Женщина целует ребенка

Specialistai pataria, kaip ugdyti darželinukus namuose karantino metu

(atnaujinta 14:37 2020.11.22)
Darželinukų priežiūra namuose gali tapti puikia proga pagerinti santykius su vaikais, be to, iš pedagogų gautą ugdymo planą galima pritaikyti savo vaiko poreikiams bei galimybėms

VILNIUS, lapkričio 22 — Sputnik. Lietuvoje vėl įvedus karantiną beveik 20 proc. padaugėjo tėvų, kurie neveda vaikų į darželį, todėl Vilniaus miesto savivaldybė pateikė gaires, kuriomis vadovaujantis namuose galima būtų ugdyti ikimokyklinio amžiaus vaikus, praneša sostinės savivaldybės spaudos tarnyba.

Pasak miesto ugdymo įstaigų vadovų, darželinukų priežiūra namuose gali būti puiki proga pagerinti santykius su vaikais. Leidžiant laiką kartu, vaikai jaučiasi mylimi ir saugūs, nes tokiu būdu parodome, kad jie yra svarbūs.

Konsultacijos su pedagogais ir vaikų švietimo specialistais

Esant poreikiui dėl darželinukų ugdymo namuose visuomet galima pasikonsultuoti su pedagogais bei švietimo pagalbos specialistais. Grupės pedagogai kartą per savaitę pateiks siūlomą temą ar užduočių planą įstaigos pasirinktoje platformoje, o užduotis atlikti bus galima tėmams patogiu metu. Iškilus klausimams galima susisiekti su grupės mokytoju telefonu ar el. paštu.

Ikimokyklinis ugdymas įstaigose vyksta įprasta tvarka, tačiau dalis tėvų šiuo metu neveda vaikų į darželius ir nori nenutraukti ugdymo proceso. Kaip teigia Vilniaus mero pavaduotoja Edita Tamošiūnaitė, ugdymo namuose gairės yra rekomendacinio pobūdžio, jas kiekvienas darželis gali prisitaikyti atsižvelgdamas į savo įstaigos savitumą ir bendruomenės poreikius.

"Parengtos gairės padės įstaigų pedagogams ir tėvams organizuoti tiek ugdymą namuose, kai tėvai, saugodami vaikų sveikatą ir turėdami galimybę nevesti jų į darželius, ugdo namuose, tiek vykdant nuotolinį ugdymą, kai viso darželio ar atskirų grupių veikla sustabdyta dėl COVID-19 infekcijos", — pasakė Tamošiūnaitė.

Pasitarti ugdymo įstaigos bendruomenėje dėl ugdymo organizavimo namuose

Rūpintis vaiko ugdymu namuose bus lengviau, jei atsakomybes pasidalinsite su vaiko ugdymo įstaigos bendruomene. Kartu su pedagogais galima pasitarti dėl ugdymo plano ir jo pritaikymo savo poreikiams bei galimybėms.

Ketverių metų sūnų ir pusantrų metų mergaitę auginanti mama Eglė Adlienė sako, kad mokytis namuose gali net patys mažiausi.

"Svarbu turėti planą, į kurį atsižvelgiant būtų lavinami įvairūs pojūčiai, ne tik regos ir klausos. Matau, kad vaikai nori nuolatos kažką daryti, dalyvauti, jiems sunku būti tik klausytojais, tad manau ir kiti turėtų į tai atsižvelgti", — pažymi Adlienė.

Vaikų ugdymas namuose karantino metu
Vaikų ugdymas namuose karantino metu

Įrengti ugdymosi erdvę

Ypač svarbu, kad namuose likęs vaikas turėtų savo aplinką, kurioje galėtų susikaupti ir kūrybiškai veikti.

"Esu girdėjusi apie atvejus, kai visa šeima pietauja, o šalia sėdintis vaikas per telefoną dalyvauja pamokoje. Tačiau taip užsiėmime dalyvaujantis vaikas tikrai nesusikaups ir iš veiklos bus mažai naudos. Manau, kad visi tėveliai turėtų pasirūpinti tinkama aplinka vaikų ugdymui", — patirtimi dalinasi Adlienė.

