NVSC vadovas Robertas Petraitis

Petraitis nesutinka trauktis NVSC vadovo pareigų

(atnaujinta 17:15 2021.01.11)
Įvertinus SAM ekspertų pateiktus siūlymus, priimtas sprendimas pradėti tarnybinį patikrinimą dėl NVSC vadovo galimo tarnybinių pareigų pažeidimo

VILNIUS, sausio 11 — Sputnik. Sveikatos apsaugos ministrui pateikus pasiūlymą Nacionalinio visuomenės sveikatos centro  direktoriui Robertui Petraičiui trauktis iš užimamų pareigų, gautas neigiamas jo atsakymas, praneša SAM. 

Anksčiau buvo pranešta, kad po Sveikatos apsaugos ministerijos ekspertų pateiktų NVSC veiklos vertinimų sveikatos apsaugos ministras Arūnas Dulkys susitiko su Robertu Petraičiu, kad išklausytų NVSC vadovo poziciją.

Susitikimo metu Petraičiui buvo pasiūlyta trauktis iš užimamų pareigų. Ministras sakė neneigiąs Petraičio ilgametės kaip vadovo ir specialisto patirties ir tikįs, kad jis galėtų rasti kitą savo vaidmenį dabartinėje sveikatos sistemoje. NVSC vadovui atsisakius pasitraukti iš užimamų pareigų, jo veikla bus vertinama tarnybinio kasmetinio vertinimo metu. 

Be to, vykdant NVSC veiklos skaitmenizavimą, buvo rastos 804 neapskaitytos mirtys. Todėl Dulkys aptarė su Petraičiu problemas jo vadovaujamoje įstaigoje bei paprašė direktoriaus raštu pateikti paaiškinimus į tam tikrus klausimus. 

Gavęs NVSC vadovo paaiškinimus, ministras pavedė SAM ekspertams vertinti ir pateikti siūlymus. Įvertinus SAM ekspertų pateiktus siūlymus, priimtas sprendimas pradėti tarnybinį patikrinimą dėl NVSC vadovo galimo tarnybinių pareigų pažeidimo.

Tegai:
Nacionalinis visuomenės sveikatos centras (NVSC)
Dar šia tema
Rasta daugiau kaip 800 neapskaitytų mirčių, susijusių su COVID-19
Vakcina

Santaros klinikos Vilniuje pradėjo antrąjį skiepijimo etapą

(atnaujinta 16:47 2021.01.17)
Anksčiau šioje klinikoje buvo pranešta apie gydytojus, užsikrėtusius COVID-19, gavus pirmąją vakcinos dozę

VILNIUS, sausio 17 — Sputnik. Santaros klinikoje prasidėjo antrasis koronaviruso skiepijimo etapas. Apie tai Facebook pranešė gydymo įstaigos spaudos tarnyba.

Antroji vakcinos dozė skiriama gydytojams, kurie jau gavo pirmąją dozę.

Anksčiau paskiepytiems šios klinikos gydytojams buvo nustatytas koronavirusas. Santaros klinikos Vilniuje Infekcijos centro vadovė Ligita Jančorienė paaiškino, kad rizika susirgti sumažėja praėjus 12 dienų po pirmosios vakcinacijos. Tuo pačiu atsparumą virusui, kurį gamintojai žadėjo — iki 95 proc., Galima pasiekti tik praėjus septynioms dienoms po antrosios vakcinos dozės.  

Pasak Infekcijos centro vadovės, Santaros klinikose nuspręsta, kad tiems, kurie gavo pirmąją vakciną, bus tiriami antikūnai. Remiantis šiais duomenimis, bus priimtas sprendimas dėl antrosios dozės.

Gydymo įstaigos duomenimis, pirmąja doze paskiepyta 4,5 tūkst. darbuotojų.

Nuo pandemijos pradžios Lietuvoje buvo užregistruota daugiau nei 167 tūkstančiai COVID-19 atvejų, mirė per 2,4 tūkstančio žmonių.

Šalyje nuo koronaviruso jau paskiepyta daugiau nei 46 tūkst. žmonių.

Tegai:
Vilnius, Lietuva, vakcina, Santaros klinikos
Temos:
Saugokime save ir kitus: koronavirusas Lietuvoje ir pasaulyje
Avarinis ženklas

Šakių rajone eismo įvykio metu sužeisti du nepilnamečiai

(atnaujinta 12:17 2021.01.17)
Kartu su jais buvo sužeisti dar du suaugusieji, sėdintys tame pačiame automobilyje. Kitas eismo dalyvis neleido jų praleisti sankryžoje

VILNIUS, sausio 17 — Sputnik. Kelių eismo įvykio metu Šakių rajone buvo sužeisti du nepilnamečiai vaikai, pranešė Lietuvos policija. 

Šeštadienį, apie 15.10 val., šalia Bridžių kaimo, magistralės Pilviškiai-Šakiai-Jurbarkas 26-ame kilometre, automobilis "Audi 80", vairuojamas 1961 metais gimusio vyro, sankryžoje nepraleido "Volkswagen Passat" ir susidūrė su juo.

