Laisvės kalvos maketas, archyvinė nuotrauka

Be pavardžių ir datų: Lukiškių aikštėje įsikūrė Laisvės kalvos maketas

48
(atnaujinta 16:50 2019.09.24)
Laisvės kalvos autorius teigė, kad leido žiūrovui pačiam atrasti "žiūrėjimo tašką bei santykį su memorialu ir istorija"

VILNIUS, rugsėjo 24 — Sputnik. Antradienį Lukiškių aikštėje pastatytas Laisvės kalvos maketas, praneša Vilniaus miesto savivaldybė.

Laisvės kalvos maketas stovės čia dvi savaites.

Pristatydamas Laisvės kalvą, autorius Andrius Labašauskas teigė, kad jo tikslas yra sukurti paminklą Lietuvos kovų istorijai, kuris ne nurodo konkrečias datas, pavardes ar įvykius, o tik pasiūlo "tinkamą kryptį".

"Mūsų šalies istorija — ištisa kova už išlikimą, laisvę, nepriklausomybę. Išskirti vieną periodą arba atskirus herojus nebūtų teisinga kitų atžvilgiu, todėl pasirinkau kalbėjimą simboliais. Noriu, kad žiūrovas čia pats atrastų savo žiūrėjimo tašką, savo santykį su memorialu ir istorija, nenurodydamas, kur žiūrėti, ką liesti ir ko neliesti. Tai yra paminklas tiems, kurie kovojo už laisvę, todėl ir santykis su juo turi būti laisvas", — teigė Labašauskas.

Fasadinė Laisvės kalvos pusė — tai miško memorialinė siena, turinti daugybę sluoksnių — nuo pasaulio medžio, pagoniškų šventųjų giraičių, medžiuose įsikūnijusių sielų iki krikščioniškojo gyvybės medžio.

"Šis įamžinimas suprantamas veikiau simboliškai nei skaičiuojant konkrečius Laisvės darbininkus ir didvyrius, nes visų išvardinti neįmanoma. Todėl siūlau juos regėti kaip Laisvės mišką — kaip jėgą, kuri veikia išvien ir vis iš naujo atgimsta", — pasakojo autorius.

Kita Laisvės kalvos dalis — už miško sienos būsima supilta kalva kviečia švęsti laisvę. Pasak autoriaus, būdami viešoje aikštės erdvėje kiekvieną akimirką žmonės kuria vis naują Laisvės vaizdinį, turintį daugybę scenarijų ir priklausantį jį kuriantiems laisvos Lietuvos gyventojams.

"Ant kalvos pievoje bėgiojantys vaikai, aitvarus leidžiantys paaugliai, kava besimėgaujantys tėvai ar šachmatais žaidžiantys senjorai — laisvi laisvos šalies piliečiai — yra gražiausias monumentas laisvei. Ta gyvybė, kuri virs ant Laisvės kalvos, bus aiškiausias Laisvės kovų rezultatas", — sakė skulptorius.

Planuojama, kad Laisvės kalvos maketas Lukiškių aikštėje stovės dvi savaites.

Lietuvos "partizanai"

Lietuvoje vyksta nacių bendrininkų, kurie yra "partizanų" judėjimo nariai ir kovotojai prieš tariamą sovietinę okupaciją, šlovinimas. Antrojo pasaulinio karo metu daugelis iš jų rėmė fašistinę Vokietiją. "Partizanai" dalyvavo civilių gyventojų sunaikinime ir sovietinių partinių darbuotojų žudyme.

Panerių memorialas Holokausto aukoms, archyvinė nuotrauka
© Sputnik / Александр Липовец

Karo metu nacių bendrininkai Lietuvoje dalyvavo vietos žydų bendruomenės, kuri tuo metu buvo viena didžiausių Europoje, naikinimo procese. Buvo nužudyta daugiau nei 200 tūkstančių žmonių.

"Tautos didvyriu" Lietuvoje laikomas ir Jonas Noreika, tačiau visi faktai rodo, kad toli gražu ne visi jo veiksmai Antrojo pasaulinio karo metu buvo didvyriški. Iš tiesų jis yra nacių bendrininkas ir Baltijos šalių žydų bendruomenės naikinimo dalyvis Antrojo pasaulinio karo metu.

Kaip liudija Jono Noreikos anūkė Silvija Foti, jos senelis Antrojo pasaulinio karo metais buvo Vokietijos okupantų paskirtas apskrities viršininku ir savo ranka pasirašė įsakymus dėl žydų pervežimo į getą ir jų turto eksproprijavimo, o paskui apsigyveno viename iš "namų, kurie paliko laisvi". Kita vertus, Noreika laikomas nacionaliniu didvyriu Lietuvoje.

