Taip menininko manymu atrodo TOI-178 planetos sistema iš tolimiausios planetos pusės

Mokslininkai atrado unikaliomis savybėmis pasižyminčią planetų sistemą

(atnaujinta 00:10 2021.02.01)
Manoma, kad tolesnis atrastos sistemos tyrimas suteiks svarbių žinių apie tai, kaip planetos formuojasi ir vystosi planetų sistemose

VILNIUS, sausio 30 — Sputnik. Naudodami teleskopų derinį, įskaitant Europos pietų observatorijos (ESO) labai didelį teleskopą (VLT), astronomai atrado sistemą, susidedančią iš šešių egzoplanetų, kurios aplink savo žvaigždę skrieja su specifiniu orbitiniu rezonansu, tai jas išskiria nuo kitų planetų sistemų, kur tokio dėsningumo nėra. Neįprastas joje ir planetų pasiskirstymas pagal tankį. Tyrimo rezultatai paskelbti žurnale "Astronomy & Astrophysics".

Kai mokslininkai pirmą kartą stebėjo žvaigždę TOI-178, esančią už 200 šviesmečių nuo mūsų Skulptoriaus žvaigždyne, jie šalia jos pamatė dvi planetas. Atidžiau pažvelgus pasirodė, jog planetų yra šešios, ir jos yra labai neįprastoje konfigūracijoje: penkios iš jų, išskyrus tą, kuri yra arčiausia žvaigždės, juda savo orbitose koordinuotu ritmu, tai reiškia, yra rezonanse.

Panašus orbitinis rezonansas pastebimas, pavyzdžiui, pas Jupiterio palydovus: Io, Europos ir Ganimedo. Per tą laiką, kai toliausiai išdėstęs Ganimedas padaro vieną pilną apsisukimą, Europa padaro du, o arčiausias prie Jupiterio esantis Io — keturis.

Bet jei trys Jupiterio mėnuliai yra 4:2:1 rezonanse, penkios išorinės planetos sistemoje TOI-178 paklūsta taisyklei 18:9:6:4:3. Tai yra ilgiausias rezonanso dėsningumas, žinomas tarp planetų sistemų.

Iš tiktųjų, tyrėjai faktiškai aptiko tik penkias planetas, tačiau, vadovaudamiesi nustatytu rezonansiniu ritmu, jie apskaičiavo, kurioje orbitoje bus dar viena planeta. Mokslininkai planuoja ją užfiksuoti, kai jiems atsivers eilinis langas sistemai stebėti.

Siekdami suprasti neįprastą TOI-178 sistemos architektūrą, tyrėjai panaudojo Europos kosmoso agentūros kosminio teleskopo CHEOPS duomenis, taip pat VLT ESO įrengtą spektrografą ESPRESSO ir Paranal ESO observatorijos Čilėje antžeminę robotizuotą egzoplanetų paieškos sistemą NGTS, sujungtus į projektą SPECULOOS.

Mokslininkai naudojo abu šiandien veikiančius egzoplanetų aptikimo metodus: tranzitų vizualizacijos metodą, naudojant CHEOPS, NGTS ir SPECULOOS, ir radialinio greičio metodą, naudojant ESPRESSO. Sujungę šiuos du metodus, astronomai sugebėjo surinkti pagrindinę informaciją apie TOI-178 sistemos planetas, kurios yra arčiau savo žvaigždei nei Žemė yra Saulei ir skrieja daug greičiau nei Žemė.

Greičiausia vidinė planeta apsisuka aplink savo orbitą vos per porą dienų, o lėčiausia — per dešimt kartų ilgesnį laiką. TOI-178 planetų radiusas yra nuo vieno iki trijų Žemės radiusų, o masė — 1,5–30 kartų didesnė.

Įdomu tai, kad tankių pasiskirstymas TOI-178 planetose visiškai ne toks kaip Saulės sistemoje. Uolingos planetos čia yra didesnės ir priklauso "superžemėms", o dujinės planetos, skirtingai nei Saulės sistemos išorinės zonos dujų milžinų, yra mažesnės ir priklauso "minineptūnų" klasei.

