Michailas Gorbačiovas, archyvinė nuotrauka

Gorbačiovas įvardijo kaltininkus dėl TSRS žlugimo

246
(atnaujinta 09:27 2019.11.12)
Buvęs TSRS prezidentas pabrėžė, kad nesigailėjo dėl "perestroikos", tačiau pripažino, kad reformų kelyje yra klaidų ir nuosmukių

VILNIUS, lapkričio 10 — Sputnik. Buvęs Tarybų Sąjungos prezidentas Michailas Gorbačiovas pasakojo, kas išprovokavo TSRS žlugimą. Jo žodžius cituoja vokiečių žurnalas "Der Spiegel".

"Tie, kurie organizavo perversmą 1991 metų rugpjūčio mėnesį, o po perversmo pasinaudojo susilpnėjusia TSRS prezidento pozicija, yra atsakingi už "perestroikos" pabaigą ir Tarybų Sąjungos žlugimą", — sakė jis.

Taip pat Gorbačiovas pažymėjo žinojęs apie galimą "perestroikos" riziką, tačiau visa šalies vadovybė suprato, kad pokyčiai būtini.

"Nebuvo įmanoma gyventi taip, kaip anksčiau. O esminė "perestroikos" dalis buvo naujasis užsienio politikos mąstymas, apimantis ir visuotines vertybes, ir branduolinį nusiginklavimą, ir pasirinkimo laisvę", — aiškino jis.

Buvęs TSRS prezidentas pabrėžė, kad nesigailėjo dėl "perestroikos", tačiau pripažino, kad reformų kelyje buvo klaidų ir nuosmukių. Jis taip pat mano, kad Rusija niekada negrįš prie totalitarinės sistemos.

Iš tikrųjų Tarybų Sąjunga žlugo 1991 metų gruodžio 25 dieną, kai Gorbačiovas, kreipdamasis į žmones, paskelbė baigiantis savo, kaip prezidento, veiklą. Prieš tai gruodžio 8 dieną Rusijos, Baltarusijos ir Ukrainos vadovai pasirašė susitarimą, kuriame buvo paskelbtas TSRS egzistavimo nutraukimas ir paskelbta apie Nepriklausomų valstybių sandraugos kūrimą. Šis aktas pateko į istoriją kaip Belovežo susitarimas.

1990 metais visos Sąjungos šalys priėmė valstybių suvereniteto deklaracijas. Siekiant sustabdyti šalies žlugimą, 1991 metų kovo 17 dieną buvo surengtas referendumas dėl TSRS išsaugojimo. Tada 76,4 proc. balsavusiųjų pasisakė už.

Remiantis 1991 metų pavasarį ir vasarą vykusio referendumo rezultatais, pasirodė sutarties "Dėl suverenių respublikų sąjungos" projektas, kurį pasirašyti numatyta rugpjūčio 20 dieną. Bet tai niekada neįvyko dėl 1991 metų rugpjūčio 19–21 dienomis įvykdyto perversmo, kuris į istoriją įėjo kaip Rugpjūčio pučas.

246
Tegai:
TSRS, Michailas Gorbačiovas
Dar šia tema
Gorbačiovas atskleidė, kaip buvo galima išvengti TSRS žlugimo
Šteinmejeris padėkojo Gorbačiovui už indėlį į Vokietijos suvienijimą
Buvęs Austrijos ambasadorius įvardijo Gorbačiovo geopolitinę klaidą
Gydytojas

Rusijos mokslininkai atrado būdą, kaip nustatyti kvėpavimo takų vėžį iškvepiant  

(atnaujinta 13:45 2020.09.30)
Paaiškinama, kad kaip aparatas piktybiniams navikams diagnozuoti buvo naudojama standartizuota jutiklių dujų analizės sistema, susidedanti iš puslaidininkių jutiklių rinkinio ir neuroninio tinklo duomenų apdorojimo algoritmų

VILNIUS, rugsėjo 30 — Sputnik. Tomsko onkologijos tyrimų instituto mokslininkai kartu su kolegomis iš Tomsko valstybinio universiteto cheminių technologijų laboratorijos sukūrė dujų analizatorių kvėpavimo takų vėžiui diagnozuoti, RIA Novosti sakė Rusijos Federacijos Švietimo ir mokslo ministerijos spaudos tarnyba.