Pasak jos, labai svarbu pasirūpinti patogia sėdėjimo vieta.

"Vieni vaikai labiau nori sėdėti ant sofos, kiti ant grindų, o kitiems reikia stalo. Reikia tiesiog pasiklausti savo vaiko kur jis nori mokytis ir sukurti jam patogiausia mokymosi aplinką. Kuo vaikui bus patogiau, tuo geresnius rezultatus jis parodys", – teigia Adlienė.

Remtis "mažiau yra daugiau" principu

Vienai dienai užteks vienos ar dviejų veiklų. Vaikų nereikėtų perkrauti dideliu kiekiu informacijos. Vieną kūrybinį užsiėmimą galima parinkti patiems, o kitą leisti pasirinkti vaikui. Atlikus veiklą skirti laiko padarytų darbų aptarimui.

Vilnius, archyvinė nuotrauka
© Sputnik / Владислав Адамовский

Kaip ir įprastoje mokymosi įstaigoje, svarbu turėti mokymosi planą. Pasak ikimokyklinio ugdymo įstaigų vadovų, vaikai jaučiasi patogiai kai žino, kas jų laukia. Jau iš vakaro galite susidėlioti kitos dienos planą, kuriame būtų numatyta dienos veikla, pertraukėlės bei aktyvus užsiėmimai. Visą veiklų trukmę patariama planuoti atsižvelgiant į vaikų amžių, nes mažiesiems yra daug sunkiau koncentruoti savo dėmesį.

Galima ugdyti vertybes

Kuriant ugdymo aplinką namuose taip pat galima ugdyti vertybes: empatiją, dėkingumą, nuoširdumą, drąsą. Esant progai galima pagirti ir palaikyti vaiką, tačiau nereikia stengtis užduočių atlikti už vaiką.

"Pastebėjau, kad pamokoms persikėlus į namus, dalis tėvų pradėjo aktyviau įsitraukti į mokymosi procesą. Jei vaikai yra labai maži, normalu, kad mama ar tėtis bus šalia. Bet tokiu atveju nemanau, kad tėvai turėtų atsakinėti už vaiką, net jei jis ir nelabai aktyviai atlieka užduotis. Ir jokiu būdu nepykti ant jo, jei netinkamai atlieka užduotis", – savo patirtimi dalinasi Adlienė.

Lapkričio 7 dieną visoje Lietuvoje buvo trims savaitėms įvestas karantinas. Šalies valdžia neatmeta griežtesnių apribojimų, jei įvestos priemonės neužkirs kelio infekcijos plitimui. Karantino metu vaikai, kurie ugdomi pagal ikimokyklinio, priešmokyklinio ir pradinio ugdymo programas, lanko darželius ir mokyklas įprastai, o 5–12 klasių mokiniai, taip pat mokiniai profesinio mokymo įstaigose, studentai aukštosiose mokyklose mokosi nuotoliniu arba mišriu būdu. Neformalus vaikų ugdymas taip pat vykdomas tik nuotoliniu būdu arba stabdomas visiškai.

Naujas visuotinis karantinas Lietuvoje
© Sputnik
Naujas visuotinis karantinas Lietuvoje

 

Tegai:
vaikai, karantinas, Lietuva
Temos:
Saugokime save ir kitus šį rudenį: koronavirusas Lietuvoje ir pasaulyje (654)
Ligoninės palata

SAM: į ligoninių COVID-19 skyrius bus kviečiamas pastiprinimas kitų gydymo įstaigų

(atnaujinta 18:18 2020.11.25)
Pažymima, kad darbuotojams, kurie bus komandiruojami darbui kitose įstaigose, turi būti mokamas darbo užmokestis, dienpinigiai ir kitos komandiruotės išlaidos

VILNIUS, lapkričio 25 — Sputnik. Ligoninėms patiriant spaudimą dėl išaugusių koronaviruso pacientų srautų, Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) kartu su gydymo įstaigų vadovais ieško būdų, kaip sustiprinti medicinos personalą, dirbantį pirmosiose fronto linijose, teigiama SAM pranešime.

