Senas automobilis viename iš Sevastopolio kiemų, archyvinė nuotrauka

"Aš sakiau, "kuprotas"! Kaip "Zaporožietis" pakeitė sovietų automobilių pramonę

(atnaujinta 10:22 2020.10.04)
Prieš 60 metų TSRS prasidėjo prieinamiausio sovietinio automobilio "Zaporožiečio" masinė gamyba

VILNIUS, spalio 4 — Sputnik. Prieinamumas, priimtina kokybė ir tinkamos važiavimo savybės — prieš 60 metų, 1960 metų spalio 1 dieną, prasidėjo masinė legendinio "Zaporožiečio" gamyba. Nuo to momento asmeninis transportas nustojo būti prabanga TSRS piliečiams — "zazikai" buvo palyginti nebrangūs, nepretenzingi ir lengvai remontuojami. Dėl atpažįstamos išvaizdos "kuprotasis" tapo šimtų tūkstančių vairuotojų mėgstamiausiu ir sovietinės automobilių pramonės simboliu. Apie legendinio automobilio gamybos pradžią skaitykite RIA Novosti autoriaus Nikolajaus Protopopovo straipsnyje.

Beveik "europietis"

1950-ųjų viduryje TSRS nusprendė aprūpinti gyventojus asmeniniu transportu. Jau sukurtas tautos automobilis "Moskvič-402", nors ir buvo laikomas nebrangiu, dauguma sovietinių žmonių negalėjo jo įsigyti. Reikėjo dar pigesnio modelio.

Tuo metu Europoje buvo labai populiarūs nedideli automobiliai — "Fiat-600", "Citroen 2CV", "Volkswagen Beetle". Norėjosi padaryti kažką panašaus Sovietų Sąjungoje. Bet sovietų konstruktoriai negalėjo savarankiškai sukurti naujo automobilio. Automobilių ir automotorikos mokslinių tyrimų institutas (NAMI) sukūrė keletą variantų, tačiau mažo tūrio automobiliai pasirodė esą nepatogūs, nepatikimi ir blogai valdomi. Vis tiek teko pasinaudoti užsienio automobilio pavyzdžiu — itališku "Fiat".

Автомобиль ЗАЗ-965 Запорожец
© Sputnik / Цинкин
ZAZ-965 "Zaporožietis"

Jo nenukopijavo visiškai — pasiskolino tik bendrą maitinimo bloko išdėstymą, dizainą, kai kurias pakabos dalis ir maitinimo bloko vietą. Mes dirbome labai greitai. Prototipas — "Moskvičius-444" — buvo pagamintas Maskvos mažų automobilių gamykloje 1957 metais. Kadangi įmonė buvo apkrauta kitais produktais, gamyba buvo įkurta Ukrainoje, buvusioje kombainų gamykloje, Zaporožėje. Taigi, iš čia ir kilo oficialus modelio pavadinimas — ZAZ-965, arba "Zaporožietis".

Buvo pagamintas nuosavas variklis: V formos ketvertas, kurio tūris 746 kubiniai centimetrai, su oro aušinimu. Galia — 23 arklio galios. Beje, tai dvigubai daugiau nei užsienio konkurentų. To pakako, kad 600 kilogramų sveriantis automobilis įsibėgėtų iki 80 kilometrų per valandą greičio. Bet variklis pasirodė masyvesnis nei "Fiat", todėl "Zaporožiečiai" įgijo būdingą bruožą — išsikišimą ties "vairagaliu". Už tai jis buvo pramintas "kupreliu".

"ZAZ-965" niekuo nenusileido užsienietiškiems automobiliams ir kai kuriais atžvilgiais netgi juos pranoko. Pavyzdžiui, jis gavo nepriklausomas pakabas: gale — spyruoklinę, priekyje — sukimo juostą. "Fiat" priekyje buvo standžios spyruoklės.

