Užsiėmimai su vaiku, archyvinė nuotrauka

Įsigalioja nauja vaiko teisių apsaugos sistema

116
(atnaujinta 14:53 2018.06.29)
Šalyje veiks 12 tarnybos teritorinių skyrių, kurie visą parą, švenčių ir poilsio dienomis, užtikrins vaiko teisių apsaugą, reaguos į visus raštu, žodžiu ar kitokiomis priemonėmis gautus vaiko teisių pažeidimus

VILNIUS, birželio 29 ― Sputnik. Nuo liepos 1 dienos įsigalioja nauja, mažųjų interesus labiau apsaugosianti vaiko teisių apsaugos sistema, rašoma Vyriausybės pranešime žiniasklaidai.

Pertvarkos esmė

Pasak ministro pirmininko Sauliaus Skvernelio, nuo liepos įsigaliosiantys Vaiko teisių apsaugos įstatymo pakeitimai ― kokybinis žingsnis vaiko teisių apsaugos reformoje. Šios pertvarkos esmė ― sukurti bendrą ir aiškią sistemą, kuri padėtų greitai ir profesionaliai reaguoti į pranešimus apie vaikų nepriežiūrą, smurtą, kryptingai dirbti su šeimomis, kuriose kyla problemos ar krizės, stiprinti globėjų paiešką ir pagalbą jiems, sukurti vienodą, atpažįstamą, draugišką vaikui tarnybos aplinką, ugdyti ir didinti visuomenės nepakantumą vaiko teisių pažeidimams.

Pertvarka siekiama užtikrinti nepertraukiamą, visą parą veikiančią vaiko teisių apsaugos sistemą. Už centralizuotą vaiko teisių apsaugą bus atsakinga Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos. Šalyje veiks 12 tarnybos teritorinių skyrių, kurie visą parą, švenčių ir poilsio dienomis, užtikrins vaiko teisių apsaugą, reaguos į visus raštu, žodžiu ar kitokiomis priemonėmis gautus vaiko teisių pažeidimus. Vaiko atstovai pagal įstatymą turės pasirūpinti, kad vaikas iki 6 metų be objektyvios būtinybės neliktų be vyresnių kaip 14 metų asmenų priežiūros. Kartu tarnybai suteikiama teisė atlikti administracinių nusižengimų teiseną dėl administracinių nusižengimų, susijusių su vaiko teisių pažeidimais.

Svarbiausios naujovės

Svarbiausios naujovės, kurios atsiras, įgyvendinant Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo nuostatas, — tai maksimali prevencija, institucijų darbo koordinacija, aukštesni reikalavimai specialistų kvalifikacijai ir geresnis jų materialinis aprūpinimas (tarnybinis kompiuteris, telefonas, nuomojami automobiliai budėtojams ir vaiko teisių specialistams), veiksmingesnė jų darbo kontrolė ir kvalifikacijos tobulinimas, didesnio specialistų skaičiaus įtraukimas į pagalbos šeimai teikimą, pagalbos vaikui organizavimas, stiprinant darbą su tėvais.

Centralizavus vaiko teisių apsaugos sistemą savivaldybės išliks svarbiausiu Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos partneriu: savivaldybės teiks švietimo, socialinių paslaugų ir sveikatos srities paslaugas šeimoms, kurios susiduria su sunkumais ir negali vienos susidoroti su iššūkiais.

Aukštesni reikalavimai specialistams

Keliami aukštesni reikalavimai tarnyboje dirbančių specialistų kvalifikacijai, siekiama optimalaus darbo organizavimo, išteklių panaudojimo, efektyvesnio resursų paskirstymo, atstovaujant šeimą aukštesnės instancijos teismuose. Bus skiriama daugiau dėmesio vaiko teisių pažeidimų prevencijai, informacijos teikimui, konsultavimui, švietimui. Jau veikia bendrasis tarnybos informacijos telefonas: 8 615 88 0 88. Visa informacija teikiama ir el. paštu komunikacija@vaikoteises.lt., o visų  šalies vaiko teisių gynėjų kontaktus galima rasti internete adresu www.vaikoteises.lt.

Be kitų naujovių pataisomis tobulinamas globos organizavimo procesas, kad vaiko laikinoji globa nesitęstų ilgiau nei 12 mėnesių ir kad vaikas iki 3 metų nepatektų į vaikų globos instituciją.

Taip pat bus užtikrintas psichologų dalyvavimas mažamečių (iki 14 metų) nukentėjusiųjų ar liudytojų apklausose. Psichologas dalyvaus nepilnamečių (iki 18 metų) nukentėjusiųjų ir liudytojų apklausose dėl nusikaltimų žmogaus gyvybei, sveikatai, laisvei, seksualinio apsisprendimo laisvei ir neliečiamumui, vaikui ir šeimai, dėl pelnymosi iš nepilnamečio prostitucijos ar nepilnamečio įtraukimo į prostituciją.