Pabrėžiama, kad ekstremaliosios situacijos sąlygomis gydymo įstaigoms susidūrus su personalo trūkumu gali būti pasitelkiamos papildomos pajėgos iš kitų įstaigų.

Vilnius, archyvinė nuotrauka
© Sputnik / Владислав Адамовский

"Kai kurios gydymo įstaigos jau pradėjo bendradarbiavimą, pasitelkdamos papildomas pajėgas koronavirusu sergančių pacientų gydymui. Vienas tokių pavyzdžių — Vilniaus miesto klinikinė ligoninė, kuri pasitelkė slaugytojus, gydytojus ir slaugytojų padėjėjus iš poliklinikų pagal trišales sutartis", — teigiama pranešime.

Teigiama, kad padėti su koronavirusu sergančiais pacientais dirbančiam personalui taip pat kviečiami jaunieji gydytojai rezidentai, vidaus ligų gydytojai ir kitų sričių medikai.

Pažymima, kad gydymo įstaigos, turinčios sutartis su ligonių kasomis, priskiriamos civilinės saugos pajėgoms, todėl pritrūkus personalo ligoninės gali kreiptis į SAM bei kitas gydymo įstaigas dėl pastiprinimo. 

Darbuotojams, kurie bus komandiruojami darbui kitose įstaigose, turi būti mokamas darbo užmokestis, dienpinigiai ir kitos komandiruotės išlaidos (kelionės išlaidos ir pan.).

Tegai:
koronavirusas, Sveikatos apsaugos ministerija (SAM), ligoninė
Temos:
Saugokime save ir kitus šį rudenį: koronavirusas Lietuvoje ir pasaulyje (654)
Dar šia tema
Vyriausybei siūloma pratesti karantiną iki gruodžio 17 dienos
Europos Komisijos vadovė įvardijo vakcinacijos nuo koronaviruso pradžios datą
Upė

Lapkričio 26 dienos horoskopas visiems zodiako ženklams

(atnaujinta 16:08 2020.11.25)
Dvynių meilės fronte neigiamų dalykų nesitikima, viskas klostysis natūraliai ir lengvai, Mergelės rekomenduojama visas mintis sutelkti į produktyvumą, atlikti svarbius darbus, Skorpionų laukia konfliktų kupinas laikotarpis

Rytojaus horoskopas žada stebėtinai ramų, harmoningą psichinį požiūrį — galbūt šioje būsenoje nenorėsite atlikti nei darbo, nei namų ruošos darbų, tačiau ši būsena linkusi bendrauti su šeima ir draugais, pasivaikščioti gamtoje, romantiškas pasimatymus ir apskritai gauti malonumas gyvenimui. Jei situacija leidžia, neatsispirkite šiam atpalaiduojančiam impulsui, eikite kartu su srautu ir gausite daug teigiamų emocijų, kurių jums pakaks daugiau nei visą savaitę.

Avinas (03.21-04.20) Šiuo laikotarpiu jums kils daugiausia malonių klausimų. Bus naujų įdomių pasiūlymų, į kuriuos verta atkreipti dėmesį. Darykite tai, kas sustiprina jūsų pozicijas, tačiau palikite laiko susitikti ir pabendrauti su draugais.

Jautis (04.21-05.21) Ši diena gali būti palanki viskam, kas susiję su meile ir asmeniniu gyvenimu. Vienišiems ženklo atstovams reikia daugiau laiko praleisti už namo sienų, nes yra galimybė sutikti jų likimą. Venkite skolinių įsipareigojimų.

