Automobilis „VAZ 2101“,  archyvinė nuotrauka

Prisijaukinti "italą": kodėl "kapeika" tapo geriausiu TSRS automobiliu

(atnaujinta 21:53 2020.09.11)
Lygiai prieš 50 metų, 1970 metų rugsėjo 7 dieną, TSRS Volgos automobilių gamykloje pasirodė legendinė "kapeika"

VILNIUS, rugsėjo 7 — Sputnik. Rekordiniai gamybos rodikliai, charakteristikos pasaulio standartų lygmeniu, tautos meilė ir pripažinimas visoje šalyje — lygiai prieš 50 metų, 1970 metų rugsėjo 7 dieną, legendinė "kapeika" VAZ-2101 gavo pavadinimą "Žiguli", o po kelių dienų Volgos automobilių gamyklos konvejeris pradėjo veikti visu pajėgumu. Kaip itališkas modelis tapo sovietų automobilių pramonės simboliu skaitykite RIA Novosti autoriaus Nikolajus Protopopovo straipsnyje.

Užsienio patirtis

Septintojo dešimtmečio viduryje masinė nebrangių automobilių gamyba sovietų vadovybės buvo vertinama kaip būdas likviduoti gyventojų sukauptą neužtikrintų prekėmis pinigų perteklių.

Į naujos automobilių gamyklos statybą buvo nuspręsta įtraukti partnerius iš užsienio. Rinkosi tarp "Ford", "Peugeot", "Renault" ir "Fiat". Tinkamiausias buvo itališkas automobilis: "Fiat 124" 1965 metais buvo paskelbtas metų automobiliu Europoje, be to Kremlius palaikė gerus santykius su socialistine Italijos vyriausybe.

Работники АвтоВАЗа
© Sputnik / Юрий Абрамочкин
"AvtoVAZ" darbuotojai

Toljatyje esanti Volgos automobilių gamykla buvo įkurta 1966 metais. Čia gamybos įrangą tiekė daugiau nei 800 subrangovų iš visos TSRS, taip pat įmonės iš Vokietijos Federacinės Respublikos, Prancūzijos, Didžiosios Britanijos ir Vokietijos. 1970 metais čia, 600 ha plote, išaugo tikra automobilių milžinė.

Tai buvo didžiausia įmonė Europoje, galinti pagaminti 600 tūkstančių automobilių per metus. Personalo skaičius viršijo 120 tūkstančių žmonių.

"Italai" Rusijoje

Techniniu požiūriu "Fiat-124" yra gana įprastas, be jokių revoliucinių sprendimų. Tačiau pagal sovietinius standartus tai buvo labai patogus ir modernus automobilis. Keliems naujiems "Fiat" buvo atlikti griežti bandymai — juos išbandė ne tik poligonuose, bet ir visoje šalyje įvairiomis klimato sąlygomis, asfaltu, purvu ir kaimo keliais.

Автомобиль Fiat 124 в Музее прототипов АвтоВАЗа в Тольятти. Прототип советского автомобиля ВАЗ-2101
© Sputnik / Анар Мовсумов
"Fiat 124" "AvtoVAZ" prototipų muziejuje. Sovietinio automobilio VAZ-2101 prototipas

Rusijos platybėse išlepintas "italas" turėjo sunkumų, ir iškart ėmė jį keisti, prisitaikyti prie naujų sąlygų. Buvo sustiprinta pakaba, rutuliniai sujungimai ir spyruoklės, pakeisti galiniai diskiniai stabdžiai atsparesniais bekelei "būgnais", perdaryta keturių greičių pavarų dėžė, sustiprinti kėbulo elementai, padidintas prošvaisa ir modernizuota varančioji ašis. Iš viso buvo daugiau nei 800 modifikacijų, tačiau automobilio išorė praktiškai nepakito.

Buvo atsisakyta "Fiat" variklio su apatiniu paskirstymo velenu. Linijinio keturių cilindrų 64 arklio galių variklio darbinis tūris išliko toks pats — 1200 kubinių centimetrų. Bet paskirstymo velenas buvo perkeltas į cilindro galvutės viršų, ir tai buvo pagrindinė naujovė.

Pirmoji modifikuoto VAZ-2101 partija nuriedėjo nuo surinkimo linijos 1970 metų balandžio mėnesio. Rugpjūčio pabaigoje gamykla buvo paruošta masinei gamybai. Beliko naujovei paskirti skambų pavadinimą. Buvo paskelbtas visos Sąjungos konkursas, o laiškai ir telegramos pasipylė iš visos šalies.

