Dujinė viryklė

Ekspertas: po rinkimų Lietuvoje dujų kainos gali šoktelėti

69
(atnaujinta 07:50 2019.01.30)
Politikai dažnai stengiasi pritraukti rinkėjus, kalbėdami apie patogesnes finansines sąlygas, kas vėliau pasirodo esą toli nuo tiesos, mano ekspertas Aleksandras Razuvajevas

VILNIUS, sausio 30 — Sputnik. Lietuvos bendrovės "Klaipėdos nafta" vadovas Mindaugas Jusius Europos dujų konferencijoje pareiškė, kad po SGD terminalo Klaipėdoje paleidimo sumažėjo dujų kainos. Pasak jo, Lietuvos vartotojai pradėjo mokėti apie 20 procentų mažiau.

Bendrovės "Alpari" analitikos skyriaus direktorius Aleksandras Razuvajevas interviu Sputnik Lietuva spėliojo, kad, greičiausiai, šis pareiškimas yra priešrinkiminio pobūdžio.

"Tradiciškai politikai stengiasi mobilizuoti rinkėjus savo naudai tam tikrais netiesioginiais patogiais finansiniais veiksmais, o energijos kainos — paprasčiausias būdas. Paprastai po rinkimų viskas brangsta. Greičiausiai, viskas būtent taip ir įvyks", — pažymėjo ekspertas.

69
Tegai:
SGD terminalas, SGD, Lietuva, prezidento rinkimai, dujų kaina
Temos:
Lietuvos prezidento rinkimai 2019 (185)
Dar šia tema
Norit dujų — patylėkit: kodėl Lietuvos prezidentė bijo "Engie" vadovės
LET pataria, kaip sumažinti elektros energijos sąskaitas
Lietuva negaili kritikos įmonėms, kurios ją aprūpina energija
"Lietuvos energijos tiekimas" pardavė Suomijai du SGD krovinius
Cigaretės, archyvinė nuotrauka

Dieveniškėse pasieniečiai sulaikė 3000 pakelių cigarečių ir tris nešikus

(atnaujinta 13:51 2020.07.15)
Pradėtas ikiteisminis tyrimas dėl neteisėto disponavimo akcizais apmokestinamomis prekėmis. Už šį nusikaltimą gresia bauda arba laisvės atėmimas iki 4 metų

VILNIUS, liepos 15 — Sputnik. Dieveniškių kilpoje, prie sienos su Baltarusija, pasieniečiai sulaikė tris Šalčininkų rajono gyventojus, kurie gabeno 3000 pakelių kontrabandinių rūkalų, pranešė Valstybės sienos apsaugos tarnyba (VSAT).

Stalgonių miške, Šalčininkų rajono Dailidžių kaimo prieigose, buvo pastebėti trys asmenys. Ši vieta yra vadinamojoje Dieveniškių kilpoje, maždaug už kilometro nuo sienos su Baltarusija.

Trys vyrai nešė krovinius į Lietuvos gilumą. Pamatę artėjančius VSAT pareigūnus nešikai metė krovinį ir mišku spruko į skirtingas puses.

18-metį ir 26-erių Šalčininkų rajono gyventojus pasieniečiai prisivijo maždaug už 200 metrų, paguldė ant žemės ir surakino antrankiais.

Trečiam nešikui tuo metu pavyko pasprukti, todėl VSAT pareigūnams apylinkėse teko surengti jo paiešką. Netrukus maždaug už 5 kilometrų nuo pirmos sulaikymo vietos pasieniečiai užklupo pamiške bėgantį jaunuolį. Jis buvo pasivytas ir surakintas antrankiais. Paaiškėjo, kad tai yra trečias kontrabandininkas, 17-metis Šalčininkų rajono gyventojas.

Iš viso trijulė gabeno 3000 pakelių cigarečių "Fest" su Baltarusijos akcizo ženklais. Vietą nuodugniai patikrino VSAT kinologai su tarnybiniais šunimis. Daugiau asmenų ir daiktų neaptikta, o valstybės sienos kirtimo požymių nenustatyta. Įtariama, kad kontrabandinius rūkalus sulaikytųjų bendrininkai Baltarusijoje galėjo iš savo teritorijos tiesiog permesti per sienos liniją jos nepažeisdami.

Pradėtas ikiteisminis tyrimas dėl neteisėto disponavimo akcizais apmokestinamomis prekėmis. Už šį nusikaltimą gresia bauda arba laisvės atėmimas iki 4 metų. Be to, kontrabandos nešikai bus baudžiami ir administracine tvarka, nes pasienio apsaugos zonoje buvo be privalomų pasieniečių leidimų.

