Ledynas

Mokslininkai išsiaiškino, kaip Antarktidos ledynuose atsirado didžiulės skylės

(atnaujinta 21:35 2020.11.12)
Didžiulė Vakarų Antarktidos ledo danga tirpsta sparčiau. JAV nacionalinio sniego ir ledo duomenų centro duomenimis, ištirpus visam Antarkties ledo sluoksniui, vandenyno lygis pakiltų apie 60 metrų, o tai sukeltų katastrofiškus padarinius visai žmonijai

VILNIUS, lapkričio 13 — Sputnik. Mokslininkai padarė išvadą, kad dėl šiltų oro srovių susidarė didžiulės skylės lede prie Antarktidos krantų. Tyrimo rezultatai skelbiami žurnale "Science Advances".

1973 metų žiemą Vedelio jūros lede prie Antarktidos krantų staiga susidarė milžiniška ledo skylė. Toje pačioje vietoje 2017 metų žiemos pabaigoje ir ankstyvą pavasarį atsirado atviro vandens erdvė.

Arktis
© Sputnik / Павел Львов

Mokslininkai iš Jungtinių Valstijų, Australijos ir Jungtinių Arabų Emyratų ištyrė skylių susidarymo Pietų vandenyno lede modelius ir nustatė, kad jie atsiranda dėl periodinių šilto ir drėgno oro srautų, vadinamų atmosferos upėmis.

Pasak vieno iš tyrimo autorių, Radžerso universiteto Žemės, vandenyno ir atmosferos mokslų instituto tyrėjo Kyle'o Mattingly'io, šie srautai daro didelę įtaką fizinei ir ekologinei Pietų vandenyno dinamikai. "Jie veikia kaip milžiniški jūros ledo langai, leidžiantys daug šilumos iš vandenyno pereiti į atmosferą, ir taip pakeisdami regioninę ir pasaulinę vandenyno cirkuliaciją. Jie taip pat turi įtakos fitoplanktono žydėjimo laikui ir mastui, kuris yra jūrų mitybos tinklo pagrindas".

Atmosferos upės atneša šiltą, drėgną orą iš Pietų Amerikos pakrantės į poliarinius regionus, šildo jūros ledo paviršių ir jis tampa pažeidžiamas tirpstant. Ankstesni tyrimai parodė, kad šilto oro srovės daro įtaką ledo tirpimui sausumoje ir ledo skylėse Vakarų Antarktidoje. Naujasis darbas pirmą kartą parodo jų poveikį jūros ledui Antarkties regione.

Šilto oro srovės tęsiasi tūkstančius kilometrų.

Didžiulė Vakarų Antarktidos ledo danga tirpsta sparčiau. JAV nacionalinio sniego ir ledo duomenų centro duomenimis, ištirpus visam Antarkties ledo sluoksniui, vandenyno lygis pakiltų apie 60 metrų, o tai sukeltų katastrofiškus padarinius visai žmonijai.

Tyrėjai pažymi, kad ateityje, besikeičiant klimatui, atmosferos upės dažnės, jos bus platesnės ir ilgesnės, o oro masių judėjimas jose padengs didesnį atmosferos plotą. Didžiulių vandens garų masių judėjimas į Antarktidos krantus ne tik atneš didesnę šilumą, bet ir padidins kritulių intensyvumą.

Dėl to mokslininkai prognozuoja, kad pakrančių lede atsiras vis daugiau atviro vandens erdvių, ledo kraštas pasislinks į ašigalius ir Pasaulio vandenyno lygis kils. Mokslininkų teigimu, stebint Antarkties jūros ledą, kur ne kartą pastebėti atitirpę lopai, ypatingas dėmesys turėtų būti skiriamas Vedelio jūros rajonui.

Tegai:
klimatas, Antarktida
Dar šia tema
Marso orbitoje atrastas Mėnulio fragmentas
Gydytojas papasakojo, kaip oro sąlygos Lietuvoje veikia COVID-19 infekcijos plitimą
Mėnulis

Amerikos ekspertas: neišvengiama konkurencija tarp JAV ir Kinijos ieškant mėnulio

(atnaujinta 11:12 2020.11.28)
Specialistas pažymėjo, kad kinų "Chang'e-5" yra funkcionalesnis nei sovietinės E-8-5 serijos transporto priemonės, dalyvaujančios automatinėse mėnulio grunto grėžimo misijose, vykdytose 1969–1976 metais

VILNIUS, lapkričio 28 — Sputnik. Harvardo-Smithsoniano astrofizikos centro tyrėjas Džonatanas McDowellas nemato perspektyvų bendradarbiauti tarp JAV ir Kinijos Mėnulio tyrime, mano, kad varžybos neišvengiamos, praneša RIA Novosti.