Испытания легковых автомашин ВАЗ-2101
© Sputnik / Юрий Абрамочкин
Lengvųjų automobilių VAZ-2101 bandymai

Todėl 1970 metų rugsėjo 7 dieną automobilis buvo oficialiai pavadintas "Žiguli" Volgos aukštumos garbei. Šis prekės ženklas buvo toks populiarus, kad visi tolesni VAZ modeliai daugelį metų buvo vadinami "Žiguli". Nors jau 1973 metais pasirodė kitas prekės ženklas — "Lada".

Tai buvo būtina eksporto tikslams: užsieniečiams buvo sunku teisingai išgirsti ir ištarti žodį "Žiguli". Be to, kai kuriose šalyse tai skambėjo panašiai kaip "žigolo".

Produkcijos rekordininkai

"Kapeika", kaip VAZ-2101 buvo pravardžiuojama tarp žmonių, tapo tikru sovietų automobilių pramonės bestseleriu. Nepaisant solidžios beveik pusšešto tūkstančio rublių kainos, automobilių eilė tęsėsi kelerius metus į priekį.

Ir tai buvo gana suprantama. "Žiguli" buvo kokybiškas automobilis, bent jau tais metais. Patogu, patikima. Pirmaisiais ekploatacijos metais reikėjo tik laiku pakeisti techninius skysčius, nereikėjo nieko koreguoti ar papildomai tepti, skirtingai nuo kitų sovietinių automobilių gaminių.

Автомобиль ВАЗ-2101
© Фото : предоставлено пресс-центром "АвтоВАЗ"
Automobilis VAZ-2101

1974 metais Toljačio gyventojai išleido pirmąją VAZ-21011 "Žiguli" modifikaciją arba, kaip sakoma dabar, atliko pertvarkymą. Chromuoti buferiai buvo struktūriškai supaprastinti ir siekiant apsaugoti nuo smūgių, padengti guminiu apvadu, prie galinių stogo stovų buvo pridėti papildomi ortakiai, pakeistos radiatoriaus grotelės, prie vairagalio atsirado atbulinės eigos žibintas, o salone įrengtos patogesnės priekinės sėdynės. Be to, "vienuoliktame" buvo sumontuotas naujas, galingesnis 1,3 litro variklis, kuris pridėjo penkias arklio galias.

Волжский автозавод имени 50-летия СССР
© Sputnik / Юрий Абрамочкин
Volgos automobilių gamykla pavadinta TSRS 50-mečio vardu. Gamyklos surinkimo ceche

Vėliau sukūrė dar keletą modelių, "kapeikos" pagrindu — TSRS buvo parduotas universalas VAZ-2102, "trečiukas", "šeštukas" ir "septintukas". Konstruktoriai bandė įdiegti technines naujoves kiekvienoje naujoje versijoje. Pavyzdžiui, VAZ-2103 salone gavo vakuuminį stabdžių stiprintuvą, tachometrą ir net elektrinį laikrodį. "Trečiukas" įgijo šiek tiek prabangos: kėbulas — su chromuotais šoniniais lipdytais pagražinimais, priekyje jau buvo keturi žibintai, informuoti galiniai žibintai. O "šešetukas", vairuotojo ir priekinio keleivio saugumui pagerinti, gavo galvos atramas.

Ypatingas dėmesys buvo skiriamas eksporto galimybėms. Automobiliai buvo tiekiami ne tik į visas socialistinio bloko šalis, bet ir į Švediją, Austriją, Naująją Zelandiją ir Kanadą. Prieš išsiunčiant į užsienį, "Žiguli" buvo kruopščiai modifikuotas, kad atitiktų labiau išlepintų užsieniečių standartus ir norus. LADA buvo labai populiari dėl mažos kainos ir gerų vartotojo savybių — nepretenzingumo, paprastumo ir prižiūrimumo.

Объединение АвтоВАЗ
© Sputnik / Андрей Соломонов
AvtoVAZ

"Kapeika" buvo gaminama trylika metų — iki 1983 metų nuo surinkimo linijos nuriedėjo daugiau nei du milijonai septyni šimtai tūkstančių VAZ-2101. Iš viso nuo 1970 metų Toljačio automobilių gamykla pagamino beveik penkis milijonus įvairių "Žiguli" modifikacijų.

Tegai:
pramonė, automobilis, TSRS
Šiluma

Sinoptikai papasakojo, kada į Lietuvą vėl sugrįš šiluma

(atnaujinta 18:17 2020.09.18)
Pranešime teigiama, kad nors į šalį atklys šaltasis atmosferos frontas, dėl kurio gali susidaryti šalna, lietuvius dar palepins vasariška šiluma

VILNIUS, rugsėjo 18 — Sputnik. Sinoptikų teigimu, nors šalyje lietaus beveik nebus, dėl šalto atmosferos fronto naktys atvės, praneša Lietuvos hidrometeorologijos tarnyba.

Pabrėžiama, kad rugsėjo 19-os naktį lietaus nenumatoma, kai kur susiformuos rūkas. Vėjas vakarinių krypčių, 4–9 m/s, pajūryje iki 11 m/s. Temperatūra sieks 4–9, pajūryje 12–14 laipsnių šilumos.

