Žemė, archyvinė nuotrauka

Mokslininkai siekia paaiškinti pačius keisčiausius signalus visatos gelmių

(atnaujinta 18:44 2019.07.12)
Apskaičiuota, kad per dieną kosmose įvyksta keli tūkstančiai greitųjų radijo bangų pliūpsnių, kol kas nepavyksta identifikuoti juos nei su vienu žinomų astrofizinių objektų, tokių kaip pulsaras, juodoji skylė ar aktyvioji galaktikos šerdis

VILNIUS, liepos 12 — Sputnik. Mokslininkams pirmą kartą pavyko išsiaiškinti, iš kur atsirado greitas radiacinis sprogimas — tai vienintelis didžiulis ryškus impulsas, trunkantis milisekundę. Greitieji radijo bangų pliūpsnius mokslininkai studijavo daugiau nei dešimt metų. Iš viso jų žinoma apie trisdešimt. Kokie kosmoso objektai šią spinduliuotę generuoja, vis dar nėra aišku. Apie vieną iš karščiausių astrofizikos problemų rašo RIA Novosti autorė Tatjana Pičugina.

Studentų atradimas

2007 metais Virdžinijos universiteto (JAV) studentas Deividas Narkevičius per pastaruosius metus išnagrinėjo Parkso observatorijos radioteleskopo duomenis. Magelano debesyse jis ieškojo ypatingos rūšies neutroninių žvaigždžių, kurios labai greitai sukasi ir išmeta galingas elektromagnetinės spinduliuotės sroves. Stebėtojui atrodo, kad jos užsidega ir gęsta kaip švyturiai, todėl yra vadinamos pulsarais.

Kosmosas, archyvinė nuotrauka
© Sputnik / Пресс-служба Роскосмоса

Remiantis turimais duomenimis, įvyko neįprastai galingas ir trumpas impulsas, trunkantis tik penkias milisekundes. Be to, skirtumas tarp žemo ir aukšto dažnio signalų buvo labai didelis, būdingas tolimiausiems ekstragalaktiniams objektams. Radijo bangos erdvėje patenka į laisvuosius elektronus, jie išsisklaido erdvėje kaip prizmė, todėl aukšto dažnio bangos pasiekia Žemę greičiau. Kuo ilgiau radijo banga keliauja iki Žemės, tuo labiau pastebimas skirtumas tarp žemo ir aukšto dažnio signalų. Mokslininkai tai vadina dispersija.

Radijo signalo pasikartojimo ir jo šaltinio nustatyti neišėjo. Bet pavyko išsiaiškinti, kad impulsas kilo teritorijoje, esančioje šalia Magelano debesų. Antrasis toks signalas, tik daug silpnesnis, buvo aptiktas tik po penkerių metų, taip pat iš Parkso observatorijos archyvinių duomenų.

Giliau tyrinėti šį keistą signalą neleido gan juokingas dalykas. Parkso duomenyse buvo peritonų — kito tipo labai trumpų radijo impulsų. Mokslininkams iškart kilo mintis, kad jie yra sausumos kilmės, galbūt technogeniniai. Taip ir buvo. Peritonus skleidė observatorijoje įrengtos mikrobangų krosnelės.

Nors greitieji radijo bangų pliūpsniai, nustatyti 2007 ir 2012 metais, skyrėsi nuo peritonų, mokslininkai neskubėjo jiems priskirti kosminės prigimties. Tik tada, kai kiti teleskopai užfiksavo tokius signalus, tapo aišku: mokslas yra ant labai neįprasto atradimo slenksčio.

Iš kur kilo impulsai

Dabar yra užregistruota apie trys dešimtys greitųjų radijo bangų pliūpsnių (angl. "fast radio bursts" (FRB)). Apskaičiuota, kad per dieną kosmose panašių pliūpsnių įvyksta keli tūkstančiai. Iki šiol neįmanoma nustatyti jų nei su vienu iš žinomų astrofizinių objektų, tokių kaip pulsaras, juodoji skylė ar aktyvioji galaktikos šerdis.

