Automobilis

Atidžiau keliuose: pastebima, jog persukus laiką padaugėja eismo įvykių

(atnaujinta 13:47 2020.10.26)
Moksliniai tyrimai parodė, kad valandos pokytis gali ne tik neigiamai paveikti žmonių savijautą, bet ir padidinti eismo įvykių skaičių, todėl vairuotojai ir pėstieji raginami būti atidesni ir atsargesni

VILNIUS, spalio 26 — Sputnik. Draudikai pastebėjo, jog laikrodžių rodyklės persukimas viena valanda atgal daro neigiamą poveikį vairuotojams — kelias dienas po laiko persukimo šie būna mažiau atidūs prie vairo ir sukelia daugiau eismo įvykių, praneša draudimo bendrovės "BTA" spaudos tarnyba.

Paprastai manoma, kad pavasarinis laiko persukimas valanda į priekį sukelia daugiau neigiamų pasekmių, nei perėjimas prie žiemos laiko, kai žmonės gauna galimybę pamiegoti valanda ilgiau. Vis dėlto mokslininkų atlikti tyrimai parodė, kad valandos pokytis, nesvarbu, ar laikas sukamas į priekį, ar atgal, gali turėti ne tik neigiamą įtaką žmonių savijautai, bet ir padidinti eismo įvykių skaičių.

Išnagrinėjusi pastarųjų dvejų metų eismo įvykių statistiką "BTA" pastebėjo, kad kelias dienas po laiko persukimo stipriai padaugėja eismo įvykių. 

"Ir pernai, ir 2018-aisiais eismo įvykių skaičius kelias dienas po laikrodžio rodyklių pasukimo valanda atgal buvo maždaug 50 proc. didesnis nei kelios dienos iki perėjimo prie žiemos laiko. Nors laikas sukamas iš šeštadienio į sekmadienį, kad žmonės spėtų persiorientuoti ir adaptuotis, akivaizdu, kad tam tikras poveikis avaringumui vis dėlto išlieka ilgiau", — sakė bendrovės Ekspertizių skyriaus vadovas Andrius Žiukelis. 

Draudimo eksperto teigimu, prie išaugusio avaringumo šiuo laikotarpiu prisideda ir tai, kad persukus laiką, vairuotojai ir į darbą, ir iš jo dažniausiai jau važiuoja tamsoje. Be to, eismo sąlygas blogina ir vis vėstantys orai, prasidedančios šalnos, plikledžiai ir krituliai. 

"JAV atliktas tyrimas parodė, kad perėjimas prie žiemos laiko kelia padidintą riziką pėsčiųjų saugumui keliuose — intensyvaus eismo metu vakarais pėstieji po laiko persukimo tris kartus dažniau pakliūva į nelaimingus atsitikimus nei prieš laiko pasikeitimą. Tyrimą atlikę mokslininkai svarsto, kad taip nutinka, nes nei pėstieji, nei vairuotojai nespėja greitai prisitaikyti prie laiko persukimo", — pažymi draudimo ekspertas.

Mokslininkų atlikti tyrimai rodo, kad pirmosiomis dienomis po laiko persukimo padidėja įvairių širdies problemų paūmėjimo tikimybė, žmonės dažniau skundžiasi suprastėjusia nuotaika, apetito pokyčiais, pakitusiu miego režimu.

Be to, draudimo ekspertas atkreipė dėmesį ir į tai, kad išmaniuosiuose įrenginiuose laikas persukamas savaime, tačiau automobiliuose tik kartais pasitaiko tokios protingos sistemos. Tad vairuotojai turėtų nepamiršti to padaryti rankiniu būdu ir taip išvengti netikėto streso kuriuo nors momentu pamačius visa valanda vėlesnį laiką. Ekspertas taip pat pataria vairuotojams po laiko persukimo keletą dienų būti itin atidiems kelyje ir labiau stebėti ne tik savo vairavimą, bet ir kitus eismo dalyvius. 

Dauguma pasaulio šalių naudoja sezoninį laiką, tačiau kai kurios Europos šalys nori jo atsisakyti. 2019 metų pavasarį Europos Parlamentas patvirtino laikrodžių sukiojimo ES atšaukimą nuo 2021 metų. Europos Sąjungos šalims bus leidžiama pasirinkti laiką, kurį jos nori palikti pagrindiniu.

Užpernai Lietuvoje buvo atlikta apklausa. Piliečių buvo klausiama, kokį laiką jie nori palikti pagrindiniu. Už vasaros laiką pasisakė daugiau nei 60 procentų lietuvių, dauguma jų buvo vyresni nei 50 metų žmonės, regioninių centrų ir mažų miestelių gyventojai. Tuo tarpu 26 procentai piliečių norėtų palikti žiemos laiką. Šį variantą palaikė didmiesčių gyventojai, taip pat respondentai, gyvenantys vakariniuose ir rytiniuose regionuose. Likusiems buvo sunku atsakyti.

