaurės laivyno motorizuotųjų šaulių šaudymai Murmansko srityje. Vaizdo įrašas paskelbtas Gynybos ministerijos YouTube kanale.

Vaizdo įraše galima pamatyti, kaip kariai sunaikina sąlyginio priešo pozicijas.

"Prieš tai žvalgybos grupė likvidavo patrulius, kad nepastebimai galėtų prieiti pagrindinės pajėgos, taip pat "prikando liežuvį", kad būtų galima patvirtinti žvalgybos metu gautą informaciją", — sakoma pranešime.

Rusijos karinio jūrų laivyno Šiaurės laivynas yra tarprūšinis strateginis susivienijimas, kuris iš esmės yra Rusijos karinė apygarda. Jos būstinė yra Severomorske.

Tegai:
Rusijos gynybos ministerija, karinės pratybos, Rusija
Dar šia tema
"Lokys" pakilo į orą: nufilmuotas Tu-95 skrydis esant žemai temperatūrai
NATO pagyrė Rusijos priešlėktuvines sistemas "Pancir"
"Bus greitesnis už "Armatą": koks naujas tankas kuriamas Rusijoje
Rusijos užsienio reikalų ministerijos atstovė Marija Zacharova

Rusijos URM sureagavo į šalies pripažinimą viena pagrindinių grėsmių JAV

(atnaujinta 13:22 2021.03.04)
Pasak ministerijos atstovės Marijos Zacharovos, RF suvaržymas yra JAV bandymas užkirsti kelią Maskvai konkuruoti vienodomis sąlygomis

VILNIUS, kovo 4 — Sputnik. Rusijos užsienio reikalų ministerijos atstovė Marija Zacharova sureagavo į Rusijos pripažinimą viena pagrindinių grėsmių JAV. Radijo eteryje "Govorit Moskva" ji pasakojo, kad Vašingtonas visus, kurie konkuruoja su jais, laiko grėsme JAV.

"Jie visus, kurie varžosi su jais bet kurioje srityje, laikys savo pagrindiniu priešu. Natūralu, kad be veiksnio, kuris turėtų pademonstruoti jų aljansą, juos suvienyti, yra ir faktorius, prarasiantis konkurenciją, arba faktorius, kurio jie negali vykdyti visuotinai pripažintuose fonduose", — sakė ji.

Pasak diplomatės, Rusijos suvaržymas yra JAV bandymas užkirsti kelią Maskvai konkuruoti vienodomis sąlygomis.

Anksčiau paaiškėjo, kad JAV patikrins savo ginkluotųjų pajėgų dydį, struktūrą ir pajėgumus dėl "iššūkių" Rusijos ir Kinijos akivaizdoje. Tame pačiame pareiškime Vašingtonas pagrindinėmis grėsmėmis šaliai įvardijo Maskvą ir Pekiną.

Maskvos ir Vakarų santykiai pablogėjo dėl padėties Ukrainoje ir aplink Krymą, kuris po referendumo pusiasalyje tapo Rusijos teritorijos dalimi.

Maskva buvo apkaltinta kišimusi ir prieš ją buvo įvestos sankcijos, atsakydama Rusija pradėjo importo pakeitimo kursą. Be to, Rusijos valdžia ne kartą pažymėjo, kad kalbėti su Maskva sankcijų kalba yra neproduktyvu. Rusija ne kartą tvirtino, kad nedalyvauja konflikte Ukrainoje ir nėra Minsko susitarimų objektas.

Tegai:
JAV, Rusija, Marija Zacharova
Vakcina nuo COVID-19

Lietuvoje daugiau nei tūkstantis žmonių pasiskundė šalutiniu vakcinos poveikiu

(atnaujinta 15:01 2021.03.04)
Daugiausia skundų gauta dėl vakcinos "BioNTech" ir "Pfizer", dešimytje pranešimų, vakcinos pavadinimas nebuvo nurodytas

VILNIUS, kovo 4 — Sputnik. Per pirmuosius du vakcinacijos nuo COVID-19 mėnesius Lietuvoje gautas 1201 pranešimas apie įtariamas nepageidaujamas reakcijas (ĮNR) į vakciną, praneša Valstybinė vaistų kontrolės tarnyba (VVKT).

Remiantis VVKT duomenimis, pranešimų apie nepageidaujamas reakcijas skaičius sudaro 0,5 procento nuo sunaudotų vakcinų dozių.

Nuo vakcinacijos pradžios dėl vakcinos "BioNTech" ir "Pfizer" gauti 729 pranešimai, dėl vakcinos "Moderna" – 61 pranešimas, dėl vakcinos "AstraZeneca" — 401 pranešimas. 10 gautų ĮNR pranešimų vakcinos pavadinimas nebuvo nurodytas.

Pažymima, kad 868 pranešimai yra klasifikuojami kaip lengvi ar vidutinio sunkumo, 22 — kaip sunkūs. Moterys pateikė daugiau pranešimų apie ĮNR nei vyrai — atitinkamai 817 ir 73 pranešimus.

Iš sveikatos priežiūros specialistų gautų pranešimų skaičius siekia 86, iš pacientų — 799; 5 pranešimai gauti iš Eudravigilance duomenų bazės.

Pagrindiniai nuo COVID-19 ligos paskiepytų žmonių pranešimai, kurių sulaukė VVKT, tai — karščiavimas, galvos skausmas, raumenų skausmas, pykinimas injekcijos vietos reakcijos. Dažniausiais šios reakcijos buvo lengvos arba vidutinio sunkumo ir praeidavo po kelių dienų.

Per pandemiją buvo nustatyta daugiau nei 200 tūkst. infekcijos atvejų, mirė 3 294 pacientai. Vien pirmąją vakcinos dozę gavo daugiau nei 189 tūkst. žmonių. Tuo tarpu daugiau nei 76 tūkstančiai gyventojų buvo visiškai paskiepyti.

Lietuvoje karantinas pratęstas iki kovo pabaigos, judėjimo tarp savivaldybių apribojimai pratęsti iki kovo 15 dienos.

Vyriausybė nusprendė pritarti karantino priemonių sušvelninimui. Šalyje atsivers kai kurios kultūrinės erdvės, bus atnaujinti vairavimo egzaminai, o kai kuriais atvejais bus leidžiami dviejų namų ūkių kontaktai.

Tegai:
vakcina, koronavirusas, Lietuva
Temos:
Saugokime save ir kitus: koronavirusas Lietuvoje ir pasaulyje
Dar šia tema
PSO nerekomenduoja šalims įvesti COVID-19 pasus
Australijoje medicinos darbuotojas pateko į reanimaciją po to, kai pasiskiepijo "Pfizer"
Europos Sąjunga pradėjo "Sputnik V" vakcinos ekspertizę