Dienos metu vietomis kai kur palis. Vėjas vakarų, šiaurės vakarų, 6–11 m/s. Temperatūra 16–21 laipsnis šilumos.

Sekmadienį lietaus nežadama. Naktį ir ryte kai kur susidarys rūkas. Vėjas besikeičiančios krypties, 3–8 m/s. Oro temperatūra naktį 2–7, pajūryje 10–12 laipsnių šilumos, rytiniuose rajonuose dirvos paviršiuje šalnos 0–3 laipsniai šalčio, dieną 15–19 laipsnių šilumos.  

Pirmadienį lietaus nenumatoma. Naktį ir rytą kai kur bus rūkas. Vėjas pietvakarių, pietų, naktį silpnas, dieną 5–10 m/s. Temperatūra naktį 6–11, pajūryje 12–14, dieną 17–22 laipsniai šilumos.

Antradienį lietaus nenumatoma. Vėjas pietvakarių, pietų, 5–10 m/s. Temperatūra naktį 7–12, pajūryje apie 14, dieną 19–23 laipsniai šilumos. Trečiadienis taip pat be lietaus. Vėjas pietų, 5–10 m/s. Temperatūra naktį 8–13, pajūryje iki 16, dieną 20–25 laipsniai šilumos.

Rugsėjo orai Lietuvoje ir Vilniuje
© Sputnik /
Rugsėjo orai Lietuvoje ir Vilniuje
Tegai:
Lietuva, orai
Dar šia tema
Rimta kova dėl Seimo vietos. Kaip ir kam Jonas Noreika-Generolas Vėtra padės rinkimuose
Lietuvos ir Lenkijos SAM vadovai įsipareigojo kartu toliau kovoti su COVID-19 plitimu
COVID-19

Radviliškio rajone atšaukiami masiniai susibūrimai ir renginiai

(atnaujinta 18:10 2020.09.18)
Be to, Radviliškio ligoninė stabdo naujų pacientų priėmimą ir hospitalizavimą, taip pat nebus vykdomos planinės operacijos, konsultacijos ir kitos paslaugos pacientams

VILNIUS, rugsėjo 18 — Sputnik. Dėl padidėjusio COVID-19 atvejų skaičiaus nuo rugsėjo 21 dienos Radviliškio rajone atšaukiami masiniai susibūrimai ir renginiai, praneša vietos savivaldybė.

Vilnius
© Sputnik/ Владислав Адамовский.

Nuo rugsėjo 18 iki rugsėjo 20 dienos įvairių renginių organizatoriams rekomenduojama, esant galimybei, perkelti renginius iš vidaus patalpų į lauką.

Draudimas galioja Radviliškio rajono savivaldybės administracijai, visoms savivaldybės įstaigoms, įmonėms ir kitiems fiziniams bei juridiniams asmenims, organizuojantiems masinius renginius, konferencijas, seminarus, susitikimus ir pan.

Numatytos sporto varžybos gali vykti, tik be žiūrovų ir laikantis visų saugumo reikalavimų.

Siekiant suvaldyti COVID-19 ligos plitimą, lankytojai į Šeduvos globos namus, Šeduvos globos namų Polekėlės padalinį, Šeduvos globos namų Savarankiško gyvenimo namų padalinį nuo rugsėjo 18 dienos iki epideminio sergamumo laikotarpio pabaigos neįleidžiami.

Situacija Radviliškio ligoninėje

Radviliškio ligoninė dėl COVID-19 protrūkio stabdo naujų pacientų priėmimą ir hospitalizavimą, taip pat nebus vykdomos planinės operacijos, konsultacijos ir kitos paslaugos pacientams.

"Pacientai, kuriems artimiausiu laiku buvo suplanuotos konsultacijos ar operacijos, apie paslaugų atidėjimą bus informuoti telefonu", — rašoma pranešime.

Šiuo metu turimais duomenimis, šioje įstaigoje jau nustatytas 31 infekcijos atvejis.

Šiuo metu Radviliškio rajone savo patalpose karantinuojasi 70 asmenų, grįžusių iš užsienio po atostogų, darbo ir pan. 1 asmuo karantino laikotarpį leidžia savivaldybės tam skirtose patalpose.

Iš viso Lietuvoje patvirtinti 3565 COVID-19 ligos atvejai, mirė 87 žmonės. Per praėjusią parą Lietuvoje patvirtintas 61 koronaviruso atvejis.

Kitą savaitę numatyta profilaktiškai tyrimus kartoti Vidaus ligų skyriuje dirbantiems medikams.

Tegai:
COVID-19
Temos:
Saugokime save ir kitus šį rudenį: koronavirusas Lietuvoje ir pasaulyje