Naujos modernizuotos raketos bandymas

"Klius visiems": slepia JAV, kalbėdamos apie "Rusijos agresiją"

(atnaujinta 17:33 2020.12.27)

VILNIUS, gruodžio 27 — Sputnik.  Palydovų grupių sunaikinimas, priešraketinės gynybos sistemos neutralizavimas ir smūgiai į Žemę iš kosmoso — JAV vėl kaltina Rusiją sąmoningai militarizuojant netoli Žemės esančią erdvę. Pentagonas teigia, kad neseniai Maskvos išbandyta priešraketinė sistema skirta ne branduolinių užtaisų perėmimui, o palydovų sunaikinimui. Tuo tarpu amerikiečiai nutyli apie savo orbitinių ginklų kūrimą. O jų yra pakankamai. Apie Vakarų pasirengimą pradėti "žvaigždžių karus" rašo RIA Novosti autorius Nikolajus Protopopovas.

Balistinės raketos Bulava paleidimas
© Sputnik / The Ministry of Defence of the Russian Federation

Gynybos sistema

"Sargybiniai, kaip dabar oficialiai vadinama JAV kosmoso pajėgų kariai, reguliariai praneša apie priešpalydovinių raketų bandomąjį paleidimą Rusijoje. Paskutinį kartą JAV Gynybos departamentas tokius duomenis pateikė balandžio mėnesį. Apskritai Vašingtonas informavo apie aštuonis Rusijos "palydovinės" sistemos bandymus.

Akivaizdu, kad amerikiečiai turi omenyje priešraketinės ir kosminės gynybos sistemą A-235 "Nudol", kuriai Pentagonas priskyrė indeksą PL-19. Tai yra vienas slapčiausių Rusijos karinės pramonės komplekso įvykių.

Manoma, kad "Nudol" pakeis priešraketinės gynybos sistemą A-135 "Amur", kuri apima Maskvą ir Centrinį pramonės regioną. Naujos priešraketinės raketos bandymai prasidėjo 2014 metais Plesecko bandymų aikštelėje. Pagrindiniai A-235 taikiniai yra tarpžemyninių balistinių raketų kovinės galvutės. Atstumas yra daugiau nei pusantro tūkstančio kilometrų. Perėmėjai pasiekia dešimties Machų greitį.

"Nudol" amunicija priskiriama kosminėms raketoms. Matyt, tai buvo priežastis apkaltinti Rusiją militarizuojant kosmosą. Neva PL-19, kuri Jungtinėse Valstijose vadinama tiesiogine perimama priešpalydovine raketa, yra skirta tik ryšių palydovams, orbitinėms transporto priemonėms ir kitiems kosminiams objektams. Tai, JAV kariuomenės nuomone, labai riboja jų galimybes beveik orbitoje.

Pasak karo eksperto Aleksejaus Leonkovo, JAV nerimauja dėl šios priešraketinės raketos, nes jos ne iki galo supranta raketos priekinės dalies veikimo principą.

"Jie žino, kad ankstesnėje A-135 sistemoje buvo termobranduolinė galvutė, galinti atremti didžiulę balistinių raketų ataką", — paaiškino Leonkovas.

"Nudol" yra modernesnė, ji pasiekia maždaug 1 600 kilometrų aukštį. Mes neatskleidžiame jos kovinės dalies, todėl amerikiečiai sako, kad ji yra branduolinė. Aš to neatmetu: pasaulinė JAV kovinė koncepcija suponuoja masinį raketų naudojimą, o tam pasipriešinti reikalingos sistemos su branduolinėmis galvutėmis", — priduria jis.

Pasaulinis tinklas

Amerikiečiai, vykdydami atakas Rusijos kryptimi, patys aktyviai ruošiasi karinėms operacijoms orbitoje. Ne be reikalo jie daro viską, ką gali, kad trukdytų Maskvos ir Pekino pasiūlytam tarptautiniam derybų procesui dėl ginklų kontrolės erdvėje.

Reaguodamas į tariamą Rusijos ir Kinijos grėsmę, Pentagonas sukūrė visą "Gynybos strategiją kosmose". Pagrindinė mintis: užfiksuoti ir kontroliuoti Žemės orbitą, siekiant įgyti strateginį pranašumą. Tai, pasak strategijos autorių, atvers naujas galimybes planuojant ir vykdant karines operacijas.
Kol kas pagrindinis amerikiečių ginklas orbitoje yra palydovai. Pastaraisiais metais Pentagonas tam skyrė didelį dėmesį: jie aktyviai kuria ir gynybinius, ir puolamuosius erdvėlaivius.

