JAV lėktuvnešis, archyvinė nuotrauka

"Jie patys to nesitikėjo": kas darosi JAV kariniam jūrų laivynui

(atnaujinta 14:49 2020.10.17)
Galingiausia pasaulyje jūrų karo mašina turi bėdų. Speciali JAV karinio jūrų laivyno komisija pranešė Kongresui apie nepatenkinamą paviršinių laivų techninę būklę

VILNIUS, spalio 17 — Sputnik. Per pastaruosius dešimtmečius JAV karo laivų kovinis efektyvumas sumažėjo, ir daugelis "vimpelų" labai priartėjo prie "pensinio amžiaus". Be to, senėjančios armados išlaikymo išlaidos nuolat auga. Apie Amerikos laivyno skausmingus taškus — Andrejaus Koco straipnyje RIA Novosti.

Išsikrovęs

Neplaniniai laivų patikrinimai JAV kariniame jūrų laivyne prasidėjo palyginti neseniai. Anksčiau patikrinimai buvo planuojami iš anksto, o įgulos žinojo, kada laukti komisijos. Tai suteikė jūrininkams laiko išbandyti pagrindinę įrangą ir prireikus pašalinti gedimus bei defektus. Tačiau per pastaruosius penkerius metus niekas nepraneša personalui apie patikrinimus, todėl jų rezultatai nelinksmi.

Dauguma problemų, remiantis komisijos išvadomis, yra susijusios su varikliu. Inspektoriai išsiaiškino, kad jie periodiškai sugenda ir juos jūroje taiso įgula. Daugiau nei 30 laivų variklių efektyvumas per penkerius metus sumažėjo 20 proc.

Galvos skausmo pakanka ir giriamajai ginklų valdymo sistemai "Aegis", kuri, be kita ko, atsakinga už paviršinių laivų apsaugą nuo oro atakų. Kai kuriuose "vimpeluose" ji reguliariai sutrinka. Remiantis komisijos išvada, turint omeny, kad ideali laivo įrangos būklė — vienetas, vidutinis "Aegis" kovinis pasirengimas jūroje esančiose platformose neviršija 0,75.

Atskira istorija yra sistemos, užtikrinančios laive sraigtasparnių kilimą ir tūpimą. Jų tinkamumas eksploatoti sumažėjo nuo 0,77 iki 0,68, o gedimai ne kartą galėjo sukelti tragediją. 2019 metų spalio mėnesį sudužo sraigtasparnis MH-60 "Seahawk", nusileisdamas ant lėktuvnešio "Ronald Reagan" denio. Laimei, aukų nebuvo. Avarija įvyko dėl netinkamo laivo elektros sistemų veikimo, dėl kurio pilotas gavo neteisingus nusileidimo duomenis.

Į pensiją — vėliau

Tuo tarpu antžeminis laivynas gavo aukštus įvertinimus už navigacijos sistemų, medicinos įrangos, priešpovandeninių ir raketinių ginklų techninę būklę. Tačiau specialiosios komisijos nariai teigia: problemų bus tik daugiau, nes laivai intensyviai eksploatuojami jūroje ir neišvengiamai sensta.

"Visi "Ticonderoga" klasės raketiniai kreiseriai artėja prie savo 35 metų jubiliejaus, — praneša "Defense News". — Pirmieji 27 "Arleigh Burke" tipo eskadriniai minininkai nėra daug jaunesni. Ypač sunkus senų laivų radarų aptarnavimas ir variklių priežiūra".

Būtent 35 metų riba iki šiol buvo didžiausia eskadrinių minininkų ir kreiserių klasės laivams JAV kariniame jūrų laivyne. Tačiau prieš dvejus metus Vašingtonas aptarė galimybę pratęsti tarnavimo laiką atitinkamai iki 50 ir 52 metų. JAV taip pat neskuba nurašyti pakrantės kovinių laivų ("Littoral Combat Ship"): jie liks tarnyboje iki 25 ir 35 metų jubiliejaus. Universalūs desantiniai laivai — iki 53 metų.

Vienuose "vimpeluose" užtaisys įtrūkimus korpuse, kituose — atnaujins borto elektroniką, o trečiuose — ištaisys viriklius. Tačiau JAV karinio jūrų laivyno Strateginių ir biudžetinių vertinimų centro analitikas Bryan'as Clark'as mano, kad to nepakanka.

