Trijų akių urvas, archyvinė nuotrauka

Mokslininkas ištirs Krymo urvų stalagmitus, kad sumodeliuotų Žemės klimatą

(atnaujinta 09:23 2019.09.09)
Pasak mokslininko, norėdami suprasti, kas atsitiks su klimatu ateityje, klimatologai kuria vadinamuosius pasaulinės cirkuliacijos modelius

VILNIUS, rugsėjo 8 — Sputnik. Stalagmitų mėginiai iš kelių garsių Krymo urvų, kaip natūralūs "archyvai" apie Žemės klimatą praeityje, buvo atrinkti tyrinėti ir įvertinti globalios cirkuliacijos modelius būsimam planetos klimatui prognozuoti, praneša RIA Novosti su nuoroda į Insbruko universiteto (Austrija) Geologijos instituto docentą Jurijų Dublianskį.

Nuo 2000-ųjų pradžios Dublianskis dirbo Austrijos universitete paleoklimato tyrimo darbo grupėje, jo grupės mokslininkai izotopinei analizei atrinko stalagmitus iš urvų, esančių skirtinguose pasaulio žemynuose.

"Atrodo, kad tai akmuo (kurio amžius svyruoja nuo tūkstančių iki šimtų tūkstančių metų), kurį mes paimame, pjaustome, analizuojame augimo sluoksnius ir galime gauti informacijos apie klimatą (praeitį), nes augimo sluoksniai auga iš vandens, kuris kritulių pavidalu patenka į žemės paviršių, ir karbonatų kompozicijoje sluoksniai registruoja izotopinę atmosferos drėgmės sudėtį. Iš to galime daryti išvadas apie drėgmės perdavimo kelius, temperatūrą ir kt. Šie duomenys yra neįkainojami tikrinant klimato modelius", — žurnalistams sakė mokslininkas.

Norėdami suprasti, kas nutiks su klimatu ateityje, klimatologai kuria vadinamuosius pasaulinės cirkuliacijos modelius, teigė Dublianskis. Dabar yra apie dešimt tokių sudėtingų modelių, juos kuria ištisi institutai ir jiems reikia sudaryti reikia atlikti labai daug sudėtingų skaičiavimų.

Anot jo, problema ta, kad mokslininkai nežino, kuris modelis tinkamas, o kuris neteisingas.

Tam, kad būtų galima išsiaiškinti, modelis pritaikomas atgaliniu laiku — modeliuojama praeitis ir lyginami gauti duomenys su natūraliais "archyvais", pažymėjo mokslininkas.

Tokie natūralūs "archyvai" yra stalagmitai — nykstantys mineraliniai dariniai, augantys iš urvų dugno. Atlikus urano ir torio analizę, labai tiksliai galima nustatyti stalagmito susidarymo datą ir jo gyvavimo laiką, kuris gali siekti iki pusės milijono metų, pažymėjo mokslininkas.

Šiuo darbu užsiima šimtai pasaulio mokslininkų, tačiau Rusijos teritorijoje tokie Austrijos universiteto mokslininkų grupės tyrimai buvo atlikti tik Uralo, Altajaus ir Sajano kalnuose, sakė Dublianskis.

Taip pat buvo tiriami stalagmitų mėginiai Abchazijos olose. Mokslininkas pažymėjo, kad ketina išplėsti stalagmitų tyrimus urvuose įvairiuose Rusijos regionuose, o ypač Kryme.

"Kryme šiems tyrimams yra keli potencialiai tinkami urvai. Tai visų pirma Marmuro urvas, Emine Bair Chosaras, mes turime pavyzdžių iš Raudonojo urvo (Kizil-Koba), tai yra urvai, iš kurių turime pavyzdžių. Su kolegomis eisime į dar du urvus Čatyrdago plokščiakalnyje... Kryme tęsiame tinkamų mėginių paiešką ir analizę", — teigė Dublianskis.

Darbą finansuoja Insbruko universitetas. Dublinskis pažymėjo, kad jam talkino Krymo federalinio universiteto mokslininkai. Pirmieji bendradarbiavimo rezultatai buvo dvi mokslinės publikacijos.

Mokslininkai apžiūrėjo Tardivo urvą, kurį atrado prieš metus, įvertindami jo geomorfologiją. Jis pažymėjo, kad urvas yra unikalus, tačiau sankaupinių darinių jame nedaug, todėl jis, visų pirma, bus įdomus paleontologams ir mikrobiologams.

mokslo tyrimai, Žemė, klimatas, Krymas, mokslininkas
Mokslininkai atrado medžiagą, kuri padeda kovoti su nuplikimu
Mokslininkai atrado netikėtą sekso naudą
Mokslininkai atrado būdą, kaip saugiai iš organizmo pašalinti vaistus
Atominis ledlaužis Arktika

"Puikiai žygioja Rusija": japonus sužavėjo atominis ledlaužis "Arktika"

(atnaujinta 09:21 2020.09.24)
Interneto vartotojai sutiko, kad statydama tokį branduolinį ledlaužį Rusija pretenduoja į dominavimą Arkties regione

VILNIUS, rugsėjo 24 — Sputnik. Japonijos Interneto vartotojai pakomentavo straipsnį apie Rusijos atominį ledlaužį "Arktika", paskelbtą televizijos ir radijo kompanijos "NHK" tinklalapyje.

Leidinyje sakoma, kad Rusija visuotinio atšilimo ir padidėjusio poliarinių ledo dangalų tirpimo sąlygomis iškėlė sau uždavinį smarkiai suaktyvinti naudingųjų iškasenų gavybą ir Šiaurės jūros maršruto naudojimą transporto ryšiams tarp Europos ir Azijos. Medžiagos autoriaus nuomone, Rusija, statydama tokius laivus, pretenduoja į dominavimą Arkties naudojime.

Twitter vartotojai iš Japonijos, komentuodami straipsnį, susižavėjo "Arktika", palyginę laivą su milžinu.

"Puikiai žygioja Rusija! <...> Tik pažvelkite į šio milžino nuotrauką!" — parašė vartotojas pabeljapan.

"Rusija išsikėlė sau tokius milžiniškus uždavinius!" — pažymėjo simo_yan.

"Kokį milžiną sukūrė Rusija!" — pridūrė tachijama.

"Sutinku, kad statydama šį branduolinį ledlaužį Rusija pretenduoja į dominavimą Arkties naudojime", — parašė oo33maiko.

Pagrindinis projekto 22220 universalus branduolinis ledlaužis LK-60Ja "Arktika" buvo pastatytas Sankt Peterburgo gamykloje "Baltiiskij Zavod", dabar ten statomi du serijiniai branduoliniai laivai "Siberija" ir "Ural".

Projekto 22220 branduoliniai ledlaužiai yra didžiausi ir galingiausi pasaulyje. Jie reikalingi, kad užtikrintų Rusijos lyderiavimą Arkties regione. Laivo ilgis sieks 173,3 metro, plotis — 34 metrus, vandentalpa — 33,5 tūkstančio tonų. Šie ledlaužiai galės lydėti laivų virtines arktinėmis sąlygomis, pralauždami iki trijų metrų storio ledą.

Birželio mėnesį valstybinės korporacijos "Rosatom" generalinis direktorius Aleksejus Lichačevas per darbo susitikimą su Rusijos prezidentu Vladimiru Putinu pranešė, kad atomlaivis "Arktika" birželio 23 dieną išvyko iš Sankt Peterburgo į paskutinį plaukimo bandymų etapą. Planuojama, kad šis ledlaužis bus pradėtas eksploatuoti šių metų rugsėjį-spalį.

Rusijos atominis ledlaužių laivynas