Už Ingridą! - už seną valdžią

"Už Ingridą!" senąją valdžią

285
(atnaujinta 14:15 2019.05.07)
Likus kelioms dienoms iki pirmojo prezidento rinkimų turo Lietuvos gyventojai svarsto, ar jie norėtų grįžti prie senojo dvipartinio konservatorių-socialdemokratų valdymo, ar vis dėlto nuspręs reformuoti savo valstybę ir padaryti proveržį Lietuvos ekonomikoje ir socialiniame gyvenime

— Linai, jau greitai pirmasis prezidento rinkimų turas. Ar balsuosite už ką nors? Asmeniškai aš palaikau Ingridą Šimonytę! Graži moteris, ekonomistė, liberali feministė, palaikanti įvairaus plauko seksualines mažumas, be to, "krikščionė demokratė". Tai taip puikiai dera — liberalizmas ir konservatyvumas. O tai, kad Ingrida neturi vyro ir vaikų, yra didžiulis pliusas. Ji atsiduos tarnystei Lietuvai! Mes dieną-naktį dirbsime mūsų žmonių labui. Ingrida bus verta Dalios Grybauskaitės, kuri, deja, negali likti dar vienai kadencijai, įpėdinė. Gaila, kad Konstitucija neleidžia.

— O aš — prieš Ingridą. Pavargau nuo Grybauskaitės stiliaus ir valdymo metodų. Dalia Grybauskaitė — nesusituokusi moteris, neturinti vaikų ir nesuprantanti, kas yra šeima, kaip ją išlaikyti, ir kad didžiausia vertė yra išsaugoti šią šeimą, o ne kurstyti karą. Ir prisimink — pirmą kartą, kai mums patarė pasirinkti Dalia Grybauskaitę, ką ji pažadėjo? Nesikišti į vidaus politiką, už kurią yra atsakinga vyriausybė, o užsienio politikoje pažadėjo siekti taikios ir geros kaimynystės. Mes ja patikėjome. Todėl ji ir laimėjo jau po pirmojo turo su didžiule persvara. Bet tada Dalia pamiršo visus savo pažadus.

— Bet juk buvo tokie sunkūs laikai. Ištiko krizė. Turėjome kažkaip išsaugoti ekonomiką. Ir prezidentė Grybauskaitė kartu su Andriaus Kubiliaus vyriausybe garbingai susidorojo su šiais sunkumais! Tiesa, pensininkai ir ateities lietuvių kartos sumokėsime už viską savo pinigais, o tai reiškia, kad iš Tarptautinio valiutos fondo konservatorių gautas paskolas atiduosime su didelėmis palūkanomis. O visa tai "palaimino" prezidentė-ekonomistė. Tuomet ji palaikė konservatyviąją liberalų vyriausybę. O tarptautinėje arenoje Lietuvai nekilo jokios grėsmės. Tais metais Rusija nebuvo tokia agresyvi Baltijos šalių atžvilgiu.

— Kaip nebuvo agresyvi? Juk tais pačiais 2008 metais, Grybauskaitės rinkimų išvakarėse, įvyko trumpas Gruzijos ir Rusijos karas dėl Abchazijos ir Pietų Osetijos. Ir daugelis stebėtojų netgi tada prognozavo, kad po Gruzijos ateis Lietuvos, Latvijos ir Estijos eilė. Bet netgi tada Grybauskaitė pažadėjo mums gerus kaimyninius ir prekybos santykius su Rusija ir netgi vyko į Maskvą, susitiko su Putinu! Ir kas liko iš šių pažadų? Ledas... O tai irgi "Grybauskaitės politika". O Ingrida Šimonytė dievagojasi nepalaikysianti jokių santykių su Maskva. Ji yra vienintelė iš devynių kandidatų, kuri tvirtai pareiškė, kad nepradės jokių derybų su Rusija. Net kultūrinių ryšių lygmenyje. Manau, kad tai didžiausia klaida.