Karantinas Vilniuje
© Sputnik / Владислав Адамовский

Dvyniai (05.22-06.21) Diena palanki įgyvendinti naujus planus. Santykiuose su mylimu žmogumi neigiamų pokyčių nesitikima. Nedalyvaukite intrigose, susilaikykite nuo didelių išlaidų.

Vėžys (06.22-07.22) Vykdydami svarbias derybas turite vadovautis proto balsu, o galimi nesutarimai turėtų būti išspręsti kompromisu. Veiksmingi bus susitikimai su draugais ir pažįstamais, taip pat įvairios kelionės. Meilės santykiuose galima tikėtis malonių staigmenų.

Liūtas (07.23-08.23) Ši diena yra palanki verslo pradžiai, deryboms ir kompromisų paieškai, taip pat gali prisidėti prie naujų santykių atsiradimo. Jūs neturėtumėte duoti tuščių pažadų ir kelti didesnių reikalavimų kitiems. Santykiuose su mylimu žmogumi pasistenkite apsieiti be komentarų ir priekaištų.

Mergelė (08.24-09.22) Geriau dabar likti ne savo viršininkų akiratyje, nes jūs galite sukelti dirginimą net ir be jokios priežasties. Todėl galite būti nepelnytai įžeistas. Tačiau dienos pabaigoje viskas atsistos į savo vietas. Gali būti, kad tapsite idėjos, kuri džiugins kitus, autoriumi.

Svarstyklės (09.23-10.22) Visi jūsų siekiai dabar skirti sėkmei. Pagrindinė puikaus rezultato garantija bus jūsų disciplina ir atsakomybė. Tai taikoma ir meilės sferai, todėl, palaikydami santykius su mylimu žmogumi, parodykite daugiau rūpesčio ir dėmesio.

Skorpionas (10.23-11.21) Aplinkybės leis ramiai rinkti mintis ir išspręsti susikaupusias problemas. Šią dieną gali kilti konfliktų su kitais. Saugokitės apgaulės ir apgaulės, ypač nepažįstamų žmonių. Iš jūsų pusės neleiskite jokio smurto — tai pasisuks prieš jus.

Šaulys (11.22-12.21) Diena žada prabėgti sparčiu tempu. Nebijokite sunkumų, juos galite įveikti. Neleiskite svetimiems kištis į tavo gyvenimą, nieko nedaryk, kad ką nors pamalonintum.

Ožiaragis (12.22-01.20) Sunkumai, kurie gali kilti asmeniniame fronte, paveiks ir darbą. Neturėk romano biure. Nebijokite klausti kolegų patarimo ir neatsisakykite pagalbos. Judesiai, susiję su poilsiu ir akiračio plėtimu, bus sėkmingi.

Vandenis (01.21-02.19) Šią dieną vargu ar norėsite per daug dirbti. Priežastis slypi tame, kad tavo galvą užpildys bet kokios mintys, tik ne gamybinės. Stenkitės vengti aštrių kampų, nesiginčykite su kitais ir nieko jiems nežadėkite. Ypač rūpinkitės savo šeima ir draugais.

Žuvys (02.20-03.20) Dabar aplink jus vyks įdomūs įvykiai. Bet kol kas geriau likite pasyvus stebėtojas ir niekuo nedalyvaukite. Priešingu atveju galite atlikti neapgalvotus veiksmus, kurie, nors ir nesukels komplikacijų, sukels problemų.

Tegai:
horoskopas
Džiovinti vaisiai

Mokslininkai papasakojo apie džiovintų vaisių pranašumą prieš šviežius

(atnaujinta 18:41 2020.11.25)
Daugybė tyrimų patvirtina vaisių naudą sveikatai ir rodo, kad šviežių vaisių trūkumas padidina širdies ligų riziką

VILNIUS, lapkričio 25 — Sputnik. Amerikos mokslininkai retrospektyvinio tyrimo metu nustatė, kad džiovinti vaisiai yra ne mažiau naudingi sveikatai nei švieži, o žiemą juos galima sėkmingai pakeisti. Rezultatai yra paskelbti "Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics".