"Šis kontrastas tarp ritminės orbitos judėjimo harmonijos ir betvarkiško tankio, neabejotinai, kelia iššūkį mūsų supratimui apie planetų sistemų formavimąsi ir evoliuciją", — ESO pranešime spaudai cituojami tyrimo vadovo Adrien Leleu iš Ženevos universiteto ir Berno universiteto Šveicarijoje žodžiai.

Saulės sistemoje planetos išsidėsčiusios tam tikra tvarka: tankesnės uolingos planetos yra arčiau žvaigždės, o mažo tankio dujinės planetos — toliau.

"Čia mes matome, kad šalia tokios pačios tankios planetos kaip Žemė yra planeta, kurios tankis yra perpus mažesnis už Neptūno tankį, o po jos eina planeta su Neptūno tankiu. Tai visai ne tai, prie ko esame įpratę", — sako dar vienas tyrimo autorius Nathan Hara iš Ženevos universiteto.

Mokslininkai mano, kad tolesnis TOI-178 sistemos tyrimas suteiks svarbių žinių apie tai, kaip planetos formuojasi ir vystosi planetų sistemose.

planetos, mokslininkai, kosmosas
JAV valstybės sekretorius Entonis Blinkenas

JAV ir Didžioji Britanija aptarė padėtį prie Rusijos ir Ukrainos sienos

(atnaujinta 11:56 2021.04.11)

VILNIUS, balandžio 11 — Sputnik. JAV valstybės sekretorius Entonis Blinkenas ir Didžiosios Britanijos užsienio reikalų sekretorius Dominikas Rabas pokalbyje telefonu aptarė padėtį Rusijos ir Ukrainos pasienyje. Apie tai pranešta pranešime spaudai, paskelbtame JAV užsienio reikalų ministerijos tinklalapyje.

Pažymima, kad valstybės sekretorius ir ministras dar kartą patvirtino savo paramą Ukrainai ir pabrėžė "Maskvos poreikį nedelsiant nutraukti (...) kurstinančią retoriką". Be to, Blinkenas pareiškė užuojautą dėl princo Filipo mirties ir su Rabu aptarė Afganistaną.

Anksčiau Rusijos užsienio reikalų viceministras Sergejus Riabkovas sakė, kad Rusija nevykdė ir neplanuoja ryšių su JAV Ukrainoje užsienio ir gynybos ministrų lygmeniu.

Dar vienas padėties Donbase pablogėjimas prasidėjo kovo pabaigoje. Ukraina ir pasiskelbusios respublikos kaltina viena kitą intensyvinančiais šaudymais, žvalgybine veikla ir karinės technikos perkėlimu kontaktinės linijos srityje. Kijevas kaltina Maskvą stiprinant karinį buvimą Donbase, Rusijos pusė atmeta šiuos pareiškimus.

Ukraina, Rusija, Didžioji Britanija, JAV
Aleksejus Puškovas, Federacijos tarybos informacijos politikos ir sąveikos su žiniasklaida komisijos pirmininkas

Puškovas įvertino karo tarp Rusijos ir Ukrainos tikimybę

(atnaujinta 11:33 2021.04.11)

VILNIUS, balandžio 11 — Sputnik. Senatorius Aleksejus Puškovas teigė, kad karinis konfliktas tarp Rusijos ir Ukrainos yra mažai tikėtinas, tačiau perspėjo apie galimas Kijevo provokacijas, praneša RIA Novosti.

Anot politiko, Ukraina nedrįs pradėti karo su Rusija, nes net Kijevas supranta jo pasekmes. Nepaisant to, senatorius teigė, kad Maskvą išprovokuos šaudymas ir "kitokio pobūdžio karinė veikla".

"Provokacija yra geriausias Ukrainos valdžios draugas ir pagrindinis jų karinio suartėjimo su Vakarais instrumentas", — savo "Telegram" kanale rašė Puškovas.

Šių metų vasarį padėtis Donbase paaštrėjo. Ukrainos kariuomenė DLR ir LLR gyvenvietes apšaudė vis dažniau. Balandžio mėnesį, kaip pranešė DLR, Ukrainos ginkluotosioms pajėgoms panaudojus droną su sprogmeniu, mirė vaikas ir moteris buvo sužeista. Pasiskelbusios respublikos mano, kad Kijevas rengia didelį puolimą. Kovą vyriausiasis Ukrainos ginkluotųjų pajėgų vadas Ruslanas Chomchakas tokį scenarijų pavadino įmanomu ir apkaltino Rusiją kariuomenės kūrimu netoli sienos su Ukraina.