"Sensorinė diagnostikos sistema, pagrįsta iškvepiamo oro mėginiais, leis ankstyvoje stadijoje aptikti piktybinius gerklų ir plaučių navikus ir greitai atsirinkti asmenis, kuriems reikia išsamaus tyrimo. Dujų analizatoriaus mėginį sukūrė Tomsko tyrimų ir plėtros centro onkologijos tyrimų instituto mokslininkai kartu su kolegomis iš Tomsko valstybinio universiteto cheminių technologijų laboratorijos", — sakė ministerijai.

Paaiškinama, kad kaip aparatas piktybiniams navikams diagnozuoti buvo naudojama standartizuota jutiklių dujų analizės sistema, susidedanti iš puslaidininkių jutiklių rinkinio ir neuroninio tinklo duomenų apdorojimo algoritmų.

Projekto tikslas buvo ištirti iškvepiamo oro oro mėginius, gautus iš pacientų, sergančių įvairiais orofaringealo, gerklų ir plaučių piktybinių navikų tipais ir stadijomis. Taip pat mokslininkai dalyvavo tyrime ir ieškojo apibendrintų ligų, nustatytų naudojant dirbtinį neuroninį tinklą, žymėjimo žymenų, tuo pačiu užtikrindami mėginių ėmimo metodų, pagrįstų jutiklių dujų analitine sistema, vienodumą.

Tyrimo metu iškvėpto oro mėginiai buvo paimti iš 104 žmonių nuo 22 iki 95 metų. Visi tiriamieji buvo suskirstyti į dvi 52 žmonių grupes: kontrolinė grupė be patvirtintos piktybinės patologijos ir onkologijos klinikos pacientai, kuriems buvo patvirtintas burnos ir ryklės srities, gerklų ar plaučių vėžys.

Pažymima, kad skiriamieji tokios jutiminės sistemos bruožai yra efektyvumas ir žmogaus veiksnio įtakos rezultatams atmetimas. Be to, šis diagnostikos metodas yra pigesnis ir mobilesnis, palyginti su MRT, KT ir PET.

Tyrimas buvo atliktas pagal Federalinę tikslinę programą "Moksliniai tyrimai ir plėtra Rusijos mokslo ir technologijų komplekso 2014–2020 metų prioritetinėse plėtros srityse", kurį įgyvendino Rusijos švietimo ir mokslo ministerija.

Tegai:
vėžys, sveikata
Temos:
Medicina ir sveikata
Dar šia tema
Navalnas išrašytas iš Vokietijos ligoninės
Lietuvoje šiemet užregistruoti trys mirties atvejai nuo erkinio encefalito
Keitė Midlton

Keitė Midlton išprovokavo gandus apie ketvirtą nėštumą

(atnaujinta 14:00 2020.09.30)
Kūno kalbos specialistė, pažvelgusi į Kembridžo hercogų nuotrauką, atvirai paaiškino, kodėl Megan Markl "varžovė" gali būti nėščia

VILNIUS, rugsėjo 30 — Sputnik. Princo Viljamo žmona Keitė Midlton išprovokavo gandus apie naują nėštumą, apie tai pasakojo kūno kalbos ir gestų specialistė Judy James.

Neseniai oficialioje Kembridžo hercogų Instagram paskyroje pasirodė jaudinamos poros nuotraukos trijų įpėdinių kompanijoje. Fotografas užfiksavo šeimą kartu su britų gamtininku ir televizijos laidų vedėju seru Deividu Atenborou (David Attenborough). Tačiau įdėmus gerbėjų dėmesys buvo sutelktas į vieną detalę, o būtent — į Midlton gestus.

Kaip pranešė leidinys "Express", kūno kalbos ekspertė Judy James pažvelgė į naujas šeimos nuotraukas ir padarė įdomią išvadą: Midlton tikrai gali būti nėščia.

Labiausiai James dėmesį pritraukė kadras, kuriame hercogienė rankomis laiko pilvą, kaip tai daro visos būsimos mamos. Be to, gandai apie ketvirtąjį Midlton nėštumą sklido jau seniai.

"Čia yra keturi momentai, rodantys, kad ji gali būti nėščia. Visų pirma, ranka ant pilvo. Net jei tai yra įprastas Keitės gestas, čia ji padėjo ranką pusiau apsauginiu gestu, užuot apglėbti jį visiškai", — pažymėjo ekspertė.

