Senas automobilis viename iš Sevastopolio kiemų, archyvinė nuotrauka

"Aš sakiau, "kuprotas"! Kaip "Zaporožietis" pakeitė sovietų automobilių pramonę

(atnaujinta 10:22 2020.10.04)
Prieš 60 metų TSRS prasidėjo prieinamiausio sovietinio automobilio "Zaporožiečio" masinė gamyba

VILNIUS, spalio 4 — Sputnik. Prieinamumas, priimtina kokybė ir tinkamos važiavimo savybės — prieš 60 metų, 1960 metų spalio 1 dieną, prasidėjo masinė legendinio "Zaporožiečio" gamyba. Nuo to momento asmeninis transportas nustojo būti prabanga TSRS piliečiams — "zazikai" buvo palyginti nebrangūs, nepretenzingi ir lengvai remontuojami. Dėl atpažįstamos išvaizdos "kuprotasis" tapo šimtų tūkstančių vairuotojų mėgstamiausiu ir sovietinės automobilių pramonės simboliu. Apie legendinio automobilio gamybos pradžią skaitykite RIA Novosti autoriaus Nikolajaus Protopopovo straipsnyje.

Beveik "europietis"

1950-ųjų viduryje TSRS nusprendė aprūpinti gyventojus asmeniniu transportu. Jau sukurtas tautos automobilis "Moskvič-402", nors ir buvo laikomas nebrangiu, dauguma sovietinių žmonių negalėjo jo įsigyti. Reikėjo dar pigesnio modelio.

Tuo metu Europoje buvo labai populiarūs nedideli automobiliai — "Fiat-600", "Citroen 2CV", "Volkswagen Beetle". Norėjosi padaryti kažką panašaus Sovietų Sąjungoje. Bet sovietų konstruktoriai negalėjo savarankiškai sukurti naujo automobilio. Automobilių ir automotorikos mokslinių tyrimų institutas (NAMI) sukūrė keletą variantų, tačiau mažo tūrio automobiliai pasirodė esą nepatogūs, nepatikimi ir blogai valdomi. Vis tiek teko pasinaudoti užsienio automobilio pavyzdžiu — itališku "Fiat".

Автомобиль ЗАЗ-965 Запорожец
© Sputnik / Цинкин
ZAZ-965 "Zaporožietis"

Jo nenukopijavo visiškai — pasiskolino tik bendrą maitinimo bloko išdėstymą, dizainą, kai kurias pakabos dalis ir maitinimo bloko vietą. Mes dirbome labai greitai. Prototipas — "Moskvičius-444" — buvo pagamintas Maskvos mažų automobilių gamykloje 1957 metais. Kadangi įmonė buvo apkrauta kitais produktais, gamyba buvo įkurta Ukrainoje, buvusioje kombainų gamykloje, Zaporožėje. Taigi, iš čia ir kilo oficialus modelio pavadinimas — ZAZ-965, arba "Zaporožietis".

Buvo pagamintas nuosavas variklis: V formos ketvertas, kurio tūris 746 kubiniai centimetrai, su oro aušinimu. Galia — 23 arklio galios. Beje, tai dvigubai daugiau nei užsienio konkurentų. To pakako, kad 600 kilogramų sveriantis automobilis įsibėgėtų iki 80 kilometrų per valandą greičio. Bet variklis pasirodė masyvesnis nei "Fiat", todėl "Zaporožiečiai" įgijo būdingą bruožą — išsikišimą ties "vairagaliu". Už tai jis buvo pramintas "kupreliu".

"ZAZ-965" niekuo nenusileido užsienietiškiems automobiliams ir kai kuriais atžvilgiais netgi juos pranoko. Pavyzdžiui, jis gavo nepriklausomas pakabas: gale — spyruoklinę, priekyje — sukimo juostą. "Fiat" priekyje buvo standžios spyruoklės.

