Amerikos atominis povandeninis laivas Konektikutas, archyvinė nuotrauka

"Rusai turi dešimtis, mes du": kur JAV beviltiškai atsilieka nuo Rusijos

(atnaujinta 17:18 2020.10.30)
Anot JAV senatorių, Amerikai labai reikia ledlaužių laivyno, kuris leistų įgyti pranašumą Šiaurės ašigalyje

VILNIUS, spalio 30 — Sputnik. Amerikiečiai greitai praranda Arktį. JAV Senato ginkluotųjų pajėgų komiteto nariai Roger'is Wicker'is ir Dan'as Sullivan'as padarė tokią nuviliančią išvadą. Anot senatorių, šaliai labai reikia ledlaužių, galinčių veikti Šiaurės ašigalyje, o Rusija yra daug palankesnėje padėtyje. Apie ledlaužius ir jų vaidmenį palaikant didžiausių valstybių interesus — RIA Novosti autoriaus Andrejaus Koco straipsnyje.

Vienišas ledlaužis

Wicker'is ir Sullivan'as teigia, kad Maskva turi didžiausią pasaulyje ledlaužių laivyną, kuriame yra 40 laivų. Tuo tarpu JAV pakrančių apsaugos tarnyboje yra tik du ledlaužiai — "PolarStar" ir "Healy", ir antrasis buvo remontuojamas po gaisro laive. Ekonomiškai ir kariškai supervalstybei akivaizdžiai nepakanka vieno tinkamo ledlaužio. Tačiau kontroliuojant Arktį atsiveria galimybė naudotis turtingais gamtos ištekliais ir užtikrinti nuolatinį karinį buvimą Eurazijos šiaurėje.

Ekspertai priminė, kad šią vasarą prie Aliaskos krantų Rusijos karinis jūrų laivynas surengė didžiausias pratybas nuo Šaltojo karo laikų. Be to, Maskva pastaraisiais metais Arktyje atkūrė apie 50 karinių objektų, apleistų po Sovietų Sąjungos žlugimo. Ten vėl buvo dislokuoti kariai ir ginklai. Savo ruožtu Kinija stato du ledo klasės laivus ir neslepia, kad regioną laiko ekonominiu "Poliariniu šilko keliu". Arkties gyvenimo šventėje amerikiečiai aiškiai atrodo kaip vargšai giminaičiai.

Ледокол Polar Star
Ledlaužis "PolarStar"

Dar birželį prezidentas Donaldas Trampas paskelbė būtinybę sukurti didelį ledlaužių parką. Amerikos valdžia pradėjo programą, skirtą pastatyti šešis naujus laivus, įskaitant sunkiosios klasės laivus, kurių šalis nebestatė jau 40 metų. Kongresas jau finansavo pagrindinį ledlaužį — jo bandymai jūroje turėtų įvykti iki 2024 metų. Savo ruožtu Pakrančių apsaugos vadovybė paprašė lėšų antram laivui.

Tuo tarpu, anot senatorių, "Polar Star" tarnybos trukmė turės būti pratęsta bent iki 2023 metų. Atsižvelgiant į tai, kad dar šimtmečio pradžioje laivas iš tikrųjų išeikvojo savo išteklius, užduotis užtikrinti JAV dominavimą Arktyje jam akivaizdžiai per sunki.

Ledo armada

Rusija niekada nesustabdydavo ledo klasės laivų statybų. Spalio 21 dieną prasidėjo 22220 projekto "Arktika" pagrindinio branduolinio ledlaužio eksploatacija. Laivas, kuriame įrengtos dvi jėgainės su RITM-200 reaktoriais, kurių kiekvieno šiluminė galia yra 175 megavatai, įveikia 2,8 metro storio ledą pusantro ar dviejų mazgų greičiu. Jis gali veikti tiek vandenyne, tiek upių vagose. "Atomflot" tikisi sulaukti dar keturių projekto laivų — "Sibir", "Ural", "Jakutija" ir "Čiukotka". Pirmieji du turėtų pradėti tarnybą atitinkamai 2021 ir 2022 metais.