Už tokį pasienio teisinį režimą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimą 18-mečiui ir 26-erių Šalčininkų rajono gyventojams gresia įspėjimai arba baudos nuo 40 iki 90 eurų. 17-metis tokį nusižengimą padarė pakartotinai, todėl ir bauda šiuo atveju numatyta didesnė — nuo 90 iki 170 eurų.

Tegai:
cigarečių kontrabanda, pasieniečiai, Valstybės sienos apsaugos tarnyba (VSAT)
Dar šia tema
Pasieniečiai pasalos metu sučiupo cigarečių gabentoją
Prancūzijoje gyvenanti lietuvė Vilniaus oro uoste pateikė dalinai suklastotą pasą
Pasieniečiai sulaikė kontrabandininkus su 10 tūkst. pakelių cigarečių
Bolt Food

Seime kreiptasi į socialinės apsaugos ir darbo ministrą dėl "Bolt Food" streiko

(atnaujinta 13:08 2020.07.15)
Pranešama, kad Tomas Tomilinas prašo esant poreikiui suteikti teisinę pagalbą nuskriaustiems žmonėms ir parengti pasiūlymus dėl tokio pobūdžio civilinių santykių teisinio reglamentavimo

VILNIUS, liepos 15 — Sputnik. Maisto pristatymo platformos "Bolt Food" darbuotojams ruošiantis streikui, Seimo narys Tomas Tomilinas kreipėsi į socialinės apsaugos ir darbo ministrą, praneša Seimo spaudos tarnyba.

Pranešama, kad Tomilinas prašo esant poreikiui suteikti teisinę pagalbą nuskriaustiems žmonėms ir parengti pasiūlymus dėl tokio pobūdžio civilinių santykių teisinio reglamentavimo.

"Streikas prieš robotus. Tai pagaliau įvyko ir Lietuvoje. Masinio įdarbinimo skaitmeninių platformų išnaudojami žmonės visame pasaulyje šaukiasi pagalbos ir griebiasi "šiaudo" — bando ginti savo teises naudojantis tradicine darbo teise, kalba apie "streiką", neturėdami darbuotojo teisinio statuso ir būdami formaliais "verslininkais", — sakė jis.

Taip pat Seimo narys pažymi, kad tokių atvejų tik daugės, nes plintant robotizacijai, nauji darbai atsiranda tik labai aukštos pridėtinės vertės kategorijose ir ten, žemiausioje grandyje, kur žmonių tariamam "verslui", o iš tiesų alinančiam darbui už 1000–1500 eurų "į rankas" vadovauja skaitmeniniai algoritmai, o ne žmonės.

Parduotuvė, archyvinė nuotrauka
© Sputnik/ Владислав Адамовский.

"Nors šis konkretus streikas susijęs su mažinamais įkainiais, akivaizdu, kad kurjeriams rūpi ar rūpės ir saugumo, ir sveikatos temos. Turime skubiai parengti valstybės strategiją dėl tokio pobūdžio komercinių santykių plėtros ir poreikio ginti sistemiškai išnaudojamų žmonių teises, kurie net formaliai neturi darbuotojo statuso", — savo laiške ministrui rašė Tomilinas.

Pabrėžiama, kad Valstybinė darbo inspekcija (VDI) turi prievolę padėti, konsultuoti darbo konfliktu metu, tačiau šiuo atveju ji, panašu, neturi įgaliojimų padėti. VDI yra pavaldi Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai.

Anksčiau žiniasklaidoje pasirodė informacija, kad liepos 15 dieną, nuo 11:00 iki 15:00, Vilniuje ketina streikuoti "Bolt Food" kurjeriai. Skelbta, kad pagrindiniai streikuojančių reikalavimai yra atnaujinti 3 eurų bazinį pristatymo įkainį, vykdyti atsakingesnę įdarbinimo politiką ir "gerbti patyrusius kurjerius".

Tegai:
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, maistas, Seimas
Dar šia tema
Lietuva vidaus rinkoje pasiskolino 10 mln. eurų
Pranckietis: balsavimo internetu per Seimo rinkimus nebus
Skvernelis: Lietuvos ir Lenkijos partnerystė garantuoja, kad Baltijos šalys nebus ES sala
SGD tanklaivis, archyvinė nuotrauka

Šiaurės jūros kelio prijaukinimas: daro Rusija, kad patektų į SGD rinką

(atnaujinta 14:17 2020.07.15)
Pirmasis SGD projektas Rusijos Federacijoje buvo įgyvendintas tik 2009 metais — juo tapo "Sachalin-2, tačiau netrukus sekė antrasis — pats šiauriausias planetoje — "Jamal SGD"

Nuo naftos krizės pradžios 2020 metų balandžio mėnesį beveik 90 procentų su energija susijusių naujienų buvo skirta tam, kas vyksta pasaulio prekių rinkose.