Rusijos prezidento administracijos vadovo pavaduotojas Dmitrijus Kozakas pabrėžė, kad Kijevo priešiškumas bus Ukrainos valstybės pabaigos pradžia. Jis neatmetė, kad Maskva gins Donbaso gyventojus, jei Kijevas surengs ten masinį gyventojų naikinimą.

karas, Ukraina, Rusija, Aleksejus Puškovas
Vakcinacija nuo koronaviruso Kaune

Didžiausias Lietuvoje skiepijimo centras išnaudojo vakcinų atsargas

(atnaujinta 17:28 2021.04.11)
Pasak Kauno savivaldybės, šią savaitę bendras vakcinacijos efektyvumo rodiklis mieste viršijo 20 procentus

VILNIUS, balandžio 11 — Sputnik. Kauno vakcinacijos centre pasibaigė vakcinos atsargos, todėl gydytojai sekmadienį ir pirmadienį buvo priversti sustabdyti procedūrą. Apie tai pranešė Kauno miesto savivaldybės spaudos tarnyba.

Vos per penkias dienas buvo paskiepyta daugiau nei 17 tūkst. Nauja vakcinos siunta — 7 tūkstančiai "Pfizer" dozių —nuo antradienio leis pasiskiepyti vyresniems nei 65 metų žmonėms.

Nuo antradienio iki šeštadienio didžiausią Lietuvoje skiepų centrą, esantį Kauno ledo rūmuose, aplankė daugiau nei 16,5 tūkst. Namuose ši procedūra buvo atlikta maždaug 700 žmonių, kuriems sunku judėti arba kuriuos reikia prižiūrėti.

"Priešvelykinis planas pasiteisino. Per šventes sudarėme galimybę Kauno poliklinikos medikams atsikvėpti, o iškart po to kibome į darbus, kad išnaudotume visas Kaune gautas vakcinas. Dabar tenka padaryti kelių dienų pauzę. Pirmadienį Kauną turi pasiekti apie 7 tūkstančiai "Pfizer" dozių, todėl nuo antradienio visas jas norime paskirti 65 metų ir vyresniems gyventojams. Registracija atvira visiems šios amžiaus grupės žmonėms, o vietų skaičius palengva mažėja", — teigė Kauno meras Visvaldas Matijošaitis.

Kauniečių susidomėjimas vakcinomis pastaruoju metu akivaizdžiai auga, sakė meras. Šią savaitę į skiepijimą buvo pakviesti visų prioritetinių grupių atstovai: pensininkai, pedagogai, absolventai, suaugusieji, sergantys lėtinėmis ligomis, specialiųjų tarnybų atstovai ir net kelių didelių įmonių darbuotojai.

Nuo kitos savaitės, bent jau kelias dienas, daugiausia dėmesio bus skiriama 65 metų ir vyresnio amžiaus žmonėms. Artimiausiu metu planuojama išleisti visą Kaune numatytą vakcinos tūrį — 7 tūkstančius "Pfizer" dozių.

Kaune gyvena beveik 60 tūkstančių 65 metų ir vyresnių žmonių. Naujausiais duomenimis, daugiau nei pusė jų buvo paskiepyti — daugiau nei 33 tūkst.

Apskritai vakcinacijos efektyvumas Kaune šią savaitę viršijo 20 proc. Pirmąją vakcinaciją atliko daugiau nei penktadalis miesto gyventojų, o daugiau kaip devyni procentai gyventojų yra visiškai paskiepyti.

Karantinas Lietuvoje pratęstas iki balandžio pabaigos. Tačiau nuo balandžio 7 dienos nutarta panaikinti judėjimo tarp savivaldybių apribojimus. Naujausiais duomenimis, Lietuvoje nustatyta daugiau kaip 226 tūkstančiai koronaviruso atvejų, mirė daugiau nei 3,6 tūkstančio žmonių.

COVID-19 vakcinų palyginimas