"Ledlaužio "Arktika" paleidimas nėra tik šiaip sau įvykis, kai vidaus laivų statyklose sukurtas labai didelis ir originalus laivas be vakarietiškų technologijų ir komponentų, — Sputnik radijui sakė Karinių ir politinių tyrimų centro direktorius Aleksejus Podberezkinas. — Pagrindinis dalykas — politinė reikšmė. Ateinančiais metais bus pastatyta naujų ledlaužių serija, ir Rusija galės kontroliuoti padėtį Šiaurės jūros keliu ne tik giliavandeniuose rajonuose, bet ir — dar svarbiau — sekliuose vandenyse. Dabar galime pasiūlyti transporto koridorių iš Pietryčių Azijos ir Azijos ir Ramiojo vandenyno regiono į Europą, veiksiantį ištisus metus".

Прибытие атомного ледокола Арктика в Мурманска
© Sputnik / Павел Львов
Ledlaužis "Arktika"

Būtent branduoliniai ledlaužiai yra raktas į bet kokios karinės ir civilinės statybos regione sėkmę. Be "Arktikos", Rusija turi du laivus su dviejų reaktorių atomine elektrine, kurios galia 75 tūkstančiai arklio galių ("Jamal", "50 metų pergalei"), du ledlaužiai su vieno reaktoriaus įrenginiais, kurių galia yra apie 50 tūkstančių arklio galių ("Taimyr", "Vaigač"), branduoliniu varikliu veikiantis lengvesnis vežėjas "Sevmorput" su 40 000 arklio galių reaktoriumi ir penkiais aptarnaujančiais laivais. Ledlaužis "Sovetskij Sojuz" yra eksploatacijos rezerve. Labai įspūdinga arktinė flotilė, net neatsižvelgiant į dyzelinius elektrinius laivus.

Pastarieji apima, pavyzdžiui, ultramodernų "Ila Muromec", kuris Šiaurės laivyno dalimi tapo 2017 metais. Jis gali veikti ištisiniame, iki metro storio ledo lauke. Be pagrindinės funkcijos atlikimo — laivų palydėjimo per Arkties vandenis, laivas pristato krovinius Arkties pajėgų grupuotei. Projektas taip pat apima borto ginkluotės montavimą, visų pirma laivo greitojo šaudymo artilerijos įrenginius AK-630, AK-230, AK-306. Teoriškai ledlaužį galima paversti atakos karo laivu — tereikia jį aprūpinti priešlaivinėmis raketomis.

Visada pirmauja

Ledo klasės laivų statybose Rusija visada lenkdavo kitas šalis. Pirmasis šiuolaikinis ledlaužis buvo sraigtinis gelbėjimo vilkikas "Pilot", kurio eksploatacija prasidėjo 1864 metais. Speciali nosies dalis leido jam užslinkti ant ledo ir sulaužyti jį savo svoriu. Ši konstrukcija sulaukė tarptautinio pripažinimo. 1871 metų žiemą Vokietijos vyriausybė įsigijo iš Rusijos ledlaužio brėžinius, nes norėjo išvalyti Hamburgo uostą ir Elbės akvatoriją nuo ledo, itin žema temperatūra visiškai apsunkino prekybą regione. Tada verslininkai iš Danijos, Švedijos ir JAV pasekė vokiečių pavyzdžiu.

Участники ежегодной образовательной акции по проверке грамотности Тотальный диктант — 2018 возле ледокола Ленин в Мурманске
© Sputnik / Павел Львов
Ledlaužis "Lenin"

Pirmasis pasaulyje branduolinis ledlaužis taip pat buvo pastatytas TSRS — jis gavo pavadinimą "Lenin". Atomlaivis buvo perduotas Karinio jūrų laivyno ministerijai 1959 metais. Šis milžinas gerokai išplėtė navigaciją šiaurinėse platumose. Vien per pirmuosius šešerius veiklos metus "Lenin" nuvažiavo daugiau nei 82 tūkstančius jūrmylių ir savarankiškai nuplukdė per 400 laivų. 1989 metais ledlaužis buvo amžiams sustabdytas Murmanske; jis įtrauktas į bendrą federalinės reikšmės kultūros paveldo paminklų registrą.