Dauguma FBR yra vienkartiniai. Pirmasis pasikartojantis greitasis radijo bangų pliūpsnis buvo aptiktas 2012-2015 metais — FRB 121102. Impulsai tokie patys, bet nereguliarūs, priešingai nei pulsarai. Dėl pasikartojimo, mokslininkai sugebėjo rasti signalo šaltinį. Tam jie panaudojo radioteleskopą VLA ir kitus teleskopus, nukreipė juos į dangaus dalį, iš kurios kilo impulsas, ir rado nykštukinę galaktiką, kuri yra už 3 milijardų šviesmečių.

Neseniai tarptautinė mokslininkų komanda atskleidė informaciją apie vieno impulso šaltinį FBR 180924. Jis kilo iš DES J214425.25-405400.81 galaktikos, esančios už keturių milijardų šviesmečių Gervės žvaigždyne. Ši galaktika yra tūkstantį kartų didesni nei ta, iš kurio ateina pasikartojantis FBR. Tai rodo, kad greituosius radijo bangų pliūpsnius gali generuoti skirtingo pobūdžio objektai.

Neutroninės žvaigždės pirmauja

Ekspertai pateikė daugybę hipotezių apie greitųjų radijo bangų pliūpsnių pobūdį: kosminės stygos, juodosios skylės garavimas, įkrautos juodosios skylės žlugimas, baltosios skylės gimimas, supernovos ir, žinoma, tolimų pasaulių gyventojų veikla.

Žemė, archyvinė nuotrauka
© Sputnik / Пресс-служба Роскосмоса

Palaipsniui visos šios prielaidos buvo atmestos, kitos pripažintos mažai tikėtinomis. Liko tik dvi hipotezės, susijusios su neutroninėmis žvaigždėmis. Šie palyginti nedideli, greitai besisukantys objektai gali generuoti labai galingus radijo impulsus.

Pagal pirmąjį modelį, FBR išskiria apie 100 metų jaunos neutroninės žvaigždės. Jos sukasi didžiuliu greičiu: vienas apsisukimas per milisekundę. Sukimosi energija virsta radijo impulsu. Iš esmės tai yra radijo pulsarai, manoma, kad dauguma FBR turėtų būti pasikartojantys.

Pagal antrąją versiją, šaltinis — magnetarai, stiprų magnetinį lauką turinčios neutroninės žvaigždės. Šio lauko sutrikimas išskiria galingą greitą radijo impulsą, kuris, turbūt, gali pasikartoti po šimto metų.

Kol kas aptikta per mažai FBR, kad pavyktų išspręsti jų mįslę. Gali būti, kad mokslininkai turės laukti, kol bus pastatytas milžiniškas radiointerferometras SKA Australijoje ir Pietų Afrikoje, kuris galės aptikti dešimtis tokių pliūpsnių per parą.

kosmosas, mokslininkai
Gyvenimas po mirties. Mokslininkai paaiškino, kas atsitinka po mirties
Mokslininkai įvardijo psichiškai sveikiausius žmones Žemėje
Mokslininkai rado Biblijos miestą Ziklagą
Tu-214ON

Šaltiniai pasakojo, kaip Rusija elgsis su "Atviro dangaus" lėktuvais

(atnaujinta 10:33 2021.01.17)
Vieno iš jų teigimu, žvalgybiniais tikslais bus naudojamas orlaivis, kuriuo bus galima stebėti įvairių ginklų bandymų rezultatus ir įvertinti pratimų efektyvumą

VILNIUS, sausio 17 — Sputnik. Rusijai galutinai pasitraukus iš Atviro dangaus sutarties, planuojama, kad žvalgybos tikslais bus naudojami orlaiviai "Tu-214ON", RIA Novosti sakė du kariniai-diplomatiniai šaltiniai.

"Abu Tu-214ON lėktuvus planuojama perkvalifikuoti kitoms užduotims atlikti. Tai visų pirma susiję su žvalgybos funkcijomis ir jų pačių karinių objektų saugumo kontrole", — sakė vienas iš šaltinių.