"VW Passat" vairavo 1983 metais gimęs vyras. Jis nepažeidė taisyklių, nes judėjo pagrindiniu keliu. Automobilyje, be jo, buvo moteris, gimusi 1988 metais ir du maži vaikai — 2018 metais gimęs berniukas ir 2015 metais gimusi mergaitė.

Per eismo įvykį buvo sužeisti visi automobilyje "VW Passat" sėdintys žmonės. Jie gavo medicininę pagalbą ir buvo išsiųsti gydytis ambulatoriškai.

Policija pradėjo administracinį tyrimą.

Naikintuvas F-35А

Pervertino save: kodėl JAV vėl atidėjo serijinę F-35 gamybą

(atnaujinta 13:16 2021.01.17)
JAV gynybos departamentas eilinį kartą atšaukė F-35 Lightning II serijines gamybos pradžią. Naikintuvas nėra pasirengęs koviniams bandymams, kuriuos turėjo praeiti dar prieš ketverius metus

Jungtinės Valstijos akivaizdžiai pervertino savo technologines galimybes ir 2021 metų sausio mėnesį "didžiausia ginklų programa pasaulio istorijoje, kurios vertė didesnė nei 1,6 trln. dolerių", sustojo ties 615 nedidelės modifikacijos "penktosios kartos" F-35 su daugybe "genetinių klaidų".

Už ginkluotės įsigijimą atsakinga JAV Gynybos departamento sekretorė Elen Lord atšaukė planuotą masinę F-35 Lightning II serijinę gamybą 2021 metų kovo mėnesį. Pagrindinė priežastis — techninės problemos. Naikintuvas turi eilę rimtų trūkumų ir neįrodė savo efektyvumo kovojant su šiuolaikinėmis priešlėktuvinės gynybos sistemomis.

Įvairios F-35 modifikacijos buvo gaminamos nuo 2011 metų, naikintuvas oficialiai gautas į ginkluotę 2014 metais. Iki šiol buvo pastatyta daugiau nei 600 iš planuotų 3200 "nematomų" lėktuvų, tačiau oficialus Pentagono sprendimas dėl serijinės F-35 gamybos — tai yra kovotojo kovinio pasirengimo, skirto rimtoms problemoms spręsti, garantas, "kokybės ženklas" užsienio klientams ir Amerikos mokesčių mokėtojams, taip pat gamybos efektyvumo ir aptarnavimo po pardavimo patvirtinimas. JAV gynybos departamentas neturi sprendimo — užsienyje nėra didelio pasirengimo kovai, tikros kokybės ir paklausos.

F-35 perspektyvos yra neskaidrios, teigiamas Pentagono sprendimas keletą metų iš eilės atidedamas. Praeis mėnesiai, kol išrinkto prezidento Džo Baideno administracijos paskirta nauja specialistų komanda gaus visą informaciją nepriklausomam techniniam patikrinimui ir sprendimui dėl serijinės F-35 gamybos — iki 2046 metų. "Nematomųjų" išvedimas iš eksploatacijos numatytas nuo 2070 metų. Planai fantastiški. Praktinė eksploatacija nuvilia specialistus. F-35 Lightning II daugeliu parametrų atsilieka nuo penktos kartos: ikigarsinis kreiserinis greitis, matomumas radaruose, didelis avaringumas. Lėktuvo branduolinių ginklų nešiotojo sertifikacija numatyta 2023 metų sausiui, tačiau po visų F-35 nesėkmių šis etapas gali būti perkeltas.

Amerikietiška svajonė

F-35 Lightning II eksploatavimo išlaidos yra daug didesnės nei ketvirtosios kartos naikintuvų, todėl vyriausybės pareigūnus priverčia abejoti tikslingumu įsigyjant daugybę šių lėktuvų. Tačiau investicijos į F-35 programą yra tokios reikšmingos, kad jos neįmanoma atšaukti. Be JAV, pinigus investavo Belgija, Didžioji Britanija, Lenkija, Italija ir kitos šalys. Amerikiečių žurnalas "Military Watch" sausio 3 dieną pranešė: vienintelis Vakarų pasaulio penktosios kartos naikintuvas F-35 "yra labai toli nuo visiško pasirengimo kovai ir gali būti netinkamas didelio intensyvumo kovinėms operacijoms iki 2025 metų".

Naikintuvas F-35
© Sputnik / Антон Балашов

Jau ketvirtus metus už F-35 gamybos programą atsakingi oficialus atstovai negalėjo tiksliai nustatyti naikintuvo pasirengimo koviniams bandymams datos. Net imitacinis centras nėra pasirengęs išbandyti kompleksinių "Žaibo" ginklų sistemų. Dėl atsarginių dalių trūkumo rangovas 2020 metais sulėtino gamybą. Anksčiau JAV gynybos departamentas ne kartą atsisakė priimti naujus F-35 dėl technologinių defektų (nuo korpuso korozijos iki programinės įrangos), aptiktų dviejuose šimtuose penktos kartos mašinose. Savo ataskaitoje Pentagonas pažymėjo, kad F-35 tarnybos trukmė "gali būti vos 2100 skrydžio valandų". Iš pradžių naikintuvas buvo suprojektuotas 8000 skrydžio valandų (iki keturiasdešimties metų tarnybos).