285
Tegai:
prezidento rinkimai
Aš nepasitikiu politine reklama

Rinkimų agitacijos subtilybės

(atnaujinta 17:59 2020.09.29)
Liko mažiau nei dvi savaitės iki pirmojo rinkimų į naująjį Lietuvos Seimą turo

Politiniai oponentai ieško vienas kito silpnybių ir rinkimų kampanijos pažeidimų, kurie netgi gali tapti rinkimų rezultatų nepripažinimo pagrindu. Net Europos Komisijos pareigūnai ir Europos Parlamento nariai dalyvauja kampanijose.

— Monika, tu man pasakyk, kaip tu renkiesi iš kandidatų į Seimą, už kuriuos balsuosi? Kaip manai, ar leistina, kad tie, kurie jau užima aukštas pareigas, bet patys nėra kandidatai, agituoja už kandidatus į Seimą? Klausiu to, naudodamasis vieno iš kandidatų, kuris yra nufotografuotas plakate su pačiu Europos komisaru iš Lietuvos, reklaminių plakatų pavyzdžiu.

— Apskritai aš įtariai vertinu politinę reklamą. Apie žmogų reikia spręsti pagal jo darbus, o ne pagal plakatus. Jei kandidatas į deputatus savo darbais įrodė, kad gali tinkamai atstovauti savo rinkėjų interesams aukščiausiu lygiu, tai kodėl jis vis tiek turi apie tai kalbėti per rinkimų kampaniją. Ir tame, kad tos pačios partijos nariai palaiko vienas kitą, aš nematau nieko nusikalstamo. Kai prezidentas, kuris turėtų būti nepriklausomas nuo politinių intrigų viduje, stoja į vienos iš jėgų pusę, tai mane piktina. Liūdniausia tai, kad tiek buvusi prezidentė Dalia Grybauskaitė, tiek dabartinis — Gitanas Nausėda beveik atvirai palaiko tas pačias politines jėgas — konservatorius ir liberalus. Pamenu, kad tik Valdas Adamkus sugebėjo atsispirti ir nepasiduoti jokios politinės partijos įtakai. Ir už tai aš jį tikrai gerbiu.

— Kaip atsispyrė? Argi jis su žmona nesutiko tapti tuometinio Vilniaus mero Artūro Zuoko sūnaus krikštatėviu? Ar tai nėra atviro nepotizmo rodiklis aukščiausiuose Lietuvos valdžios sluoksniuose?

— Na, giminystė yra giminystė, bet kai kilo skandalas dėl korupcinių Zuoko ryšių su "Rubicon Group", Valdas Adamkus vienas pirmųjų paragino jį atsistatydinti. Kaip sakė Sokratas: "Platonas yra mano draugas, bet tiesa yra brangesnė!" O Adamkaus įpėdinė Dalia Grybauskaitė užmerkė akis į savo politinių mecenatų korupcijos gudrybes. Pakanka prisiminti, kurios pavardės atsirado bankrutuojant "Snoro" bankui. Ir niekas nebuvo nubaustas už auksinius šaukštus Gynybos ministerijoje. Matyt, jie nenorėjo traukioti siūlų, galinčių atskleisti labai įtakingas asmenybes. Taigi, tikėsiu tik tais kandidatais į deputatus, kurie man galės atsakyti į tokius slidžius klausimus.

— Manau, kad vargu ar kada išgirsime atsakymus į šiuos klausimus. Net speciali Seimo komisija, tyrusi tamsias dėmes ankstesnių liberalių konservatorių (2008–2012) ir Darbo socialdemokratų (2012–2016) vyriausybių veikloje prieš rinkimus nepasakė nieko įdomaus. O mes taip tikėjomės.