Владимир Жириновский приехал на съемки телепередачи Национальный интерес на своем Запорожце
© Sputnik / Александр Вильф
Vladimiras Žirinovskis atvyko į TV laidos "Nacionalinis interesas" filmavimą savo "Zaporožiečiu"

Dviejų durų "Zaporožietis", kurio ilgis siekė šiek tiek daugiau nei tris metrus, talpino keturis suaugusiuosius. Nors interjeras buvo minimalistinis, priekinės sėdynės buvo atskiros ir reguliuojamos, salone buvo saulės skydeliai, šildytuvas ir radijas. Šoninėse durelėse — kampiniai langeliai.

Kantrūs savininkai

"Zaporožietis" kainavo 1,8 tūkst. rublių, tai buvo prieinamiausias automobilis TSRS. "Moskvičius" kainavo pustrečio tūkstančio, o už "Volgą" reikėjo sumokėti daugiau nei penkis tūkstančius. Palyginti maža kaina daugeliui sovietinių šeimų leido įsigyti nuosavą automobilį, o kai kuriems "kuprelis" tapo pirmuoju automobiliu gyvenime.

Будни московской семьи, перед поездкой, фото 1971 года
© Sputnik / Всеволод Тарасевич
Maskvos šeimos kasdienybė. Prieš kelionę. 1971 metų nuotrauka

Tačiau taupumas turėjo įtakos kokybei. Taigi, vairuotojo sėdynė nepasižymėjo gera ergonomika — ratų arka trukdė kairę koją, sėdynė buvo nepatogi, praktiškai nebuvo garso izoliacijos, o būdingas barškėjimas įkyriai įsiskverbdavo į saloną. Be to, variklis per karščius labai perkaisdavo. Pusę jau ir taip kuklaus bagažo skyriaus užėmė atsarginis ratas ir degalų bakas. Norėdami kompensuoti šį trūkumą, vairuotojai turėjo įrengti papildomą stogo bagažinę.

Keliauti ilgus atstumus tokiomis sąlygomis, švelniai tariant, nebuvo labai patogu. O atlaikyti kelių šimtų kilometrų ridą buvo laikoma rimtu išbandymu tiek vairuotojui, keleiviams, tiek automobiliui.

Новые машины марки Запорожец в сборочном цеху автозавода Коммунар
© Sputnik / РИА Новости
Nauji "Zaporožiečio" prekės ženklo automobiliai Komunaro automobilių gamyklos surinkimo ceche

Nepaisant to, savaitgaliais juo buvo gana patogu važiuoti po miestą ar į sodybą. "Kuprelis" pasirodė esąs netikėtai geras važiuojant per sunkiai pravažiuojamas vietas: dėl galinio variklio kardanas nebuvo reikalingas, todėl padidėjo prošvaisa. Be to, jei automobilis užmiesčio kelyje užstrigdavo, jį galėjo išstumti du žmonės.

Ilgas gyvenimas

Zaporožės automobilių gamykla pagamino per 320 tūkstančių automobilių. Jie buvo išperkami akimirksniu. Žinoma, iš "kuprelio" buvo tyčiojamasi: "Pusė valandos gėdos — ir tu darbe". Tačiau "Zaporožietis" tvirtai užėmė savo nišą tarp sovietinių lengvųjų automobilių ir patiko daugeliui žmonių.

Готовая продукция предприятия Запорожский автозавод Коммунар
© Sputnik / И. Кропивницкий
Gatavi Zaporožės automobilių gamyklos "Kommunar“ produktai

Kelis kartus automobilis buvo "pertvarkytas". 1963 metais modernizuoto ZAZ-965A variklio galia buvo padidinta iki 27 arklio galių, o po trejų metų automobilis gavo 30 arklio galių variklį.

Tegai:
automobilis, TSRS
Dar šia tema
Prisijaukinti "italą": kodėl "kapeika" tapo geriausiu TSRS automobiliu
Spalio 27

Kokia šiandien diena: spalio 27-osios šventės

(atnaujinta 15:38 2020.10.26)
Spalio 27-ąją Lietuvoje minima Žvalgų diena, be to, Kriminalinės policijos diena, savo vardadienius šiandien švenčia Ramojus, Gedas, Tautmilė, Vincentas, Sabina

Spalio 27-oji yra 300-a metų diena pagal Grigaliaus kalendorių, keliamaisiais metais — 301-a. Nuo šios dienos iki metų galo lieka 65 dienos.