Rusija yra vienintelė šalis, valdanti lengvesnį ledlaužį. "Sevmorput", kurio vandentalpa yra 61,88 tūkstančiai tonų, yra didžiausias pasaulyje transportinis laivas, eksploatuojamas nuo 1988 metų. Geba savarankiškai prasiveržti pro iki metro storio ledą. Iki šiol tai yra vienintelis eksploatuojamas krovininis laivas su atomine elektrine.

Tegai:
JAV, Rusija, ledlaužis "Iljia Muromec', ledlaužis
Dar šia tema
Rusija pradėjo statyti didžiausią pasaulyje branduolinį ledlaužį
"Puikiai žygioja Rusija": japonus sužavėjo atominis ledlaužis "Arktika"
Į Šiaurės ašigalį ir atgal: pirmoji naujausio ledlaužio "Arktika" sėkmė
"Vakarai pasipiktinę": "Die Welt" įvertino Rusijos strategiją Arktyje
Amazon įkūrėjas Džefas Bezosas

"Forbes" paskelbė turtingiausių žmonių planetoje reitingą

(atnaujinta 18:28 2021.04.10)
Iš viso šiais metais "Forbes" reitinge yra 2 755 milijardieriai —- 660 žmonių daugiau nei 2020 metais

VILNIUS, balandžio 11 — Sputnik. Elonas Muskas, kuriam priklauso akcijų paketai bendrovėse "SpaceX" ir "Tesla", pakilo į antrąją vietą kasmetiniame "Forbes" turtingiausių žmonių pasaulyje reitinge su 151 milijardo dolerių turtu, per metus padidinęs savo turtą šešis kartus, rodo reitingo duomenys.

Tai yra 126,4 milijardo dolerių daugiau nei prieš metus, kai jis buvo 31 vietoje, o turtas siekė 24,6 milijardo dolerių. Pagrindinė priežastis, kaip nurodo "Forbes", tai "Tesla" akcijų kotiruočių augimas aštuonis kartus nuo praėjusių metų reitingo paskelbimo.

Tuo pačiu metu "Amazon" įkūrėjas Džefas Bezosas išlieka reitingo lyderiu ketvirtus metus iš eilės. Jo turtas išaugo 64 milijardais dolerių iki 177 milijardų dolerių, sakoma žurnalo 35-ajame kasmetiniame turtingiausių žmonių pasaulноу reitinge.

Trečią vietą reitinge užėmė grupės "Louis Vuitton Moët Hennessy" prezidentas Bernaras Arno su 150 milijardų dolerių turtu. Žurnalas pažymi, kad per metus jo turtas beveik padvigubėjo.

Ketvirtoje vietoje yra "Microsoft" įkūrėjas Bilas Geitsas, jo turtas išaugo 26 mlrd. dolerių per metus iki 124 mlrd.

Penktoje vietoje yra "Facebook" vadovas Markas Zukerbergas — jo turtas vertinamas 97 mlrd. dolerių, tai yra 42,3 mlrd. daugiau nei prieš metus.

Iš viso šiais metais "Forbes" reitinge yra 2 755 milijardieriai —- 660 žmonių daugiau nei 2020 metais. Jų bendras turtas pasiekė rekordinius 13,08 trln. dolerių, tai yra 5,08 trln. daugiau nei pernai. Sąraše yra daugiau nei 100 dalyvių iš Rusijos. Naujokų reitinge yra 493. Iš sąrašo iškrito 84 žmonės, iš jų 23 — dėl mirties.