Po tam tikro laiko bus vertinama, ar reforma pasiteisino — bus svarstoma papildomo finansavimo būtinybė, teisės aktų ar specialistų veiklos tobulinimas.

 

116
Tegai:
apsaugos sistema, Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba, Lietuva
Dar šia tema
Seimas: vaikų apklausose privalės dalyvauti psichologas
Lynai Lietuvoje

Žuvininkystės tarnyba į ežerus paleido 25 tūkstančius lynų

(atnaujinta 18:40 2020.09.30)
Pranešime teigiama, kad praėjusiais metais į šalies ežerus buvo išleista 55 tūkst. dvivasarių lynų

VILNIUS, spalio 1 — Sputnik. Žuvininkystės tarnyba į šalies ežerus išleido 20 tūkst. dvivasarių ir 5 tūkst. trivasarių lynų, praneša Žemės ūkio ministerija.

Ignalinos AE muziejaus ekspozicija
© Sputnik/ Владислав Адамовский.

Pabrėžiama, kad Žuvininkystės tarnybos Pietų regiono žuvivaisos skyriuje, Simne, dirbtinai išveistais ir išaugintais dvivasariais lynais praturtinti Alytaus, Ignalinos, Rokiškio, Šiaulių, Varėnos, Vilniaus ir Zarasų rajonų ežerai.

Pranešime teigiama, jog didžioji dalis šių žuvų išleista į Baluošo (Ignalinos raj.) ir Auslo (Zarasų raj.) ežerus. Trivasariais lynais papildyti Kalotės (Klaipėdos raj.), Metelio (Lazdijų raj.) ir Beržoro (Plungės raj.) ežerai.

Pažymima, kad 2019 metais į šalies ežerus buvo išleista 55 tūkst. dvivasarių lynų. 

Tegai:
Žemės ūkio ministerija, Lietuva, žuvys
Dar šia tema
NVSC apie teigiamus COVID-19 testus gydymo įstaigų prašo informuoti telefonu
Šiais metais vasaros stovyklose dėl skirtų papildomų lėšų stovyklavo per 79 tūkst. vaikų
Rudeninės daržovės ir vaisiai archyvinė nuotrauka

Top 10 sveikiausių rudens maisto produktų: kur rasti ir kaip gaminti

(atnaujinta 16:38 2020.09.30)
Imunologų teigimu, rudenį ypač naudingi maisto produktai, kuriuose yra beta-karotino (medžiagos, žmogaus organizme virstančios vitaminu A). Beta-karotino šaltiniai yra visos daržovės ir vaisiai, kurie yra geltonos, oranžinės ir raudonos spalvos

Galite valgyti skaniai ir sveikai bet kuriuo metų laiku, tai ypač svarbu ne sezono metu, kai organizmas yra labiausiai jautrus virusinėms ligoms ir paūmėjusioms lėtinėms ligoms. Pagrindinė taisyklė, pasak gydytojų, yra bandymas valgyti sezonines daržoves ir vaisius. Todėl prieš sudarant rudens meniu naudinga sužinoti apie naudingiausius rudens sezono produktus.

Morkos

Ši daržovė yra puikus beta-karotino (vitamino A) šaltinis, be to, joje gausu vitaminų B, E, K, PP. Šis šakniavaisius yra naudingas sergant mažakraujyste, nes sudėtyje yra folio rūgšties, reikalingos kraujo ląstelėms susidaryti. Morkose esančios kalio druskos yra naudingos sergant inkstų, širdies ir kraujagyslių ligomis.

Be to, morkos yra "universali" daržovė, kurią galima valgyti žalią, įdėti į salotas, karštus ir šaltus patiekalus. Tuo pačiu metu, termiškai apdorojant, ji nepraranda naudingų savybių.

Свежие овощи
© Depositphotos / Irochka
Šviežios daržovės

Dvi ar trys vidutinio dydžio morkos suteikia dienos beta-karotino (vitamino A) normą. Karotino nauda yra didžiulė, pavyzdžiui, ši medžiaga padeda perdirbti sudėtingus riebalus organizme. Tačiau nepamirškite, kad riebaluose tirpus karotinas yra geriau absorbuojamas organizme, jei morkos pagardinamos su aliejumi arba grietine.

Moliūgas

Moliūgas yra tikras vitaminų lobynas, daržovėje gausu vitaminų (B1, B2, C ir kitų), taip pat mineralų (kalio, magnio, cinko, vario, geležies ir fosforo). Kaip ir morkose, šioje daržovėje yra daug beta-karotino, todėl reguliariai ją vartojant  galima išlaikyti vitamino A normą. Pakanka nedidelės šio produkto porcijos (100–150 gramų), kad organizmas gautų dienos vitamino dozę.