Yra žinoma, kad amerikiečiai kosmose dislokavo pagrindinę vadovavimo, ryšių ir žvalgybos įrangą. Konservatyviausiais skaičiavimais, orbitoje dabar yra iki tūkstančio jų aparatų.

Be to, artimiausiu metu JAV tikisi pradėti gaminti ir paleisti mažus pigius palydovus į kosmosą. Pavyzdžiui, pažangiųjų tyrimų programa DARPA "Blackjack", kurios rėmuose planuojama orbitoje paleisti kelis šimtus mažų transporto priemonių, sujungtų į vieną tinklą. Pentagonas gali jas naudoti priešraketinėse gynybos sistemose, taip pat plačiajuosčiam ryšiui ar navigacijai.

Ilgai orbitoje galinčios būti "mini-shuttle X-37B" paskirtis nėra visiškai aiški. Paskutinio bandomojo skrydžio metu prietaisas kosmose praleido daugiau nei dvejus metus. Kai kurie ekspertai įsitikinę, kad "X-37B" yra mažų žvalgybinių palydovų, kuriuos galima paleisti per tam tikrą planetos tašką, nešėja. Kiti teigia, kad čia praktikuojamos kovinio kosminio sulaikymo technologijos.

Smūgiai iš kosmoso

Visiškai aišku, kai ne už kalnų ta diena, kai Pentagonas panaudos tikrus smūgio ginklus virš Žemės, prisidengdamas ta pačia "Rusijos ir Kinijos agresija kosmose".

Tai patvirtina sėkmingi priešpalydovinių ginklų bandymai. Taigi, dar aštuntojo dešimtmečio viduryje iš naikintuvo F-15 paleista raketa ASM-135 ASAT numušė mokslinį palydovą "Solwind" 555 kilometrų aukštyje. O 2008 metais priešraketinė raketa SM-3 sunaikino karinį palydovą JAV-193 250 kilometrų aukštyje.

Pastaraisiais metais, pažymėjo Leonkovas, amerikiečiai užsiima dviem pagrindiniais kosminių ginklų tipais: kinetiniu ir energetiniu. Pirmasis skirtas sunaikinti balistines ir viršgarsines raketas. Pavyzdžiui, "Multi-Kill" transporto priemonė yra mažų sulaikytojų nešėja. Ji gabena nuo šešių iki 20 kovinių galvučių palydovų.

"Kai aptinka balistinių raketų paleidimą, dirbtinis intelektas priima nepriklausomą sprendimą pulti, perėmėjai paleidžia ir sunaikina taikinius. Be to, tinkamai pritaikius, šie ginklai gali smogti į taikinius Žemėje", — sakė ekspertas.

Kalbant apie energetinius ginklus, Amerikos inžinieriai jau dabar intensyviai dirba prie aštuonių megavatų galingumo kosminio cheminio lazerio, kuris yra kosminės "Lazer" programos dalis. Planuojama kosmose dislokuoti apie dvi dešimtis tokių platformų.
Manoma, kad lazeriai sulaikys balistines ir viršgarsines raketas, tačiau esant palankioms sąlygoms, giedram orui, jos taip pat gali pataikyti į stacionarius Žemės objektus.

Rusija, JAV
Egiptas

Archeologai Egipte rado 54 senovinius sarkofagus

(atnaujinta 09:02 2021.01.23)

VILNIUS, sausio 23 — Sputnik. Archeologai Sakaro nekropolyje, į pietus nuo Kairo, atrado 54 medinius sarkofagus, kurių amžius daugiau nei 3 tūkstančiai metų, praneša Reuters.

Be to, ekspertai atkasė karalienės Neith, faraono tetos, valdžiusios maždaug prieš 4200 metų, laidojimo šventyklą.

Archeologų darbui vadovavo Zahi Hawassas. Tarp svarbių radinių yra seni stalo žaidimai, figūrėlės ir kaukės, kurie taip pat datuojami Naujosios Karalystės laikotarpiu.

"Visi šie atradimai perrašys Sakaro ir Naujosios Karalystės istoriją", — sakė Hawassas.