Владимир Жириновский приехал на съемки телепередачи Национальный интерес на своем Запорожце
© Sputnik / Александр Вильф
Vladimiras Žirinovskis atvyko į TV laidos "Nacionalinis interesas" filmavimą savo "Zaporožiečiu"

Dviejų durų "Zaporožietis", kurio ilgis siekė šiek tiek daugiau nei tris metrus, talpino keturis suaugusiuosius. Nors interjeras buvo minimalistinis, priekinės sėdynės buvo atskiros ir reguliuojamos, salone buvo saulės skydeliai, šildytuvas ir radijas. Šoninėse durelėse — kampiniai langeliai.

Kantrūs savininkai

"Zaporožietis" kainavo 1,8 tūkst. rublių, tai buvo prieinamiausias automobilis TSRS. "Moskvičius" kainavo pustrečio tūkstančio, o už "Volgą" reikėjo sumokėti daugiau nei penkis tūkstančius. Palyginti maža kaina daugeliui sovietinių šeimų leido įsigyti nuosavą automobilį, o kai kuriems "kuprelis" tapo pirmuoju automobiliu gyvenime.

Будни московской семьи, перед поездкой, фото 1971 года
© Sputnik / Всеволод Тарасевич
Maskvos šeimos kasdienybė. Prieš kelionę. 1971 metų nuotrauka

Tačiau taupumas turėjo įtakos kokybei. Taigi, vairuotojo sėdynė nepasižymėjo gera ergonomika — ratų arka trukdė kairę koją, sėdynė buvo nepatogi, praktiškai nebuvo garso izoliacijos, o būdingas barškėjimas įkyriai įsiskverbdavo į saloną. Be to, variklis per karščius labai perkaisdavo. Pusę jau ir taip kuklaus bagažo skyriaus užėmė atsarginis ratas ir degalų bakas. Norėdami kompensuoti šį trūkumą, vairuotojai turėjo įrengti papildomą stogo bagažinę.

Keliauti ilgus atstumus tokiomis sąlygomis, švelniai tariant, nebuvo labai patogu. O atlaikyti kelių šimtų kilometrų ridą buvo laikoma rimtu išbandymu tiek vairuotojui, keleiviams, tiek automobiliui.

Новые машины марки Запорожец в сборочном цеху автозавода Коммунар
© Sputnik / РИА Новости
Nauji "Zaporožiečio" prekės ženklo automobiliai Komunaro automobilių gamyklos surinkimo ceche

Nepaisant to, savaitgaliais juo buvo gana patogu važiuoti po miestą ar į sodybą. "Kuprelis" pasirodė esąs netikėtai geras važiuojant per sunkiai pravažiuojamas vietas: dėl galinio variklio kardanas nebuvo reikalingas, todėl padidėjo prošvaisa. Be to, jei automobilis užmiesčio kelyje užstrigdavo, jį galėjo išstumti du žmonės.

Ilgas gyvenimas

Zaporožės automobilių gamykla pagamino per 320 tūkstančių automobilių. Jie buvo išperkami akimirksniu. Žinoma, iš "kuprelio" buvo tyčiojamasi: "Pusė valandos gėdos — ir tu darbe". Tačiau "Zaporožietis" tvirtai užėmė savo nišą tarp sovietinių lengvųjų automobilių ir patiko daugeliui žmonių.

Готовая продукция предприятия Запорожский автозавод Коммунар
© Sputnik / И. Кропивницкий
Gatavi Zaporožės automobilių gamyklos "Kommunar“ produktai

Kelis kartus automobilis buvo "pertvarkytas". 1963 metais modernizuoto ZAZ-965A variklio galia buvo padidinta iki 27 arklio galių, o po trejų metų automobilis gavo 30 arklio galių variklį.

Tegai:
automobilis, TSRS
Dar šia tema
Prisijaukinti "italą": kodėl "kapeika" tapo geriausiu TSRS automobiliu
Mergina matuoja savo taliją

Įvardyti penki žalingi įpročiai, trukdantys sulieknėti

(atnaujinta 08:11 2021.05.08)
Dietologės teigimu, kartais numesti svorį žmogui trukdo maisto valgymo kultūra, gyvenimo būdas ir nepakankamas poilsis naktį

VILNIUS, gegužės 8 — Sputnik. Dietologė ir mitybos specialistė Irina Pisareva televizijos kanalui "Zvezda" papasakojo, kokie žalingi įpročiai trukdo numesti svorį.