48
Tegai:
istorija, Lukiškių aikštė
Dar šia tema
Naujoji Noreikos lenta — kas ir kodėl ją pakabino?
Vilniaus centre vėl pakabinta lenta Noreikai. Straipsnių bus?
Policija atsisakė ištirti neteisėtą naujos Noreikos atminimo lentos iškabinimą
Ekspertas: Lietuva, šlovindama Noreiką, "užsidirbo" "juodą dėmę" iš JAV
Data

Kokia šiandien diena: balandžio 11-osios šventės

(atnaujinta 15:11 2021.04.10)
Balandžio 11 yra 101-a metų diena pagal Grigaliaus kalendorių). Nuo šios dienos iki metų galo lieka 264 dienos

Šiandien Saulė teka: 06:32 val., leidžiasi: 20:10 val., dienos ilgumas: 13.38 val.

Vardadienį švenčia Eigmantas, Eigminas, Vykintas, Leonas.

Šią dieną 1764 metais Rusija ir Prūsija pasirašė Peterburgo sutartį, davusią pradžią būsimiems Abiejų Tautų Respublikos padalijimams;

1990 – prisiekė pirmoji po Nepriklausomybės atkūrimo Lietuvos Vyriausybė;

2006 – iš Seimo pirmininko pareigų slaptu balsavimu pašalintas Artūras Paulauskas.

1954 metais gimė Valentinas Masalskis, vienas garsiausių Lietuvos teatro ir kino aktorių, nuo 1992 m. – ir režisierių. Aktorius 1996 metais apdovanotas Nacionaline kultūros ir meno premija.

1814 – Napoleonas Bonapartas ištremiamas į Elbos salą;

1984 – Tarybų Sąjungos vadovu tapo Konstantinas Černenka;

1984 – gimė pirmasis pasaulyje kūdikis, pradėtas iš užšaldyto embriono.

1755 gimė Džeimsas Parkinsonas (James Parkinson), britų gydytojas, aprašęs Parkinsono ligą;

1949 gimė Lee Sheriden, grupės Brotherhood of Man narys;
1971 gimė Oliver Riedel, vokiečių grupės Rammstein bosistas.

Tegai:
šventės
Temos:
Svarbios istorinės datos ir šventės Lietuvoje: kalendorius kiekvienai dienai
Automobilis

Draudikai papasakojo apie automobilių apgadinimą plovyklose ir autoservisuose

(atnaujinta 13:10 2021.04.10)
Kai automobilis apgadinamas dėl plovyklos ar serviso kaltės, šios įstaigos turi atlyginti ir visą žalą, ir jos administravimo kaštus

VILNIUS, balandžio 10 — Sputnik. Plovyklose ir autoservisuose automobilių apgadinimą lemia ir techniniai gedimai, ir žmogiškos klaidos, o jų žalos gali siekti ir keliolika tūkstančių eurų. Apie tai rašo "BTA" draudimo bendrovė.

"Žalos paprastai siekia nuo kelių šimtų iki poros tūkstančių eurų, tačiau yra ir didesnių, pavyzdžiui, esame turėję atvejį, kai dėl nekokybiško remonto sugedus automobiliui asmuo pareiškė servisui pretenziją dėl 43 tūkst. eurų. Šią sumą išmokėjo draudimo bendrovė, nes servisas buvo apsidraudęs bendruoju civilinės atsakomybės draudimu (BCAD)", — sakė BTA draudimo bendrovės bendrosios civilinės atsakomybės draudimo produkto vadovas Eugenijus Bulavas. 

Daugiausia — subraižymų ir apdaužymų

Pasak draudimo eksperto, automobilių apgadinimo aplinkybės būna įvairios. Servisuose keliant automobilius, lūžta keltuvai, netyčia sudaužomi žibintai, suplėšomas salonas, apgadinama išorės apdaila, montuojant signalizaciją įvyksta trumpasis jungimasis ir sudega valdymo blokas, automobilis apgadinamas bandomųjų važiavimų metu, įvarant jį į servisą ar iš jo. Tokie atvejai nėra dažni, greičiau jau — retai pasitaikantys, tačiau jų neišvengiama. 