"Nemanau, kad JAV ir Kinija bendradarbiaus (vykdydamos savo mėnulio programas), tai bus varžybos", — pakomentavo jis pabrėždamas apie Kinijos mėnulio zondo "Chang'e-5" paleidimą.

Specialistas pažymėjo, kad kinų "Chang'e-5" yra funkcionalesnis nei sovietinės E-8-5 serijos transporto priemonės, dalyvaujančios automatinėse mėnulio grunto gręžimo misijose, vykdytose 1969–1976 metais.

Tuo tarpu jis pažymėjo, kad sudėtingesnė "Chang'e-5" zondo sistema greičiausiai sukels problemų. McDowellas pridūrė, kad ypač sudėtinga "Chang'e 5" misijos dalis bus automatinis prijungimas mėnulio orbitoje grįžus. "Tai ypač sunkus momentas ir niekas to dar nebuvo daręs anksčiau", — sakė ekspertas.

Komentuodamas Rusijos vietą prasidėjusiose varžybose dėl Mėnulio, amerikiečių ekspertas atkreipė dėmesį į "atsilikimą po daugelio delsimo metų".

"2000 metų pradžioje "Luna 25" būtų atrodžiusi gerai, tačiau ji yra mažiau ambicinga nei "Chang'e-4", o "Chang'e-5" kelia grėsmę, kad ji ("Luna 25") apskritai taps rudimentu", — sakė jis.

Pirmadienį Kinija paleido zondą "Chang'e-5", kuris turi nusileisti Mėnulyje ir grąžinti į Žemę dirvožemio mėginius. Misija skirta 23 dienoms. Manoma, kad prietaisas į Žemę grąžins apie 2 kilogramus mėnulio dirvožemio. Jei misija bus sėkminga, "Chang'e-5" bus pirmoji misija nuo 1970-ųjų pabaigos pristačiusi gruntą į Žemę. Anksčiau tai pavyko padaryti tik TSRS ir JAV.

Kinijos Mėnulio skambėjimo programa Chang'e apima tris etapus: skrydis aplink Žemės palydovą (Chang'e-1 ir Chang'e-2), nusileidimas Mėnulyje (Chang'e-3 ir Chang'e-4) ir grįžimas iš Mėnulio į Žemę (Chang'e-5 ir Chang'e-6). Pirmasis ir antrasis programos etapai jau sėkmingai užbaigti. Šiuo metu vykdomas trečiasis etapas. "Chang'e-7" misija apima bendrą Mėnulio Pietų ašigalio tyrimą, tame tarpe išsamų Mėnulio reljefo ištyrimą. Be mokslinių tyrimų, "Chang'e-8" turi atlikti pagrindinius daugelio technologijų bandymus Mėnulio paviršiuje.

Trampo administracijos suformuota Amerikos mėnulio programa "Artemis" numato žmogaus sugrįžimą į Mėnulį 2024 metais. Šiuo tikslu NASA propaguoja idėją sukurti Mėnulio orbitos stotį ir paskesnį žmogaus nuolatinio buvimo mėnulyje tikslo įgyvendinimą. Mėnulį JAV vertina kaip Marso vystymosi etapą.

Tegai:
Mėnulis, Kinija, Rusija, JAV
Dar šia tema
Rusijos Federacijos taryba apkaltino Trampą bendradarbiavimo su Rusija sunaikinimu
"Kursas karo link": vokiečiai įvertino JAV eskadrinio minininko įplaukimą į RF vandenis
Laboratorija, archyvinė nuotrauka

Rasta koronavirusą blokuojanti priemonė

(atnaujinta 16:09 2020.11.28)
Šveicarijos Ženevos universiteto ekspertai išanalizavo galimas medžiagas, kurios gali būti absorbcijos inhibitoriai SARS-CoV-2 atveju

VILNIUS, lapkričio 27 — Sputnik. Mokslininkai rado vaistų, kurie gali užkirsti kelią virusams, tokiems kaip SARS-CoV-2, patekti į ląsteles. Tyrimas buvo paskelbtas žurnale "Chemical Science".