Iš tiesų yra labai daug įvykių: staigios neigiamos naftos ateities sandorių kainos, OPEC+ susitarime dalyvaujančių šalių susitikimai ir spartus gamtinių dujų bei anglių kainų kritimas, gamybos apimčių mažėjimas, staigus investicijų į angliavandenilių sektorių mažėjimas, didėjantys šimtų viso pasaulio bendrovių nuostoliai. Visa tai, kas vyksta kituose energetikos ir susijusiuose ekonomikos sektoriuose, po truputį nuslinko į šešėlį. Tačiau gyvenimas juose nė kiek nesustojo, tiesiog žinios apie juos, kaip sakoma, antraeilės.

SGD pramonė Rusijoje — pirmieji žingsniai

Rusija su savo atsargomis ir energijos ištekliais ilgą laiką buvo pasaulio energetikos rinkoje: Rusijos imperija tiekė naftą užsienio rinkoms, nuo 1960-ųjų Tarybų Sąjunga aktyviai įsitraukė į šią pramonę, šiuolaikinė Rusija atliko svarbų vaidmenį pasaulio naftos rinkoje. Tą patį galima pasakyti ir apie anglį, o su gamtinėmis dujomis pagal istorinius standartus tai pasireiškė visai neseniai.

Pradėję nuo nedidelių dujų tiekimų Italijai, TSRS, o vėliau Rusija užmezgė abipusiškai naudingą bendradarbiavimą su visų naujų Europos šalių įmonėmis, nutiesdami vis daugiau tūkstančių kilometrų magistralinių dujotiekių. Tačiau ne visos šalys, kuriose yra gamtinių dujų, kaip energijos išteklių ir cheminių produktų žaliavos, paklausa, gali sau leisti nutiesti vamzdynus iš savo telkinių į saugyklas.

Nuo aštuntojo dešimtmečio pradžios pradėjo augti ir stiprėti nauja dujų verslo kryptis — suskystintų gamtinių dujų gamyba ir gabenimas jūra. Sovietmečiu šios plėtros krypties Rusijoje nebuvo dėl labai paprastos priežasties — to nereikėjo. Metai iš metų plėtėsi bendra dujų tiekimo sistema — nuo vis naujų telkinių iki vartotojų visose Sąjungos respublikose, tačiau tanklaiviams tiesiog nebuvo kur tiekti dujų. Dujų eksporto į Europą apimtys buvo pakankamos, kad būtų patenkinti valstybės laisvai konvertuojamos valiutos poreikiai.

Taip pat nereikėjo kurti naujų technologijų ir naujų regioninių dujų rinkų, nes Vakarų Europa ekonominiu požiūriu buvo greičiausiai augantis regionas, o visos tiekimo problemos buvo patikimai išspręstos dujotiekiais. Taigi, nieko nestebina faktas, kad pirmasis SGD projektas Rusijoje buvo įgyvendintas tik 2009 metais — tai buvo "Sachalin-2". Tai įvyko su rimtu finansiniu ir technologiniu užsienio akcininkų, britų ir olandų bendrovės "Royal Dutch Shell" bei Japonijos bendrovių "Mitsubishi" ir "Mitsui" indėliu.

Licencijuotos gamybos linijos iš "Shell", patyrusių Japonijos verslininkų dalyvavimas visose srityse, susijusiose su dujų tanklaivių gabenimu, Pietryčių Azijos — regiono, kuris pagal ekonominę plėtrą yra sparčiausiai augantis — artumas, užtikrintai aplenkiant Europą pagal šį rodiklį.

"Jamal SGD" ir kriogeninės įrangos gamybos lokalizavimas

Įgyvendinus "Sachalin-2", ne tik Rusijos dujų kompanijos, bet ir energetikos sektoriaus pramonininkai atidžiai stebėjo naują Rusijos ekonomikos sektorių. Šis procesas nebuvo reklamuojamas, darbas vyko ramiai, tačiau rezultatą pamatėme po to, kai buvo priimtas galutinis sprendimas investuoti į šiauriausią planetos projektą — "Jamal SGD". Organizaciniu požiūriu jis nedaug skiriasi nuo "Sachalin-2": kontrolinis Rusijos bendrovės akcijų paketas (tik šiuo atveju tai nėra valstybės kontroliuojamas "Gazprom", o privatus "Novatek"), "finansinis petys" — iš Kinijos CNPC (Kinijos nacionalinė naftos korporacija), technologinė parama — iš prancūzų "Total".