Beta-karotinas išlaikys savo savybes net terminio apdorojimo metu, todėl moliūgą galima virti, kepti,  tačiau geriau, žinoma, vartoti žalią, dedant į salotas. O norint kad beta-karotinas geriau įsisavintų, bus gerai į patiekalą su moliūgais pridėti sviesto arba augalinio aliejaus, grietinėlės, grietinės.

Осенние овощи и фрукты
© Depositphotos / Epitavi
Rudens daržovės ir vaisiai

Rudenį yra didelis rūšių pasirinkimas, kad nebūtų klaidinga, pirmenybę teikite vidutinio dydžio vaisiams su ryškia minkštimu. Skaniausi yra muskato arba stambiavaisės veislės. Jie gali būti tiek apvalūs, tiek pailgi.

Pomidorai

Ruduo laikomas natūraliu pomidorų nokinimo laiku. Veikiami saulės spindulių, jie kaupia galingą antioksidantą — likopeną, kurio savybės pranašesnės už vitaminus C ir E. Likopenas užkerta kelią vėžinių ląstelių vystymuisi ir žymiai sumažina riziką susirgti širdies ir kraujagyslių ligomis, mažina cholesterolio kiekį, taip pat stimuliuoja smegenis.

Выращивание томатов в тепличном комплексе
© Sputnik / Сергей Пивоваров
Pomidorų auginimas šiltnamių komplekse

Todėl mokslininkai primygtinai rekomenduoja sezono metu suvalgyti bent vieną pomidorą per dieną. Nuskinti ne sezono metu "žieminiai" ir "pavasariniai" pomidorai dėl nenatūralių nokinimo sąlygų ne tik neturi maistinių medžiagų, bet, priešingai, gali kaupti nitratus, kurie turi uždegiminį, "rūgštinantį" ir kancerogeninį poveikį.

Figos 

Rugsėjo ir spalio mėnesiais rinkose pasirodo figmedis, figos. Figos yra unikalios savo sudėtimi, jose yra daug mineralų ir mikroelementų. Pavyzdžiui, figose geležies yra daugiau nei obuoliuose, todėl ji rekomenduojama pacientams, kenčiantiems nuo geležies stokos mažakraujystės. Subrendusiuose vaisiuose taip pat yra vario, geležies, magnio, kalcio, kalio, vitaminų A, B.

Figos rekomenduojamos atgauti jėgas tiems, kurie neseniai sirgo liga. Figmedis naudingas sergant peršalimu, bronchitu ir kvėpavimo takų ligomis, nes turi imunomoduliuojančių savybių. Uoga taip pat rekomenduojama žmonėms, kenčiantiems nuo širdies ir kraujagyslių sistemos ligų, nes joje esantis kalis normalizuoja kraujospūdį ir palaiko širdies darbą.

Прилавок с инжиром, архивное фото
Sputnik
Figos

Nepaisant tokios didžiulės naudos, šis produktas taip pat turi gana pavojingą savybę. Griežtai draudžiama jį valgyti žmonėms, sergantiems cukriniu diabetu, podagra ir ūmine uždegimine žarnyno liga. Taip yra dėl figose esančių skaidulų ir oksalo rūgšties, kurios kai kuriems yra draudžiamos.

Persimonas

Kitas rudens produktas yra persimonas. Oranžinės spalvos vaisiai sunoksta iki spalio pabaigos ir turi daugybę naudingų savybių. Jame esantis vitaminas A apsaugo nuo vėžio, gerina regėjimą ir odos būklę, vitaminai C ir P sumažina kraujagyslių trapumą ir pralaidumą bei padidina imunitetą, o pektinas padeda esant virškinimo trakto sutrikimams, be to, jo minkštimas turi baktericidinį poveikį. Joje esantis jodas padeda sergant skydliaukės ligomis.

Сбор урожая хурмы
© Sputnik / Артур Лебедев
Persimonų derlius

Išsirinkti skanų persimoną nėra lengva užduotis. Ieškokite minkštos, plonos odos ir sausų kotelių.

Bulvės

Naudingiausios bulvės sunoksta iki rudens. Jame gausu askorbo ir folio rūgščių, kalcio, natrio, magnio druskų, fosforo, B grupės vitaminų, PP. Mokslininkai nustatė, kad 300 gramų virtų bulvių per dieną pakanka visiškai patenkinti organizmo angliavandenių, kalio ir fosforo poreikį.

