airBaltic lėktuvas, archyvinė nuotrauka

Dažniausiai lėktuvai vėluoja dėl oro eismo apribojimų

103
(atnaujinta 17:05 2017.07.02)
Pagal Lietuvos oro uostų atliktą analizę daugiau nei pusę vėlavimo atvejų vyksta dėl orlaivių rotacijos, antroje vietoje — nepalankios oro sąlygos, o trečioje — techninės priežastys, kurios dažniausiai būna visai nežymios

VILNIUS, liepos 2 — Sputnik. Tarp punktualiausių oro uostų pasaulyje patenkantys Lietuvos oro uostai reguliariai atlieka analizę, kurios metu aiškinasi, dėl kokių priežasčių dažniausiai vėluoja lėktuvai, praneša Vilniaus oro uosto spaudos tanyba.

Rezultatai parodė, kad dažniausios skrydžių vėlavimų priežastys — atvykstančio orlaivio vėlavimas ir oro eismo apribojimai. Kiek retesnės, tačiau ne mažiau svarios priežastys yra susijusios su techniniais nesklandumais ir skrydžiams nepalankiomis oro sąlygomis.

Lietuvos oro uostų vykdomasis direktorius Donatas Voveris pažymėjo, jog skrydžių vėlavimai aviacijos pasaulyje yra neišvengiama kasdienybė.

"Kelionė lėktuvu gali neplanuotai užsitęsti visai taip pat, kaip ir keliaujant kitomis transporto priemonėmis — juk niekada nežinia, kada kelyje pasitiks kliūtis, kieksyk teks sustoti prie šviesoforo ar kiek ilgai teks palaukti užleidžiant kelią", — sako Voveris.

Pasak Voverio, Lietuvos oro uostai, siekdami suteikti kuo daugiau informacijos savo keleiviams, nuolatos analizuoja, dėl kokių priežasčių dažniausiai vėluoja skrydžiai. Tyrimas parodė, kad šiandien mažiau nei dviem atvejais iš šimto vėlavimų atsiranda dėl Lietuvos oro uostų veiklos sutrikimų.

Praėjusių metų Lietuvos oro uostų skrydžių vėlavimų analizės duomenys parodė, kad dažniausiai skrydžiai vėluoja dėl orlaivių rotacijos — tai lemia daugiau nei pusę vėlavimo atvejų. Antra pagal dažnumą priežastis yra skrydžiams nepalankios oro sąlygos, trečia — techninės priežastys. Nors dažniausiai techniniai sutrikimai būna visai nežymūs, dėl aviacijoje taikomų aukščiausių saugos reikalavimų, esant net menkiausiam įtarimui dėl galimo gedimo, tenka patikrinti visas potencialias jo priežastis.

Tuo tarpu dėl oro uostų infrastruktūros ar kitų oro uostų kontroliuojamų sistemų veiklos sutrikimų pakilti vėluoja vos 2% reisų.

Beveik visi skrydžiai įvyko laiku

Vis dėlto, apžvelgiant pastarųjų metų skrydžių vėlavimo Lietuvos oro uostuose statistiką, tampa aišku, kad nesklandumai laiko planavimo klausimu — ganėtinai retas reiškinys. Mat Vilniuje laiku įvyksta net 89% skrydžių, Kaune — 87%, o Palangoje — 95%.

Ir nors kartais skrydžiai vėluoja visuose oro uostuose, vėlavimo laikas — ganėtinai trumpas. Visuose trijuose Lietuvos oro uostuose per metus daugiau nei 15 minučių pavėlinti buvo 8,5% skrydžių, o daugiau nei virš dviejų valandų — vos 0,66%.

Svarbu pabrėžti ir tai, kad jeigu orlaivis vėluoja mažiau negu 15 minučių, pagal tarptautinę skaičiavimo praktiką jis laikomas skrydžiu, įvykusiu laiku.

Įvertinti pasaulio reitinge

Tokie Lietuvos oro uostų rezultatai — gerai vertinami pasauliniame kontekste. Naujausiais duomenimis, mūsų šalis yra punktualiausiųjų gretose.

Tarptautinė viso pasaulio skrydžius fiksuojanti bendrovė "OAG" nuolat seka skrydžių vėlavimus skirtinguose pasaulio oro uostuose ir sudaro jų reitingą. 2017 metų balandžio mėnesio reitinge išrikiuota beveik 1 500 pasaulio oro uostų, pagrindinis Lietuvos oro uostas — Vilniaus — pagal skrydžių punktualumą atsidūrė 156 vietoje.