Be to, jis pridūrė, kad orlaiviu galima stebėti įvairių ginklų bandymų rezultatus ir įvertinti pratimų efektyvumą.

Antrojo šaltinio teigimu, norint naudoti "Tu-214ON" kaip žvalgybinį lėktuvą, jiems reikia sumontuoti modernią elektroninę ir radiotechninę žvalgybos įrangą.

"Išankstinis sprendimas šiuo klausimu buvo priimtas", — sakė agentūros pašnekovas, pažymėdamas, kad projektuojant "Tu-214ON" buvo numatyta galimybė atlikti didelę modernizaciją ir "niekas nebus išsibarstęs su tokiais vertingais orlaiviais".

Kol nebus baigta sutarties atsisakymo procedūra, abu "Tu-214ON" liks atsargoje, pridūrė šaltiniai.

Oro stebėjimo orlaivius "Tu-214ON" 2011 ir 2013 metais pastatė "Tupolev" bendrovė, remdamasi "Tu-204" keleiviniais lėktuvais, jiems skirtą įrangą sukūrė valstybinė korporacija "Rostec". 2018 metų rugsėjo mėnesį abu orlaiviai gavo tarptautinį sertifikatą atlikti stebėjimo skrydžius pagal šią sutartį.

Atviro dangaus sutartis buvo pasirašyta 1992 metais ir tapo viena iš pasitikėjimą skatinančių priemonių Europoje po Šaltojo karo. Susitarimas galioja nuo 2002 metų ir leidžia jo nariams atvirai rinkti informaciją apie vienas kito karines pajėgas ir veiklą.

Dar neseniai 34 valstybės buvo šios sutarties šalys. Tačiau gegužės pabaigoje prezidentas Donaldas Trumpas paskelbė, kad JAV traukiasi iš susitarimo. To priežastis Vašingtone buvo vadinama pakartotiniais Rusijos pažeidimais. Maskva ne kartą atmetė šiuos kaltinimus.

Lapkričio 22-osios naktį JAV baigė išvykimo procedūrą.

Sausio 15 dieną Rusija taip pat pranešė apie pasitraukimą iš sutarties. Kaip paaiškino Užsienio reikalų ministerija, JAV sprendimas palikti susitarimą gerokai pažeidė dalyvaujančių valstybių interesų pusiausvyrą, o Maskvos pasiūlymai užtikrinti sutarties gyvybingumą naujomis sąlygomis nerado partnerių paramos.

Krašto apsaugos ministerija pasirašė susitarimus dėl trijų karinių stovyklų statybos
Pinigus už neįvykusias keliones vėl galima bus atgauti per 14 dienų
Atsisveikinimo ceremonijoje, skirtoje Jeralaš leidėjui, režisieriui Borisui Gračevskiui, kino namuose Maskvoje

Maskvoje vyksta atsisveikinimas su Borisu Gračevskiu

(atnaujinta 12:44 2021.01.17)
Gračevskis mirė ketvirtadienį Maskvos ligoninėje eidamas 72 metus dėl koronaviruso sukeltų komplikacijų

VILNIUS, sausio 17 — Sputnik. Maskvoje, kino namuose, prasidėjo "Jeralaš" meno vadovo Boriso Gračevskio atsisveikinimo ceremonija, draugai, kolegos ir kūrybos gerbėjai atvyko su juo atsisveikinti, praneša RIA Novosti.

Gračevskis mirė ketvirtadienį ligoninėje eidamas 72 metus dėl koronaviruso sukeltų komplikacijų.

На церемонии прощания с создателем детского юмористического киножурнала Ералаш, режиссером Борисом Грачевским в Доме кино в Москве
© Sputnik / Антон Денисов
Atsisveikinimo ceremonijoje, skirtoje "Jeralaš" leidėjui, režisieriui Borisui Gračevskiui, kino namuose Maskvoje

Karstas pastatytas scenoje, apsuptas gėlių ir vainikų. Salėje groja muzika, dideliame ekrane rodomos Gračevskio nuotraukos, daugelis jų vaizduoja jį su savo draugais ir kolegomis.