Tegai:
Seimo rinkimai
Temos:
Lietuvos Seimo rinkimai — 2020
KGB slaptųjų agentų vardai bus paslėpti toliau nuo lietuvių akių

KGB slaptųjų agentų vardai bus paslėpti toliau nuo lietuvių akių

(atnaujinta 11:21 2020.09.26)
Likus dviem savaitėms iki Seimo rinkimų, Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras (LGGRTC) nusprendė iš tinklalapio pašalinti sovietų KGB archyvinių asmens bylų registrą, kuriame yra daugelio žymių Lietuvos politikų pavardės

Centro vadovybė tai paaiškino labai paprastai: jos teigimu, registrą reikėtų vertinti kritiškai, nes visi agentų sąraše esantys dabartiniai politikai buvo užverbuoti KGB, tačiau ne visi jie savanoriškai bendradarbiavo. Ir patį slaptųjų agentų "darbą" komiteto nariai ne visada vertino teigiamai.

— Gintarai, žinau, kad tavo protėviai sovietmečiu labai nukentėjo dėl savo su laisve susijusių pažiūrų, o senelis net keletą metų praleido tremtyje. Ir kaip tu jautiesi dėl to, kad slaptųjų KGB pareigūnų sąrašai buvo pašalinti iš Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro tinklalapio?

— Labai neigiamai! Žmonės turėtų žinoti savo "didvyrius", kurie sovietmečiu įskųsdavo kitus ir tokiu būdu įsigydavo specialias privilegijas. Juk visi žino, kad aukštumų sovietinės nomenklatūros hierarchijoje galima pasiekti tik glaudžiai bendradarbiaujant ir globojant KGB. Nebuvo įmanoma tapti komjaunimo sekretoriumi ar SSKP aukštosios mokyklos dėstytoju be kandidato pritarimo baudžiamųjų specialiųjų tarnybų kabinetuose. O sovietmečiu išvykti į komandiruotę į kapitalistinę šalį galėjo tik partijai ir komunistų valdžiai lojalūs žmonės. Kaip užsitarnauti jų palankumą? Labai paprastai! Reikėjo aktyviai skųsti savo draugus ir kolegas!

— Bet juk Lietuvai atgavus nepriklausomybę, tokie slaptieji agentai galėjo suvokti savo elgesio neteisingumą ir kruopščiai tarnaudami naujai valdžiai įrodyti savo atsidavimą laisvės idealams.

— Žinai, Emanueli, jei sovietmečiu žmogus buvo išdavikas ir įskųsdavo tikrus Lietuvos patriotus, tai kur garantija, kad ir šiandien jis "neišduos tavęs pasitaikius pirmai progai"? Aš netikiu tokiais žmonėmis. Ir jei kažkada patekai į KGB agentų sąrašus, tai tam buvo priežasčių. Juk čekistai paprasčiausiai nesikreipė į paprastus žmones gatvėje ir jų neužverbuodavo. Pirmiausia jie stebėjo žmogų, tyrinėjo jo mintis ir aistras, o tik tada atrasdavo skausmingas vietas ir priversdavo juos dirbti. Kai jie sutikdavo, jiems atsiverdavo kelias link nuostabios karjeros.

— Ir vis dėlto net nusikaltėliams, atlikusiems bausmę, grąžinamos jų teisės. O teisę balsuoti rinkimuose turi net nusikaltėliai už grotų. Ar mes būsime tokie beširdžiai, kad visą gyvenimą priekaištausime tiems, kurie kadaise suklupo?

— O tu pasiklausk mano velionio senelio, ar jis atleido tam skundikui, dėl kurio aštuonerius metus teko praleisti Sibiro tremtyje? Prisimenu daug dalykų, apie kiriuos jis man pasakadavo. Jis net įvardijo tuos, kurie kalti dėl tremtinių kančių. Šie skundikai be gėdos ir sąžinės anksčiau, sovietmečiu, džiaugėsi gyvenimu, jie ir dabar sėdi aukštose valdžios pareigose. Ir toliau kvailina Lietuvos žmones saldaus gyvenimo pažadais. O anksčiau jie lygiai taip pat nesavanaudiškai žadėjo mums šviesią komunistinę ateitį. Ir tokių sukčių buvo daug. Juk vien iš kuklių KGB archyvinės medžiagos likučių, kurių nespėjo išvežti į Rusiją, matyti, kad per pusšimtį metų su čekistais spėjo pabendrauti beveik 118 tūkst. žmonių. O jau kokios bylos ir pavardės liko išvežtuose sąrašuose, ypač slaptuose, galima tik spėlioti.