Ji taip pat pastebėjo, kad fotografavimo metu princas Viljamas "veidrodiniai atspindėjo" savo žmonos pozą ir gestus, tarsi bandė pranešti slaptą naujieną, o jo veidas išdavė paslėptą džiaugsmą. Mažieji poros įpėdiniai taip pat atrodė susijaudinę.

Tegai:
nėštumas, Didžioji Britanija, karališkoji šeima, Keitė Midlton
Temos:
Karališkosios naujienos
Dar šia tema
Jaudinamos nuotraukos iš Keitės Midlton albumo ištirpdė gerbėjų širdis
Keitė Midlton vėl stebina gerbėjus: iškepė bandelių, apsivilkusi originalia suknele
Keitė Midlton davė slaptą ženklą Megan Markl
Gamtininkas padovanojo princo Viljamo ir Keitės Midlton sūnui išnykusio ryklio dantį
Rudeninės daržovės ir vaisiai archyvinė nuotrauka

Top 10 sveikiausių rudens maisto produktų: kur rasti ir kaip gaminti

(atnaujinta 16:38 2020.09.30)
Imunologų teigimu, rudenį ypač naudingi maisto produktai, kuriuose yra beta-karotino (medžiagos, žmogaus organizme virstančios vitaminu A). Beta-karotino šaltiniai yra visos daržovės ir vaisiai, kurie yra geltonos, oranžinės ir raudonos spalvos

Galite valgyti skaniai ir sveikai bet kuriuo metų laiku, tai ypač svarbu ne sezono metu, kai organizmas yra labiausiai jautrus virusinėms ligoms ir paūmėjusioms lėtinėms ligoms. Pagrindinė taisyklė, pasak gydytojų, yra bandymas valgyti sezonines daržoves ir vaisius. Todėl prieš sudarant rudens meniu naudinga sužinoti apie naudingiausius rudens sezono produktus.

Morkos

Ši daržovė yra puikus beta-karotino (vitamino A) šaltinis, be to, joje gausu vitaminų B, E, K, PP. Šis šakniavaisius yra naudingas sergant mažakraujyste, nes sudėtyje yra folio rūgšties, reikalingos kraujo ląstelėms susidaryti. Morkose esančios kalio druskos yra naudingos sergant inkstų, širdies ir kraujagyslių ligomis.

Be to, morkos yra "universali" daržovė, kurią galima valgyti žalią, įdėti į salotas, karštus ir šaltus patiekalus. Tuo pačiu metu, termiškai apdorojant, ji nepraranda naudingų savybių.

Свежие овощи
© Depositphotos / Irochka
Šviežios daržovės

Dvi ar trys vidutinio dydžio morkos suteikia dienos beta-karotino (vitamino A) normą. Karotino nauda yra didžiulė, pavyzdžiui, ši medžiaga padeda perdirbti sudėtingus riebalus organizme. Tačiau nepamirškite, kad riebaluose tirpus karotinas yra geriau absorbuojamas organizme, jei morkos pagardinamos su aliejumi arba grietine.

Moliūgas

Moliūgas yra tikras vitaminų lobynas, daržovėje gausu vitaminų (B1, B2, C ir kitų), taip pat mineralų (kalio, magnio, cinko, vario, geležies ir fosforo). Kaip ir morkose, šioje daržovėje yra daug beta-karotino, todėl reguliariai ją vartojant  galima išlaikyti vitamino A normą. Pakanka nedidelės šio produkto porcijos (100–150 gramų), kad organizmas gautų dienos vitamino dozę.

Beta-karotinas išlaikys savo savybes net terminio apdorojimo metu, todėl moliūgą galima virti, kepti,  tačiau geriau, žinoma, vartoti žalią, dedant į salotas. O norint kad beta-karotinas geriau įsisavintų, bus gerai į patiekalą su moliūgais pridėti sviesto arba augalinio aliejaus, grietinėlės, grietinės.

Осенние овощи и фрукты
© Depositphotos / Epitavi
Rudens daržovės ir vaisiai

Rudenį yra didelis rūšių pasirinkimas, kad nebūtų klaidinga, pirmenybę teikite vidutinio dydžio vaisiams su ryškia minkštimu. Skaniausi yra muskato arba stambiavaisės veislės. Jie gali būti tiek apvalūs, tiek pailgi.