Lietuva, Latvija ir Estija pareiškė norą gyventi viename laike. Tačiau diskutuodami šiuo klausimu jos nenurodė, kuris — vasaros ar žiemos — laikas bus pasirinktas pagrindiniu.

Tegai:
vairuotojai, laiko sukiojimas, eismo įvykis
Nemiega

Gydytojas paaiškino, kaip atsikratyti naktinių košmarų

(atnaujinta 15:03 2020.12.05)
Pasak specialisto, norint gerai išsimiegoti, reikia gerai pragyventi dieną, nes stresai ir pervargimas neleidžia atsipalaidoti

VILNIUS, gruodžio 5 — Sputnik. Norint atsikratyti naktinių košmarų, reikia vengti pervargimo ir nedidinti streso, tokius patarimus davė interviu leidiniui "Večerniaja Moskva" profesorius, medicinos mokslų daktaras Romanas Buzunovas.

"Pažiūrėjote naujienas 15 minučių ryte, nebereikia stebėti ir sekti informacijos, neapsunkinkite streso. Pažvelkite pro langą, jei įmanoma, pasivaikščiokite. Reguliari fizinė veikla yra geriausia priemonė nuo streso ir nerimo. Eikite pasivaikščioti, ženkite dešimt tūkstančių žingsnių, pabėgiokite. Nekelkite savo tonuso kofeinu" , — pasakė somnologas.

Pasak gydytojo, "norint gerai išsimiegoti, reikia gerai pragyventi dieną".

Jis pridūrė, kad košmarai, kuriuos žmonės mato sapnuose, skirstomi į dvi kategorijas.

Gydytojas papasakojo, jog pirmosios kategorijos košmarai —jei žmogus periodiškai sapnuoja įvairius siužetus. Tai yra savotiškas daugialypės terpės situacijų pakartojimas, kai smegenys bando rasti išeitį. Jei situacija išsisprendžia, smegenys prisitaiko ir pamiršta apie tai, kas nutiko.

Antroji kategorija — tai įkyrūs košmarai. Žmogus reguliariai grįžta prie bauginančio sapno ir negali priimti sprendimą, pamiršti ir prisitaikyti, paaiškino profesorius.

Tegai:
sveikata, miegas
Temos:
Medicina ir sveikata
Dar šia tema
Kardiologas įvardijo pavojingiausias miego pozas
Nuovargiu pasiskundusi moksleivė miegodama mirė nuo koronaviruso
Gydytoja papasakojo, ar miegant reikia bijoti priepuolių  
Lėktuvas, archyvinė nuotrauka

Mokslininkas rado Bermudų trikampio paslapties paaiškinimą

(atnaujinta 17:42 2020.12.05)
Australijos mokslininkas pateikė katastrofos, kuri įvyko virš Bermudų trikampio prieš 75 metus, priežasties naują versiją

VILNIUS, gruodžio 5 — Sputnik. Australijos tyrėjas Shane'as Satterly'as pasiūlė naują penkių orlaivių praradimo virš Bermudų trikampio 1945 metais versiją, skelbia "9 News".

Incidentas įvyko 1945 metų gruodžio 5 dieną, kai penki JAV karinio jūrų laivyno torpednešiai, žinomi kaip "Skrydis 19", vadovaujami leitenantu Čarlesu Taylor’u, išvyko į mokomąją misiją, išskrido į Bermudų trikampį ir dingo iš radaro ekranų.

Pasak Satterley’io, tragediją sukėlė ne bet kokie paranormalūs reiškiniai šioje srityje, o neteisingi įgulos veiksmai. Visų pirma, sutemus ir keičiantis orams, Tayloras ėmė orientuotis ne pagal radarus, o tuo, kas vyko už lango.

"Taylor’as skrydžio metu pasiklysdavo ne vieną kartą. Jam du kartus teko gelbėtis Ramiajame vandenyne", — pažymėjo tyrėjas.

Mokslininkas pridūrė, kad dauguma įgulos narių buvo stažuotojai ir nežinojo, kaip valdyti orlaivius su sraigtiniais  sparnais sunkiomis sąlygomis.

Satterley pabrėžė, kad JAV kariuomenė žinojo tragedijos priežastis, tačiau Taylor’o motina teigė, kad kol lėktuvas nebuvo rastas, niekas negalėjo kaltinti jos sūnaus dėl to, kas įvyko. Šiuo atžvilgiu kariškiai buvo priversti pranešime nurodyti, kad "priežastis nežinoma".

Tegai:
lėktuvo katastrofa, katastrofa
Dar šia tema
Mokslininkai atskleidė laivų išnykimo Bermudų trikampyje priežastį