Блюда из картофеля на празднике молодой картошки в Забайкалье
© Sputnik / Евгений Епанчинцев
Bulvių patiekalai

Be to, bulvių krakmolas gali būti puikus apvalkalas ir priešuždegiminis agentas sergant virškinimo trakto ligomis. Tinkamas derinys su kitomis daržovėmis apsaugo nuo rudens virškinimo trakto ligų paūmėjimų. Naudingiausios bulvės yra apkepintos "su mundurais", jas reikia vartoti kartu su žievelėmis, nes yra daugiausiai naudingų medžiagų.

Kriaušė

Gydomąsias kriaušių savybes lemia ne vitaminų sudėtis (vitaminų šiame vaisiuje yra palyginti nedaug), o visų pirma tai, kad yra maistinių skaidulų (pektino), kurie pagerina žarnyno veiklą, kalio, širdžiai naudingo mineralo, folio rūgšties, kurios čia dar daugiau nei obuoliuose ir kobaltas — hematopoetiniai elementai, dalyvaujantys naujų ląstelių formavime, ir arbutinas, kuris gali užkirsti kelią inkstų ir šlapimo pūslės patologijų vystymuisi.

Tam tikru požiūriu ji yra net sveikesnė nei obuoliai, nes jos glikemijos indeksas yra mažesnis, o tai reiškia, kad ji absorbuojama lėčiau bei tuo pačiu metu nereikšmingai padidina cukraus kiekį kraujyje. Be to, kriaušės suteiks sotumo jausmą, nes, priešingais nei obuoliai, jos nėra tokios rūgščios.

Груши, архивное фото
© CC0 / pixabay
Kraiušės

Žalioji kriaušė dėl sutraukiančių savybių padeda nuo viduriavimo. Kriaušes geriausia valgyti žalias, tačiau jas galima ir apkepti, tokiu atveju pektinai padės susidoroti su cholesterolio pertekliumi.

Burokėliai

Burokėliai yra mažai kaloringas produktas, kuris rudenį turėtų būti ant kiekvieno stalo. Šiuose šakniavaisiuose yra daug naudingų medžiagų: vitaminų A ir P, vitamino B grupės, kalcio, fosforo, jodo, magnio, vario, kalio, natrio, boro ir cinko, folio ir askorbo rūgščių, beta-karotino.

Dėl gausios cheminės sudėties burokėliai gerina širdies ir kraujagyslių veiklą, mažina cholesterolio kiekį, padeda atsikratyti peršalimo, valo organizmą nuo toksinų, teigiamai veikia smegenų kraujagysles, padeda įsisavinti vitaminą D. Burokėliai yra naudingi mažakraujystės prevencijai, stiprina širdies ir kraujagyslių sistemą.

Burokėlius galima virti, kepti, troškinti, žalius dėti į daržovių salotas. O dar daržovė padidina kūno ištvermę, suteikia jėgų ir skatina serotonino — laimės hormono — gamybą.

Paprikos

Ši lengva ir maistinga daržovė yra puikus beta-karotino šaltinis, o kalbant apie vitaminą C, raudonosios paprikos yra antroje vietoje po erškėtuogių. Geltonosiose paprikose yra daug karotino, kuris yra atsakingas už regėjimo aštrumą ir odos vientisumą. Žaliosios pipirikos turi žemą glikemijos indeksą ir normalizuoja nervų veiklą. Be to, paprikose yra vitaminų A, E, K ir beveik visos grupės B grupės vitaminų.

Прилавок с болгарским перцем
© Sputnik / Виталий Тимкив
Paprikos

Norint, kad paprikos duotų kuo didesnę naudą organizmui, jas reikia valgyti šviežias, terminio apdorojimo metu produktas praranda iki 70 procentų svarbių mikroelementų. Beje, nedaugelis žino, tačiau didžiausia vitaminų koncentracija šioje daržovėje yra kojelės vietoje, tai yra toje dalyje, kurią paprastai be jokios abejonės nupjauname.

Riešutai

Rudenį mūsų organizmui ypač reikia kaloringo maisto, nes jam reikia energijos pasiruošti žiemai. Bet jokiu būdu neturėtumėte jo "palepinti" vadinamaisiais greitaisiais angliavandeniais — jokio greito maisto. Geriausias užkandis yra riešutai. Tiesa, su jais reikia būti nuosaikiems.

Кедровые орехи на продовольственной ярмарке
© Sputnik / Виталий Аньков
Riešutai

Sauja riešutų per dieną yra puikus baltymų, būtinų omega-3 riebalų rūgščių, antioksidantų, vitaminų E ir B2 šaltinis. Juos galima valgyti kaip užkandį arba dėti į salotas, dribsnius ir kepinius. Tačiau šį produktą reikėtų vertinti ypač atsargiai tie, kurie gali būti jiems alergiški.

Tegai:
ruduo, sveikata, daržovės, vaisiai
Temos:
Medicina ir sveikata