Balandžio mėnesio rezultatai rodo, kad nors keleivių, besinaudojančių Vilniaus oro uosto paslaugomis, skaičius gerokai išaugo — šis pavasaris išsiskyrė rekordiniu keliautojų srautu — net 89,6% skrydžių įvyko laiku. Eurazijos kontekste, Vilniaus oro uostas pagal punktualumą užima 67 vietą reitinge.

Iš viso per balandžio mėnesį Vilniaus oro uostas įvykdė 1 592 skrydžius ir užėmė 370 vietą pasauliniame reitinge pagal skrydžių skaičių. Tik 1,2% skrydžių buvo atšaukta. Tokia statistika rodo, kad Lietuvos oro uostų sistema veikia puikiai, — pastebimi tik menki trūkumai.

Apie Lietuvos oro uostus 

Lietuvos oro uostų tinklui priklauso trys oro vartai Vilniuje, Kaune ir Palangoje. Per 2016 metus jie aptarnavo 4,8 milijono keleivių ir 52 tūkstančius skrydžių. Vasaros sezono metu iš Lietuvos oro uostų 16 aviakompanijų skraidina 84 maršrutais į 59 miestus 26 šalyse. Tarptautinės oro uostų tarybos (ACI Europe) duomenimis, Lietuvos oro uostai prie Lietuvos BVP prisideda 2,5%.

103
Tegai:
lėktuvų vėlavimas, lėktuvas, Lietuvos oro uostai, Lietuva
Temos:
Po lėktuvo sparnu: Lietuvos oro uostai (67)
Dar šia tema
Vilniaus oro uoste pasinaudoti trumpalaikiu parkavimu galima neribotai
Vilniaus oro uosto tako rekonstrukciją palankiausiai vertina moterys
Netikras aliarmas: sprogmenų Kauno oro uoste nerasta
Koronaviruso testas

Lietuvoje per parą patvirtinti 5 nauji COVID-19 užsikrėtimo atvejai

(atnaujinta 11:50 2020.07.05)
Nuo birželio 17 dienos Lietuvos valdžia panaikino karantiną, tačiau galioja nepaprastoji padėtis. Karantino režimas buvo įvestas nuo kovo 16 dienos

VILNIUS, liepos 5 — Sputnik. Lietuvoje bendras užsikrėtusiųjų koronavirusu skaičius išaugo iki 1836, pranešė Vyriausybės tinklalapis, skirtas kovai su koronavirusu.

Šiuo metu nuo koronaviruso jau pasveiko 1545 žmonės.

Iš viso nuo COVID-19 mirė 79 asmenys, dar 11 koronavirusu užsikrėtusių žmonių mirė dėl kitų priežasčių.

Per praėjusią parą ištirti 1789 ėminiai, iš viso — 442242.

Nuo birželio 17 dienos Lietuvos valdžia panaikino karantiną, tačiau galioja nepaprastoji padėtis. Karantino režimas buvo įvestas nuo kovo 16 dienos.

Kovo 11 dieną Pasaulio sveikatos organizacija paskelbė naujos koronavirusinės infekcijos COVID-19 protrūkį pandemija. Naujausiais PSO duomenimis, pasaulyje užfiksuota daugiau nei 11 mln. infekcijos atvejų, mirė daugiau nei 526 tūkst. žmonių.

Tegai:
koronavirusas, Lietuva
Temos:
Naujo koronaviruso protrūkis Lietuvoje ir pasaulyje
Dar šia tema
SAM uždraudė atvykti į Lietuvą Liuksemburgo piliečiams
Iš Armėnijos grįžo Lietuvos medikai ir ekspertai, kurie atliko svarbią misiją
Koronaviruso testai

Armėnijos grįžo Lietuvos medikai ir ekspertai, kurie atliko svarbią misiją

(atnaujinta 11:34 2020.07.05)
Aštuonis medikus ir tris ekspertus parskraidinęs Karinių oro pajėgų transporto lėktuvas "Spartan" šeštadienį nusileido Lietuvoje

VILNIUS, liepos 5 — Sputnik. Lietuvos medikų ir ekspertų komanda šeštadienį grįžo į šalį po to, kai baigė dvi savaites trukusią humanitarinę misiją Armėnijoje, praneša Sveikatos apsaugos ministerija.

Pranešama, kad respublikos medikų ir ekspertų pateiktos rekomendacijos taps vertinga paspirtimi šaliai kovojant su COVID-19.

Aštuonis medikus ir tris ekspertus parskraidinęs Karinių oro pajėgų transporto lėktuvas "Spartan" šeštadienį nusileido Lietuvoje.

Pabrėžiama, kad grįžę komandos nariai turės įzoliuotis 14 dienų.

