Medicina, archyvinė nuotrauka

Mokslininkas atskleidė, kokios medžiagos padės išvengti insulto

(atnaujinta 21:39 2019.07.20)
Vis daugiau žmonių kenčia nuo insulto, kraujotakos sutrikimų, dėl kurių atsiranda deguonies trūkumas, arba smegenų hipoksija. Jei nebus pradėtas gydymas, žmogus gali tapti neįgalus arba mirti

VILNIUS, liepos 20 — Sputnik. Rusijos biologai sugalvojo, kaip padėti smegenims susidoroti su deguonies bado ir insulto poveikiu. Ištyrę ląstelių mirties mechanizmą, kai liga tik vystosi, mokslininkai suprato, kokie procesai galiausiai sukelia insultą. Apie šio tyrimo perspektyvas RIA Novosti pasakojo vienas iš jo dalyvių — biologinių mokslų kandidatas Jegoras Turovskis iš Puščino tyrimų centro (PTC) Ląstelių biofizikos instituto.

Kas atsitinka smegenyse hipoksijos metu

Vis daugiau žmonių visame pasaulyje kenčia nuo insulto — kraujotakos sutrikimų, dėl kurių atsiranda deguonies trūkumas, arba smegenų hipoksija. Jei nebus pradėtas gydymas, žmogus gali tapti neįgaliu arba net mirti.

Smegenys — didžiausios deguonies vartotojos iš visų kūno organų, nes jos nuolat atlieka daugybę funkcijų. Jos ląstelės — neuronai ir astrocitai — jautriausi hipoksijai. Nėra deguonies — nėra energijos neuronams, o tai skatina jų nykimą.

Dėl deguonies trūkumo, neuronai išskiria tam tikrą rūgštį, kuri kaupiasi ekstraląstelinėje erdvėje. Kalcio jonų kiekis neuronuose kinta, susidaro pavojinga situacija, kuri vis dar yra grįžtama šioje fazėje: galima išsaugoti neuronus.

Jei hipoksija išlieka, prasideda antroji fazė: neuronai intensyviai gamina rūgštį, kalcio koncentracija nekontroliuojamai didėja, neuronai miršta.

Tai lydi uždegiminiai procesai. Leukocitai — baltieji kraujo kūneliai — įsiskverbia į pažeidimą ir gamina įvairias gydomąsias medžiagas.

Antrajame etape smegenų stabdymo sistema, kuri slopina cheminį aktyvumą neuronuose, nustoja veikusi. Faktas, kad jos ląstelės (GABAerginiai neuronai) yra pirmieji, kurie žūsta hipoksijos metu. Tai 2013 metais atrado mokslininkai iš Ląstelių biofizikos instituto PTC, ląstelių signalizacijos laboratorijoje, kurioje dirba Jegoras ir Marija Turovskiai.

"Be šių neuronų, smegenų tinklas yra tarsi automobilis be stabdžių, veikia tik greičio pedalas", — lygina Jegoras Turovskis.

Kaip išgelbėti neuronus nuo mirties

Būtina suprasti, kaip apsaugoti GABAerginius neuronus smegenų išemijos metu — mažinant kraujo tiekimą. GABA yra gama-aminorūgštis, signalizuojanti molekulė, kurią keičia šios ląstelės.

Atlikę eksperimentų su žiurkių smegenų ląstelių kultūromis seriją, tyrėjai išsamiai išnagrinėjo interleukino 10 — junginio, kurį gamina leukocitų imuninės ląstelės, apsauginį poveikį, siekiant kovoti su uždegiminiu procesu.

"Tai stiprus neuroprotektorius. Jis veikia per neuronus ir astrocitus, apsaugo juos nuo uždegimo. Imuninės ląstelės gamina ribotus jo kiekius, todėl nusprendėme, kad galime pridėti iš išorės", — sako biologas.

Interleukinas 10 gaunamas mokslinėse laboratorijose iš genetiškai modifikuotų žmogaus ląstelių kultūrų, ir tai visada yra brangu.

"Mes pagalvojome, kad būtų gerai rasti kažką pigesnio. Pridėjome įvairių komponentų ir nustatėme, kad kai kurie sustiprina jo poveikį", — tęsia mokslininkas.

Vienas iš šių komponentų yra dihidrokvercetinas. Tai natūralus augalų flavonoidas, išgautas iš sibirietiškų ir Daursko lervų. Parduodamas kaip maisto papildas su antioksidaciniu poveikiu.

"Dihidrokvercetinas slopina NMDA ir AMPA receptorių ekspresiją. Jie mažėja, o kalcio jonų patekimas į neuronus išemijos metu sumažėja", — aiškina Turovskis.

Be to, mokslininkai ištyrė šios medžiagos antioksidacinį poveikį, t. y. gebėjimą surišti deguonies laisvuosius radikalus, kurie kenkia GABAerginiams neuronams.