Pažymima, kad skverbdamiesi į ląsteles, daugelis virusų naudoja ląstelių absorbcijos mechanizmą, kurį veikia tiolai — alkoholių analogai, kur deguonies atomas pakeičiamas sieros atomu.

Šveicarijos Ženevos universiteto ekspertai išanalizavo galimas medžiagas, kurios gali būti absorbcijos inhibitoriai SARS-CoV-2 atveju. Norėdami tai padaryti, jie atliko sieros molekulių, paženklintų fluorescuojančiais zondais, pasisavinimo ląstelėse testus, kad būtų galima įvertinti jų buvimą ląstelių viduje naudojant fluorescencinę mikroskopiją.

Paaiškėjo, kad kai kurie inhibitoriai yra 500 kartų veiksmingesni už Ellmano reagentą, anksčiau naudotą tiolio grupėms aptikti. Tyrimai parodė, kad vienas iš tiriamų inhibitorių gali blokuoti SARS-CoV-2 patekimą į ląsteles.

Rekomendacijos, kaip saugotis nuo koronaviruso infekcijos
© Sputnik
Rekomendacijos, kaip saugotis nuo koronaviruso infekcijos
Tegai:
koronavirusas
Dar šia tema
COVID-19 skaudžiai smogė apgyvendinimo sektoriui: trečdaliu mažiau turistų nei pernai
Teks išgyventi: gydytojas perspėjo apie COVID-19 atvejų augimą Lietuvoje
PSO iškėlė kelių nulinių COVID-19 pacientų teoriją
Pagal COVID-19 testavimą Lietuva yra viena iš lyderių Europoje
Kelias

Lietuvos keliuose bus įdiegta vientisa IT ir infrastruktūros sistema

(atnaujinta 16:07 2020.11.28)
Susisiekimo ministerijos teigimu, eismo informacinės sistemos modernizacija leis užtikrinti saugias, patogias ir informatyvias eismo sąlygas šalies valstybinės reikšmės keliuose

VILNIUS, lapkričio 29 — Sputnik. Lietuvos valstybinės reikšmės keliuose, priklausančiuose transeuropiniam transporto tinklui TEN-T, siekiama plėsti intelektines transporto sistemas, praneša Susisiekimo ministerijos spaudos tarnyba.

Anot pranešimo, įgyvendinant projektą bus sukurta vientisa IT ir infrastruktūros sistema, o eismo informacijos paslaugos taps efektyvesnės. Projekto sprendimai padidins susisiekimo galimybes bei kokybę, pravažumą. Taip pat bus didinamas eismo dalyvių saugumas.

Laikinai einantis susisiekimo ministro pareigas Jaroslavas Narkevič pažymėjo, jog numatoma modernizuoti šiuo metu susidėvėjusias ir pasenusias kelių oro sąlygų stoteles.

"Modernesnė įranga leis tiksliai įvertinti klimatines oras sąlygas bei laiku į jas reaguoti. Taip pat bus įdiegta moderni Eismo informacinė sistema, išskaidyta ir prie didelių duomenų srautų bei skirtingų duomenų šaltinių tipų pritaikyta sistemos architektūra, kuri užtikrins patogią, intuityvią vartotojo aplinką, tinkamą greitaveiką bei duomenų mainų procesų su kitomis sistemomis ar duomenų šaltiniais valdymą", — pasakė Narkevič.

Be to, ketinama diegti greičio matavimo sistemas. Pagal Lietuvos automobilių kelių direkcijos parengtas momentinio ir vidutinio greičio kontrolės įrenginių vietų parinkimo metodikas ir pagal jas sudarytas prioritetines eiles yra nustatytos greičio kontrolės įrenginių įrengimo vietos, kuriose siekiant pagerinti eismo sąlygas būtina diegti greičio kontrolės įrenginius.

Projekto metu, atrinktuose valstybinės reikšmės tinklo kelių ruožuose bus įrengtos momentinio ir sektorinio greičio kontrolės priemonės, kurios ne tik užtikrins leistino greičio kontrolę, bet ir tikrins ar eisme dalyvauja techninę apžiūrą bei civilinės atsakomybės draudimą turinčios transporto priemonės.

Narkevič įsakymu šiam projektui skirta ES fondo lėšų. Bendra projekto vertė siekia 4,7 mln. eurų,  3,8 mln. eurų Europos Sąjungos struktūrinių fondų (Sanglaudos fondo) lėšos.

Projektą planuojama užbaigti iki 2022 metų birželį.

Tegai:
Susisiekimo ministerija, Lietuva