Režisierius gruodžio mėnesį užsikrėtė koronavirusu ir pirmą kartą buvo gydomas namuose. Tačiau mėnesio pabaigoje jis buvo sunkios būklės ligoninėje vienoje iš Maskvos ligoninių.

© Sputnik / Антон Денисов

Buvo pranešta, kad Gračevskio būklė stabilizavosi, tačiau sausio 14 dieną režisieriaus draugas, aktorius Vladimiras Dolinskis paskelbė apie jo mirtį.

Borisas Gračevskis — režisierius, scenaristas, filmų "Stogas" ir "Tarp muzikos ar tantros simfonijos" autorius, taip pat kelių dokumentinių filmų kūrėjas. Vaikų nuotaikingą naujienų leidinį "Jeralaš" 1974 metais įkūrė Gračevskis kartu su dramaturgu Aleksandru Čmeliku. 10 metų Gračevskis buvo "Jeralaš" direktorius, nuo 1984 metų — laikraščio meno vadovas.

koronavirusas, Rusija, mirtis
Koronaviruso testas

Profesorius papasakojo apie COVID-19 mutacijų pobūdį

(atnaujinta 11:36 2021.01.17)
Čaplinskas teigė, kad naujos mutacijos gali labai sumažinti vakcinų veiksmingumą ir pakeisti sveikatos priežiūros sistemą dėl didelio jų užkrečiamumo

VILNIUS, sausio 17 — Sputnik. Buvęs Užkrečiamųjų ligų ir AIDS prevencijos centro (ULAC) vadovas, medicinos mokslų daktaras, profesorius Saulius Čaplinskas Facebook papasakojo apie tai, kaip vyksta koronaviruso mutacija.

Profesorius paaiškino, kad virusai negali daugintis — jie įsilaužia į ląstelės mechanizmus ir sukuria savo kopijas. Kuo daugiau viruso kopijų sukuria ląstelė, tuo dažniau gali atsirasti kopijų klaidų — mutacijų. Dauguma šių klaidų yra nedidelės, tačiau kai kurios klaidos gali sukelti didesnį virusų užkrečiamumą ar patogeniškumą.

Tam tikros mutacijos gali sumažinti vakcinos ar gydymo efektyvumą ir sumažinti diagnostikos priemonių tikslumą.

Čaplinskas prisiminė, kad neseniai atsirado kelios SARS-CoV-2 mutacijos: B.1.1.7 variantas, pirmą kartą atrastas Didžiojoje Britanijoje, jo užkrečiamumas padidėjo apie 50 proc., O E484K variantas, pirmą kartą aptiktas Pietų Afrikoje, kuris taip pat yra labiau užkrečiamas ir gali sumažinti vakcinų veiksmingumą.

"Manoma, kad šie variantai nesukelia sunkesnės ligos, tačiau labiau užkrečiami virusai, greičiau plisdami, gali dar labiau apkrauti jau ir taip perkrautą sveikatos priežiūros sistemą ir galiausiai sukelti daugiau mirčių", — rašo jis.

Jis taip pat teigė, kad Brazilijoje atlikti tyrimai rodo, kad SARS-CoV-2 gali būti perduodamas vandens gyvūnams, o tai gali pagreitinti tolesnes viruso mutacijas, o Jungtinės Valstijos kovo mėnesį taps dominuojančia britų koronaviruso paderme.

Anksčiau profesorius pažymėjo, kad Lietuva yra tarp šalių, kuriose gali įvykti koronaviruso mutacija, nes čia plitimo dažnis yra labai didelis, o pats paplitimas yra gana didelis. Tai sukuria geras sąlygas mutacijoms.

Šiuo metu koronaviruso atvejų skaičius Lietuvoje viršijo 167 tūkstančius žmonių, mirė daugiau nei 2,4 tūkstančio žmonių.

Iki sausio 31 dienos šalyje galioja karantinas. Numatytas priemones planuojama peržiūrėti sausio 17 dienos vakcinacija atliekama tarp prioritetinių gyventojų.

Saulius Čaplinskas, mutacija, koronavirusas