Tegai:
KGB, Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos centras (LGGRTC)
Rudeninės daržovės ir vaisiai archyvinė nuotrauka

Top 10 sveikiausių rudens maisto produktų: kur rasti ir kaip gaminti

(atnaujinta 16:38 2020.09.30)
Imunologų teigimu, rudenį ypač naudingi maisto produktai, kuriuose yra beta-karotino (medžiagos, žmogaus organizme virstančios vitaminu A). Beta-karotino šaltiniai yra visos daržovės ir vaisiai, kurie yra geltonos, oranžinės ir raudonos spalvos

Galite valgyti skaniai ir sveikai bet kuriuo metų laiku, tai ypač svarbu ne sezono metu, kai organizmas yra labiausiai jautrus virusinėms ligoms ir paūmėjusioms lėtinėms ligoms. Pagrindinė taisyklė, pasak gydytojų, yra bandymas valgyti sezonines daržoves ir vaisius. Todėl prieš sudarant rudens meniu naudinga sužinoti apie naudingiausius rudens sezono produktus.

Morkos

Ši daržovė yra puikus beta-karotino (vitamino A) šaltinis, be to, joje gausu vitaminų B, E, K, PP. Šis šakniavaisius yra naudingas sergant mažakraujyste, nes sudėtyje yra folio rūgšties, reikalingos kraujo ląstelėms susidaryti. Morkose esančios kalio druskos yra naudingos sergant inkstų, širdies ir kraujagyslių ligomis.

Be to, morkos yra "universali" daržovė, kurią galima valgyti žalią, įdėti į salotas, karštus ir šaltus patiekalus. Tuo pačiu metu, termiškai apdorojant, ji nepraranda naudingų savybių.

Свежие овощи
© Depositphotos / Irochka
Šviežios daržovės

Dvi ar trys vidutinio dydžio morkos suteikia dienos beta-karotino (vitamino A) normą. Karotino nauda yra didžiulė, pavyzdžiui, ši medžiaga padeda perdirbti sudėtingus riebalus organizme. Tačiau nepamirškite, kad riebaluose tirpus karotinas yra geriau absorbuojamas organizme, jei morkos pagardinamos su aliejumi arba grietine.

Moliūgas

Moliūgas yra tikras vitaminų lobynas, daržovėje gausu vitaminų (B1, B2, C ir kitų), taip pat mineralų (kalio, magnio, cinko, vario, geležies ir fosforo). Kaip ir morkose, šioje daržovėje yra daug beta-karotino, todėl reguliariai ją vartojant  galima išlaikyti vitamino A normą. Pakanka nedidelės šio produkto porcijos (100–150 gramų), kad organizmas gautų dienos vitamino dozę.

Beta-karotinas išlaikys savo savybes net terminio apdorojimo metu, todėl moliūgą galima virti, kepti,  tačiau geriau, žinoma, vartoti žalią, dedant į salotas. O norint kad beta-karotinas geriau įsisavintų, bus gerai į patiekalą su moliūgais pridėti sviesto arba augalinio aliejaus, grietinėlės, grietinės.

Осенние овощи и фрукты
© Depositphotos / Epitavi
Rudens daržovės ir vaisiai

Rudenį yra didelis rūšių pasirinkimas, kad nebūtų klaidinga, pirmenybę teikite vidutinio dydžio vaisiams su ryškia minkštimu. Skaniausi yra muskato arba stambiavaisės veislės. Jie gali būti tiek apvalūs, tiek pailgi.

Pomidorai

Ruduo laikomas natūraliu pomidorų nokinimo laiku. Veikiami saulės spindulių, jie kaupia galingą antioksidantą — likopeną, kurio savybės pranašesnės už vitaminus C ir E. Likopenas užkerta kelią vėžinių ląstelių vystymuisi ir žymiai sumažina riziką susirgti širdies ir kraujagyslių ligomis, mažina cholesterolio kiekį, taip pat stimuliuoja smegenis.