Sveikatos apsaugos ministras Aurelijus Veryga padėkojo darbą Armėnijoje baigusiems misijos dalyviams už ryžtą bei atsidavimą.

"Tokio aukšto lygio specialistai yra nepamainomi kovoje prieš koronavirusą. Tikiu, kad jūsų pastangos ir rekomendacijos padės Armėnijai greičiau įveikti šią krizę. Lietuva ir jos žmonės, esant reikalui, visuomet yra pasirengę padėti savo partneriams. Tikimės, kad ši sėkminga humanitarinė misija atvers galimybes naujoms partnerystėms ir projektams ateityje", — teigė Veryga.

Dviejose Jerevano ligoninėse dirbę Lietuvos medikai dalinosi patirtimi su Armėnijos kolegomis, o su šios šalies specialistais bendravę Lietuvos ekspertai pasakojo, kokių priemonių imantis pavyko suvaldyti pandemiją Lietuvoje, taip apt, kokios buvo karantino sąlygos ir atlaisvinimo etapai, kaip buvo organizuojama operacijų štabo veikla ir logistika.

"Armėnijos kolegoms pasiūlėme steigti atskirą asmens apsaugos priemonių paskirstymo centrą, iš kurio apsaugos priemonės būtų tiekiamos tiesiai į gydymo įstaigas, taip pat kaupti rezervą humanitarinės pagalbos sandėliuose. Rekomendavome transportavimo funkcija patikėti logistikos kompanijoms. Taip pat pasiūlyta gydymo įstaigas aprūpinti kuo didesniais kiekiais priemonių, kad medicinos personalas nejaustų jų stygiaus", — pasakojo SAM Ekstremaliųjų situacijų operacijų valdymo centre dirbantis karo medikas mjr. Aurimas Gusčius.

Apibendrindamas dvi savaites trukusią humanitarinę misiją, jos vadovas Marius Čiurlionis teigė, jog Armėnija žengia teisingu keliu, o jos žmonių atsidavimas bei pasiaukojimas gali būti reikšmingas faktorius, leisiantis įveikti pandemiją.

"Ekspertų pateiktos rekomendacijos jau duoda pirmuosius rezultatus. Didinami laboratorijų pajėgumai, siekiant padidinti testavimo apimtis", — sakė Čiurlionis.

Jo teigimu, medikų ir ekspertų komanda visada bus pasiruošusi padėti kolegoms plėtojant partnerystę, įgyvendinant gerųjų mainų ir švietimo programas. Labai tikimės tolimesnio ir glaudaus dvišalio bendradarbiavimo.

Šiuo metu koronavirusu šalyje serga 196 asmenys, 1545 žmonės jau pasveiko, 72 yra izoliacijoje.

Iš viso nuo COVID-19 mirė 79 asmenys, dar 11 koronavirusu užsikrėtusių žmonių mirė dėl kitų priežasčių.

Nuo birželio 17 dienos Lietuvos valdžia panaikino karantiną, tačiau galioja nepaprastoji padėtis. Karantino režimas buvo įvestas nuo kovo 16 dienos.

Kovo 11 dieną Pasaulio sveikatos organizacija paskelbė naujos koronavirusinės infekcijos COVID-19 protrūkį pandemija. Naujausiais PSO duomenimis, pasaulyje užfiksuota daugiau nei 11,0 mln. infekcijos atvejų, mirė daugiau nei 526 tūkst. žmonių.

Tegai:
humanitarinė pagalba, Lietuva, koronavirusas, Armėnija
Temos:
Naujo koronaviruso protrūkis Lietuvoje ir pasaulyje
Dar šia tema
Diana Nausėdienė perdavė dovanas koronavirusu sergantiems Armėnijos vaikams
Kaip Rusija reagavo į NATO pratybas "Ramstein Alloy" Latvijoje
Amerikiečių kompleksas Patriot, archyvinė nuotrauka

Nauja Amerikos oro gynybos sistemų "Patriot" nesėkmė

(atnaujinta 11:23 2020.07.05)
JAV pagamintos "Patriot" priešlėktuvinės raketų sistemos neapsaugojo Saudo Arabijos sostinės Rijado nuo Jemeno husitų oro smūgio ir dar kartą patvirtino savo kaip "vakar dienos ginklo" reputaciją

Jemeno"Ansar Alla" judėjimo kovotojai (husitai) birželio 23 dieną užpuolė objektus Saudo Arabijoje, atvirai tai pareiškė ir pademonstravo savo ginklų pranašumą prieš Amerikos oro gynybos sistemas "Patriot".