Kaip papasakojo specialistė, pirmiausia reikėtų atsisakyti sėslaus gyvenimo būdo, kuris lėtina medžiagų apykaitą ir prisideda prie riebalų kaupimosi.

"Antras žalingas įprotis — valgyti vaisius vakare. Vaisius reikėtų valgyti pirmoje dienos pusėje iki 16 valandos, nes nors juose yra natūralių augalinių cukrų, tai vis tiek yra gliukozė, fruktozė, sacharozė, todėl nerekomenduojama valgykite juos vakare. Galimas visoks pilvo pūtimas, meteorizmas. Vėlgi, tai prisideda prie svorio augimo", — paaiškino ji.

Kitas įprotis, trukdantis mesti svorį, — vėlai eiti miegoti. Kaip paaiškino specialistas, taip yra dėl to, kad šiuo metu organizmas atsigauna, sustiprėja imunitetas, o hormonai atgauna balansą. Anot jos, organizmas būtinai turi ilsėtis, tuo tarpu svarbu miegoti bent septynias — aštuonias valandas per parą.

Kitas iš išvardytų žalingų įpročių — per greitas maisto valgymas.  

"Kai valgome per greitai, organizmas nespėja suvirškinti į jį patekusio maisto, ir neatsiranda sotumo. Yra tikimybė, kad suvalgysime daug daugiau, nei mums iš tikrųjų reikia", — perspėjo dietologė.

Be to, pusryčių praleidimas neprisideda prie svorio metimo. Kai kurie žmonės nenori valgyti ryte, tačiau būtina surengti bent lengvą užkandį, nes pusryčiai paleidžia medžiagų apykaitą ir suteikia energijos, pridūrė Pisareva. Anot jos, rytinio valdymo praleidimas sukelia gausesnę vakarienę, tuo metu maistingiausi turėtų būti būtent pusryčiai ir pietūs.

Tegai:
sveika mityba, sveikata
Temos:
Sveikas gyvenimo būdas — mityba, receptai
Vilnius

Darbo paklausa Lietuvoje didžiausia per visą pandemiją

(atnaujinta 08:10 2021.05.08)
Labiausiai augo poreikis pardavimo atstovų, pirkimo specialistų, sunkiasvorių sunkvežimių ir krovinių transporto priemonių vairuotojų, prekių krovėjų į lentynas, sandėliavimo tarnybos tarnautojų, nekvalifikuotų inžinerinių statinių statybos darbininkų

VILNIUS, gegužės 8 — Sputnik. Lietuvos darbdaviai balandį pateikė 40,5 tūkst. darbo pasiūlymų, rašo Užimtumo tarnyba.

Darbo jėgos paklausa augo beveik trečdaliu, palyginus su kovo mėnesiu. Ir tai didžiausias laisvų darbo vietų skaičius per visą pandemijos laikotarpį.

Labiausiai augo poreikis pardavimo atstovų, pirkimo specialistų, sunkiasvorių sunkvežimių ir krovinių transporto priemonių vairuotojų, prekių krovėjų į lentynas, sandėliavimo tarnybos tarnautojų, nekvalifikuotų inžinerinių statinių statybos darbininkų.

Daugiausiai laisvų darbo vietų balandį įregistruota sunkiasvorių sunkvežimių ir krovinių transporto priemonių vairuotojams, krovikams, biurų, viešbučių ir kitų įstaigų valytojams, kambarinėms ir pagalbininkams, parduotuvių pardavėjams, sandėliavimo tarnautojams, lengvųjų automobilių, taksi ir furgonų vairuotojams, pakuotojams, virėjams, reklamos ir rinkodaros specialistams ir statybininkams. 