"Kreiseriai ir eskadriniai minininkai buvo pastatyti neatsižvelgiant į rimtą ginklų sistemų modernizavimą, — pažymi ekspertas. — Penkiasdešimtmetis "Ticonderoga" su sena ginkluote negali atlikti kovinių misijų taip efektyviai, kaip jaunesni laivai. Reikia investuoti daug pinigų į senų "vimpelų" kovinių sistemų modernizavimą. Priešingu atveju jų likimas yra būti "plaukiojančiu arsenalu", kuris gauna informaciją apie taikinius raketoms iš kitų, modernesnių platformų".

Vaikiškos ligos

Amerikiečiai taip pat patiria sunkumų su naujų laivų paleidimu. Šiais metais karinio jūrų laivyno vadovybė išsiuntė Kongresui ataskaitą apie tris "vimpelus", pastatytus laivų statykloje "Ingalls Shipbuilding": eskadrinį minininką "Paul Ignatius", sraigtasparnį "Tripoli" ir universalų nusileidimo laivą "Portland". Paaiškėjo, kad nauji laivai techniškai "žali".

Taigi, eskadrinis minininkas turėjo problemų, susijusių su generatoriu, žvalgybinės informacijos rinkimo įranga, kovos valdymo sistema ir laivo vairais. Pasak inspektorių, šie defektai žymiai sumažina laivo kovinius pajėgumus ir kelia grėsmę įgulos saugumui. "Tripolyje" komisija nustatė jėgainės ir inkaro sistemų veikimo sutrikimus. O "Portlande" — generatoriuose, radaruose, sraigtasparnių kilimo ir tūpimo įrangoje, pagrindiniame variklyje.

Ne viskas gerai ir su brangiausio laivo istorijoje paleidimu — naujos kartos "superlėktuvnešio" "GeraldFord", kurio vertė beveik 13 mlrd. dolerių. Perduoti jį laivynui planuota dar 2016 metais, tačiau plaukiojantis aerodromas visiškai neišlaikė kovingumo bandymų — pirmiausia dėl elektromagnetinių "aerofinišerių". Kūrėjai teigė, kad jie sugeba priimti 1600 orlaivių be gedimų, bet iš tikrųjų — ne daugiau 20. Be to, iš 11 lėktuvų keltuvų veikia tik du.

Atsižvelgiant į visa tai, nėra visiškai aišku, kaip Pentagonas per ateinančius metus padidins laivų skaičių iki 355 "vimpelų", o iki 2045 m. — iki 500. Tai gali būti labai sunku net Amerikos kariniam biudžetui.

Tegai:
laivynas, JAV
Aleksandras Lukašenka

Baltarusijos opozicija atsisakė "sudraskyti Lukašenką į gabalus"

(atnaujinta 08:52 2020.10.22)
Anksčiau Lukašenka pareiškė nerimaujantis dėl Baltarusijos ateities, jei į valdžią ateis dabartinė opozicija: neva tada pareigūnai ir jo šalininkai bus "sudraskyti į gabalus"

VILNIUS, spalio 22 — Sputnik. Baltarusijos opozicijos Koordinacinės tarybos prezidiumo narys Pavelas Latuška paneigė savo paties pareiškimą apie Baltarusijos opozicijos pasirengimą |"sudraskyti į gabalus" šalies prezidentą Aleksandrą Lukašenką, praneša RIA Novosti.

Anksčiau Lukašenka pareiškė nerimaujantis dėl Baltarusijos ateities, jei į valdžią ateis dabartinė opozicija: neva tada pareigūnai ir jo šalininkai bus "sudraskyti į gabalus". Nuotolinės konferencijos metu Pavelas Latuška sakė, kad niekas to nedarys.

"Viskas vyks pagal įstatymą: jei pareigūnas padarė nusikalstamą veiką, jo atžvilgiu bus atliekamos atitinkamos tyrimo procedūros. <...> Visi, kurie yra pasirengę tarnauti valstybei ir žmonėms, o ne konkrečiam asmeniui, bus paklausūs vadovaujant naujai vyriausybei", — žadėjo jis.