Savo vardadienius šiandien švenčia: Ramojus, Gedas, Tautmilė, Vincentas, Sabina.

Šią dieną minima Vytauto Didžiojo mirties diena.

Didysis Lietuvos kunigaikštis Vytautas mirė 1430 metų spalio 27 dieną. Tuomet Vytautui buvo jau 80 metų. Manoma, kad Vytautas mirė nuo sutrenkimo, kai nukrito nuo arklio. Kita versija, kad nuo supūliavusios voties.

Vytautas yra garsiausias iš visų Lietuvos valdovų, neveltui vadinamas Didžiuoju. Didžiausias jo nuopelnas, kad Jogailai užvaldžius Lenkiją ir Lietuvą, Vytautas sugebėjo atsikovoti valdžią Lietuvoje ir po jo mirties Lietuva tapo nepriklausoma nuo Lenkijos.

Vienas iš garsiausių mūšių Lietuvos istorijoje — Žalgirio mūšis (1410 liepos 15 d.). Lietuvių pergalei prieš Vokiečių ordiną šime mūšyje daug įtakos turėjo Vytauto vadovavimas.

Be to, šią dieną minima Žvalgų diena.

Spalio 27-ąją Lietuvoje minima Saugumo departamento įkūrimo diena, o kartu ir saugumo darbuotojų profesinė šventė.

Po pirmojo pasaulinio karo, paskelbus nepriklausomybę, 1918 metų spalio 27 dieną buvo įkurta kariuomenėje veikusi slaptoji tarnyba, vėliau pavadinta Žvalgybos skyriumi.

Nepriklausomybės metais Žvalgybos skyrius daugelį kartų buvo reorganizuotas į kriminalinę policiją, saugumo tarnybą, slaptąją tarnybą, o po nepriklausomybės atkūrimo 1990 metais įsteigtas Valstybės saugumo departamentas.

Lietuvos valstybės saugumo departamento paskirtis — saugoti respublikos suverenitetą ir konstitucinę jos santvarką.

Saugumo departamento uždavinys — laiku atskleisti veiklą, kuri kelia grėsmę valstybės saugumui, teritorijos neliečiamybei ir vientisumui, valstybės interesams, jos ekonominei ir gynybinei galiai.

Taip pat šiandien minima Kriminalinės policijos diena.

Kriminalinės policijos diena Lietuvoje minima nuo 1931 metų. Ją minėtina diena paskelbė tuometinis vidaus reikalų ministras pulkininkas Steponas Rusteika.

Spalio 27-oji pasirinkta todėl, kad 1918 metų spalio 27 dieną nepriklausomybę atkūrusioje Lietuvoje buvo pradėtas kriminalinės policijos organizavimo darbas.

Kasmet Kriminalinės policijos dienos proga Lietuvoje apdovanojami geriausi šalies kriminalistai, renkamos geriausios metų bylos.

Ši diena Lietuvos istorijoje

1430 metais mirė Lietuvos didysis kunigaikštis Vytautas. Gimė apie 1350 m.

1918 metais buvo Įkurta Lietuvos karinė žvalgyba.

1931 metais gimė poetė, Lietuvos rašytojų sąjungos narė, Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos lauretė Ramutė Skučaitė.

1999 metais Lietuvos prezidentas priėmė Rolando Pakso vadovaujamos vyriausybės atsistatydinimą ir dekretu nurodė jai toliau dirbti, ministro pirmininko pareigas pavedė eiti Irenai Degutienei.

Ši diena pasaulio istorijoje

1492 metais Kristupas Kolumbas atrado Kubą ir paskelbė ją Ispanijos nuosavybe.

1505 metais mirė Rusijos caras Ivanas III.

1728 metais gimė britų keliautojas Džeimsas Kukas — pirmųjų Naujosios Zelandijos, Australijos ir Havajų salų žemėlapių autorius.

1782 metais gimė italų kompozitorius ir smuiko virtuozas Nikolo Paganinis.