Pomidorai

Ruduo laikomas natūraliu pomidorų nokinimo laiku. Veikiami saulės spindulių, jie kaupia galingą antioksidantą — likopeną, kurio savybės pranašesnės už vitaminus C ir E. Likopenas užkerta kelią vėžinių ląstelių vystymuisi ir žymiai sumažina riziką susirgti širdies ir kraujagyslių ligomis, mažina cholesterolio kiekį, taip pat stimuliuoja smegenis.

Выращивание томатов в тепличном комплексе
© Sputnik / Сергей Пивоваров
Pomidorų auginimas šiltnamių komplekse

Todėl mokslininkai primygtinai rekomenduoja sezono metu suvalgyti bent vieną pomidorą per dieną. Nuskinti ne sezono metu "žieminiai" ir "pavasariniai" pomidorai dėl nenatūralių nokinimo sąlygų ne tik neturi maistinių medžiagų, bet, priešingai, gali kaupti nitratus, kurie turi uždegiminį, "rūgštinantį" ir kancerogeninį poveikį.

Figos 

Rugsėjo ir spalio mėnesiais rinkose pasirodo figmedis, figos. Figos yra unikalios savo sudėtimi, jose yra daug mineralų ir mikroelementų. Pavyzdžiui, figose geležies yra daugiau nei obuoliuose, todėl ji rekomenduojama pacientams, kenčiantiems nuo geležies stokos mažakraujystės. Subrendusiuose vaisiuose taip pat yra vario, geležies, magnio, kalcio, kalio, vitaminų A, B.

Figos rekomenduojamos atgauti jėgas tiems, kurie neseniai sirgo liga. Figmedis naudingas sergant peršalimu, bronchitu ir kvėpavimo takų ligomis, nes turi imunomoduliuojančių savybių. Uoga taip pat rekomenduojama žmonėms, kenčiantiems nuo širdies ir kraujagyslių sistemos ligų, nes joje esantis kalis normalizuoja kraujospūdį ir palaiko širdies darbą.

Прилавок с инжиром, архивное фото
Sputnik
Figos

Nepaisant tokios didžiulės naudos, šis produktas taip pat turi gana pavojingą savybę. Griežtai draudžiama jį valgyti žmonėms, sergantiems cukriniu diabetu, podagra ir ūmine uždegimine žarnyno liga. Taip yra dėl figose esančių skaidulų ir oksalo rūgšties, kurios kai kuriems yra draudžiamos.

Persimonas

Kitas rudens produktas yra persimonas. Oranžinės spalvos vaisiai sunoksta iki spalio pabaigos ir turi daugybę naudingų savybių. Jame esantis vitaminas A apsaugo nuo vėžio, gerina regėjimą ir odos būklę, vitaminai C ir P sumažina kraujagyslių trapumą ir pralaidumą bei padidina imunitetą, o pektinas padeda esant virškinimo trakto sutrikimams, be to, jo minkštimas turi baktericidinį poveikį. Joje esantis jodas padeda sergant skydliaukės ligomis.

Сбор урожая хурмы
© Sputnik / Артур Лебедев
Persimonų derlius

Išsirinkti skanų persimoną nėra lengva užduotis. Ieškokite minkštos, plonos odos ir sausų kotelių.

Bulvės

Naudingiausios bulvės sunoksta iki rudens. Jame gausu askorbo ir folio rūgščių, kalcio, natrio, magnio druskų, fosforo, B grupės vitaminų, PP. Mokslininkai nustatė, kad 300 gramų virtų bulvių per dieną pakanka visiškai patenkinti organizmo angliavandenių, kalio ir fosforo poreikį.

Блюда из картофеля на празднике молодой картошки в Забайкалье
© Sputnik / Евгений Епанчинцев
Bulvių patiekalai

Be to, bulvių krakmolas gali būti puikus apvalkalas ir priešuždegiminis agentas sergant virškinimo trakto ligomis. Tinkamas derinys su kitomis daržovėmis apsaugo nuo rudens virškinimo trakto ligų paūmėjimų. Naudingiausios bulvės yra apkepintos "su mundurais", jas reikia vartoti kartu su žievelėmis, nes yra daugiausiai naudingų medžiagų.