2018 metais "Jamal SGD" pasiekė visą projektinį pajėgumą — 16,5 milijono tonų gatavos produkcijos per metus, o "Novatek" apibendrino rezultatus — įrangos gamybos lokalizavimas naujam naujos pramonės milžinui staiga sudarė daugiau nei 50 procentų. Artimiausiu metu "Novatek" ketina pradėti įgyvendinti savo antrąją didelės galios SGD produktą — projektą "Arctic SPG-2", o konkursų specialistai tikisi, kad šį kartą lokalizacijos lygis padidės iki 70 procentų.

Šie skaičiai gana įtikinamai įrodo, kad visi gandai ir paskalos apie "mechaninės inžinerijos mirtį Rusijoje" yra labai perdėti — energetikos inžinerija užtikrintai vystosi, įsisavindama visiškai naujas kryptis. Pakanka paminėti, kad "Atomenergomash", priklausanti "Rosatom", tapo trečiąja įmone pasaulyje, išmokusia susukti šilumokaičius didelio tūrio gamtinėms dujoms suskystinti, ir 2020 metų birželio pradžioje Afrikantovo OKBM (Eksperimentinio projektavimo biuras) išsiuntė į "Novatek" pirmąjį buitinį kriogeninį siurblį.

Tai skamba įprastai, tačiau pabandykite įsivaizduoti, kokie yra reikalavimai siurbliui, kuris skirtas SGD siurbti iš antžeminių talpyklų į dujų tanklaivius: jis veiks, kai bus visiškai panardintas į suskystintas dujas, esant minus 162 laipsnių temperatūrai, per valandą išsiurbs 1750 kubinių metrų SGD. Nėra abejonės, kad OKBM produktai susidoros su tokiu režimu, nes visi būtini testai buvo atlikti Rusijos kriogeniniame bandymų stende, kuris buvo įkurtas Sankt Peterburge kitoje "Rosatom" įmonėje — NIIEFA (Elektrofizinės įrangos mokslinis tyrimų institutas) būtent visą buitinę SGD įrenginių įrangą būtų galima patikrinti esant būtinoms sąlygoms skysto azoto aplinkoje, kur temperatūra yra minus 196 laipsniai.

Tolimųjų Rytų "žvaigždė"

Tačiau pati gamykla, kurioje suskystintos gamtinės dujos, nors ir pagrindinis SGD projekto komponentas, bet ne vienintelis, ne mažiau svarbu mokėti išspręsti SGD transportavimo iš gamyklos vartotojams problemas. Skamba kiek netikėtai, tačiau laivų statyba yra SGD gamybos pramonės dalis. Tarybiniais laikais šios pramonės taip pat nebuvo, ji taip pat kuriama tiesiog mūsų akyse.

Jamal SGD gamykla Rusijoje, archyvinė nuotrauka
© Sputnik / Александр Кондратюк

SGD pramonės "arkliukas" yra tanklaiviai, kurių tūris yra 170–175 tūkstančiai kubinių metrų, pagal jų pervežamų SGD kiekį tai sudaro apie 100 tūkstančių tonų. Rusijos prezidento Vladimiro Putino, kuris paskelbė, kad Tolimųjų Rytų plėtra yra nacionalinis XXI amžiaus projektas, iniciatyva, naujo laivų statybos komplekso statybų vieta buvo pasirinktas miestas Bolšoj Kamenis, esantis 30 kilometrų nuo Vladivostoko, priešingame Japonijos jūros Usūrio įlankos krante. To paties pavadinimo karinė gamykla, remontuojanti dyzelinius ir branduolinius povandeninius laivus, kaip ir pats Bolšoj Kamenio miestas, sulaukia savo antrojo gimimo: statomi nauji gamybiniai pastatai, šiemet prasidės didžiausio Rusijos sausojo doko statyba — 485 x 114 metrų, o gylis — 14 metrų, tuo pačiu metu statomi nauji gyvenamieji pastatai ir kvartalai darbuotojams, iš viso jų bus 5789, Bolšoj Kamenio miesto gyventojų skaičius padidės trečdaliu.

Naujų gamybinių pastatų statyba vyksta pagal planą, tad kompleksas "Zvezda" pilnais gamybos pajėgumais pradės veikti  2024 metais, tačiau laivų statytojai nestovi vietoje.