Iš husitų kontroliuojamos teritorijos buvo paleista keletas nepilotuojamų orlaivių  ir raketų, kurie įveikė daugiau nei 700 km, tris pozicines oro gynybos sistemos zonas ir smogė į taikinius Rijade. Anot "Reuters", "Houthis" raketos ir dronas buvo nukreipti į armijos štabą, gynybos ministeriją ir oro bazę.

Saudo Arabijos gynybos ministerija įsakė sunaikinanti oro taikinius, tačiau vis dėlto galima manyti, kad atskiri atakos dronai (arba raketos) savo užduotį atliko Rijade. Liudininkai pasakojo apie du aukšto lygio sprogimus ir storus dūmų dūmus Saudo Arabijos sostinėje (praėjusių metų husitų išpuolis Abkayko ir Khuro rafinavimo gamyklose buvo daug stipresnis ir turėjo rimtesnių padarinių).

Remiantis viena iš versijų, "Patriot" sistemos atpažino atakuojančius nepilotuojamus skraidymo aparatus kaip savo ir juos praleido. Galbūt "Patriot" priešlėktuvinės gynybos atpažinimo sistemą nulaužė ar užgniaužė elektroninis karas. Blogiausiu atveju technologiškai netobuli "patriotai" galėjo tiesiog nepastebėti žemo kontrasto oro taikinių. Kad ir kaip būtų, Saudo Arabijos ir Jemeno husitų konfliktas tampa vis stipresnis ir pavojingesnis visam regionui. Tuo tarpu kiekybinis amerikiečių ginklų (įskaitant papildomas "Patriot" oro gynybos baterijas ir naujas pozicijas) augimas nieko nedaro.

"Patriot" jau nebe tos

Husitai tvirtina, kad užpuolė Gynybos ministeriją ir Karaliaus Salmano oro pajėgų bazę Saudo Arabijoje. Anot koalicijos, Karalystės oro gynybos pajėgos perėmė keturias balistines raketas ir kelis dronus-kamikadzes, kuriuos Rijade bei Najrano ir Jizano miestuose paleido birželio 23 dienos rytą. Bendras  ginklų skaičius nežinomas, husitai paskelbė "didelio masto operaciją", kuri dar nėra baigta. Lieka neaiškumų.

Palyginimui, praėjusių metų rudenį kovotojai dislokavo 18 dronų ir septynias kruizines raketas. Husitų atstovas atkreipė dėmesį į naujųjų "Kasef" ir "Sammad-3" dronų galimybes įveikti 1700 km atstumą. Čia svarbu suprasti: esant tokiam skrydžio diapazonui, Jemeno dronas-kamikadzė gali atakuoti taikinį Saudo Arabijoje iš bet kurios krypties (pavyzdžiui, pasiekti Rijatą iš Kataro), o "Patriot" kompleksai bus nenaudingi, nes jie kontroliuoja erdvę ribotame 90 laipsnių sektoriuje, o ešelonų skaičius neturi įtakos oro gynybos kokybei. "Patriot" kompleksas skirtas sunaikinti orlaivius, balistinius taikinius ir vidutinio nuotolio raketas. Taikiniai yra santykinai maži dronai ir kruizinės raketos.

JAV valstybės sekretorius Maikas Pompėjas anksčiau pažymėjo: "Net kai kurios geriausios sistemos pasaulyje ne visada pasiekia taikinius". Ir jei jie akivaizdžiai nėra patys geriausi, tada jemeniečių husitų smūgiai į objektus Saudo Arabijoje yra neišvengiami. Raketiniai ginklai ir smogiamieji BSK sparčiai vystosi visose pasaulio šalyse, o "Patriot" priešlėktuvinės gynybos sistemų modernizavimas primena trypčiojimą vietoje. Modifikacijose PAC-2 ir PAC-3 technologinis proveržis nepastebėtas. PAC-3 projektas gavo bent jau "pagreitintą" radarą ir naują raketą, o kiti atnaujinimai numatė tik atskirų komponentų ir mazgų pakeitimą. Pentagonas planuoja "Patriot" kompleksą eksploatuoti iki 2030-ųjų pradžios ir galbūt tai yra pernelyg optimistiška ateities vaizija.