Kriaušė

Gydomąsias kriaušių savybes lemia ne vitaminų sudėtis (vitaminų šiame vaisiuje yra palyginti nedaug), o visų pirma tai, kad yra maistinių skaidulų (pektino), kurie pagerina žarnyno veiklą, kalio, širdžiai naudingo mineralo, folio rūgšties, kurios čia dar daugiau nei obuoliuose ir kobaltas — hematopoetiniai elementai, dalyvaujantys naujų ląstelių formavime, ir arbutinas, kuris gali užkirsti kelią inkstų ir šlapimo pūslės patologijų vystymuisi.

Tam tikru požiūriu ji yra net sveikesnė nei obuoliai, nes jos glikemijos indeksas yra mažesnis, o tai reiškia, kad ji absorbuojama lėčiau bei tuo pačiu metu nereikšmingai padidina cukraus kiekį kraujyje. Be to, kriaušės suteiks sotumo jausmą, nes, priešingais nei obuoliai, jos nėra tokios rūgščios.

Груши, архивное фото
© CC0 / pixabay
Kraiušės

Žalioji kriaušė dėl sutraukiančių savybių padeda nuo viduriavimo. Kriaušes geriausia valgyti žalias, tačiau jas galima ir apkepti, tokiu atveju pektinai padės susidoroti su cholesterolio pertekliumi.

Burokėliai

Burokėliai yra mažai kaloringas produktas, kuris rudenį turėtų būti ant kiekvieno stalo. Šiuose šakniavaisiuose yra daug naudingų medžiagų: vitaminų A ir P, vitamino B grupės, kalcio, fosforo, jodo, magnio, vario, kalio, natrio, boro ir cinko, folio ir askorbo rūgščių, beta-karotino.

Dėl gausios cheminės sudėties burokėliai gerina širdies ir kraujagyslių veiklą, mažina cholesterolio kiekį, padeda atsikratyti peršalimo, valo organizmą nuo toksinų, teigiamai veikia smegenų kraujagysles, padeda įsisavinti vitaminą D. Burokėliai yra naudingi mažakraujystės prevencijai, stiprina širdies ir kraujagyslių sistemą.

Burokėlius galima virti, kepti, troškinti, žalius dėti į daržovių salotas. O dar daržovė padidina kūno ištvermę, suteikia jėgų ir skatina serotonino — laimės hormono — gamybą.

Paprikos

Ši lengva ir maistinga daržovė yra puikus beta-karotino šaltinis, o kalbant apie vitaminą C, raudonosios paprikos yra antroje vietoje po erškėtuogių. Geltonosiose paprikose yra daug karotino, kuris yra atsakingas už regėjimo aštrumą ir odos vientisumą. Žaliosios pipirikos turi žemą glikemijos indeksą ir normalizuoja nervų veiklą. Be to, paprikose yra vitaminų A, E, K ir beveik visos grupės B grupės vitaminų.

Прилавок с болгарским перцем
© Sputnik / Виталий Тимкив
Paprikos

Norint, kad paprikos duotų kuo didesnę naudą organizmui, jas reikia valgyti šviežias, terminio apdorojimo metu produktas praranda iki 70 procentų svarbių mikroelementų. Beje, nedaugelis žino, tačiau didžiausia vitaminų koncentracija šioje daržovėje yra kojelės vietoje, tai yra toje dalyje, kurią paprastai be jokios abejonės nupjauname.

Riešutai

Rudenį mūsų organizmui ypač reikia kaloringo maisto, nes jam reikia energijos pasiruošti žiemai. Bet jokiu būdu neturėtumėte jo "palepinti" vadinamaisiais greitaisiais angliavandeniais — jokio greito maisto. Geriausias užkandis yra riešutai. Tiesa, su jais reikia būti nuosaikiems.

Кедровые орехи на продовольственной ярмарке
© Sputnik / Виталий Аньков
Riešutai

Sauja riešutų per dieną yra puikus baltymų, būtinų omega-3 riebalų rūgščių, antioksidantų, vitaminų E ir B2 šaltinis. Juos galima valgyti kaip užkandį arba dėti į salotas, dribsnius ir kepinius. Tačiau šį produktą reikėtų vertinti ypač atsargiai tie, kurie gali būti jiems alergiški.

Tegai:
ruduo, sveikata, daržovės, vaisiai
Temos:
Medicina ir sveikata