Gegužės 1 dieną šalyje buvo registruota 246,3 tūkst. darbo neturinčių asmenų — 13,5 tūkst. mažiau nei prieš mėnesį, bet 53 tūkst. daugiau nei pernai tuo pačiu metu. Registruotas nedarbas šalyje mažėja jau trečią mėnesį, per balandį nukrito 0,8 proc. punkto iki 14,3 proc. Darbingo amžiaus darbo neturinčių asmenų mažėjo visose šalies savivaldybėse. 

Balandį užimtumas suteiktas 7,5 proc. daugiau darbo ieškančių asmenų nei kovą — per mėnesį į darbo rinką įsiliejo 34,8 tūkst. Tarpininkavimo įdarbinant paslaugos suteiktos 22,1 tūkst. asmenų – 2,7 proc. daugiau nei kovą ir 2,7 karto daugiau nei 2020 metų balandį. 

Aktyvios darbo rinkos politikos priemonėse pradėjo dalyvauti 2,1 tūkst. darbo ieškančių asmenų – 49,6 proc. daugiau, palyginti su kovu. Daugiausiai — 1,1 tūkst. jų pradėjo dalyvauti remiamojo įdarbinimo priemonėse. 10,2 tūkst. — pradėjo savarankišką veiklą įsigiję verslo liudijimus — tai 9,7 proc. daugiau nei kovą. Balandį į klientų aptarnavimo skyrius kreipėsi 16,1 tūkst. darbo neturinčių asmenų — 6,8 proc. mažiau nei kovą ir beveik perpus mažiau nei praėjusių metų balandį. 

Tegai:
darbas, Užimtumo tarnyba, Lietuva
Dar šia tema
Užimtumo tarnyba: šalyje auga sezoninių darbų poreikis
Užimtumo tarnyba: šalyje mažėja nedirbančio jaunimo
Šalyje nedarbo lygis pirmą ketvirtį buvo 0,4 proc. punkto didesnis nei prieš metus
Naujagimiai

Moteris Malio pagimdė devynis kūdikius vienu metu

(atnaujinta 08:11 2021.05.08)
Malio sveikatos ministrė pasveikino abiejų šalių medicinos specialistus, kurių "profesionalumas buvo raktas į laimingą šio nėštumo baigtį"

VILNIUS, gegužės 8 — Sputnik. Vakarų Afrikos šalies Malio gyventoja vienu metu pagimdė devynis vaikus — penkios mergaitės ir keturi berniukai, motinai ir naujagimiams sekasi gerai, praneša respublikos Sveikatos apsaugos ministerija. Rašo RIA Novosti.

Ministerijos teigimu, Halima Cisse, po dviejų savaičių viešnagės Malio sostinės Bamako ligoninėje, kovo pabaigoje šalies prezidento Ba Ndau dekretu buvo perkelta į Maroko kliniką.

"Sveikatos ir socialinės plėtros ministras su malonumu praneša, kad 2021 metų gegužės 4 dieną moteris cezario pjūvio būdu pagimdė devynis kūdikius, o ne septynis, o tai buvo paskelbta remiantis ultragarso tyrimais, atliktais tiek Malyje, tiek Maroke. Naujagimiams (penkios mergaitės ir keturi berniukai) ir mamai sekasi gerai", — sakoma Sveikatos apsaugos ministerijos "Facebook" įraše.

Malio sveikatos ministrė Fanta Sibi pasveikino abiejų šalių medicinos specialistus, kurių "profesionalumas buvo raktas į laimingą šio nėštumo baigtį".

"Agence France Presse" duomenimis, naujagimių motinai yra 25 metai. Po kelių savaičių jie turėtų kartu grįžti į Malį.

Tuo pat metu Maroko sveikatos ministerijos atstovas Rashidas Kudhari sakė nieko nežinantis apie tai, jog kažkur jo šalyje buvo toks retas reiškinys — devynių vaikų gimimas vienu metu.

Tegai:
moteris, naujagimiai, Malis