Выращивание томатов в тепличном комплексе
© Sputnik / Сергей Пивоваров
Pomidorų auginimas šiltnamių komplekse

Todėl mokslininkai primygtinai rekomenduoja sezono metu suvalgyti bent vieną pomidorą per dieną. Nuskinti ne sezono metu "žieminiai" ir "pavasariniai" pomidorai dėl nenatūralių nokinimo sąlygų ne tik neturi maistinių medžiagų, bet, priešingai, gali kaupti nitratus, kurie turi uždegiminį, "rūgštinantį" ir kancerogeninį poveikį.

Figos 

Rugsėjo ir spalio mėnesiais rinkose pasirodo figmedis, figos. Figos yra unikalios savo sudėtimi, jose yra daug mineralų ir mikroelementų. Pavyzdžiui, figose geležies yra daugiau nei obuoliuose, todėl ji rekomenduojama pacientams, kenčiantiems nuo geležies stokos mažakraujystės. Subrendusiuose vaisiuose taip pat yra vario, geležies, magnio, kalcio, kalio, vitaminų A, B.

Figos rekomenduojamos atgauti jėgas tiems, kurie neseniai sirgo liga. Figmedis naudingas sergant peršalimu, bronchitu ir kvėpavimo takų ligomis, nes turi imunomoduliuojančių savybių. Uoga taip pat rekomenduojama žmonėms, kenčiantiems nuo širdies ir kraujagyslių sistemos ligų, nes joje esantis kalis normalizuoja kraujospūdį ir palaiko širdies darbą.

Прилавок с инжиром, архивное фото
Sputnik
Figos

Nepaisant tokios didžiulės naudos, šis produktas taip pat turi gana pavojingą savybę. Griežtai draudžiama jį valgyti žmonėms, sergantiems cukriniu diabetu, podagra ir ūmine uždegimine žarnyno liga. Taip yra dėl figose esančių skaidulų ir oksalo rūgšties, kurios kai kuriems yra draudžiamos.

Persimonas

Kitas rudens produktas yra persimonas. Oranžinės spalvos vaisiai sunoksta iki spalio pabaigos ir turi daugybę naudingų savybių. Jame esantis vitaminas A apsaugo nuo vėžio, gerina regėjimą ir odos būklę, vitaminai C ir P sumažina kraujagyslių trapumą ir pralaidumą bei padidina imunitetą, o pektinas padeda esant virškinimo trakto sutrikimams, be to, jo minkštimas turi baktericidinį poveikį. Joje esantis jodas padeda sergant skydliaukės ligomis.

Сбор урожая хурмы
© Sputnik / Артур Лебедев
Persimonų derlius

Išsirinkti skanų persimoną nėra lengva užduotis. Ieškokite minkštos, plonos odos ir sausų kotelių.

Bulvės

Naudingiausios bulvės sunoksta iki rudens. Jame gausu askorbo ir folio rūgščių, kalcio, natrio, magnio druskų, fosforo, B grupės vitaminų, PP. Mokslininkai nustatė, kad 300 gramų virtų bulvių per dieną pakanka visiškai patenkinti organizmo angliavandenių, kalio ir fosforo poreikį.

Блюда из картофеля на празднике молодой картошки в Забайкалье
© Sputnik / Евгений Епанчинцев
Bulvių patiekalai

Be to, bulvių krakmolas gali būti puikus apvalkalas ir priešuždegiminis agentas sergant virškinimo trakto ligomis. Tinkamas derinys su kitomis daržovėmis apsaugo nuo rudens virškinimo trakto ligų paūmėjimų. Naudingiausios bulvės yra apkepintos "su mundurais", jas reikia vartoti kartu su žievelėmis, nes yra daugiausiai naudingų medžiagų.

Kriaušė

Gydomąsias kriaušių savybes lemia ne vitaminų sudėtis (vitaminų šiame vaisiuje yra palyginti nedaug), o visų pirma tai, kad yra maistinių skaidulų (pektino), kurie pagerina žarnyno veiklą, kalio, širdžiai naudingo mineralo, folio rūgšties, kurios čia dar daugiau nei obuoliuose ir kobaltas — hematopoetiniai elementai, dalyvaujantys naujų ląstelių formavime, ir arbutinas, kuris gali užkirsti kelią inkstų ir šlapimo pūslės patologijų vystymuisi.