Latuška mano, kad dėl valstybės bandymų apjuodinti Baltarusijos opoziciją šalies visuomenėje vyksta skilimas.

Protestai Baltarusijoje prasidėjo po prezidento rinkimų rugpjūčio 9 dieną, kuriuos, pasak Baltarusijos CRK, laimėjo Aleksandras Lukašenka, surinkęs daugiau nei 80 % balsų.

Kaip nesutikimo su rezultatais ženklą, Baltarusijos opozicija įsteigė Koordinacinę tarybą, kuri turėjo perleisti valdžią Lukašenkos varžovei rinkimuose Svetlanai Tichanovskajai (ji išvyko į Lietuvą po rugpjūčio 9 dienos), kol bus surengti nauji rinkimai. Baltarusijos Konstitucinis Teismas pripažino tarybą neteisėta.

Tegai:
Aleksandras Lukašenka
Temos:
Baltarusijos prezidento rinkimai ir įvykiai po jų
Dar šia tema
Tichanovskaja pateikė ultimatumą Lukašenkai
"Panaudos ginklus". Kodėl Tichanovskaja pateikė ultimatumą Lukašenkai
Ekspertas: Lietuva gali tik spekuliuoti dėl Lukašenkos pokalbio tardymo izoliatoriuje
Pratybos Vakarų Baltarusijoje "atvedė į protą" išorines pajėgas, sakė Lukašenka
Stambulas, archyvinė nuotrauka

Ekspertai paaiškino, kodėl kitąmet atostogos Turkijoje gali pabrangti

(atnaujinta 22:01 2020.10.21)
Pranešama, kad Turkijos viešbučiams pradėta siųsti pranešimus apie saugaus turizmo pažymėjimų išdavimo programos pakeitimus

VILNIUS, spalio 21 — Sputnik. Turkijos kultūros ir turizmo ministerija išplėtė viešbučių, kurie turės gauti specialų vietos valdžios institucijų saugos sertifikatą, norėdami priimti užsienio turistus, sąrašą, todėl kitais metais kai kurie viešbučiai gali pabrangti, praneša TourDom.ru.

Pasak leidinio šaltinio, ministerija pradėjo siųsti viešbučiams pranešimus apie saugaus turizmo pažymėjimų išdavimo programos pakeitimus. Daroma prielaida, kad toks dokumentas patvirtina specialius patikrinimus ir sanitarinių bei higienos taisyklių laikymąsi objekte, taip pat suteikia viešbučiui teisę aptarnauti turistus iš užsienio.

Jei 2020 metais sertifikatas buvo būtina sąlyga norint atidaryti viešbučius su 50 kambarių fondu, tai 2021 metais minimalus kambarių skaičius sumažės iki 30. Ši informacija taip pat patvirtinta Turkijos turizmo skatinimo ir plėtros agentūros tinklalapyje.

Ekspertų teigimu, tokie kriterijai iš tikrųjų įpareigoja sertifikuoti mažus apartamentinius viešbučius. Kambarių skaičius juose paprastai svyruoja nuo 30 iki 50. Be to, tokios apgyvendinimo įstaigos yra daugiausia Stambule ar mažose turistinėse provincijose.

Programoje yra 129 punktai, iš kurių daugelis reikalauja rimtų viešbučių savininkų investicijų, o mažiems viešbučiams juos paprasčiausiai sunku įgyvendinti. Pavyzdžiui, sunku organizuoti maisto zoną mini viešbutyje su 30 kambarių, kurie turi atitikti taisykles, kai stalai išdėstyti 1,5 metro ir kėdžių — 60 centimetrų atstumu.

Pasak stebėtojų, yra trys galimi 2021 metų scenarijai. Pirmuoju atveju viešbučiai atsisakys gauti pažymėjimą ir, atitinkamai, priimti užsienio svečius. Antra, jie tiesiog neatsidarys kitą sezoną.

Trečias variantas — viešbučių savininkai susigrąžins išleistus pinigus, pakeldami nakvynės kainas. Nors dideli viešbučiai gali sau leisti išlaikyti išlaidas mažindami nuolatinę klientų kaitą, apartamentiniai viešbučiai stengsis gauti maksimalų pelną nuo kiekvieno kliento.

Tegai:
kainos, viešbutis, Turkija