Pagal taktines ir technines charakteristikas "Patriot" sugeba sunaikinti ore esančius objektus, skriejančius iki 2500 kilometrų per valandą greičiu, iki 100 kilometrų atstumu (balistiniai — iki 25 kilometrų) ir iki 25 kilometrų aukščio (balistiniai — iki 11 kilometrų). ZRK vienu metu gali iššauti į aštuonis taikinius. Komplekso reakcijos laikas yra 15 sekundžių (labai lėtai — per tą laiką taikinys gali skristi 10 km), įskaitant raketos paleidimą, kai taikinys artėja prie numatytos sienos. "Patriot" oro gynybos radaro matymo kampas yra 90 laipsnių, jis yra sumontuotas oro tikimybių tikimybės kryptimi (nėra viso vaizdo).

Kuklias savybes papildo ne pati sėkmingiausia kovinio naudojimo patirtis. Taigi iš 91 raketų "Skad R-17", kurias Irakas išleido 1991 metų Pradžioje, amerikiečiams pavyko numušti tik 45, kainuojančias 158 priešlėktuvines raketas. Reikšmingas amerikiečių komplekso trūkumas buvo trumpas atstumas ir tikslo perėmimo aukštis — mažiau nei 20 ir 7 kilometrai nuo dengiamo objekto. Bet koks palyginimas su tokiais moderniais Rusijos partneriais kaip "Vityaz S-350" yra neteisingas, o technologijų srityje — atotrūkis yra fantastiškas (pagal radaro apžvalgą, reagavimo greitį, taikinių skaičių, aukščio diapazoną ir sunaikinimo diapazoną).

Tuo tarpu viena "Patriot" oro gynybos sistema tarptautinėje rinkoje kainuoja apie 1 milijardą dolerių. Vien tik 2017 metais JAV pardavė 110 milijardų JAV dolerių vertės Saudo Arabijos ginklų, tai yra didžiausias ginklų sandoris žmonijos istorijoje. Greičiausiai didžioji dalis šių lėšų buvo iššvaistyta — Amerikos gynybos pramonės "reklama" oro gynybos sistemoje liko be tęsinio. Neatsitiktinai Japonija atsisakė įsigyti ir dislokuoti savo teritorijoje amerikiečių priešraketinės gynybos sistemą "Aegis Ashore".

Vietinė gamyba?

Dar kartą pabrėžti Jemeno kovotojų judėjimo proiraniškumą ar tiekti jiems Irano ginklus reiškia supaprastinti tikrovę. Technologiškai husitai yra gana nepriklausomi, užtikrintai vykdo karo veiksmus jūroje ir anksčiau pristatė visą naujų savo gaminamų dronų ir raketų parodą, skirtą karui su Saudo Arabija ir arabų koalicija.

Kovinis geležinkelio raketų kompleksas
© Фото : предоставлено пресс-службой РВСН

Atminkite, kad šie oro atakos įrankiai gali nuskristi šimtus kilometrų ir tiksliai pataikyti į taikinį (atskiras pastatas, gamykla).
Ginkluotasis konfliktas Jemene yra kilęs iš tikėjimo, politinių ir regioninių prieštaravimų šalies šiaurėje ir pietuose ir neturi karinio sprendimo. Susirėmimai tarp sunitų (salafistų) ir šiitų (husitų) kilę iš tolimos praeities. Karinio karo mechanika yra paprasta: iš vienos pusės šiitai-husitai, kuriuos palaiko Iranas, ir, kita vertus, sunitai, kuriuos palaiko Saudo Arabija. Jemeno šiaurėje yra naftos telkinių, o pietuose yra angliavandenilių tranzitui svarbus Adeno uostas, o Rijado noras kontroliuoti "srautus" atrodo logiškas.

Leiskite jums priminti, kad 2015 metų husitų kovotojai užgrobė valdžią ir Sanos sostinę po dabartinio prezidento skrydžio. Saudo Arabija, gavusi JAV pritarimą ir neturėdama JT leidimo, pradėjo karinę operaciją prieš Jemeno "chuntą", remdama JAE, Bahreino, Kuveito, Kataro, Jordanijos, Egipto, Pakistano, Maroko ir Sudano ginklus.

Koalicija yra pabėgusios vyriausybės pusėje. JT neatlieka konstruktyvaus vaidmens, tik kartais ragina šalis siekti taikos. Jungtinės Valstijos tvirtina regioninio dispečerio vaidmenį. Pilietinis karas Jemene trunka šešerius metus, o arabų koalicijos intervencija tik paskatino karo veiksmų eskalavimą.

Autoriaus nuomonė gali nesutapti su redakcijos pozicija.

Tegai:
JAV, Patriot
Dar šia tema
"Patriot" atvyksta į Lietuvą
Rusija vertins pastovų "Patriot" buvimą Lietuvoje kaip papildomą grėsmę
Ekspertas: Lietuva įsigijo NASAMS iš Norvegijos, nes JAV nepardavė jai "Patriot"