Anksčiau toje pačioje vietoje senovės Egipto vėlyvojo laikotarpio (662–332 m. pr. m. e.) ir Ptolemėjo epochos (332–30 m. pr. Kr.) buvo rasti sarkofagai ir daiktai.

Archeologai nekantrauja pristatyti naujai atrastus artefaktus plačiajai visuomenei, nes Egipto turizmo pramonę labai paveikė koronaviruso pandemija. Turistų skaičius 2020 metais sumažėjo iki 3,5 mln., tuo tarpu 2019 metais jų buvo 13,1 mln.

Egipto piramidės, Egiptas
Ledynas

Mokslininkai nustatė "prarastą" Antarktidos šilumą

(atnaujinta 10:16 2021.01.23)
Jie 25 metus stebėjo Pietų vandenyno temperatūrą pagal bendrą mokslinę programą SURVOSTRAL (Australijos vandenyno stebėjimas)

VILNIUS, sausio 23 — Sputnik. Naujo Prancūzijos ir Australijos mokslininkų tyrimo rezultatai paaiškina, kodėl jūros vandens temperatūra aplink Antarktidą nepakilo tiek, kiek likę vandenynai. Straipsnis buvo paskelbtas žurnale "Nature Communications".

Visame pasaulyje vandenyno paviršiaus temperatūra kyla dėl visuotinio atšilimo, tačiau aplink Antarktidą esančios jūros išlieka šaltos, kai kur net krinta. Okeanologai šį reiškinį vadina "prarastos" Antarktidos šilumos paslaptimi.

Prancūzijos mokslininkai iš Nacionalinio mokslinių tyrimų centro (CNRS), Nacionalinio kosminių tyrimų centro (CNES), Plėtros tyrimų instituto (IRD), Paryžiaus Sorbonne universiteto, Tulūzos Paulo Paul Sabatier universiteto ir Tulūzos III Pauliaus Sabatierio universiteto bei jų kolegos iš Australijos iš Valstybinės mokslinių ir taikomųjų tyrimų asociacijos (CSIRO) ) 25 metus stebėjo Pietų vandenyno temperatūrą pagal bendrą mokslinę programą SURVOSTRAL (Australijos vandenyno stebėjimas).

Tai yra ilgiausia temperatūros stebėjimų serija Pietų vandenyne per visą jos šiaurės — pietų sankryžą. Daugumą jų mokslininkai atliko prancūzų tiekimo laive "L'Astrolabe" reguliariais skrydžiais tarp Hobarto ir Prancūzijos tyrimų stoties Antarktidoje, Dumont d'Urville.

Mokslininkai nuleido XBT batermotografo zondą, kuris, nardęs iki 800 metrų, užfiksavo vandens gylį, temperatūrą ir druskingumą.

Paaiškėjo, kad nedidelį vandens temperatūros sumažėjimą, pastebėtą paviršiuje, gilumoje pakeičia greitas ir pastebimas atšilimas — maždaug 0,04 laipsnio Celsijaus per dešimtmetį, kuris yra penkis kartus greitesnis nei vidutinis pasaulio vandenyno rodiklis.

Šis dramatiškas atšilimas gali turėti rimtų pasekmių Antarkties ledui, sako mokslininkai. Faktas yra tas, kad vandenyne prie Antarktidos krantų yra pakėlimo mechanizmas — giliųjų vandenų iškilimas į paviršių dėl vertikalios cirkuliacijos. Jei gilieji vandenys yra šiltesni už paviršinius, jie reguliariai "pakerta" ledo lentynas iš apačios.

Be to, čia yra susluoksniuotas Pietų vandenynas — šalti gėlo vandens srautai, nutekantys į vandenyno paviršių dėl tirpstančio ledo ir sniego, nuolat verčia į gelmes šiltesnius ir sunkesnius sūrus vandenis.

Remiantis autorių vertinimais, šiltas vanduo į paviršių iškyla 39 metrų greičiu per dešimtmetį, tai yra daug greičiau, nei manyta anksčiau. Nerimaujama, kad toks dramatiškas giluminis atšilimas galų gale gali susilpninti galingą cirkuliarinę srovę, supančią Antarktidą, suardydamas visą pasaulinės jūrų cirkuliacijos mechanizmą — vieną iš pagrindinių pasaulinės klimato sistemos veiksnių.

Antarktida, mokslininkai