Esant tokiai krūvai trūkumų, dešimtys įvairios modifikacijos naikintuvų F-35 paradoksaliai parduodami užsienio partneriams ir veikia aštuoniose šalyse (įskaitant JAV). Didžiosios Britanijos, Graikijos, Danijos, Izraelio, Jungtinių Arabų Emyratų, Kataro ir Japonijos oro pajėgos šiandien tikisi savo "nematomųjų". Pavyzdžiui, vien Izraelio oro pajėgos užsakė 50 naikintuvų F-35 ir norėtų įsigyti dar dvi dešimtis "nematomųjų" orlaivių.  

"Žaibo" pilotavimui išmokyti daugiau nei 1200 pilotų, o F-35 aptarnavimui — dešimt tūkstančių technikų. Atsižvelgdamas į tai, "Lockheed Martin" netgi sugebėjo sumažinti modifikacijos F-35A kainą nuo pradinių 250 milijonų iki 80 milijonų dolerių. Amerikos marketingas yra daug pranašesnė už technologijas JAV. "Žaibas" neprivalo skristi gerai, jei gerai parsiduoda.

Kenksmingas prisitaikėlis

F-35 Lightning II nelaimių serija leidžia prognozuoti sunkų mašinos likimą ateinančiais metais. Ir jei naujausias amerikiečių naikintuvas taikiai eksploatuojant yra technologiškai pažeidžiamas, susitikimas kovinėje situacijoje, pavyzdžiui, su Rusijos penktosios kartos naikintuvu Su-57, priešlėktuvinių raketų sistema S-400 ar elektroninio karo priemonėmis, akivaizdu, jai blogai baigsis. "Nematomieji" turi prisitaikyti prie atšiaurios realybės.

Rusijos naikintuvai Su-57
© Sputnik / Андрей Катаев

Pagrindinių penktos kartos amerikiečių naikintuvo trūkumų kiekį pavyko sumažinti iki penkių, nors ir tai yra daug mašinai, kuri kainuoja nuo 80 milijonų dolerių (modifikacija oro pajėgoms) iki 130 milijonų dolerių (modifikacija laivynui). Viršgarsinis greitis grasina sunaikinti sklandytuvą, slaptą dangą ir antenas orlaivio uodeginėje dalyje. Tačiau Pentagonas — nėra "Lockheed Martin" priešas ir ištikimai pakoregavo eksploatacijos F-35 charakteristiką, kuris dabar laikomas ikigarsiniu naikintuvu, galinčiu greitai įsibėgėti. Specialioje instrukcijoje nurodomas sekundžių skaičius, kurį leidžiama pagreitinti iki 1,2 Macho modifikuojant laivyną (F-35B) ir jūrų korpusą (F-35C). Pasirodo, kad tokiu būdu įmanoma pašalinti konstrukcijos trūkumus.

Priminsiu, kad penktosios kartos amerikiečių naikintuvo F-22 Raptor sukūrimas anksčiau buvo pripažintas nesėkmingu. Nepatikimos radijo bangas sugeriančiosios dangos, F22 matomumas labai aukšto diapozono radaruose, kurių nuotolio radiusas yra iki 750 kilometrų, kosminė gamybinės transporto priemonės kaina (350 mln. dolerių) —visa tai lėmė, kad 2009 metų programa buvo sumažinta maždaug 25 proc. plano, buvo pagaminti tik 187 naikintuvai. Brangiai kainuojanti priežiūra iš esmės pakenkė visos F-22 programos gyvybingumui. 2020 metų Lapkričio 29 dienos JAV vyriausybės atskaitomybės biuro (GAO) duomenimis, penktosios kartos JAV karinių oro pajėgų naikintuvas F-22 Raptor išliko prasčiausiu orlaiviu pagal pasirengimą darbui — dėl itin didelių priežiūros ir eksploatavimo išlaidų. Jei taikos metu maždaug pusė šių mašinų parko yra tinkama, kas bus kare?

Naujausio naikintuvo F-35 Lightning II atveju istorija vystosi ta pačia kryptimi. JAV vyriausybės audito tarnyba anksčiau pažymėjo, kad su F-35 technine priežiūrą lieka tikėtis geriausio, o Pentagono galimybės remontuoti F-35 atsilieka nuo grafiko. Anot Elen Lord, kariuomenė negali sau leisti sumokėti F-35 išlaikymo išlaidų: "Naujausio ir moderniausio kariuomenės naikintuvo išlaikymas per ateinančius metus taps dideliu iššūkiu... ir greičiausiai toliau kenks koviniam pasirengimui".

Autoriaus nuomonė gali nesutapti su redakcijos pozicija.

Tegai:
naikintuvai, JAV
Dar šia tema
Taikinys neutralizuotas: Kamčiatkoje MiG-31 perėmė "priešo" lėktuvą
"Universalus kovinis paukštis": "The National Interest" susižavėjo rusišku Su-35
Rusijos naikintuvas Su-57 užkariauja pasaulį. Kas toliau?