Tam tikru požiūriu ji yra net sveikesnė nei obuoliai, nes jos glikemijos indeksas yra mažesnis, o tai reiškia, kad ji absorbuojama lėčiau bei tuo pačiu metu nereikšmingai padidina cukraus kiekį kraujyje. Be to, kriaušės suteiks sotumo jausmą, nes, priešingais nei obuoliai, jos nėra tokios rūgščios.

Груши, архивное фото
© CC0 / pixabay
Kraiušės

Žalioji kriaušė dėl sutraukiančių savybių padeda nuo viduriavimo. Kriaušes geriausia valgyti žalias, tačiau jas galima ir apkepti, tokiu atveju pektinai padės susidoroti su cholesterolio pertekliumi.

Burokėliai

Burokėliai yra mažai kaloringas produktas, kuris rudenį turėtų būti ant kiekvieno stalo. Šiuose šakniavaisiuose yra daug naudingų medžiagų: vitaminų A ir P, vitamino B grupės, kalcio, fosforo, jodo, magnio, vario, kalio, natrio, boro ir cinko, folio ir askorbo rūgščių, beta-karotino.

Dėl gausios cheminės sudėties burokėliai gerina širdies ir kraujagyslių veiklą, mažina cholesterolio kiekį, padeda atsikratyti peršalimo, valo organizmą nuo toksinų, teigiamai veikia smegenų kraujagysles, padeda įsisavinti vitaminą D. Burokėliai yra naudingi mažakraujystės prevencijai, stiprina širdies ir kraujagyslių sistemą.

Burokėlius galima virti, kepti, troškinti, žalius dėti į daržovių salotas. O dar daržovė padidina kūno ištvermę, suteikia jėgų ir skatina serotonino — laimės hormono — gamybą.

Paprikos

Ši lengva ir maistinga daržovė yra puikus beta-karotino šaltinis, o kalbant apie vitaminą C, raudonosios paprikos yra antroje vietoje po erškėtuogių. Geltonosiose paprikose yra daug karotino, kuris yra atsakingas už regėjimo aštrumą ir odos vientisumą. Žaliosios pipirikos turi žemą glikemijos indeksą ir normalizuoja nervų veiklą. Be to, paprikose yra vitaminų A, E, K ir beveik visos grupės B grupės vitaminų.

Прилавок с болгарским перцем
© Sputnik / Виталий Тимкив
Paprikos

Norint, kad paprikos duotų kuo didesnę naudą organizmui, jas reikia valgyti šviežias, terminio apdorojimo metu produktas praranda iki 70 procentų svarbių mikroelementų. Beje, nedaugelis žino, tačiau didžiausia vitaminų koncentracija šioje daržovėje yra kojelės vietoje, tai yra toje dalyje, kurią paprastai be jokios abejonės nupjauname.

Riešutai

Rudenį mūsų organizmui ypač reikia kaloringo maisto, nes jam reikia energijos pasiruošti žiemai. Bet jokiu būdu neturėtumėte jo "palepinti" vadinamaisiais greitaisiais angliavandeniais — jokio greito maisto. Geriausias užkandis yra riešutai. Tiesa, su jais reikia būti nuosaikiems.

Кедровые орехи на продовольственной ярмарке
© Sputnik / Виталий Аньков
Riešutai

Sauja riešutų per dieną yra puikus baltymų, būtinų omega-3 riebalų rūgščių, antioksidantų, vitaminų E ir B2 šaltinis. Juos galima valgyti kaip užkandį arba dėti į salotas, dribsnius ir kepinius. Tačiau šį produktą reikėtų vertinti ypač atsargiai tie, kurie gali būti jiems alergiški.

Tegai:
ruduo, sveikata, daržovės, vaisiai
Temos:
Medicina ir sveikata