1811 metais gimė pirmosios pasaulyje siuvimo mašinos išradėjas, JAV pramonininkas Izaokas Zingeris.

1858 metais gimė JAV prezidentas (1901—1909 m.) Teodoras Ruzveltas.

1978 metais gimė smuiko virtuozė kinė Vanesa Mei.

2010 metais britų slaptojo agento Džeimso Bondo garsusis automobilis "Aston Martin" su įvairiais gudriais įtaisais, tokiais kaip krėslo katapulta ir besikeičiantys numeriai, buvo parduotas viename aukcione Londone pigiau nei prognozuota — už 4 mln. JAV dolerių.

Tegai:
Lietuva, šventės
Temos:
Svarbios istorinės datos ir šventės Lietuvoje: kalendorius kiekvienai dienai
Vagis

Klaipėdoje teisiamas vyras, įtariamas pinigų neužrakintų butų ir įstaigų vagyste

(atnaujinta 13:04 2020.10.26)
Tyrimo metu nustatyta, jog asmuo dienos metu tikrindavo ar neužrakintos butų bei įstaigų durys, o tokių aptikęs tiesiog užeidavo į patalpas ir pasisavindavo pinigus ar pinigines ir pasprukdavo

VILNIUS, spalio 26 — Sputnik. Klaipėdoje prieš teismą stos vyras, kaltinamas dėl 17 uostamiestyje įvykdytų vagysčių iš butų ir įstaigų patalpų, praneša Lietuvos policija.

Policijos duomenimis, ikiteisminis tyrimas buvo pradėtas kai šių metų kovo 1dieną buvo gautas pranešimas, jog Skautų g. Giruliuose, dienos metu, be įsilaužimo požymių patekus į butą, iš rankinės pavogta piniginė su joje buvusiais 400 eurų, banko kortele ir dokumentais. Tą pačią dieną užfiksuota, jog pasinaudojus vogta banko kortele, uostamiestyje, H. Manto g., iš bankomato bandyta pasiimti pinigų, tačiau ilgapirščio užmačios nepavyko, mat kortelė jau buvusi užblokuota. Vis dėlto, įtariamasis buvo užfiksuotas bankomato stebėjimo kameros.

Po savaitės, kovo 8 dieną, Klaipėdos pareigūnams pranešta, jog Tomo g., iš įstaigos patalpų buvo pavogta piniginė su 150 eurų. Tą pačią dieną Galinio Pylimo g. esančioje bibliotekoje buvo išdaužtas langas ir pasikėsinta pagrobti kasos aparatą, tačiau suveikus signalizacijai asmuo iš patalpų paspruko. Kiek vėliau, taip pat kovo 8 dieną, Kulių Vartų g., į neužrakintas įstaigos patalpas užėjęs vyras iš stalčiaus įtariamas pasisavinęs 150 eurų.

Tirdami minėtų įvykių aplinkybes, Klaipėdos miesto 2-ojo Veiklos skyriaus policijos pareigūnai atkreipė dėmesį, jog įvykdytų nusikalstamų veikų braižas labai panašus — nežinomas asmuo dienos metu tikrindavo ar neužrakintos butų bei įstaigų durys, o tokių aptikęs tiesiog užeidavo į patalpas ir pasisavindavo pinigus ar pinigines ir pasprukdavo.

Šių metų birželį Klaipėdoje pareigūnai sulaikė 1980 metais gimusį, ne kartą Lietuvoje ir užsienyje už vagystes teistą vyrą, įtariamą Klaipėdos mieste įvykdžiusį net 17 tokio pobūdžio vagysčių. Šiuo metu įtariamasis yra nuteistas ir atlieką bausmę už anksčiau padarytą kitą nusikaltimą bei laukia naujo nuosprendžio.

Tegai:
Lietuva, Klaipėda, vagystė
Dar šia tema
Kauno pareigūnai sučiupo visoje šalyje sukčiavusį vyrą
Teismo nuosprendžio sulaukė kalėdiniu laikotarpiu plėšikavęs asmuo
Ilgapirščiai traukia į miškus: Tauragės rajone pavogta 500 pušelių