Tegai:
Forbes
Dar šia tema
"Forbes" paskelbė 50 naujų milijardierių sveikatos apsaugos srityje
"Forbes" pasakojo, kaip 2020 metais išaugo turtingiausių pasaulio žmonių turtas
"Forbes": JAV turi ruoštis blogiausiam karui su Rusija
Širdies smūgis

Gydytojai pasakojo, kaip atpažinti širdies smūgį

(atnaujinta 00:22 2021.04.11)
Pykinimas, galvos svaigimas ar dusulys taip pat gali reikšti širdies priepuolį. Nemažai pacientų staiga jaučia nerimą, panašų į panikos priepuolį

VILNIUS, balandžio 10 — Sputnik. Širdies priepuolio simptomus galima lengvai supainioti su kitais negalavimais. "Express", remdamasi Britų širdies fondo duomenimis, nurodo, kaip atpažinti mirtiną būklę, praneša RIA Novosti.

Svarbiausia yra tai, kad diskomfortas krūtinėje nepraeina, o paskui plinta į kitas kūno dalis, pavyzdžiui, kaklą, žandikaulį, nugarą, skrandį, rankas. Vien dėl šių simptomų reikia nedelsiant kreiptis į gydytoją.

Pykinimas, galvos svaigimas ar dusulys taip pat gali reikšti širdies priepuolį. Nemažai pacientų staiga pajunta nerimą, panašų į panikos priepuolį.

Simptomai, ekspertų teigimu, gali tęstis kelias dienas arba pasireikšti staiga.

Anksčiau mokslininkai išsiaiškino, kaip kraujo grupė veikia širdies priepuolio riziką. Kaip paaiškėjo, žmonėms, turintiems antrąją ir trečiąją kraujo grupes, rizika susirgti širdies priepuoliu yra aštuoniais procentais didesnė nei pirmosios grupės žmonių.

Širdies priepuolis — rimta patologinė būklė, kurią sukelia ūmus širdies raumens aprūpinimo krauju sutrikimas (užsikimšimas trombu ir (arba) spazmas, širdį maitinančios arterijos aterosklerozinės plokštelės srityje), išsivysčius šio raumens dalies išemijai ir nekrozei (mirčiai).

Tegai:
širdis, sveikata
Temos:
Medicina ir sveikata
Vilniaus troleibusas

Nuo pirmadienio pokyčiai Vilniaus viešajame transporte

(atnaujinta 18:28 2021.04.10)
Keleivių saugumui ir patogumui nuo kitos savaitės sostinės viešasis transportas kursuos dažniau

VILNIUS, balandžio 11 — Sputnik. Nuo balandžio 12 dienos viešasis transportas Vilniuje kursuos dažniau ir bus talpesnis, praneša "Vilniaus viešasis transportas" Facebook paskyroje.

Nuo pirmadienio į miesto gatves grįžta laikinai nekursavę 20 ir 21 troleibusų maršrutai. Jie kursuos rytinio, vakarinio piko metu ir pagerins susisiekimą vykstantiems iš Žirmūnų ir Antakalnio.

Patogesniam judumui tarp centro ir pietinės miesto dalies sugrąžinami 88 maršruto autobusai, kurie kursuos visą dieną.

Keisis 3G, 34, 54 maršrutų autobusų ir 6 maršruto troleibusų tvarkaraščiai, jie rytinio ir vakarinio piko metu kursuos dažniau.  Dienos metu dažniau kursuos 1G, 2G, 12, 68 maršrutų autobusai ir 2, 7, 17 maršrutų troleibusai. 33 maršruto autobusai, kursuojantys per Kalnėnus, dažniau važiuos visą dieną.

Papildomai keleivių patogumui darbo dienomis keisis 1, 13, 18 troleibusų ir 6G, 2, 16, 40, 58, 78 autobusų maršrutų tvarkaraščiai. 

Nuo balandžio 17 dienos poilsio dienomis 66 maršruto autobusai užsuks į Europos parką.

SĮ "Susisiekimo paslaugos" viešojo transporto darbą organizuoja ir pritaiko pagal naujausias keleivių srautų analizes, pasiskirstymą konkrečiuose maršrutuose. 

Tegai:
viešasis transportas, Vilnius
Dar šia tema
Vilniuje statoma moderni paviršinių nuotekų valykla — video
Nuo Nicos paplūdimių iki Vilniaus gatvių: pavasaris įvairiose ​​šalyse
Į sostinės gatves išrieda dviračiai: "Cyclocity Vilnius" pradeda devintąjį sezoną