Interleukino 10 veiksmingumas pagerina kitą priedą — alfa-2 adrenoreceptorių agonistą. Šios molekulės padeda sumažinti kraujo spaudimą, tačiau smegenų ląstelių lygiu, kaip nustatė mokslininkai, jie turi sudėtingą poveikį ir aktyvuoja apsauginių baltymų ekspresiją.

Ketvirtojo komponento Turovskis nenurodo. Tai yra užpatentuotos mokslinės grupės žinios. Be to, vystymosi komercializavimas yra neįmanomas. Tada būtina ieškoti finansavimo, kad būtų galima ištirti visą gyvūnų neuroprotekcinę sudėtį, siekiant užtikrinti, kad nebūtų jokių šalutinių poveikių. Tik tada bus galima aptarti klinikinius tyrimus.

Yra metodas, yra ir prisipažinimas

Jegoras Turovskis ir jo žmona Marija atvyko į Puščiną iš Murmansko, baigę Pedagoginį universitetą. Jie buvo nukreipti į fundamentinius mokslus, todėl pateko į Puščino mokslų universitetą studijuoti neurobiologijos. Ši mokslinių tyrimų sritis yra labai svarbi ir gerai finansuojama visame pasaulyje.

"Esame suinteresuoti smegenų ląstelių pažeidimų ir išgyvenimo mechanizmais, kurių receptoriai, perspėjamieji keliai yra aktyvuojami išemijos metu", — sako Turovskis.

Tarpląstelinės signalizacijos laboratorijoje, kur dirbo studentai, uždavinys: sukurti mikroskopinį metodą, skirtą išemijos poveikiui smegenų ląstelėms registruoti. Marija Turovskaja susidūrė su šia užduotimi, kuri atvėrė kelią į platesnį mokslą.

Mokslininkai atliko nemažai esminių atradimų. Vienas iš jų susijęs su astrocitais — neuronų ląstelėmis. Kartu su kolegomis iš Londono universiteto Neurologijos, fiziologijos ir farmakologijos katedros, kur Turovskis dirbo vadovaujant profesorei Aleksanderai Gurinai, jie nustatė, kad astrocitai yra jautrūs deguonies trūkumui.

"Kai smegenų kamiene atsiranda bent menkas deguonies kiekio sumažėjimas, astrocitai pirmiausia reaguoja ir siunčia signalą neuronams, o iš ten — į kvėpavimo centrus", — sakė mokslininkas.

Studijuodamas pelių smegenis poilsio ir fizinio krūvio metu, Turovskis nustatė, kad gyvūnų kvėpavimo pokyčių ritmas (atotrūkis tarp iškvėpimo ir įkvėpimo) yra ilgesnis.

Tai, kaip paaiškėjo, kontroliuoja smegenų astrocitų "deguonies jutikliai". Tyrimo rezultatai paskelbti "Nature Communications" 2018 metais.

moksliniai tyrimai, tyrimas, medicina, mirtis, insultas, smegenys
Medicina ir sveikata (343)
NASA

Trampas paskelbė apie "didžiausio ginklo" JAV atsiradimą

(atnaujinta 12:20 2020.05.31)

VILNIUS, gegužės 31 — Sputnik. Trampas paskelbė, kad netrukus JAV turės "didžiausią ginklą" istorijoje. Apie tai JAV prezidentas Donaldas Trampas pareiškė kalbėdamas Floridoje dėl kosminio laivo "Crew Dragon" paleidimą į Tarptautinę kosminę stotį. Transliacija vyko Baltųjų rūmų Twitter puslapyje.

Šeštadienį raketa "Falcon 9" sėkmingai į orbitą išleido erdvėlaivį "Crew Dragon" su NASA astronautais Robertu Behnkenu  ir Doug Hurley. Sekmadienį planuojamas erdvėlaivio prisijungimas prie TKS.

"Netrukus nusileisime ant Marso ir turėsime pačius geriausius ginklus, kokius tik buvo galima įsivaizduoti istorijoje", — sakė Trampas.

Anot Amerikos vadovo, jis jau susipažinęs su raida ir "net negali tuo patikėti". Tačiau detalių jis nepateikė.

Anksčiau Trampas pasveikino Eloną Mask su sėkmingu "SpaceX" paleidimu ir pavadino šį įvykį "triumfiniu grįžimu į žvaigždes".

Gegužės viduryje JAV prezidentas paskelbė paleisiantis raketą "super-duper", 17 kartų didesnę už garso greitį.

Elonas Maskas, JAV, Tarptautinė kosmine stotis (TKS), Donaldas Trampas
Tomas Kruzas kartu su NASA ir "SpaceX" planuoja sukurti filmą kosmose
Mokslininkas papasakojo, kodėl kosmose reikia atlikti eksperimentus su gyvūnais
Kuras, archyvinė nuotrauka

Kaip pasikeitė savaitinės dujų kainos Baltijos šalyse

(atnaujinta 12:08 2020.05.31)
Praėjusią savaitę Latvijos ir Estijos sostinėse dujų kainos pakilo, tačiau Lietuvoje jos nepasikeitė

VILNIUS, gegužės 31 — Sputnik. Rygoje "Circle K" degalinėse, 95 klasės benzinas pabrango 5,7% iki 1 054 euro už litrą, dyzelinas — 4,3% iki 0,964 euro už litrą, rašo Bb.lv.