Žinoma, kad vaisiuose yra daug maistinių medžiagų, įskaitant skaidulų, kalio ir širdžiai naudingų bioaktyvių medžiagų. Daugybė tyrimų patvirtina vaisių naudą sveikatai ir rodo, kad šviežių vaisių trūkumas padidina širdies ligų riziką.

Pensilvanijos valstijos universiteto mokslininkai nusprendė išsiaiškinti, ar šviežius vaisius, kurių nėra visada, galite pakeisti džiovintais vaisiais. Jie išanalizavo 2007–2016 metų Jungtinėse Valstijose atlikto Nacionalinio sveikatos ir mitybos tyrimo tyrimo (NHANES) duomenis.

Apklausos metu dalyviai pateikė informaciją apie visus per dieną vartojamus maisto produktus. Jie taip pat rinko sveikatos duomenis, įskaitant kūno masės indeksą, juosmens apimtį ir kraujospūdį.

Tarp vyresnių nei 20 metų respondentų autoriai nustatė 25 590 žmonių, kurie kasdien suvalgė ketvirtadalį stiklinės ar daugiau džiovintų vaisių. Mokslininkai naudodamiesi 2015 metų sveikos mitybos indeksu įvertino savo mitybos kokybę, maistinių medžiagų kiekį ir kardiometabolinius rizikos veiksnius ir palygino su panašiais parametrais kontrolinėje žmonių grupėje, nevartojusių džiovintų vaisių.

Išanalizavę duomenis, mokslininkai nustatė, kad vidutiniškai žmonės, pranešę apie džiovintų vaisių vartojimą, turėjo geresnius sveikatos parametrus nei kontrolinė grupė. Jie taip pat turėjo mažesnį kūno masės indeksą, juosmens apimtį ir sistolinį kraujospūdį.

Kur įmanoma, mokslininkai palygino maistinių medžiagų kiekį, kurį tie patys žmonės turėjo skirtingomis dienomis. Paaiškėjo, kad tomis dienomis, kai jie valgė džiovintus vaisius, jų rezultatai paprastai buvo geresni. Tuo pat metu šiomis dienomis jie pastebėjo daugiau angliavandenių, maistinių skaidulų, kalio, polinesočiųjų riebalų ir apskritai kalorijų, todėl mokslininkai perspėja dėl per didelio džiovintų vaisių, kuriuose yra cukraus, vartojimo.

"Džiovinti vaisiai gali būti puikus pasirinkimas kaip maisto papildas, tačiau vartotojai turi būti tikri, kad pasirenka nesaldžius variantus be pridėtinio cukraus", — universiteto pranešime spaudai sakė pirmoji visuomenės sveikatos mokyklos tyrėja Valerie Sullivan. Reikia atsižvelgti ir į patiekalo dydį, nes džiovintų vaisių dalis yra mažesnė nei šviežių vaisių dalis, nes iš jų buvo pašalintas vanduo.

Tyrėjai pažymi, kad palyginti su šviežiais, sausi vaisiai yra kompaktiškesni — juos galite pasiimti su savimi į darbą ir keliones.

"Visos minimaliai apdorotos vaisių formos — šaldyti, konservuoti ir džiovinti — turi tam tikrų pranašumų prieš šviežius", — teigė tyrimo autorė Kristina Petersen, Teksaso technikos universiteto mitybos mokslo daktarė ir Pensilvanijos valstijos universiteto mitybos mokslų daktarė. Jie yra prieinami ištisus metus, yra gana stabilios kokybės ir gali trukti daug ilgiau nei švieži. Daugelis jų taip pat yra pigesni už porciją nei švieži kolegos".

Tegai:
vaisiai, mokslininkai
Temos:
Sveikas gyvenimo būdas — mityba, receptai
Dar šia tema
Rastas paprastas, nebrangus būdas sustabdyti senėjimą
PSO iškėlė kelių nulinių COVID-19 pacientų teoriją