Vyksta laivų statyba pagal pirmąsias sutartis — pagrindinis užsakovas yra "Rosneft", pasirašęs su laivų statykla sutartis 28 laivams, įskaitant "Aframax" tipo laivus, kurie taip pat bus gaminami pirmą kartą Rusijos laivų statybos istorijoje. Pirmasis "Aframax" klasės laivas, pavadintas "Vladimir  Monomach", buvo paleistas šių metų gegužę, netrukus bus pradėti jo bandymai jūroje. Laivo ilgis yra 250 metrų, plotis — 44 metrai, dedveitas — 114 tūkstančių tonų, greitis švariame vandenyje — 14,6 mazgo, ledo klasė — ICE-1A. "Vladimir Monomach", be visų kitų savo pranašumų, priklauso "žaliajai klasei", nes jis kaip kurą gali naudoti ne tik dyzeliną, bet ir suskystintas dujas. Siūlau apie tai pakalbėti išsamiau.

Parvežti SGD į vietą ir neišmėtyti pakeliui

Pagalvokime: kaip užtikrinamas kuro laikymas minus 162 laipsnių temperatūroje tanklaivyje "Aframax"? Kaip užtikrinamos saugos priemonės — SGD neturi išgaruoti kelionės metu kur nors atogrąžų zonoje. Suskystintų gamtinių dujų tanklaivis privalo užtikrintai atlaikyti viską, kas  gali nutikti reiso metu: staigų slydimą, greičio pokytį ir bangų smūgius. "Vladimir Monomach" priklauso ledo klasei — tai reiškia, jog negalima atmesti galimybės, kad į bortą gali atsitrenkti ledo lytys. Tą patį klausimų rinkinį teks užduoti ir ledo klasės dujų tanklaiviams — nepaisant to, kad SGD gabenimo rezervuarų tūris yra dešimt kartų didesnis nei SGD sunaudojimas kaip variklių kuro.

2019 metų balandžio mėnesį "Novatek" pateikė "SSK Zvezda" užsakymą statyti "Jamalmax" klasės dujų gabenimo tanklaivius — laivus, kurie gali savarankiškai įveikti iki dviejų storio ledo laukus. 2020 metų pradžioje šalys pasirašė sutartį dėl dar trijų tokių tanklaivių. "Jamalmax" klasė yra visiškai naujo tipo kuro gabenimo įrenginiai; pasaulinėje laivų statyboje iki "Jamal SGD" projekto pradžios nieko panašaus nebuvo. "Jamalmax" iškelti  ne tik padidinti reikalavimai laivo korpusui, bet ir talpoms, skirtoms laikyti SGD. Kelionės Šiaurės jūros keliu metu nuo pat pradžių garantuojami susidūrimai su ledo laukais ir hummokais, ir tai yra nauji reikalavimai: palaikyti temperatūrą, neleisti išgaruoti kroviniui, pasirūpinti apsauga nuo ledo poveikio laivo korpusui.

Kitas "pluoštas" klausimų yra apie tai, kur ir kaip SGD bus saugomos bunkeravimui, kaip bus teikiamos bunkeriavimo paslaugos. Degalų, kurių temperatūra yra minus 162 laipsniai, bunkeriavimas iš esmės skiriasi nuo bunkeriavimo su tradiciniais degalais, techninių gedimų ir gaisro pavojai padidėja kelis kartus, todėl būtina spręsti klausimą dėl galimo SGD išgaravimo dėl ekonominių priežasčių.

SGD saugojimo sistemos laivuose, naudojančiuose jį kaip variklių degalus, suskystintų gamtinių dujų saugyklų technologija laivų bunkeravimui, krante, bunkeriavimo technologija — tai taip pat yra kažkas, kas žymiai viršija Rusijos dujų suskystinimo gamyklų ir "Zvezda SSC" projektus. Laivų, kurių varikliai gali dirbti su tokiais ekologiškais degalais kaip SGD, statyba yra nauja, ypač aktyviai besivystanti pasaulio laivų statybos tendencija. Kuo daugiau tokių laivų, tuo didesnė bus tinkamos įrangos jūrų uostams visame pasaulyje paklausa, o pastaruoju metu pradėjo kurtis SGD ir upių laivyno laivų projektai.

Ar Rusija turi šansų atsidurti tinkamoje vietoje tinkamu laiku, tai yra įsisavinti visas šias naujas technologijas, ir dėl kokių priežasčių Tolimųjų Rytų SSK "Zvezda" pasirodė prašymas darbuotojams, turintiems prancūzų kalbos žinių - tęsti temą.

Autoriaus nuomonė gali nesutapti su redakcijos pozicija.

Tegai:
Rusija, SGD