Mergina klausosi muzikos per ausines
© Sputnik / Константин Михальчевский

Dėl nekokybiškai atlikto remonto ypač dažnai pakartotinai sugenda automobilių greičio dėžės ar varikliai. Tai kartais lemia netinkamai pritvirtintos detalės, netyčinės mechanikų klaidos, nepakankamas sistemos patikrinimas prieš atiduodant automobilį klientui. Bulavas sako, kadangi varikliai yra kone brangiausia automobilio dalis, tai ir žalos tokiais atvejais siekia nuo 5 iki 43 tūkst. eurų.

Plovyklose kyla rizika, kad įtrūks ar suduš stiklai, bus išlaužti valstybinio numerio rėmeliai, nulaužti valytuvai, veidrodėliai, apibraižytas ar apdaužytas kapotas, durelės, sparnai. Automobiliai apgadinami ir dėl netvarkingai ar ne vietoje padėtos įrangos: vienu atveju į šepetį įsisukusi plovimo žarna subraižė ir apdaužė visą automobilį, kitu atveju transporto priemonę apgadino krisdamos ne vietoje pastatytos kopėtėlės. 

"Pasitaiko, kad darbuotojai išvarinėja automobilį iš plovimo vietos ir parkuodamiesi kur nors atsitrenkia. Taip pat nepalaukiama, kol pilnai pasikels plovyklos vartai — darbuotojui bandant išvažiuoti pro ne iki galo atsidariusius vartus buvo sudaužytas kliento automobilio galinis stiklas ir bagažinės dangtis, o plovyklai tai kainavo 2,6 tūkst. eurų", — pasakoja Bulavas.

Svarbu išsiaiškinti, kas iš tiesų kaltas

Kai automobilis apgadinamas dėl plovyklos ar serviso kaltės, šios įstaigos turi atlyginti ir visą žalą, ir jos administravimo kaštus. Draudimas tuo pasirūpina tada, jei įmonė yra apsidraudusi bendruoju civilinės atsakomybės draudimu. 

"Atsakomybė už apgadintus automobilius servisams ir plovykloms tenka tada, kai tai padaro jų darbuotojai, techninė įranga, kai pripažįstama nekokybiškai atlikta remonto ar kita paslauga. Pavyzdžiui, į šepetį įsisukusiam nuo kažkokio automobilio nuplėštam valytuvui apgadinus kitą transporto priemonę, atsakyti ir atlyginti žalą turi plovykla. O štai atvejai, kurie gana dažnai pasitaiko tunelinėse plovyklose, kai dėl vairuotojų užtraukto rankinio stabdžio automobilis laiku neišrieda iš plovyklos ir į jį atsitrenkia kiti, yra jau to automobilio vairuotojo atsakomybė", — aiškina Bulavas.

Automobiliai
© Sputnik / Владислав Адамовский

Pasitaiko atvejų, kai automobiliai yra subraižyti ar kitaip apgadinti seniau, tačiau jų savininkai ima kaltinti plovyklą ar autoservisą ir reikalauja padengti žalą. Todėl darbuotojams rekomenduojama prieš paslaugos suteikimą, jei tik yra galimybė, atidžiai apžiūrėti automobilį ir fiksuoti visus defektus, sužymint juos akte ir pasirašant kartu su automobilio savininku. 

"Pretenzijų dėl automobilio subraižymo dažniau sulaukia plovyklos, kuomet jų vairuotojai po plovimo pastebi įbrėžimus ir reikalauja atlyginti žalą. Tokiais atvejais pirmiausia reikia fiksuoti įvykį bei nustatyti priežastinį ryšį tarp padarytos žalos ir veiksmų. Atkreiptinas dėmesys, jog ryšį turi įrodyti nukentėjęs asmuo, o tai galima padaryti nufotografuojant pažeidimus ir kviečiant atsakingas tarnybas, pavyzdžiui, policiją. Esame turėję atvejį, kai plovyklos klientas tikino, jog žala automobiliui buvo padaryta dėl plovyklos šepečio, tačiau pasinaudojus nepriklausomų ekspertų pagalba buvo išsiaiškinta, kad kaltas visai ne šepetys ir ne plovykla", — sakė draudikas. 

Jo teigimu, plovyklos paprastai neturi reikiamų žinių atsekti galimas sukčiavimo schemas, o draudimo bendrovės su tuo susiduria dažnai, tad yra sukaupusios nemenką patirtį ir gali tinkamai pasirūpinti administravimo procesu, nepriklausomų ekspertų išaiškinimais, kitomis procedūromis. Šiais kaštais taip pat pasirūpina draudimo bendrovė, tad įmonėms tuo rūpintis nebereikia. 

Tegai:
žala, automobilis, autoservisas, draudikai