Vilniuje 95 klasės dujų ir dyzelino kainos nesikeitė ir sudarė atitinkamai 0,935 ir 0,835 euro už litrą.

Taline "Circle K" degalinėse, 95-asis benzinas pabrango 2,6% iki 1,179 euro už litrą, dyzelinio kuro kaina nepasikeitė — 0,999 euro už litrą.

Dujų kaina Rygoje išliko ta pati — 0,465 euro už litrą, Vilniuje ji padidėjo 4,4% iki 0,479 euro, o Taline sumažėjo 1,1% iki 0,56 euro už litrą.

kainos, kuras, Baltijos šalys
Lietuvos gyventojai nėra pasirengę netikėtoms išlaidoms
Įvardyti tankiausiai apgyvendinti Europos regionai
Kava

Sveikatos apsaugos ministerija pratęsė kavinių ir restoranų darbo laiką

(atnaujinta 15:16 2020.05.31)
Lietuvos įstaigose dabar galima sėdėti didelėje kompanijoje prie to paties stalo, tačiau išlaikyti socialinį atstumą su nepažįstamais žmonėmis

VILNIUS, gegužės 31 — Sputnik. Lietuvoje viešojo maitinimo įmonėms buvo įvestos naujos švelninančios karantino taisyklės, praneša Sveikatos apsaugos ministerija.

Sprendimą pasirašė sveikatos apsaugos ministras Aurelijus Veryga. Dabar maitinimo įstaigos gali dirbti iki 23 val.

Vilniaus panorama, archyvinė nuotrauka
© Sputnik/ Владислав Адамовский.

Taip pat terminas nebus taikomas ne tik gatvės kavinėms ar išvežamiems maisto produktams, bet ir maitinimui, teikiamam įmonių, įstaigų ar organizacijų darbuotojams, kur jų teritorijoje ir jų patalpose atliekamas pamaininis darbas.

Be to, žmonių skaičius prie vieno stalo neberibojamas.

Sveikatos apsaugos ministerija taip pat primena kitus viešojo maitinimo reikalavimus. Prie kasos tarp žmonių turėtų būti bent metras, o uždarose kavinėse, restoranuose, baruose ar kitose pramogų vietose atstumas tarp stalų ar bent prie skirtingų stalų sėdintys lankytojai turėtų būti bent du metrai.

Jei tarp stalų yra pertvaros, jos turėtų būti bent 90 centimetrų pločio ir 140 centimetrų aukščio, o atstumas tarp stalų turėtų būti bent metras.

Maitinant vis dar yra reikalavimas, kad lankytojai, sėdintys prie stalų, turėtų būti bent metro atstumu nuo gyvenamųjų pastatų takų ir langų.

Į įstaigas įleidžiami tik kaukes dėvintys lankytojai, tačiau jas galima nusiimti valgymo metu.

Švediški stalai vis dar yra uždrausti. Cukraus, druskos ir padažų ant stalų nėra.

Taip pat negalima naudoti daugkartinio naudojimo meniu. Arba dezinfekuoti po kiekvieno lankytojo.

Išlieka ankstesni reikalavimai, kad indai turi būti plaunami indaplovėje, ne žemesnėje kaip 60 laipsnių temperatūroje.

Taip pat būtina užtikrinti, kad maitinimo įstaigose dirbtų tik tie darbuotojai, kurie neturi viršutinių kvėpavimo takų infekcijų, ūminių žarnyno infekcijų ir kitų ligų požymių. Darbuotojų sveikata turėtų būti įvertinta kiekvieną dieną prieš apsilankymą maitinimo įstaigoje.

Dėl koronavirusinės infekcijos karantinas įvestas Lietuvoje nuo kovo 16 dienos. Pastarąjį kartą vyriausybė jį pratęsė iki birželio 16 dienos.

Valdžia po truputį panaikina apribojimus piliečiams ir daro švelninimus verslui. Visų pirma, pokyčiai yra susiję su renginių organizavimu, sienų kontrole, kavinių, kazino ir naktinių klubų darbo valandomis, skrydžiais, susitikimais viešose vietose.

Šiuo metu respublikoje užfiksuota daugiau kaip 1670 koronaviruso atvejų, daugiau kaip 1230 pasveiko, 70 žmonių mirė.

Kovo 11 dieną Pasaulio sveikatos organizacija paskelbė naujos koronavirusinės infekcijos COVID-19 protrūkį pandemija. Naujausiais PSO duomenimis, pasaulyje užfiksuota daugiau nei 5,8 mln. infekcijos atvejų, mirė daugiau nei 365 tūkst. žmonių.

darbo laikas, restoranas, kavinė, Sveikatos apsaugos ministerija (SAM)